Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

Det skulle bli förbaskat dyrt att ta bort taket på föräldrapenningen. Vart ska pengarna komma ifrån? Vi förlorar också mycket pengar på makens föräldraledighet men det är en prioriteringsfråga.

Sen anser jag inte heller att alla föräldrar måste dela precis lika, familjer gör som de själva vill. Jag ser pappadagarna som ett erbjudande som man kan välja att ta del av, eller skippa. Det är ett medel för att öka jämställdheten och vi behöver en del sådana.
 
Jag tycker att föräldrapenningen på något vis borde räknas på båda föräldrarnas inkomst så det totalt för familjen inte spelar någon roll ekonomiskt vem som är ledig.

(Vi har delat i princip helt lika med barn nr 2 i praktiken men på försäkringskassan ser det dock ut som att han tagit all föräldraledighet eftersom jag knappt tagit ut några dagar, medan han tagit ut 7dagar i veckan när han var ledig på heltid och 4 dagar i veckan när han var ledig fre-mån för att kompensera upp familjens inkomstförlust. Så vi bidrar till att göra statistiken falskt bättre för pappors föräldraledighet 😒 )
 
Det där är ett problem i stort för alla företagare, även om föräldraförsäkringen ger stor flexibilitet så kan det vara svårt för en heltidsföretagare att vara heltidsledig en längre period. Det räcker egentligen att du som företagare sätter dig och betalar in preliminärskatten en kväll så har du jobbat och därför inte rätt till full föräldrapenning den dagen. Det oavsett om du gör det samtidigt med ditt barn sovande i sele på dig. Men ingen företagare tar för tusan ut lön för att göra sånt jobb, så då förlorar du egentligen sgi. Det är så onödigt jävla tjorvigt.
Ja iofs fast extra svårt för lantbrukare eftersom de ofta har små marginaler och ofta jobbar mer än 100%. Det är nog svårt och dyrt att hitta en anställd som sköter hela lantbruket och är tillgänglig på gården dygnet runt. (Tar in hö/skördar spannmål på natten t.ex.).
Andra företagare kan säkert hitta en ställföreträdande som accepterar att jobba normala tider.
 
Fast ingen lär tvinga dig att jobba till 70+. Du väljer vilken levnadsstandard du vill ha som pensionär och sen jobbar du så länge som det behövs för att uppnå den levnadsstandard.

Ställ dig i bostadskö nu och flytta till en billig hyresrätt om 30 år och gå i pension.
Tror inte ens pensionssystemet finns när jag ska gå i pension 😂 så jag ser till att spara själv till pension. Det löser sig alltid.
 
Enligt en handläggare jag pratade med på fk när jag frågade hur jag skulle styra upp csn och föräldradagar under sommaren var det ok att studera på kvällarna när pappan kom hem och ändå få föräldrapenning. Vore konstigt om man inte kunde ha liknande upplägg för lönefritt arbete egentligen.

Det är olika.
 
Jag tycker att föräldrapenningen på något vis borde räknas på båda föräldrarnas inkomst så det totalt för familjen inte spelar någon roll ekonomiskt vem som är ledig.

(Vi har delat i princip helt lika med barn nr 2 i praktiken men på försäkringskassan ser det dock ut som att han tagit all föräldraledighet eftersom jag knappt tagit ut några dagar, medan han tagit ut 7dagar i veckan när han var ledig på heltid och 4 dagar i veckan när han var ledig fre-mån för att kompensera upp familjens inkomstförlust. Så vi bidrar till att göra statistiken falskt bättre för pappors föräldraledighet 😒 )
Det var faktiskt ett bra förslag!
 
Ja iofs fast extra svårt för lantbrukare eftersom de ofta har små marginaler och ofta jobbar mer än 100%. Det är nog svårt och dyrt att hitta en anställd som sköter hela lantbruket och är tillgänglig på gården dygnet runt. (Tar in hö/skördar spannmål på natten t.ex.).
Andra företagare kan säkert hitta en ställföreträdande som accepterar att jobba normala tider.

Skämtar du eller? Det finns nästan en miljon enmansföretagare i Sverige viket är en stor majoritet av företagen.

Det är minst lika svårt och dyrt att hitta en ställföreträde som hoppar in under en föräldraledighet oavsett om du håller på med kossor, kör lastbil eller erbjuder juridiktjänster.
 
Jag kommer förlora mer av min inkomst desto längre jag väntar med att skaffa barn eftersom min inkomst troligen kommer öka och nå taket för föräldrapenningen.
Men gör du inte en tankevurpa nu? Du förlorar ju inte pengar för att du får högre lön och når taket. Tvärt om så kommer du ju få högre föräldrapenning om du ännu inte nått taket nu. Tvärt om så skulle jag gissa på att det är lönsamt i det stora hela att komma upp i lön innan föräldraledighet eftersom man generellt kommer efter i lönerevisionerna när man är föräldraledig.
 
Jag kommer förlora mer av min inkomst desto längre jag väntar med att skaffa barn eftersom min inkomst troligen kommer öka och nå taket för föräldrapenningen.
Hade du varit föräldraledig tidigare så hade du inte klättrat fram lika fort till taket.
Det gäller att planera lite: Man tar sig över taket precis, och är sen föräldraledig. :D
 
Jag försökte räkna ut på Försäkringskassans hemsida hur mycket jag vs min man skulle få i föräldrapenning. Fattade noll 😅 Men jag kom i varje fall fram till att jag får ut mer än vad han skulle göra. Fast det visste jag redan i och med att jag har högre lön. Vilket är helt fel, han jobbar i omsorgen och gör bra mycket mer nytta i verkliga livet än vad jag som sitter på kontor gör.
 
Det är inte riktigt jämförbart med djurbönder och många andra enmansföretag eftersom till skillnad mot en lastbilschaufför eller jurist så behöver ex mjölkbonden ha någon som är beredd att komma in dygnet runt och det är inte planerbart. Bönder har i allmänhet väldigt låg timpenning bla eftersom de behöver vara redo dygnet runt, året runt. Svårt att hitta någon kunnig som är villig att ta den anställningen. Dessutom är arbetet hos mindre bönder på deras gårdsplan och att bo mycket nära kan vara en förutsättning för att kunna sköta jobbet och ändå ha någon sorts liv vid sidan om.

Men visst finns svårigheter för i princip alla enmansföretagare. De jag vet samarbetar med någon kollega (annan enmansföretagare i samma bransch) vid föräldraledighet/sjukdom och hänvisar till varandra.



Skämtar du eller? Det finns nästan en miljon enmansföretagare i Sverige viket är en stor majoritet av företagen.

Det är minst lika svårt och dyrt att hitta en ställföreträde som hoppar in under en föräldraledighet oavsett om du håller på med kossor, kör lastbil eller erbjuder juridiktjänster.
 
Det är inte riktigt jämförbart med djurbönder och många andra enmansföretag eftersom till skillnad mot en lastbilschaufför eller jurist så behöver ex mjölkbonden ha någon som är beredd att komma in dygnet runt och det är inte planerbart. Bönder har i allmänhet väldigt låg timpenning bla eftersom de behöver vara redo dygnet runt, året runt. Svårt att hitta någon kunnig som är villig att ta den anställningen. Dessutom är arbetet hos mindre bönder på deras gårdsplan och att bo mycket nära kan vara en förutsättning för att kunna sköta jobbet och ändå ha någon sorts liv vid sidan om.

Men visst finns svårigheter för i princip alla enmansföretagare. De jag vet samarbetar med någon kollega (annan enmansföretagare i samma bransch) vid föräldraledighet/sjukdom och hänvisar till varandra.

Hur gör kvinnliga djurbönder? Det finns ju också. Går de ut och jobbar några timmar efter förlossningen?

Det brukar finnas en lösning för hur man löser föräldraledigheten om det är en kvinna som ska vara föräldraledig från sitt företag. Har en man ett företag är det av någon anledning så gott som alltid mycket svårare att lösa. Har exempel i min bekantskap på män som tagit ledig för att bygga ett eget hus men sen inte alls "kan" ta ledigt för att vara föräldralediga. Normer som styr då, vad är skillnaden annars?
 
Hur gör kvinnliga djurbönder? Det finns ju också. Går de ut och jobbar några timmar efter förlossningen?

Det brukar finnas en lösning för hur man löser föräldraledigheten om det är en kvinna som ska vara föräldraledig från sitt företag. Har en man ett företag är det av någon anledning så gott som alltid mycket svårare att lösa. Har exempel i min bekantskap på män som tagit ledig för att bygga ett eget hus men sen inte alls "kan" ta ledigt för att vara föräldralediga. Normer som styr då, vad är skillnaden annars?
Hos de kvinnliga bönder jag känner har mannen tagit hand om djuren i början plus att familjen fått hjälp av föräldrar eller syskon i början och sen har de haft barnet/barnen med sig i nästan allt de gjort rätt snart efteråt Ett fåtal har ju även personal som är åtminstone säsongsanställd. Känner ingen som har varit helt föräldraledig nästan någonsin utan det har väldigt snabbt varit ut och jobbat i den grad som det fungerat.
 
Men gör du inte en tankevurpa nu? Du förlorar ju inte pengar för att du får högre lön och når taket. Tvärt om så kommer du ju få högre föräldrapenning om du ännu inte nått taket nu. Tvärt om så skulle jag gissa på att det är lönsamt i det stora hela att komma upp i lön innan föräldraledighet eftersom man generellt kommer efter i lönerevisionerna när man är föräldraledig.
Jag förlorar mer pengar om jag har en lön över taket när jag är föräldraledig eftersom jag då kommer få ett större inkomstbortfall än om min lön hade varit under taket. Det är väl ingen tankevurpa?
 
Hade du varit föräldraledig tidigare så hade du inte klättrat fram lika fort till taket.
Det gäller att planera lite: Man tar sig över taket precis, och är sen föräldraledig. :D
Nu ska man ju egentligen inte hamna efter när man är föräldraledig och på mitt företag är jag ganska säker på att jag inte heller hade halkat. Men ja, jag antar att jag som kvinna måste planera hela min karriär inklusive föräldraledighet för att inte förlora pengar:D
 
Jag förlorar mer pengar om jag har en lön över taket när jag är föräldraledig eftersom jag då kommer få ett större inkomstbortfall än om min lön hade varit under taket. Det är väl ingen tankevurpa?
Fast ju högre lön du får ju större möjlighet till sparande och investeringar har du. Då kan du med bra planering se till att ha en ordentlig buffert när det är dags för föräldraledighet.
 
Hur gör kvinnliga djurbönder? Det finns ju också. Går de ut och jobbar några timmar efter förlossningen?

Det brukar finnas en lösning för hur man löser föräldraledigheten om det är en kvinna som ska vara föräldraledig från sitt företag. Har en man ett företag är det av någon anledning så gott som alltid mycket svårare att lösa. Har exempel i min bekantskap på män som tagit ledig för att bygga ett eget hus men sen inte alls "kan" ta ledigt för att vara föräldralediga. Normer som styr då, vad är skillnaden annars?

En stor anledning till att manliga bönder har varit och är ganska kassa på föräldraledighet är att de i medel är ganska konservativa och tycker att kvinnan ska ta huvudansvaret för barnen, maten på bordet och hushållsarbetet i övrigt. Det går finfint att titta på röstetalen i senaste valet för att se vilken slags jämställdhetspolitik som är preferensen för många i den kategorin. Tyvärr verkar ju inte förbättringar vara i sikte med tanke de konservativa strömningarna hos unga.
 
Vet ingen kvinnlig bonde som varit föräldraledig mer än precis det som krävs för att kroppen ska orka. Och den perioden har karln eller släktingar skött djuren och då jobbat väldigt mycket för att täcka upp. Inte sällan är det familjeföretag där båda föräldrarna jobbar med lantbruket. Bebisen får hänga på den förälder det passar bäst (alt far/morförälder) tills barnet kan börja förskola. Men det är bara min erfarenhet 🤷‍♀️

(Sen vet jag att vissa ’fuskat’ och varit föräldraledig på pappret men inte i praktiken och föräldrapenningen blir ett ’fint’ tillskott ekonomiskt )

Hur gör kvinnliga djurbönder? Det finns ju också. Går de ut och jobbar några timmar efter förlossningen?

Det brukar finnas en lösning för hur man löser föräldraledigheten om det är en kvinna som ska vara föräldraledig från sitt företag. Har en man ett företag är det av någon anledning så gott som alltid mycket svårare att lösa. Har exempel i min bekantskap på män som tagit ledig för att bygga ett eget hus men sen inte alls "kan" ta ledigt för att vara föräldralediga. Normer som styr då, vad är skillnaden annars?
 
Hur gör kvinnliga djurbönder? Det finns ju också. Går de ut och jobbar några timmar efter förlossningen?

Det brukar finnas en lösning för hur man löser föräldraledigheten om det är en kvinna som ska vara föräldraledig från sitt företag. Har en man ett företag är det av någon anledning så gott som alltid mycket svårare att lösa. Har exempel i min bekantskap på män som tagit ledig för att bygga ett eget hus men sen inte alls "kan" ta ledigt för att vara föräldralediga. Normer som styr då, vad är skillnaden annars?
Ja det är faktiskt inte långt ifrån sanningen. En kompis stod och lastade djur till slakt när vattnet gick och en annan mjölkade några timmar efter hemkomst från BB.

Vi har många lantbrukare i kompisgänget, både kvinnliga och manliga. De har delat jämt på ”ledighet”. Men jobbar då trots att de är föräldralediga på pappret. Bebis är antingen med i traktor och stall eller hos far- eller morföräldrar. Sen brukar vintern vara lite lugnare och då har de kunnat vara lediga lite mer på riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp