Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Menar du att du säger vegetariska köttbullar?
Det skulle jag säga att jag oftast gör om jag hänvisar till sådant som faktiskt försöker efterlikna köttbullar och inget annat, som exempelvis Ica som har grönsaksbollar (för övrigt sjukt goda!).
Har börjat försöka säga färssås istället för vegetarisk köttfärssås, men ibland måste man förtydliga liksom. Säger vegetariska fiskpinnar om Icas (lakto-ovo?) varianter av fiskpinnar också.
Nu använde jag dock "kött"bullar mest som ett förtydligande.
 
Fast nu var det ju inte alls det du skrev. Du skrev att rött kött = nötkött. Och senare att det i princip var så på Ica att rött kött = nötkött och du inte sett någonting annat än nötkött i en matbutik.

Sen finner jag det helt osannolikt att du aldrig varit i en butik som säljer lammkött (eller vilt för den delen). För ifall just du sett det i butiken är ju helt irrelevant för ditt resonemang.
Ja det var ju exakt det jag skrev? Rött kött = nöt, och jag förtydligade att jag alltså pratade om färgen på köttet så jag förstår inte vad du menar?

Jag bor på en mindre ort och jag har aldrig sett vilt i butik, det köper man från jägare. Lamm finns säkert i disken för fryst kött men där kollar jag aldrig, bara på det färska.
 
Ja det var ju exakt det jag skrev? Rött kött = nöt, och jag förtydligade att jag alltså pratade om färgen på köttet så jag förstår inte vad du menar?

Jag bor på en mindre ort och jag har aldrig sett vilt i butik, det köper man från jägare. Lamm finns säkert i disken för fryst kött men där kollar jag aldrig, bara på det färska.

Fast nu är det så att rött kött är en vedertagen benämning på flera olika djurs kött. Inte bara nöt. Då blir det förvirrande om du använder det med en annan egen betydelse.
 
Det skulle jag säga att jag oftast gör om jag hänvisar till sådant som faktiskt försöker efterlikna köttbullar och inget annat, som exempelvis Ica som har grönsaksbollar (för övrigt sjukt goda!).
Har börjat försöka säga färssås istället för vegetarisk köttfärssås, men ibland måste man förtydliga liksom. Säger vegetariska fiskpinnar om Icas (lakto-ovo?) varianter av fiskpinnar också.
Nu använde jag dock "kött"bullar mest som ett förtydligande.
Okej. De gånger jag har hört någon säga det har det varit människor som inte är vegetarianer själva och som förvånat säger "är det där vegetariska köttbullar?" om det jag äter är bollformat. Jag kan inte tycka att vegebollar försöker efterlikna köttvarianten, det är helt enkelt en praktisk form att göra mat i precis som biffar och grytor. Jag förstår inte hur det kan vara ett förtydligande att säga vegetarisk köttfärssås? Det blir ju inget förtydligande utan snarare tvärtom förvirrande, är det kött i eller inte?
 
Det skulle jag säga att jag oftast gör om jag hänvisar till sådant som faktiskt försöker efterlikna köttbullar och inget annat, som exempelvis Ica som har grönsaksbollar (för övrigt sjukt goda!).
Har börjat försöka säga färssås istället för vegetarisk köttfärssås, men ibland måste man förtydliga liksom. Säger vegetariska fiskpinnar om Icas (lakto-ovo?) varianter av fiskpinnar också.
Nu använde jag dock "kött"bullar mest som ett förtydligande.
Tycker vegoköttbullar låter som det är i kött som vegetarianer äter.
 
Okej. De gånger jag har hört någon säga det har det varit människor som inte är vegetarianer själva och som förvånat säger "är det där vegetariska köttbullar?" om det jag äter är bollformat. Jag kan inte tycka att vegebollar försöker efterlikna köttvarianten, det är helt enkelt en praktisk form att göra mat i precis som biffar och grytor. Jag förstår inte hur det kan vara ett förtydligande att säga vegetarisk köttfärssås? Det blir ju inget förtydligande utan snarare tvärtom förvirrande, är det kött i eller inte?
Vet inte riktigt om de "köttfria köttbullarna" försöker efterlikna något annat än just köttbullar dock, medan jag tycker att grönsaksbollarna liksom är en egen rätt.
Jag använder exempelvis vegetarisk köttfärsås för att beskriva själva rätten snarare än innehållet. Kanske om jag frågar om jag ska "laga vegetarisk köttfärsås ikväll, sån där gjort på anamas vegfärs" liksom.
 
Sen känner jag mest att den här diskussionen lätt hamnar i cirklar. Det blir lätt "jag tycker det blir otydligt" följt av "nej det gör du inte", typ. Vill bara förtydliga att jag säger som jag gör, inte som ett motargument mot om det skulle vara förvirrande eller ej.
 
Fast nu är det så att rött kött är en vedertagen benämning på flera olika djurs kött. Inte bara nöt. Då blir det förvirrande om du använder det med en annan egen betydelse.
Jag bad om ursäkt för att jag uttryckte mig dåligt. Så jag skulle liksom uppskatta om folk gav fan i att berätta för mig vad jag menar, något som är irriterande vanligt på det här forumet. Lämnar den här tråden nu.
 
Ja det var ju exakt det jag skrev? Rött kött = nöt, och jag förtydligade att jag alltså pratade om färgen på köttet så jag förstår inte vad du menar?

Jag bor på en mindre ort och jag har aldrig sett vilt i butik, det köper man från jägare. Lamm finns säkert i disken för fryst kött men där kollar jag aldrig, bara på det färska.

Det jag menar är att hela din poäng om att man direkt skulle se på en flankstek att det var nötkött pga färgen är helt fel ur flera perspektiv, dels eftersom det inte alls är enkelt för alla att skilja en flankstek från en styckningsdetalj från tex lamm eller vilt, och dels att din förklaring att det är rött kött helt enkelt är fel.

Det blir också otroligt märkligt att du använder det i en argumentation om att tydlig märkning inte behövs på flankstek eftersom man enkelt kan se det på färgen. Det blir som att @Niyama hade argumenterat för att det är onödigt att det skrivs ut att att det är en vegetarisk produkt "av ärta" eftersom ärtor är den enda gröna grönsaken som hon har sett i just sin butik.

Det hade varit snyggare om du bara sagt från början att du inte tänkt på att rött kött kunde vara annat än nöt när det först påpekades så hade saken varit ur världen.
 
Det jag menar är att hela din poäng om att man direkt skulle se på en flankstek att det var nötkött pga färgen är helt fel ur flera perspektiv, dels eftersom det inte alls är enkelt för alla att skilja en flankstek från en styckningsdetalj från tex lamm eller vilt, och dels att din förklaring att det är rött kött helt enkelt är fel.

Det blir också otroligt märkligt att du använder det i en argumentation om att tydlig märkning inte behövs på flankstek eftersom man enkelt kan se det på färgen. Det blir som att @Niyama hade argumenterat för att det är onödigt att det skrivs ut att att det är en vegetarisk produkt "av ärta" eftersom ärtor är den enda gröna grönsaken som hon har sett i just sin butik.

Det hade varit snyggare om du bara sagt från början att du inte tänkt på att rött kött kunde vara annat än nöt när det först påpekades så hade saken varit ur världen.
Det blir lite av ett ställningskrig, hela diskussionen om flankstek blir absurd i och med att de om man följer reglerna alltid är märkta både med att det är nötkött och med ursprungsland.

Man ser även på färgnyansen vilken typ av kött det är (nöt är mörkare än gris och lamm samt har större styckningsdetaljer än framförallt lamm) samt placeringen i affären - de grupperar vanligen kött efter vilket djur de kommer ifrån. Den vana köttköparen kan alltså med en blick se att det sannolikt är nöt även om det i enstaka fall kan slå fel, även enbart av namnet flankstek vet man vilket djur det handlar om (jag antar att man kan kalla samma styckningsdetalj flank om den kommer från häst eller älg också även om det normalt är nöt).

Skillnaden är avsevärd mot vegetarisk processad mat men det motsvarar svårigheterna när det gäller grönsaker och frukt att avgöra vilken sorts äpple eller potatis det är, och att man med en blick kan se att det troligen är en potatis även om det möjligen går att förväxla med någon mer ovanlig frukt/rotfrukt åtminstone på avstånd.

Ursprunget i denna del av diskussionen var att någon påstod att flankstek inte gick att identifiera utan är en "okänd" produkt med ett namn som inte säger något, vilket flera försökte förklara att det inte är och varför.
 
Senast ändrad:
EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit där besviken och bitter över att den inte innehöll några döda djur.

OM nu konsumenterna är så dumma, varför inte förbjuda t.ex. korv-kaka, kött-bullar och köttfärs-limpa, så att de små stackarna inte förvillas? Och färdiga "hamburgare" i kött- eller frysdisken bör ju inte kunna kallas hamburgare - de är inte kompletta med bröd, sallad och dressing. De dumma små liven kan ju tro att de är färdiga att äta och dö av ehec... Och varför stanna där - man bör ju inte få tala om korv-sjöar eller korviga strumpor.

Att dra ned på köttkonsumtionen är en av de billigaste anpassningar vi kan göra för klimatet. Och att få fler att avstå ibland och välja bättre kött är effektivare än att ett litet fåtal går all in. Att tänka om vad gäller animalieproduktionen är också en av de viktigaste åtgärderna vi kan göra för att förhindra framtida zoonoser och pandemier - vilket också gynnar en mer småskalig produktion. Men nej, vi pissar hellre bort vår och våra barns framtid för en extra slant idag och då dessutom med riktigt nedlåtande, människofientliga argument. Varför inte bara säga att vi vill sälja mer och tjäna pengar? Varför hyckla?

Varje dag jag är tacksam över att inte ha barn stör mig orimligt
Detta är lite intressant... men hur påverkar det klimatet att äta kött? Jag fattar inte. Handlar det om transporter? Jag är dålig på detta ämne men intresserad...
 
Detta är lite intressant... men hur påverkar det klimatet att äta kött? Jag fattar inte. Handlar det om transporter? Jag är dålig på detta ämne men intresserad...
På två sätt: dels släpper kor ut metan som en biprodukt av sin matsmältning, men framför allt för att det är en trofisk nivå till. I stället för att vi odlar och äter växterna direkt så odlar vi växter och använder dem som foder till djur som vi sedan slaktar och äter. Med alla de extra transporter och det extra svinn som det innebär.

Även en så effektiv energiomvandlare som en broiler kräver 3-4 kalorier in för varje producerad kyckling-kalori (och då vet jag inte om alla kalorier i broilern räknas - dvs även de som finns i ben etc som vi inte äter). Oräknat energin som går åt till extra transporter, avfallshantering, uppvärmning av stallar, ventilation etc. Ska djuren ha bra djurliv där de rör sig är förlusten större.

Som du nog inser finns det ur ett klimatperspektiv bättre och sämre kött. Har du höns hemma som lever på matrester och växter från platsen är det klimatsmart. Småskaligt beteskött är normalt ganska OK - djuren kan utnyttja mat som vi inte annars kommer åt (bete på marker som inte passar för odling). Stödutfodring kanske sker med lokalt odlade växter - t.ex. hö taget på samma gård. I andra ändan av skalan finns t.ex. biffkött från en feedlots på andra kontinenter. Där har du odling av foder, transporten av fodret till djuren, avfallsproblemen med stora koncentrationer av djur på ett ställe, metanutsläppen från djuren, transport av djuren till slakt, hanteringen av de delar av djuren vi inte äter, transport av köttet till konsument ofta via olika mellanhänder (här ser det olika ut om köttet processas). Varje extra steg i kedjan ger svinn.

(Jag blev personligen besviken när jag insåg att amerikansk biffboskap kan ha helt OK liv på prärien under sitt första levnadsår för att sedan fraktas till feedlots (som jättestora parkeringsplatser) där de inte gör något annat än trängs och äter i kanske 1-1,5 år tills de slaktas :( )
 
På två sätt: dels släpper kor ut metan som en biprodukt av sin matsmältning, men framför allt för att det är en trofisk nivå till. I stället för att vi odlar och äter växterna direkt så odlar vi växter och använder dem som foder till djur som vi sedan slaktar och äter. Med alla de extra transporter och det extra svinn som det innebär.

Även en så effektiv energiomvandlare som en broiler kräver 3-4 kalorier in för varje producerad kyckling-kalori (och då vet jag inte om alla kalorier i broilern räknas - dvs även de som finns i ben etc som vi inte äter). Oräknat energin som går åt till extra transporter, avfallshantering, uppvärmning av stallar, ventilation etc. Ska djuren ha bra djurliv där de rör sig är förlusten större.

Som du nog inser finns det ur ett klimatperspektiv bättre och sämre kött. Har du höns hemma som lever på matrester och växter från platsen är det klimatsmart. Småskaligt beteskött är normalt ganska OK - djuren kan utnyttja mat som vi inte annars kommer åt (bete på marker som inte passar för odling). Stödutfodring kanske sker med lokalt odlade växter - t.ex. hö taget på samma gård. I andra ändan av skalan finns t.ex. biffkött från en feedlots på andra kontinenter. Där har du odling av foder, transporten av fodret till djuren, avfallsproblemen med stora koncentrationer av djur på ett ställe, metanutsläppen från djuren, transport av djuren till slakt, hanteringen av de delar av djuren vi inte äter, transport av köttet till konsument ofta via olika mellanhänder (här ser det olika ut om köttet processas). Varje extra steg i kedjan ger svinn.

(Jag blev personligen besviken när jag insåg att amerikansk biffboskap kan ha helt OK liv på prärien under sitt första levnadsår för att sedan fraktas till feedlots (som jättestora parkeringsplatser) där de inte gör något annat än trängs och äter i kanske 1-1,5 år tills de slaktas :( )
Ja det är ju hemskt när man tänker på det. Usch. Dock är det alldeles för mycket folk som skiter i detta faktum (inkl. Jag men nu vakna jag 😀).
Det är är jättehemskt att man gått okunnig och tänkt att "det är inte så farligt". Kött är för många en basvara som ska stå på bordet 7 dagar i veckan. Dom säger ofta att människor ska äta kött för det har vi gjort i alla tider. Men inte 7 dagar i veckan dessutom har vi ju från början jagat själva så det blir ju så fel att resonera så också.
Tack för ditt svar 🌻
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp