Bör jag bestrida fakturan?

Kristall10

Trådstartare
Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev han x-bent efter några dagar. Kontaktade specialisthovslagare Rose Marie Clark som rekommenderade att omedelbart kontakta en godkänd hovslagare för att få hjälp med att räta upp fölungen.
Vi har bara en godkänd här omkring och efter mycket om och men fick jag tillslut tag i hen och hen gick med på att komma och titta på fölet. Jag hade då berättat vad RMC sagt och att RMC ville att hovslagaren skulle ta kontakt med henne för att få råd kring vad som skulle göras med fölungen.

När hovslagaren kom så hade hen inte pratat med RMC, hen hade ingen erfarenhet av att korrigera fölben och viste inte hur hen skulle plasta hoven för att korrigera på rätt sätt. Hen ringde RMC medan hen var i stallet men fick inget svar.
Hen plastade tillslut så som hen tyckte borde fungera.

Jag kan själv ingenting om detta och det var ju bråttom att korrigera fölungen. När jag sedan pratade med RMC och skickade bilder så sa hon att min hovslagare inte hade ringt henne något. Hon kollade upp numret och hade inget missat samtal från hen. RMC sa även att så som min hovslagare plastat kunde förvärra krokigheten. Hon tyckte jag skulle kontakta hovslagaren igen och be hen komma och göra om jobbet samt kontakta RMC. Jag ringde massor med gånger, skickade sms och skrev via FB men fick inget svar. Även RMC försökte ringa men utan svar. Efter flera dagar gav jag upp och fick tag på en mycket sympatisk hovslagare som var villig att hjälpa mig och som direkt tog kontakt med RMC. Det blev då bestämt att RMC skulle komma upp till oss och visa min hovslagare hur korrigeringen skulle göras. Så därefter var det den nya hovslagaren tillsammans med RMC som hjälpte min fölunge under de fyra månader vi höll på.
Tyvärr fick ju fölungen avsluta sina dagar fyra månader gammal pga infektion i operationssåret.

Nu till min fråga. Fick idag med posten fakturan för besöket den första hovslagaren gjorde (10 månader senare). Där hen plastade fel och påstod sig ha kontaktat RMC men att det inte stämde.
Bör jag bestrida fakturan gällande själva jobbet och materialet hen tagit betalt för eller är det bara att betala och vara glad? Vad tycker ni och hur hade ni gjort?
 
Hade ringt upp hovslagaren och pratat med denne om det samt betalt och lagt det bakom mig. Svårt att bevisa vem som ringde och inte ringde så sånt hade jag inte orkat bry mig om.
Jag kanske blev otydlig i mitt inlägg då jag försökte göra en lång historia kort, men det handlar inte om vem som ringde vem och inte.

Det handlar om att villkoret för hovslagaren var att samarbeta med Rose Marie Clark som är specialisthovslagare och en av de bästa i landet på just fölkorrigering efterom att hovslagaren inte kunde något om fölkorrigering, vilket hen gick med på när vi pratade på telefon och bokade tid.
Men eftersom hen ändå inte hade pratat med RMC innan besöket så hade hen ingen aning om hur hen skulle göra och gjorde då fel vilket förvärrade situationen. Och efterom att det sedan inte gick att få tag på hovslagaren så gick det onödigt lång tid innan fölungen fick rätt korrigering.

Så det handlar om ett felaktigt utför jobb som förvärrade fölungens benställning pga att hovslagaren inte hade tagit kontakt med den expertis som var överenskommet när vi bokade in besöket.
 
Jag kanske blev otydlig i mitt inlägg då jag försökte göra en lång historia kort, men det handlar inte om vem som ringde vem och inte.

Det handlar om att villkoret för hovslagaren var att samarbeta med Rose Marie Clark som är specialisthovslagare och en av de bästa i landet på just fölkorrigering efterom att hovslagaren inte kunde något om fölkorrigering, vilket hen gick med på när vi pratade på telefon och bokade tid.
Men eftersom hen ändå inte hade pratat med RMC innan besöket så hade hen ingen aning om hur hen skulle göra och gjorde då fel vilket förvärrade situationen. Och efterom att det sedan inte gick att få tag på hovslagaren så gick det onödigt lång tid innan fölungen fick rätt korrigering.

Så det handlar om ett felaktigt utför jobb som förvärrade fölungens benställning pga att hovslagaren inte hade tagit kontakt med den expertis som var överenskommet när vi bokade in besöket.
Till syvende och sist är frågan: vill du bråka om fakturan? Orkar du?
Rätt och fel är svårt att bevisa även om du känner dig säker på din sak.
 
Du var ju medveten om stt hovsl inte haft kontakt med experten när jobbet utfördes, så nja de grunden faller ju. Att kontaktförsök efter kontaktförsök sedan misslyckades men att hen ger sig till känna via faktura hade jag däremot inte kunnat låta bli att uttrycka mitt missnöje över. Jag hade sökt hen igen om detta men jag hade nog inte bråkat om fakturan, om hen inte själv känner att hen vill efterskänka den (vilket ändå vore rimligt som good-will).
 
Jag tror men är inte helt säker ändå att du ska betala fakturan för det arbete som hovslagaren gjorde. Kan du sedan bevisa att var det felaktiga jobbet som gjorde så att fölet inte blev bra, då ställer krav på den här hovslagaren för de extra kostnader du fick för att fixa till fölet. Blev fölet inte bra möjligen då också kräva ersättning för det.

Lagen säger något i stil med att man ska klaga så fort som möjligt när man inte är nöjd och ge den som gjort fel en möjlighet att rätta till det. Jag tycker inte att jag ser det i din korta sammanställning utan att du bytte hovslagare direkt istället. Vilket jag förstår eftersom det gäller att få sådant här rätt fort för fölets skull.
 
Jag tror men är inte helt säker ändå att du ska betala fakturan för det arbete som hovslagaren gjorde. Kan du sedan bevisa att var det felaktiga jobbet som gjorde så att fölet inte blev bra, då ställer krav på den här hovslagaren för de extra kostnader du fick för att fixa till fölet. Blev fölet inte bra möjligen då också kräva ersättning för det.

Lagen säger något i stil med att man ska klaga så fort som möjligt när man inte är nöjd och ge den som gjort fel en möjlighet att rätta till det. Jag tycker inte att jag ser det i din korta sammanställning utan att du bytte hovslagare direkt istället. Vilket jag förstår eftersom det gäller att få sådant här rätt fort för fölets skull.
Skrev i första inlägget att jag försökte ringa, smsa och även kontakta via Facebook för att säga att arbetet inte var korrekt utfört efter att jag visat bilderna för Rose Marie.
Så hon har både i röstbrevlåda på sms och på meddelande via FB att jag är missnöjd med hennes jobb och att jag ville att hon skulle kontakta mig omgående. Men hon hörde aldrig av sig och efterom att det var brottom med att korrigera fölungen så kunde jag inte vänta utan fick efter en vecka tag på en annan hovslagare. Dock gick det ju ytterligare två veckor innan RMC kunde komma upp och fixa till det den första hovslagaren gjort så allt drog ju ut på tiden pga att den första hovslagaren gjorde ett felaktigt jobb. Han blev då under de veckorna ännu mer x-bent och även kotan blev krokig så som RMC förutspått med den åtgärd som den första hovslagaren hade gjort.

Svårt att redogöra för alla turer såhär kort. Vi höll ju på att korrigera honom minst en gång i veckan i fyra månader och RMC sa ju själv att hade han fått rätt hjälp direkt hade det aldrig hunnit bli så illa. Men såklart är det ju omöjligt att bevisa.

Jag ska försöka få tag i hovslagaren och prata med hen. Men känner att jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan gällande vad andra som kanske varit med om liknande tänker om saken.

@Bee Fakturan är på ca 1000kr.
 
För 1000 kr hade jag struntat i det men ringt och meddelat att jag tycker hen skulle avsagt sig jobbet hellre än att göra fel.
Ja grejen är väl inte pengarna i sig, även om man kan använda 1000kr till roligare saker än att betala för felaktigt utför jobb som dessutom ledde till att fölungen blev ännu mer krokig i sina ben. Utan det är mer hela det oseriösa bemötandet från hovslagaren. Att hen får bete sig lite hur som helst men att jag ändå ska betala för det.

Jag är ingen sån som brukar bråka om sånt här men i just det här fallet så känner jag att jag blev irriterad och jag vill i alla fall tala om för hen vad jag tycker om det hela. Jag kommer inte strida mig blodig för 1000kr, men vill ändå på något sätt få hen att förstå allvaret i hens ”slarv”.

Hade jag vetat att hen inte kontaktat RMC innan hen kom så hade jag avbokat besöket. Men det fick jag inte veta förrän hen skulle börja korrigera. Men hen hade ändå en idé om hur man skulle göra och då litade jag på det. Så visst, jag godkände ju jobbet då i god tro. Har själv absolut noll erfarenhet av att korrigera föl.
 
Ja grejen är väl inte pengarna i sig, även om man kan använda 1000kr till roligare saker än att betala för felaktigt utför jobb som dessutom ledde till att fölungen blev ännu mer krokig i sina ben. Utan det är mer hela det oseriösa bemötandet från hovslagaren. Att hen får bete sig lite hur som helst men att jag ändå ska betala för det.

Jag är ingen sån som brukar bråka om sånt här men i just det här fallet så känner jag att jag blev irriterad och jag vill i alla fall tala om för hen vad jag tycker om det hela. Jag kommer inte strida mig blodig för 1000kr, men vill ändå på något sätt få hen att förstå allvaret i hens ”slarv”.

Hade jag vetat att hen inte kontaktat RMC innan hen kom så hade jag avbokat besöket. Men det fick jag inte veta förrän hen skulle börja korrigera. Men hen hade ändå en idé om hur man skulle göra och då litade jag på det. Så visst, jag godkände ju jobbet då i god tro. Har själv absolut noll erfarenhet av att korrigera föl.

Men du måste börja med att prata med hovslagaren tycker jag. Annars skriver du ”Bestrides” på fakturan och returnerar så får ni väl en dialog.
Men jag skulle ringa först.
 
Men du måste börja med att prata med hovslagaren tycker jag. Annars skriver du ”Bestrides” på fakturan och returnerar så får ni väl en dialog.
Men jag skulle ringa först.
Absolut ska jag ringa hen först innan jag ev går vidare på något sätt, och hoppas på att det går lättare att få tag i människan den här gången....
 
Egentligen för lite pengar för att bråka, men ibland känner man för att sätta ner foten ändå. Gillar inte den attityden att inte lyssna på kundens önskemål utan bara köra på och dessutom göra ett dåligt jobb. Känns lite omodernt.

Ville jag bestrida hade jag lämnat ett sakligt meddelande på telefonsvararen och sedan skrivit bestrides på fakturan (ev med hänvisning till lämnat meddelande) och sedan skickat tillbaka fakturan.
 
Skrev i första inlägget att jag försökte ringa, smsa och även kontakta via Facebook för att säga att arbetet inte var korrekt utfört efter att jag visat bilderna för Rose Marie.
Så hon har både i röstbrevlåda på sms och på meddelande via FB att jag är missnöjd med hennes jobb och att jag ville att hon skulle kontakta mig omgående. Men hon hörde aldrig av sig och efterom att det var brottom med att korrigera fölungen så kunde jag inte vänta utan fick efter en vecka tag på en annan hovslagare. Dock gick det ju ytterligare två veckor innan RMC kunde komma upp och fixa till det den första hovslagaren gjort så allt drog ju ut på tiden pga att den första hovslagaren gjorde ett felaktigt jobb. Han blev då under de veckorna ännu mer x-bent och även kotan blev krokig så som RMC förutspått med den åtgärd som den första hovslagaren hade gjort.

Svårt att redogöra för alla turer såhär kort. Vi höll ju på att korrigera honom minst en gång i veckan i fyra månader och RMC sa ju själv att hade han fått rätt hjälp direkt hade det aldrig hunnit bli så illa. Men såklart är det ju omöjligt att bevisa.

Jag ska försöka få tag i hovslagaren och prata med hen. Men känner att jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan gällande vad andra som kanske varit med om liknande tänker om saken.

@Bee Fakturan är på ca 1000kr.
Då har du gjort det du ska. I ditt fall hade jag skriftligt bestridit fakturan och hänvisat till att hovslagaren inte hört av sig när det fanns anmärkningar på det utförda arbetet på fölet.
Jag hade kanske lagt till att jag övervägde att gå vidare eftersom det var en klar felbehandling av fölet.
Är det en godkänd hovslagare så bör det anmälas till Jordbruksverket att den här personen inte klarar sitt jobb. Om det nu är en hovslagare som verkligen är godkänd av Jordbruksverket.
 
Jag kanske blev otydlig i mitt inlägg då jag försökte göra en lång historia kort, men det handlar inte om vem som ringde vem och inte.

Det handlar om att villkoret för hovslagaren var att samarbeta med Rose Marie Clark som är specialisthovslagare och en av de bästa i landet på just fölkorrigering efterom att hovslagaren inte kunde något om fölkorrigering, vilket hen gick med på när vi pratade på telefon och bokade tid.
Men eftersom hen ändå inte hade pratat med RMC innan besöket så hade hen ingen aning om hur hen skulle göra och gjorde då fel vilket förvärrade situationen. Och efterom att det sedan inte gick att få tag på hovslagaren så gick det onödigt lång tid innan fölungen fick rätt korrigering.

Så det handlar om ett felaktigt utför jobb som förvärrade fölungens benställning pga att hovslagaren inte hade tagit kontakt med den expertis som var överenskommet när vi bokade in besöket.

Det jag menar är att det är väl svårt för dig att bevisa vem av dem som har rätt av om hovis nr 1 komtaktade hovis nr 2 eller inte och om den första hovslagsrens jobb påverkade fölungen negativt pga detta. Isåfall kanske det skulle anmälts direkt? Hade som sagt ringt första hovslagaren och pratat med denne om detta och sagt att du inte vill betala fakturan samt bestrida den om du orkar tjafsa om 1000:-..
 
Jag hade absolut bestridit. Summan må vara låg, men av princip hade jag gjort det. Jag är skitless på folk som beter sig illa och sedan ska ha betalt för det. De slutar aldrig upp med sina beteenden om de aldrig möter motstånd.
Med det sagt. jag tycker det är otroligt dåligt av hovslagaren att skicka faktura 10 månader efter utfört jobb...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 885
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 133
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 614
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp