Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

En helt underbar benämning, då är ju det mer lockande att köpa "mjölkdryck", som det står på den laktosfria man köper.
Men "mjölkdryck" är det mest mejeriföretag typ Arla som säljer. Och då handlar det t.ex. om att ta tillvara det man filtrerar bort vid tillverkning av laktosfri-mjölk
 
Vad talar du om för tidsperspektiv, så långt jag kan minnas har vegetarianer innefattat lakto och ovo om man inte preciserat annat. Jag var vegetarian för 30+ år sedan och konsumerade mjölk och mjölkprodukter att gå tillbaks riktigt långt i tiden fyller inte någon funktion i sammanhanget att skapa förståelse utan då blir det mes förvirrande.
För 35+år sedan fick jag lära mig i hemkunskapen att det delades in i vegetarian, lakto ovo vegetarian och sen de som åt fisk också. Stod som tre grupper i boken.
 
Har aldrig sett lamm här faktiskt. Fläsk finns ju men är ju en distinkt färgskillnad. Det är alltså färgen jag pratar om här om inte det framgick, inser att jag kanske var otydlig med det :)

Fast nu var det ju inte alls det du skrev. Du skrev att rött kött = nötkött. Och senare att det i princip var så på Ica att rött kött = nötkött och du inte sett någonting annat än nötkött i en matbutik.

Sen finner jag det helt osannolikt att du aldrig varit i en butik som säljer lammkött (eller vilt för den delen). För ifall just du sett det i butiken är ju helt irrelevant för ditt resonemang.
 
De är betydigt ljusare, man kan med en blick skilja nöt och fläskkött åt.

Lammkött är inte betydligt ljusare än nötkött. Jag tror tex inte det är enkelt för alla att skilja på lammentrecote och nötentrecote.

Men sen var det ju inte alls det som var frågan, utan påståendet att rött kött = nötkött och sen att det bara fanns nötkött i butik.
 
För min del får det gärna heta korv, burgare, mjölk osv. Sen kan man specificera med fläskkorv och kokosmjölk mm. Det beskriver konsistens och form.

Hörde på tv igår om det skulle få heta vegetarisk hamburgare men det tycker jag inte utan då får det bara heta vegetarisk burgare. Hamburgare då tänker jag på kött. Och vegetariska köttbullar kan väl bara heta vegetariska bullar.
 
För min del får det gärna heta korv, burgare, mjölk osv. Sen kan man specificera med fläskkorv och kokosmjölk mm. Det beskriver konsistens och form.

Hörde på tv igår om det skulle få heta vegetarisk hamburgare men det tycker jag inte utan då får det bara heta vegetarisk burgare. Hamburgare då tänker jag på kött. Och vegetariska köttbullar kan väl bara heta vegetariska bullar.
Haha, hade det stått vegetariska bullar hade jag undrat om de brukar ha kött i typ kanelbullarna 🤣
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp