Bör jag bestrida fakturan?

Det jag menar är att det är väl svårt för dig att bevisa vem av dem som har rätt av om hovis nr 1 komtaktade hovis nr 2 eller inte och om den första hovslagsrens jobb påverkade fölungen negativt pga detta. Isåfall kanske det skulle anmälts direkt? Hade som sagt ringt första hovslagaren och pratat med denne om detta och sagt att du inte vill betala fakturan samt bestrida den om du orkar tjafsa om 1000:-..
Fast hovis nr 1 talade ju om för mig när hen skulle börja jobba med fölungen i stallet att hen inte varit i kontakt med den specialist som det var överenskommet. Men efterom att hen ändå hade en idé om hur det skulle plastas så litade jag på det och lät hen utföra jobbet efterom att det som sagt var brottom att påbörja korrigeringen.

Det visade sig efteråt när jag skickade bilder på det utförda jobbet till specialisten att hoven inte alls skulle plastas, och absolut inte på insidan, utan att fölungen skulle ha en fölsko med stöd på utsidan som skulle tas av och på flera gånger per dag. Specialisten hade väntat på samtal från hovis för att ge utförliga instruktioner.

Jag har varit i kontakt med Rose Marie Clark, som är den specialist jag pratar om, på förmiddagen för att dubbelkolla om jag uppfattat allt rätt kring det jobb som hovis nr 1 gjorde. Vill så klart inte börja bråka om någon och så visar det sig att jag missuppfattat saken. Men den uppfattning jag fått om dennes jobb stämmer och RMC ville att jag skulle kontakta hovslagarföreningen och ta det därifrån.

Det handlar som sagt inte om pengarna i sig. Jag har lagt ut många tiotusentals kronor på fölungen för att få honom bra i benen och hade jag fått denna faktura när den skulle ha kommit, dvs i slutet på maj så hade jag tagit tag i detta då, då hade jag dessutom kunnat få ersättning från försäkringsbolaget för fakturan om jag måsta betala den. Men efterom att jag inte fick någon faktura så tolkade jag det som att hen erkänt sitt misstag och därmed lät bli att ta betalt av mig. Det kändes ok för mig.
Däremot känns det inte okej att först utföra ett felaktigt jobb pga att hen inte tagit kontakt med den expertis på området som det var sagt och sedan inte går att få tag på för att korrigera misstaget. Och dessutom skickar fakturan 10 månader efter utfört arbete pga ännu ett slarv då hen lagt fakturan i fel hög...

Som sagt så tänker jag inte bråka mig blodig kring det hela men jag vill ändå någonstans visa på att hens agerande i detta inte är ett acceptabelt och proffesionellt agerande.
 
Eftersom du inte fick tag i hovslagare efteråt för att ta bort plasten som gjorde det hela värre så hade jag inte betalat någon faktura från den hovslagaren.
Hen borde inte kladdat med plasten om hen inte visst hur man gör.
Precis. Det visade sig dessutom efteråt när jag skickade bilderna till specialisten att hoven inte ens skulle plastas utan att fölungen skulle ha en fölkorrigeringssko som skulle tas av och på flera gånger per dag....
 
Precis. Det visade sig dessutom efteråt när jag skickade bilderna till specialisten att hoven inte ens skulle plastas utan att fölungen skulle ha en fölkorrigeringssko som skulle tas av och på flera gånger per dag....
Ännu värre.
Tycker att det är ok att göra fel som hovslagare. Men när man inte svarar på uppföljning och inte återkommer när man söker hen, speciellt efter ett sådant jobb som korrigering, då har man inte slutfört sitt arbete. Jag hade nog inte ens brytt mig om att svara att jag bestrider fakturan. Hade bara skitit i den. Otroligt fräckt att skicka en faktura faktiskt.
 
Ännu värre.
Tycker att det är ok att göra fel som hovslagare. Men när man inte svarar på uppföljning och inte återkommer när man söker hen, speciellt efter ett sådant jobb som korrigering, då har man inte slutfört sitt arbete. Jag hade nog inte ens brytt mig om att svara att jag bestrider fakturan. Hade bara skitit i den. Otroligt fräckt att skicka en faktura faktiskt.
Absolut inte strunta i fakturor, då kan man få kronofogden på sig, därför är det bättre att bestrida direkt.
 
Fast hovis nr 1 talade ju om för mig när hen skulle börja jobba med fölungen i stallet att hen inte varit i kontakt med den specialist som det var överenskommet. Men efterom att hen ändå hade en idé om hur det skulle plastas så litade jag på det och lät hen utföra jobbet efterom att det som sagt var brottom att påbörja korrigeringen.

Det visade sig efteråt när jag skickade bilder på det utförda jobbet till specialisten att hoven inte alls skulle plastas, och absolut inte på insidan, utan att fölungen skulle ha en fölsko med stöd på utsidan som skulle tas av och på flera gånger per dag. Specialisten hade väntat på samtal från hovis för att ge utförliga instruktioner.

Jag har varit i kontakt med Rose Marie Clark, som är den specialist jag pratar om, på förmiddagen för att dubbelkolla om jag uppfattat allt rätt kring det jobb som hovis nr 1 gjorde. Vill så klart inte börja bråka om någon och så visar det sig att jag missuppfattat saken. Men den uppfattning jag fått om dennes jobb stämmer och RMC ville att jag skulle kontakta hovslagarföreningen och ta det därifrån.

Det handlar som sagt inte om pengarna i sig. Jag har lagt ut många tiotusentals kronor på fölungen för att få honom bra i benen och hade jag fått denna faktura när den skulle ha kommit, dvs i slutet på maj så hade jag tagit tag i detta då, då hade jag dessutom kunnat få ersättning från försäkringsbolaget för fakturan om jag måsta betala den. Men efterom att jag inte fick någon faktura så tolkade jag det som att hen erkänt sitt misstag och därmed lät bli att ta betalt av mig. Det kändes ok för mig.
Däremot känns det inte okej att först utföra ett felaktigt jobb pga att hen inte tagit kontakt med den expertis på området som det var sagt och sedan inte går att få tag på för att korrigera misstaget. Och dessutom skickar fakturan 10 månader efter utfört arbete pga ännu ett slarv då hen lagt fakturan i fel hög...

Som sagt så tänker jag inte bråka mig blodig kring det hela men jag vill ändå någonstans visa på att hens agerande i detta inte är ett acceptabelt och proffesionellt agerande.

Men då är jag med. Uppfattade inte att hovis 1 "erkänt" att denne ej var i kontakt innan den gjorde jobbet.
Bestrid fakturan om du orkar göra det eftersom du varken var nöjd med jobbet eller det blev korrekt utfört samt du inte fick tag på hovslagaren efteråt. Märklig att fakturera dig om det var såhär och dessutom 10 månader efter. Hovis 1 kanske hoppades att du skulle ha glömt det tills nu 😬
 
Men då är jag med. Uppfattade inte att hovis 1 "erkänt" att denne ej var i kontakt innan den gjorde jobbet.
Bestrid fakturan om du orkar göra det eftersom du varken var nöjd med jobbet eller det blev korrekt utfört samt du inte fick tag på hovslagaren efteråt. Märklig att fakturera dig om det var såhär och dessutom 10 månader efter. Hovis 1 kanske hoppades att du skulle ha glömt det tills nu 😬
Ja, inte lätt att beskriva hela grejen lite kortfattat så här så att alla detaljer blir tydliga. Det som kanske var det som gjorde att du missförstod var att hovis 1 ringde specialisten på min uppmaning när hen stod med mig i stallet men fick inget svar. När jag nämnde det för specialisten så bad hon att få hovis 1:s nummer för att kolla om hon hade något missat samtal från hen, vilket hon då sa att hon inte hade. Men det är ju såklart svårt att bevisa och det är inte det det hela handlar om som du nu vet 😊

Fakturan är utskriven i slutet på juli och jobbet utfördes i maj. Så särskillt mycket koll på sina papper verkar hen inte ha.

Ska i alla fall ringa hovslagarföreningen som Rose Marie (specialisten) uppmanade mig till så får jag höra vad de säger.
 
Man kan och får skicka faktura upp till tre år efter utförd tjänst, så de tio månaderna är det egentligen ingenting man kan hänga upp sig på.

Däremot så har ju TS försökt reklamera tjänsten flertal gånger som jag förstår, utan att kunna nå hovslagaren, det är ju inte så att man kan som företagare ducka, stoppa fingarna i öronen och sen skicka en faktura utan att ens ha återkopplat om reklamationen.
 
Jag tänker att om människan är så konflikträdd att hen inte svarar på kontaktförsök och sedan tar 10 månader på sig att skicka en faktura så kanske hen lägger ner hela grejen om du bestrider fakturan. Avskriver alltihopa för att det är enklare än att ta uti med "problemet". :D
 
@Kristall10
Bestrid fakturan, då kan inte kronofogden gå vidare. Även om hovslagaren går till kronofogden så kommer du få en förfrågan från kronfogden innan någon annat händer och du kan då visa att du bestridit fakturan och då kan kronofogden inte gå vidare. Då måste hovslagaren ta det via tingsrätten och tingsrätten kommer säga att ni ska förlikas, alltså komma överens = ingen ide för hovslagaren att gå den vägen heller för så lite pengar.

Du har ju alla grunder för att bestrida när du tom har fått lov att ta ut annan hovslagare som fått rätta till det som gjorts fel. Så bestrid. Skriv på fakturan att du bestrider den pga felaktigheterna och skicka tillbaks den. Ta kopia och skriv datum när du postade detta. Då har du "bevis" på att du bestridit.

Jag jobbar med ekonomi och redovisning åt företag och det finns privatpersoner som satt detta i system, dvs, dom beställer hantverkare, men när dom får fakturan så bestrider dom. Dom flesta hantverkare går då inte vidare om det är mindre belopp (= under 10 000-20 000 kr) för det är ingen ide, även om det inte finns någon grund för bestridandet eftersom tingsrätten kommer kräva förlikning. Dessa personer blir dock bannlysta inom hantverkarutövarna och får svårt att hitta hantverkare i framtiden. Det blir deras "straff". Funkar åtminstone hyfsat på mindre orter.
 
Man kan och får skicka faktura upp till tre år efter utförd tjänst, så de tio månaderna är det egentligen ingenting man kan hänga upp sig på.

Däremot så har ju TS försökt reklamera tjänsten flertal gånger som jag förstår, utan att kunna nå hovslagaren, det är ju inte så att man kan som företagare ducka, stoppa fingarna i öronen och sen skicka en faktura utan att ens ha återkopplat om reklamationen.
Nä precis, de 10 månaderna kan jag inte säga något om mer än att det är ”dålig stil” och vittnar om att hen inte har så bra koll på sina papper möjligen. Hade jag fått fakturan i tid så hade jag dessutom kunnat få den ersatt av försäkringsbolaget.
 
Håller med @tabac ska inte vara några problem att skicka till försäkringsbolaget nu. Det är nog vana vid det. Men jag hade ändå valt att i första hand bestrida fakturan.
Bra att veta! Tänkte att det var för sent efterom att det är så länge sedan och hästen är borta sedan 6 månader.
 
Som många av er känner till fick jag ju en fölunge med senkontrakturer i början på maj. Pga Engemycinet han fick mot kontrakturerna blev han x-bent efter några dagar. Kontaktade specialisthovslagare Rose Marie Clark som rekommenderade att omedelbart kontakta en godkänd hovslagare för att få hjälp med att räta upp fölungen.
Vi har bara en godkänd här omkring och efter mycket om och men fick jag tillslut tag i hen och hen gick med på att komma och titta på fölet. Jag hade då berättat vad RMC sagt och att RMC ville att hovslagaren skulle ta kontakt med henne för att få råd kring vad som skulle göras med fölungen.

När hovslagaren kom så hade hen inte pratat med RMC, hen hade ingen erfarenhet av att korrigera fölben och viste inte hur hen skulle plasta hoven för att korrigera på rätt sätt. Hen ringde RMC medan hen var i stallet men fick inget svar.
Hen plastade tillslut så som hen tyckte borde fungera.

Jag kan själv ingenting om detta och det var ju bråttom att korrigera fölungen. När jag sedan pratade med RMC och skickade bilder så sa hon att min hovslagare inte hade ringt henne något. Hon kollade upp numret och hade inget missat samtal från hen. RMC sa även att så som min hovslagare plastat kunde förvärra krokigheten. Hon tyckte jag skulle kontakta hovslagaren igen och be hen komma och göra om jobbet samt kontakta RMC. Jag ringde massor med gånger, skickade sms och skrev via FB men fick inget svar. Även RMC försökte ringa men utan svar. Efter flera dagar gav jag upp och fick tag på en mycket sympatisk hovslagare som var villig att hjälpa mig och som direkt tog kontakt med RMC. Det blev då bestämt att RMC skulle komma upp till oss och visa min hovslagare hur korrigeringen skulle göras. Så därefter var det den nya hovslagaren tillsammans med RMC som hjälpte min fölunge under de fyra månader vi höll på.
Tyvärr fick ju fölungen avsluta sina dagar fyra månader gammal pga infektion i operationssåret.

Nu till min fråga. Fick idag med posten fakturan för besöket den första hovslagaren gjorde (10 månader senare). Där hen plastade fel och påstod sig ha kontaktat RMC men att det inte stämde.
Bör jag bestrida fakturan gällande själva jobbet och materialet hen tagit betalt för eller är det bara att betala och vara glad? Vad tycker ni och hur hade ni gjort?
Jag hade faktiskt bråkat, bestrid. Sen hade jag nog även kontaktat förbudet (heter det så? där de godkänner dem) och starkt ifrågasatt va i h*ete en godkänd hovis håller på med när den gör på detta sätt... Men så är jag typen som rålackar på vissa saker också ;)
 
Jag hade faktiskt bråkat, bestrid. Sen hade jag nog även kontaktat förbudet (heter det så? där de godkänner dem) och starkt ifrågasatt va i h*ete en godkänd hovis håller på med när den gör på detta sätt... Men så är jag typen som rålackar på vissa saker också ;)
Haha, ja jag blir också upprörd över detta men det ligger mig ju väldigt känslomässigt nära också. Så det är även därför jag ville ha andras åsikter. Det är lätt att överreagera när det gäller något man verkligen har mycket känslor kring.

Jag har pratat med Hovslagarföreningen men dom kan ingenting föra så länge det inte gäller fakturor över 9000kr, då går deras ansvarsförsäkring in. Och hovslagarföreningen har ju ingen aning om vad som hänt och inte. Så hon rekommenderade mig att kontakta försäkringsbolaget. Men jag är ju inte ute efter något skadestånd eller ersättning. Jag vill bara att hovslagaren ska förstå att hen betett sig oacceptabelt och att jag inte ska behöva betala fakturan.

Jag fick så klart inte tag i hovslagaren när jag ringde så jag skrev ett tydligt och sakligt mail där jag förklarar att jag bestrider fakturan och varför jag jag gör det. Ska kopiera fakturan i morgon när vi är till stan och posta till hen.
Så får vi se vad hen gör.

Ju fler jag pratar med om detta desto fler vittnar om att hen är näst intill omöjlig att få tag i. Märkligt beteende när man är hovslagare och en central grej är att just ha kontakt med kunder...
 
@Kristall10 f-bolaget har ju knappast med problemet att göra precis som du själv skriver.

Hade bestridit fakturan precis som många kommenterat .

@Youma ja alla vet att man har flera år på sig rent lagligt att fakturera . Det är ju dock inte grejen i sak här 👍
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 887
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 144
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 615
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp