Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

BornAgain

Trådstartare
EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit där besviken och bitter över att den inte innehöll några döda djur.

OM nu konsumenterna är så dumma, varför inte förbjuda t.ex. korv-kaka, kött-bullar och köttfärs-limpa, så att de små stackarna inte förvillas? Och färdiga "hamburgare" i kött- eller frysdisken bör ju inte kunna kallas hamburgare - de är inte kompletta med bröd, sallad och dressing. De dumma små liven kan ju tro att de är färdiga att äta och dö av ehec... Och varför stanna där - man bör ju inte få tala om korv-sjöar eller korviga strumpor.

Att dra ned på köttkonsumtionen är en av de billigaste anpassningar vi kan göra för klimatet. Och att få fler att avstå ibland och välja bättre kött är effektivare än att ett litet fåtal går all in. Att tänka om vad gäller animalieproduktionen är också en av de viktigaste åtgärderna vi kan göra för att förhindra framtida zoonoser och pandemier - vilket också gynnar en mer småskalig produktion. Men nej, vi pissar hellre bort vår och våra barns framtid för en extra slant idag och då dessutom med riktigt nedlåtande, människofientliga argument. Varför inte bara säga att vi vill sälja mer och tjäna pengar? Varför hyckla?

Varje dag jag är tacksam över att inte ha barn stör mig orimligt
 
EU:s dumheter att förbjuda ord som "havremjölk" och "veggoburgare". Ingen jag känner har någonsin råkat köpa veggo-korv och sedan suttit där besviken och bitter över att den inte innehöll några döda djur.

OM nu konsumenterna är så dumma, varför inte förbjuda t.ex. korv-kaka, kött-bullar och köttfärs-limpa, så att de små stackarna inte förvillas? Och färdiga "hamburgare" i kött- eller frysdisken bör ju inte kunna kallas hamburgare - de är inte kompletta med bröd, sallad och dressing. De dumma små liven kan ju tro att de är färdiga att äta och dö av ehec... Och varför stanna där - man bör ju inte få tala om korv-sjöar eller korviga strumpor.

Att dra ned på köttkonsumtionen är en av de billigaste anpassningar vi kan göra för klimatet. Och att få fler att avstå ibland och välja bättre kött är effektivare än att ett litet fåtal går all in. Att tänka om vad gäller animalieproduktionen är också en av de viktigaste åtgärderna vi kan göra för att förhindra framtida zoonoser och pandemier - vilket också gynnar en mer småskalig produktion. Men nej, vi pissar hellre bort vår och våra barns framtid för en extra slant idag och då dessutom med riktigt nedlåtande, människofientliga argument. Varför inte bara säga att vi vill sälja mer och tjäna pengar? Varför hyckla?

Varje dag jag är tacksam över att inte ha barn stör mig orimligt

Mig spelar det ingen roll om det heter havremjölk eller havredryck. Jag förstår inte varför folk är så upprörda faktiskt. Det är ju bara orden som blir skyddade. Produkterna förbjuds inte.
 
Mig spelar det ingen roll om det heter havremjölk eller havredryck. Jag förstår inte varför folk är så upprörda faktiskt. Det är ju bara orden som blir skyddade. Produkterna förbjuds inte.
Och @BornAgain.
Jag förstår för det första inte att det läggs så mycket energi på det.
I Sverige är ju "korv" och "burgare" närmast beteckningen på en form, inte innehållet.

Mjölk kanske är annorlunda? Vissa livsmedel har ju (som väl är) krav på visst innehåll för att få kallas det ena eller det andra, som en kvalitetsgrej. Jag är trött i huvudet och kan inte tänka ut något bra när det kommer till mjölk.
 
Och @BornAgain.
Jag förstår för det första inte att det läggs så mycket energi på det.
I Sverige är ju "korv" och "burgare" närmast beteckningen på en form, inte innehållet.

Mjölk kanske är annorlunda? Vissa livsmedel har ju (som väl är) krav på visst innehåll för att få kallas det ena eller det andra, som en kvalitetsgrej. Jag är trött i huvudet och kan inte tänka ut något bra när det kommer till mjölk.
Kan hålla med om mjölk faktiskt. Men korv och burgare är ju bara formatet! Iom att det är en EU-fråga kanske det är mer förvirrande på andra språk dock?
 
Jag tycker också att det är löjligt och fördummande av konsumenten att man inte skulle kunna få kalla det typ "växtbaserad burgare" eller "vegokorv". Dock har @Ceta en poäng i att det är lite annorlunda på andra språk - engelskans "sausage" används ju just enbart för att beskriva just den (oftast köttbaserade) matprodukten. Detsamma gäller för kroatiska och portugisiska enligt min kollega. Ordet för korv är alltså inte lika "detached" från kött på samma sätt som det är i Sverige. Jag tycker dock fortfarande inte att det är något problem med termer som "veggie sausage" eller liknande, men det kanske är än värre på andra språk?

Ur ett marknadsperspektiv gör ju sådana termer att steget mellan kött och vegetariskt upplevs som mindre av konsumenten, om de kan köpa något växtbaserat men som ändå bär ett bekant namn som de vet hur man ska tillaga och konsumera. Det tror jag är väldigt viktigt och bra när man nu försöker få folk att minska sin köttkonsumtion. Det blir lättare att ställa sig och göra vegetarisk korv stroganoff om man kan köpa något som heter just "xxxkorv" eller att byta ut mellanmjölken till något växtbaserat om det fortfarande kallas "xxxmjölk". Ser folk något som heter något helt annat, obekant blir det svårare att acceptera och föreställa sig ett användningsområde för produkten. Ta t.ex. tofu som ju inte slagit igenom med mainstreamkonsumenten på samma sätt som många andra veganska/vegetariska alternativ som heter något "lättare" och mer välbekant (men här spelar naturligtvis smak och andra viktiga faktorer in också).
 
De kött & mejeriproducenter som oroar sig för att termer som "havremjölk", "vegokorv" och liknande ska vara det som får deras företag att gå i putten tror jag överdriver lite och det finns väldigt många andra saker som de bör lägga sin tid och energi på istället. Jag tycker att Danone och Arla är bra exempel på mejeriföretag som har hanterat den ökade efterfrågan på växtbaserade alternativ bra - genom att erbjuda sådana alternativ själva, bredvid komjölken. Faktum är ju att två av de största växtbaserade märkena i mejerivärlden ägs av just ett av de största mejeriföretagen (Alpro och Silk ägs av Danone). Och i USA har en av de största köttproducenterna, Tyson Foods, ompositionerat sig till att vara mer av ett "proteinföretag" än ett "köttföretag" genom att lansera växtbaserade alternativ till köttet de också säljer.
 
Ur ett marknadsperspektiv gör ju sådana termer att steget mellan kött och vegetariskt upplevs som mindre av konsumenten, om de kan köpa något växtbaserat men som ändå bär ett bekant namn som de vet hur man ska tillaga och konsumera. Det tror jag är väldigt viktigt och bra när man nu försöker få folk att minska sin köttkonsumtion. Det blir lättare att ställa sig och göra vegetarisk korv stroganoff om man kan köpa något som heter just "xxxkorv" eller att byta ut mellanmjölken till något växtbaserat om det fortfarande kallas "xxxmjölk". Ser folk något som heter något helt annat, obekant blir det svårare att acceptera och föreställa sig ett användningsområde för produkten. Ta t.ex. tofu som ju inte slagit igenom med mainstreamkonsumenten på samma sätt som många andra veganska/vegetariska alternativ som heter något "lättare" och mer välbekant (men här spelar naturligtvis smak och andra viktiga faktorer in också).

Detta tror jag stämmer väldigt väl.
Min pappa, inbiten köttätare, älskar Mannerströms köttfria köttbullar, kan gärna välja plantbeef på Max och har erkänt att havremjölk smakar ju faktiskt rätt okej.
Tofu skulle han nog aldrig få för sig att köpa.
 
Urfånigt! Kommer vegoprodukter som jordnötssmör få fortsätta heta det? Kokosmjölk?

Det är kött- och mjölkindustrin som är rädda att fortsätta förlora andelar av marknaden till förmån för vegoprodukter, och det här är ett patetiskt sätt att försöka stoppa det.
 
Detta tror jag stämmer väldigt väl.
Min pappa, inbiten köttätare, älskar Mannerströms köttfria köttbullar, kan gärna välja plantbeef på Max och har erkänt att havremjölk smakar ju faktiskt rätt okej.
Tofu skulle han nog aldrig få för sig att köpa.

Fast det är stor skillnad på tofu och plant beef och havremjölk! Tycker iaf jag. Plantbeef och havremjölk är gott och tofu kan jag äta men jag skulle aldrig för få mig att köpa det.
 
Fast det är stor skillnad på tofu och plant beef och havremjölk! Tycker iaf jag. Plantbeef och havremjölk är gott och tofu kan jag äta men jag skulle aldrig för få mig att köpa det.

Jo, det vet jag och jag är heller inte förtjust i tofu. Men jag menar, min pappa har nog aldrig smakat det, han kanske hade älskat det, men köper det inte för det känns främmande och "konstigt".
 
Jo, det vet jag och jag är heller inte förtjust i tofu. Men jag menar, min pappa har nog aldrig smakat det, han kanske hade älskat det, men köper det inte för det känns främmande och "konstigt".

Jo, men det har rätt lite med ordet att göra och har snarare att göra med att tofu i alla filmer och serier framställs som nåt konstigt och märkligt som man skämtar om.
 
Tänker att det är väl olika saker?

Mjölk är ju just mjölk. Korv är väl en form och säger inte så mycket om innehållet?

Jag har framför allt två frågeställningar kring detta. Kan hända att den ena är mer seriös än den andra ;)

1. Varför VILL man att det ska heta "havremjölk" eller "vegosalami"? Jag tänker att det är mycket bättre att inte utgå från normen att maten ska innehålla tex kött. (Att matindustrin vill detta förstår jag)

2. Om vegokorv inte får kallas korv, vad ska vi kalla vegetarianers bajskorvar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp