Bör vi ändra på systemet med röda dagar? (utbruten från Skolavslutning i kyrkan, äntligen!)

Har i USA har vi en kristen dag som federal "holiday" och det ar juldagen. Annars tycker jag att de har samlat en bra spridning pa dagar att fira under aret. Den enda dag da allt ar stangt. Allt. ar Thanksgiving och Christmas day da det mesta ar stangt pa de flesta stallen. (jag minns en jakt pa potatis till juldagen som vi inte kunde fa tag pa da en bensinmack var allt som var oppet.)

List of Federal Holidays
  • New Year's Day
  • Martin Luther King, Jr. Birthday
  • Washington's Birthday (Presidents Day)
  • Memorial Day
  • Independence Day (4th of July)
  • Labor Day
  • Columbus Day
  • Veterans Day
  • Thanksgiving Day
  • Christmas Day
 
Ob håller jag med om.
Annars är det ju enkelt för företag att hålla stängt över tex jul och så får folk ta några av sina lediga dagar då.

Tror vi har i vårt avtal att ag har rätt att lägga ut fem av våra dagar där de själva anser att de passar, resten får vi söka ut.
Fast så som du skriver det, så blir det ju konstigt. Att företag "tvingar" människor att ta ut semesterdagar.
Som det är nu, är det ju företag som i stället tvingas följa röda dagar i viss utsträckning (men företagen kan välja att köra på; jag vet ett gäng verksamheter som kör dygnet runt, året runt exempelvis inom metallindustrin) genom att ge extra ekonomisk ersättning till de anställda som "tvingas" jobba på helgdagar oavsett om det är söndagar eller andra helgdagar.

Och om vi skulle ta bort alla religiösa helgdagar, så skulle ju även söndagar sluta vara röda.
Ingen extra ersättning för att jobba helg för någon.
Tja.
 
Fast så som du skriver det, så blir det ju konstigt. Att företag "tvingar" människor att ta ut semesterdagar.
Som det är nu, är det ju företag som i stället tvingas följa röda dagar i viss utsträckning (men företagen kan välja att köra på; jag vet ett gäng verksamheter som kör dygnet runt, året runt exempelvis inom metallindustrin) genom att ge extra ekonomisk ersättning till de anställda som "tvingas" jobba på helgdagar oavsett om det är söndagar eller andra helgdagar.

Och om vi skulle ta bort alla religiösa helgdagar, så skulle ju även söndagar sluta vara röda.
Ingen extra ersättning för att jobba helg för någon.
Tja.

Fast det gör ju flera företag redan nu, industrisemester tex kommer från att industrier håller stängt.
Idag är det ju tex så, stängt på flera ställen och folk är lediga. Varför är det mindre tvång?
@sjoberga var ju inne på hur man kan lösa ersättning.
Det är mer en tankelek om hur det skulle kunna fungera :)
Eftersom vi jobbar likadant jämt har jag aldrig tänkt på helgdagar på det viset, mer betalat absolut men inte att de på något vis är heliga. Jag gillar att planera min ledighet till när jag själv vara ledig.
 
Min (engels)man är obeskrivligt förbluffad över alla dessa religiösa högtidsdagar i Sverige. Han säger att vi svenskar måste vara obeskrivligt religiösa. Kristi Himmelsfärds dag, idag, t.ex. osv i det oändliga. I England har man inga religiösa ledig-dagar (förutom julen då) men då och då förekommer en sk Bank Holiday då folk är lediga, utan annan anledning (vad jag förstått) än att de ska få vara lite lediga.

Off topic, sorry.
 
Men det är ju bra för företaget att personalen inte tar semester under högsäsong? Det är en självklarhet för mig att företaget ger semester under tid där det inte stör verksamheten.

Föräldrar rasat oavsett. Ledigheten kan läggas upp på ett helt vettigt sätt utan att följa kristna traditioner till punkt och pricka. Längre höstlov, längre sportlov ett litet vinterlov. Då får föräldrarna, precis som nu, försöka fixa ledigt under skolans ledigheter.
Men det kanske är under högsäsong arbetare har mest nytta av en röddag mitt i för att få lite återhämtning. Idag finns det röda dagar som är fasta, med ett system där man väljer själv och företagen bestämmer när man får ta ut så finns det risk att folk inte får någon chans att ta ut dagar när de verkligen behöver.
 
Min (engels)man är obeskrivligt förbluffad över alla dessa religiösa högtidsdagar i Sverige. Han säger att vi svenskar måste vara obeskrivligt religiösa. Kristi Himmelsfärds dag, idag, t.ex. osv i det oändliga. I England har man inga religiösa ledig-dagar (förutom julen då) men då och då förekommer en sk Bank Holiday då folk är lediga, utan annan anledning (vad jag förstått) än att de ska få vara lite lediga.

Off topic, sorry.
Påsk också, väl? :) Älskar för övrigt Bank Holiday. "Yay, vi är lediga! Varför, vad är det vi firar?" "Att bankerna är stängda..." :rofl:
Har i samma anda engelska vänner som tycker vi är lite knäppa i vårt koncept med röda dagar och "squeeze days". :D "Är det röd dag på en torsdag är vi ju lediga på fredagen också, alla fattar ju att det är mycket jobbigare att gå till jobbet mellan en röd dag och helg..."

Apropå OT. :D
 
Men det kanske är under högsäsong arbetare har mest nytta av en röddag mitt i för att få lite återhämtning. Idag finns det röda dagar som är fasta, med ett system där man väljer själv och företagen bestämmer när man får ta ut så finns det risk att folk inte får någon chans att ta ut dagar när de verkligen behöver.
På jobbet har vi guladagar, dagarna finns för att möta upp och ner gångar i beställningar men även för att lägga in på klämdagar för att få fullt betalt och ledig.
Jobbar i och för sig in tid till den banken med 0,6h/ dag.
 
På jobbet har vi guladagar, dagarna finns för att möta upp och ner gångar i beställningar men även för att lägga in på klämdagar för att få fullt betalt och ledig.
Jobbar i och för sig in tid till den banken med 0,6h/ dag.
Samtidigt finns det andra företag som förväntar sig att folk ska jobba 12-13 h under högsäsong och sen friställer under lågsäsong. Större företag har mer utrymme att låta folk bestämma mer självständigt, mindre företag som drivs av en individ kanske inte ens har kunskaperna som skulle behövas för att ha anställda. Jag känner till flera mindre företag som har upp till tre anställda som kör så hårt som det går med de anställda. Där är röda dagar extremt viktiga för att få lite återhämtning i vardagen.
 
Påsk också, väl? :) Älskar för övrigt Bank Holiday. "Yay, vi är lediga! Varför, vad är det vi firar?" "Att bankerna är stängda..." :rofl:
Har i samma anda engelska vänner som tycker vi är lite knäppa i vårt koncept med röda dagar och "squeeze days". :D "Är det röd dag på en torsdag är vi ju lediga på fredagen också, alla fattar ju att det är mycket jobbigare att gå till jobbet mellan en röd dag och helg..."

Apropå OT. :D
Ja Påsken ja....! :angel::D Mannen förklarade apropå bank holiday mondays att de är en kvarleva från när bankerna hade stängt på måndagar (av nån anledning, räkenskaper kanske?) och då fick Folket också ledigt. De har såna Bank Holiday Mondays lite då och då.
 
Här i UK tycker jag det vore väldigt skönt om vi bara kunde få våra röda dagar som vanliga semesterdagar. Främst eftersom att Skottland och England har olika röda dagar, vilket är ganska förvirrande. Många större företag i Skottland - som det min sambo jobbar för, till exempel - följer de engelska röda dagarna eftersom de jobbar mycket med engelska kunder, medan mitt företag följer de skotska röda dagarna. Det innebär att jag och sambon missar en hel del röda dagar tillsammans vilket är irriterande. Jag har till exempel en dag mer ledigt efter nyår (2 januari) än min sambo, medan han har en dag mer på påsken (annandag påsk) som inte jag får. Sedan firar vi St Andrew's Day (på tal om religiösa helgdagar alltså) i Skottland vilket inte uppmärksammas i England, och så vidare...

Tillägg: En sak som dock är väldigt bra här borta är att de röda dagarna aldrig "brinner inne" ifall de skulle råka hamna på en helg eller så. Ligger nyårsdagen på en söndag så får man helt enkelt måndagen ledig istället, så vi har alltid 9 garanterade lediga dagar vilket är väldigt skönt. Det innebär också att man vissa år kan få ledigt i 11 dagar över jul & nyår men ändå bara behöva använda 3 dagars semester :up:
 
Men det kanske är under högsäsong arbetare har mest nytta av en röddag mitt i för att få lite återhämtning. Idag finns det röda dagar som är fasta, med ett system där man väljer själv och företagen bestämmer när man får ta ut så finns det risk att folk inte får någon chans att ta ut dagar när de verkligen behöver.

Här läggs de dagarna ut om man inte gör det själv.
Till skillnad från semester får inte de dagarna sparas.
Innan 1:a december måste alla 14 vara ute.
 
Men det kanske är under högsäsong arbetare har mest nytta av en röddag mitt i för att få lite återhämtning. Idag finns det röda dagar som är fasta, med ett system där man väljer själv och företagen bestämmer när man får ta ut så finns det risk att folk inte får någon chans att ta ut dagar när de verkligen behöver.
Jag tycker generellt att det finns en poäng i att låta folk välja sina röda dagar så att säga, men just det här ser jag som ett extremt stort problem i många verksamheter som kräver att det är igång alltid. Vi har redan svårt att få ut ledighet/semester när vi ansöker om det och jag tror inte fler röda dagar hade gjort det enklare. Sen är vi ju ändå inte lediga på röda dagar men det finns åtminstone någon typ av "rättvis" tanke med att vi bara ska jobba ex midsommar men inte nyår och sen skifta för att inte åka på varenda storhelg.


Så ja, risken kommer ju bli för många att det är dagar som en ändå inte kommer kunna ta ut oavsett om en har rätt till dom eller inte.
 
For en 20 ar sedan gjordes ett arbete som visade att Sverige var det land i "moderna varlden" som har flest religiosa dagar i varlden. (Jag forklarade det med att de vill, och pa grund av morkret behover, vara lediga i Sverige.) 😳 Man kan ju ha "roda dagar" da alla ar lediga utan att de ar religiosa.
 
For en 20 ar sedan gjordes ett arbete som visade att Sverige var det land i "moderna varlden" som har flest religiosa dagar i varlden. (Jag forklarade det med att de vill, och pa grund av morkret behover, vara lediga i Sverige.) 😳 Man kan ju ha "roda dagar" da alla ar lediga utan att de ar religiosa.
Det där har jag tänkt på! Jag skulle ordna ett internationellt symposium i Sverige, på våren. Det var helt absurt! Vartenda datum som amerikanerna föreslog, inföll på olika svenska religiösa helgdagar. Alltså Kristi Himmelsfärd och då även Pingst! Det kändes som om vi svenskar var någon sorts religiösa fanatiker! :D
 
Det vore väl rättvist om jag fick OB för att jobba på en annan religions högtid.
För det här med att det blir svårt att få folk att jobba jul o andra kristna religiösa högtider borde ju tunnas ut betydligt inom överskådlig tid.
Idag är det ju guld för till exempel en muslim att jobba jul tänker jag.

(Jag tycker inte det är det minsta krångligt att jobba storhelg som det är nu - man gör sitt vanliga jobb och får mer gånger betalt - inga problem)
 
Jag tycker generellt att det finns en poäng i att låta folk välja sina röda dagar så att säga, men just det här ser jag som ett extremt stort problem i många verksamheter som kräver att det är igång alltid. Vi har redan svårt att få ut ledighet/semester när vi ansöker om det och jag tror inte fler röda dagar hade gjort det enklare. Sen är vi ju ändå inte lediga på röda dagar men det finns åtminstone någon typ av "rättvis" tanke med att vi bara ska jobba ex midsommar men inte nyår och sen skifta för att inte åka på varenda storhelg.


Så ja, risken kommer ju bli för många att det är dagar som en ändå inte kommer kunna ta ut oavsett om en har rätt till dom eller inte.
Det blir ju inte fler röda dagar om man tar bort de nuvarande och så får alla 10-14 dagar till att ta ut utöver semester.
 
Jag skulle tycka det var en bra grej att istället ha ett antal extra semesterdagar att disponera fritt. Jag jobbar i en bransch där det förutsätts att jobba röda dagar som vilka andra som helst och att man typ ska vara tacksam att man får extra betalt. Jag som uppskattar att vara ledig och gärna samtidigt som andra är lediga försöker så långt det går att få ledigt på dessa dagar, men det är ju på bekostnad av lön, jag jobbar då färre timmar den veckan/avstår pass = mindre lön. För mig är det värt det, men många av mina kollegor har inte råd att vara ledig extra dagar så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp