Bör jag visa mitt sto nästa år!!!

Vala

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd!!! Har ett 8-årigt sto som jag funderar på att visa nästa år. Till saken här dock att hon blev inriden förra året och inte är säker i gångarterna. Tänker dock inte visa henne själv isf utan anlita en tränare som jag redan diskuterat med! Men nu är det så att jag börjar fundera på om jag kanske skulle ta nästa år till att göra henne tävlingsvan och få henne mer säker i gångarterna och inte visa henne förrän 2005???

Tacksam för tips och råd!!!
 
Jag tycker det beror helt på hur stabil du/tränaren kan få henne i gångarterna tills visningen.

När man visar en häst vill man ju ha en så bra bedömning som möjligt.

Visst, man kan alltid visa om hästen nått år senare om man tror/vet att man kan höja hästens bedömning då, men har man tider anser jag att man kan vänta med att visa tills hästen kan visa sitt bästa jag för domarna! det kostar ju sin lilla slant att visa åxå.

Även exteriörpoäng kan ju bli högre om man väntar ett år till och låter hästen muskla på sig mer (förutsatt att den musklar sig rätt alltså ;) )
 
Tack för svaret...de du säger e sånt jag funderat mycke på själv...tränaren jag pratat med tyckte att de inte skulle vara några problem att visa henne nästa år men jag tycker de känns som om de nog vore en bättre idé att vänta.

Som du säger det kostar en del och jag vill ju att hon ska få så höga poäng som möjligt...känns dumt att visa henne för att sen kanske få visa henne igen för att hon inte var redo!
 
Jag har ett 8-årigt sto som jag funderar på att visa. Jag resonerar som så att eftersom hon redan är i klassen 7 år och äldre så spelar det nog ingen större roll med ett år hit eller dit. Bättre att vänta tills alla gångarter känns bra (om det nu någonsin kommer att inträffa :confused: ). Sedan så passar jag gärna på att lämna bort henne till en tränare under någon period i livet som jag har mindre tid att rida, t ex i samband med att man köper hus, är gravid el dyl.
/Lena
 
Jag är ju av åsikten att försöka skynda långsamt (även om jag har svårt att ibland leva upp till detta själv :o). Förutom att bedömningen kanske ger högre poäng om hon blir säkrare i gångarterna, så mår förmodligen ditt sto bättre av att inte stressas med en snabb och kort träning inför en visning. Det kan ju ta tid för en häst att bygga muskler och mogna även psykiskt vi inridning.
 
Tack för ditt svar!!! Har henne hos tränare just nu. Lämnade henne idag! Pratade med henne om vad hon tyckte och hon tyckte att det var smart att vänta. Inte vad min fd tränare sa...men vad jag tyckt själv hela tiden så så blir det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 179
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp