Bör föräldrapenningen justeras? (utbruten från Bukes Valvaka)

De flesta höginkomsttagare har väl dock extra inkomstförsäkring som går in vid sjukskrivning och arbetslöshet? En del via facket och en del via arbetsgivaren.

(Inte för att jag tycker att taket ska höjas på föräldrapenningen)

Edit. Jag tror jag läst om att vissa företag ersätter extra vid föräldraledighet precis som vid sjukskrivning. Riktade insatser just för att få fler män att ta ut sin föräldraledighet.

Jo men de flesta höginkomsttagare (var gränsen nu går) får ju föräldralön från ag också. Dessutom är sjukpenning oftast akut och föräldrapenning oftast planerad minst 9 mån i förväg. Ändå är det taket på fp som är så problematiskt om man har för stor inkomst.
 
Ja det är faktiskt inte långt ifrån sanningen. En kompis stod och lastade djur till slakt när vattnet gick och en annan mjölkade några timmar efter hemkomst från BB.

Vi har många lantbrukare i kompisgänget, både kvinnliga och manliga. De har delat jämt på ”ledighet”. Men jobbar då trots att de är föräldralediga på pappret. Bebis är antingen med i traktor och stall eller hos far- eller morföräldrar. Sen brukar vintern vara lite lugnare och då har de kunnat vara lediga lite mer på riktigt.
Så gör de jag känner oxå. Alt tar in någon. Barnen kan ju ofta vara med på gården i någon mån (hästföretagare känner jag ännu fler som är och de har gjort likadant).

Ursprungsfrågan, nej taket ska inte kort enligt mig. Vi skaffade barn relativt sent efter många år med bra inkomst. Tvärtemot ts tänkte vi att sparandet faktiskt kunde vara till det enda barn vi ska ha, och har delat lika på ledigheten inklusive många hundratusen i utplockade sparpengar. För oss hade det gjort detsamma då vi tjänar rätt lika (och en bit över taket), men hade vi fått barn för 10 år sen hoppas jag vi hade gjort annorlunda. Vi har många bekanta där mannen inte ”kan” vara ledig medan den egenföretagande kvinnan löst det med att ta in personal.. öronmärk alla dagar 50/50 tycker jag.
 
Jo men de flesta höginkomsttagare (var gränsen nu går) får ju föräldralön från ag också. Dessutom är sjukpenning oftast akut och föräldrapenning oftast planerad minst 9 mån i förväg. Ändå är det taket på fp som är så problematiskt om man har för stor inkomst.
Alla jobb jag varit på har fyllt upp lönen, tror det är få som inte gör det nuförtiden precis som du skriver.
 
Nu ska man ju egentligen inte hamna efter när man är föräldraledig och på mitt företag är jag ganska säker på att jag inte heller hade halkat. Men ja, jag antar att jag som kvinna måste planera hela min karriär inklusive föräldraledighet för att inte förlora pengar:D

På mitt jobb brukar det snarare vara en fördel att vara föräldraledig under lönerevisionen. Svårt att få tag på folk och föräldraledighet är högrisk för att folk passar på att byta jobb :p
 
Jo men de flesta höginkomsttagare (var gränsen nu går) får ju föräldralön från ag också. Dessutom är sjukpenning oftast akut och föräldrapenning oftast planerad minst 9 mån i förväg. Ändå är det taket på fp som är så problematiskt om man har för stor inkomst.
Ja det är väl mest undanflykter tänker jag. De flesta familjer med dessa ursäkter brukar dessutom få det till att kvinnan ska vara mest ledig av ekonomiska skäl oavsett vem som tjänar mest. Antingen så tjänar mannen mest och då ska kvinnan vara hemma så de inte får så stort inkomstbortfall, eller så tjänar kvinnan mest och då ska hon vara hemma eftersom hon får ut mer i föräldrapenning..
 
Jo men de flesta höginkomsttagare (var gränsen nu går) får ju föräldralön från ag också. Dessutom är sjukpenning oftast akut och föräldrapenning oftast planerad minst 9 mån i förväg. Ändå är det taket på fp som är så problematiskt om man har för stor inkomst.
Problemet verkar öka i styrka markant för just män.
 
Det är inte riktigt jämförbart med djurbönder och många andra enmansföretag eftersom till skillnad mot en lastbilschaufför eller jurist så behöver ex mjölkbonden ha någon som är beredd att komma in dygnet runt och det är inte planerbart. Bönder har i allmänhet väldigt låg timpenning bla eftersom de behöver vara redo dygnet runt, året runt. Svårt att hitta någon kunnig som är villig att ta den anställningen. Dessutom är arbetet hos mindre bönder på deras gårdsplan och att bo mycket nära kan vara en förutsättning för att kunna sköta jobbet och ändå ha någon sorts liv vid sidan om.

Men visst finns svårigheter för i princip alla enmansföretagare. De jag vet samarbetar med någon kollega (annan enmansföretagare i samma bransch) vid föräldraledighet/sjukdom och hänvisar till varandra.

Jag förstår att det finns svårigheter för tex. djurbönder, men samma svårigheter uppstår ju vid sjukdom/skada och det är ju något man behöver planera för eftersom precis alla kan bli arbetsoförmögna under en period. Det kan vara så att intresseorganisationer och samhället i stort behöver hjälpa till med lösningar, men undantagen bör inte skapa regeln för hur vi bygger upp tex. föräldraförsäkringen.
 
Men det faktum att höginkomsttagare betalar mycket i skatt och tycker att de inte får tillbaka lika mycket som övriga samhället ÄR ett problem.
Fast du får mer i jobbskatteavdrag ju mer du tjänar (från 32000 upp till 53000 kr tjänar procentuellt mest på avdraget). Låginkomsttagare gynnas inte av jobbskatteavdraget, det gör höginkomsttagare.
 
Kan tycka att taket borde höjas nån tusenlapp, men absolut inte tas bort. Både jag om min man är höginkomsttagare och ”förlorar” ganska mycket på att vara föräldralediga. Men istället för att fundera på hur mycket pengar vi förlorar känner jag mig väldigt tacksam och priviligerad över möjligheten att vara hemma (och få betalt för det!) med barnen så mycket som vi kan i Sverige.
 
Som barnfri kvinna som ändå fortfarande är ung nog att ses som en föräldraledighetsrisk är jag för en stenhård 50/50-fördelning av dagarna med ersättning. Att skattemedel används för att ge incitament till fortsatt rationell risk för diskriminering känns helt orimligt.

(Uppenbarligen ger "fritt val" en snedfördelning av vilken förälder som är hemma längst - mammor i heteropar. Arbetsgivare är oftast smarta nog att inte fråga om barnplaner. Därmed blir det cyniskt rimligt för dem att räkna med högre risk att kvinnliga kandidater/anställda försvinner i ett år eller mer för att det råkade vara bäst för just deras familj under just de rådande omständigheterna. Så: säkrast att satsa på en man, just den här gången. Och nästa, och nästa.)
 
Vet ingen kvinnlig bonde som varit föräldraledig mer än precis det som krävs för att kroppen ska orka. Och den perioden har karln eller släktingar skött djuren och då jobbat väldigt mycket för att täcka upp. Inte sällan är det familjeföretag där båda föräldrarna jobbar med lantbruket. Bebisen får hänga på den förälder det passar bäst (alt far/morförälder) tills barnet kan börja förskola. Men det är bara min erfarenhet 🤷‍♀️

(Sen vet jag att vissa ’fuskat’ och varit föräldraledig på pappret men inte i praktiken och föräldrapenningen blir ett ’fint’ tillskott ekonomiskt )

Så är det säkert i många fall. Jag tror/vet även att många lantbrukare oavsett kön i perioder träffar sina barn mer än andra och i andra perioder mindre. Det jag menar om att en kvinnlig lantbrukare kan få och ta hand om ett barn (det tar tid även om man till viss del kan kombinera det med vissa uppgifter) så bör det inte heller vara omöjligt för en manlig sådan också. Men det är antagligen mindre "motiverat" att försöka lösa det med tanke på att det mest troligt finns en mamma som tar barnet majoriteten av tiden.

Jag undrar hur det funkar om en manlig lantbrukare med djur skadar sig såpass illa att han inte kan göra sina arbetsuppgifter. Jag vet att många kämpar på så långt det går men ibland kommer det ju inte att gå, då behövs någon form av avlastning.
 
Har haft så många diskussioner om detta med vänner och bekanta. För mig är det helt självklart så att om skattepengar ska finansiera ledighet så ska den kunna styras. Och detta är en superviktig jämställdhetsfråga! Så nej, en ska inte kunna bestämma själv hur den ska tas ut. Eller ja, använd de dagar som var och en kan styra själv över då. Så får resten vara en bonus för de som tänker jämställt.
Exakt, alla andra bidrag kommer med krav på individen, så varför skulle föräldradagar vara fritt att bestämma över själv?
 
Jag tycker att föräldrapenningen på något vis borde räknas på båda föräldrarnas inkomst så det totalt för familjen inte spelar någon roll ekonomiskt vem som är ledig.

(Vi har delat i princip helt lika med barn nr 2 i praktiken men på försäkringskassan ser det dock ut som att han tagit all föräldraledighet eftersom jag knappt tagit ut några dagar, medan han tagit ut 7dagar i veckan när han var ledig på heltid och 4 dagar i veckan när han var ledig fre-mån för att kompensera upp familjens inkomstförlust. Så vi bidrar till att göra statistiken falskt bättre för pappors föräldraledighet 😒 )

Men om fp skulle vara 80% av parets genomsnittliga lön, skulle inte det leda till att många skulle par skulle se det som skäl för kvinnan att vara hemma ännu mer? Särskilt om det är stor löneskillnad mellan dem.

Det skulle nog kunna ha effekt om det VERKLIGEN var så att man inte klarar sig ekonomiskt om mannen är hemma, men min uppfattning är att de flesta verkar komma fram till att det är mest fördelaktigt av ekonomiska skäl att kvinnan är hemma mest - oavsett vem som tjänar mest.

Det skulle vara intressant att läsa om det finns någon djupare studie om vad som är bakom statistiken, det sägs ju att siffrorna blir bättre, men blir det mer jämställt föräldraskap eller har vi bara blivit bättre i att laborera med dagarna? Det absolut vanligste uttaget jag ser är att pappan tar ut sina dagar samtidigt som mamman passar på att ta ut semester under sommaren, dvs familjetid snarare än pappatid.
 
Men om fp skulle vara 80% av parets genomsnittliga lön, skulle inte det leda till att många skulle par skulle se det som skäl för kvinnan att vara hemma ännu mer? Särskilt om det är stor löneskillnad mellan dem.

Det skulle nog kunna ha effekt om det VERKLIGEN var så att man inte klarar sig ekonomiskt om mannen är hemma, men min uppfattning är att de flesta verkar komma fram till att det är mest fördelaktigt av ekonomiska skäl att kvinnan är hemma mest - oavsett vem som tjänar mest.

Det skulle vara intressant att läsa om det finns någon djupare studie om vad som är bakom statistiken, det sägs ju att siffrorna blir bättre, men blir det mer jämställt föräldraskap eller har vi bara blivit bättre i att laborera med dagarna? Det absolut vanligste uttaget jag ser är att pappan tar ut sina dagar samtidigt som mamman passar på att ta ut semester under sommaren, dvs familjetid snarare än pappatid.
Tanken med snittet är att det inte skulle spela någon ekonomisk roll om det var mannen eller kvinnan som tog ut föräldradagarna men att dagarna inte skulle få läggas på henne. Dvs de 20% som fattas hade fattats oavsett men argumentet att de förlorar ekonomiskt om han tar sina dagar försvinner.
 
Tanken med snittet är att det inte skulle spela någon ekonomisk roll om det var mannen eller kvinnan som tog ut föräldradagarna men att dagarna inte skulle få läggas på henne. Dvs de 20% som fattas hade fattats oavsett men argumentet att de förlorar ekonomiskt om han tar sina dagar försvinner.

Aha, så kombinerat med en helt individualiserad fp? Jag trodde det var menat som uppmuntran till att välja jämn fördelning, men då förstår jag det bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp