Bör vi ändra på systemet med röda dagar? (utbruten från Skolavslutning i kyrkan, äntligen!)

Jag undrar hur många i Sverige det är som egentligen jobbar mån-fre 8-17. Jag känner baske mig inte många. Ändå diskuterar vi det som norm?
Det beror nog snarast på din umgängeskrets, de flesta runt mig jobbar mån-fre, sen skiljer sig tiderna. De som inte gör det är egna företagare och där spelar röda dagar ingen som helst roll. ;) Jag har några bekanta som jobbar skift och några som även jobbar lördag och söndag men fortfarande dagtid. :D Jag tror att det är lätt att hamna i bekantskapskrets som har samma arbetsmönster.
 
Jag är faktiskt kluven till det. O ena sidan vore det lättare att planera verksamheten och ge avslag avslag om det är förmånga lediga samtidigt. O andra sidan skulle man missa extra ob för de som behöver/måste/vill tjäna en slant extra. För varför skulle de vara knutna till religösa högtider - kristna som muslimska som övriga?
Jag vet många i min bransch som har ett riktigt i-landsbekymmer om de skulle få en bunt semesterdagar istället. De har idag problem med att ta ut alla semesterdagar och föräldraledighetsdagar. Inte för att de behövs i jobbet och nekas ledighet men för att vi jobbar så oregelbundna tider vilket gör att man lyckas få nattvila en dag och då tar man inte ut semester eftersom ”ledigheten” blir automatiskt betald.
I andra fall så jobbar man 7dagar och är ledig 7 vilket gör att med ett sånt schema så behöver man inte ta ut så många semesterdagar för att kunna få ledigt i en månad.

Tågen måste rulla och vi är få på mitt kontor vilket gör att det blir en hel del ’nattvila’.

Som sagt, jag är kluven. Om vi ska avskaffa religösa ledighetsdagar - varför ska man då ha ob som är högre vissa dagar?

Jag personligen gillar de där lediga dagarna oavsett ursprung. Gillar att se fram emot att ha ”fyradagarsvecka” eller vet att jag automatiskt är ledig över jul utan att behöva ansöka om det innan och hoppas på att det inte är förmånga som har ansökt om semester då.
 
Jag är faktiskt kluven till det. O ena sidan vore det lättare att planera verksamheten och ge avslag avslag om det är förmånga lediga samtidigt. O andra sidan skulle man missa extra ob för de som behöver/måste/vill tjäna en slant extra. För varför skulle de vara knutna till religösa högtider - kristna som muslimska som övriga?
Jag vet många i min bransch som har ett riktigt i-landsbekymmer om de skulle få en bunt semesterdagar istället. De har idag problem med att ta ut alla semesterdagar och föräldraledighetsdagar. Inte för att de behövs i jobbet och nekas ledighet men för att vi jobbar så oregelbundna tider vilket gör att man lyckas få nattvila en dag och då tar man inte ut semester eftersom ”ledigheten” blir automatiskt betald.
I andra fall så jobbar man 7dagar och är ledig 7 vilket gör att med ett sånt schema så behöver man inte ta ut så många semesterdagar för att kunna få ledigt i en månad.

Tågen måste rulla och vi är få på mitt kontor vilket gör att det blir en hel del ’nattvila’.

Som sagt, jag är kluven. Om vi ska avskaffa religösa ledighetsdagar - varför ska man då ha ob som är högre vissa dagar?

Jag personligen gillar de där lediga dagarna oavsett ursprung. Gillar att se fram emot att ha ”fyradagarsvecka” eller vet att jag automatiskt är ledig över jul utan att behöva ansöka om det innan och hoppas på att det inte är förmånga som har ansökt om semester då.

Nä, jag tycker inte heller vi ska ha mer betalt de dagar som skulle varit röda i så fall. Varför liksom? Inom linjebusstrafiken jobbar vi ju oftast även röda dagar, så för mig skulle det inte bli nån skillnad alla. Utöver att jag missar storhelgstillägget jul och påsk då om man skulle ta bort dessa som storhelger. Tidsmässigt skulle det bara tuffa på i samma soår som det gjort de senaste 20 åren...
 
Det beror nog snarast på din umgängeskrets, de flesta runt mig jobbar mån-fre, sen skiljer sig tiderna. De som inte gör det är egna företagare och där spelar röda dagar ingen som helst roll. ;) Jag har några bekanta som jobbar skift och några som även jobbar lördag och söndag men fortfarande dagtid. :D Jag tror att det är lätt att hamna i bekantskapskrets som har samma arbetsmönster.
Jag räknar väl in eget företag som arbete så varför dom skulle nämnas specifikt?
Och helger är väl inte mån-fre 8-17?
Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är min specifika umgängeskrets som definierar hur många mån-fre 8-17 jag känner.
Sverige snurrar ju på; Handel, vård, skiftarbetare, transportörer, kulturarbetare, livsmedelsproducenter, hotell o restaurangarbetare...
 
Det vore väl rättvist om jag fick OB för att jobba på en annan religions högtid.
För det här med att det blir svårt att få folk att jobba jul o andra kristna religiösa högtider borde ju tunnas ut betydligt inom överskådlig tid.
Idag är det ju guld för till exempel en muslim att jobba jul tänker jag.

(Jag tycker inte det är det minsta krångligt att jobba storhelg som det är nu - man gör sitt vanliga jobb och får mer gånger betalt - inga problem)
På mitt jobb vet jag faktiskt inte om det är mest personer som är födda i ett kristet land eller muslimskt.
 
Jag räknar väl in eget företag som arbete så varför dom skulle nämnas specifikt?
Och helger är väl inte mån-fre 8-17?
Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är min specifika umgängeskrets som definierar hur många mån-fre 8-17 jag känner.
Sverige snurrar ju på; Handel, vård, skiftarbetare, transportörer, kulturarbetare, livsmedelsproducenter, hotell o restaurangarbetare...
Egna företagare räknas absolut som arbete, men de inte påverkas inte på samma sätt av röda dagar och behöva be om lov att ta ledigt. Fungerar det för dem kan de bestämma sig för att om 10 min slutar jag jobba och gör något annat istället. Jag konstatera att jag känner några som jobbar även helger, men de flesta jobbar mån-fre heltid, sen varierar det om de börjar 06, 07 eller 08. Jag upplever det som om det många gånger blir så att man umgås med människor som arbetar ungefär samma tider som en själv, för det är enklare att hitta tillfällen att umgås helt enkelt.
 
Tror det beror på vilka man umgås med. Jag känner nästan bara folk som jobbar kontorstid
Men ni måste väl ändå kunna se utanför er umgängeskrets? Och ur många vänner har ni för att ni ska tycka att dom definierar samhället i stort?

När jag skrev känner så menade jag vet namn o yrke på.
Inte bästisar.
Och sen kan man då addera alla olika arbeten där det ingår obekväm arbetstid.

Jag är kommunanställd och vet ju att stadshuset kryllar av folk som jobbar 8-17. Sen är det ju bara att vända på slanten och inse att dom som sitter där bara är en liten del av alla som jobbar i kommunen.
 
Jag undrar hur många i Sverige det är som egentligen jobbar mån-fre 8-17. Jag känner baske mig inte många. Ändå diskuterar vi det som norm?

Jag har ingen i vänkretsen som jobbar annat än kontorstider på kontorsjobb utöver en person som är deltidsbrandman för att finansiera livet dom egenföretagare. Alla är akademiker i någon form. Min partner har serviceyrke bakom sig men jobbade inte heltid.
 
Hur tänker ni som är för att slopa röda dagar att vi ska göra med lördag och söndag? Söndag är ju vilodagen som vi ska tänka på så att vi helgar den enligt tio guds bud, alltså ett rent kristet påfund. Lördagen är helgdagsaftonen, och var också en halv arbetsdsg långt inne i modern tid. Rent logiskt borde ju helgerna också tas bort och ersättas med ännu fler semesterdagar.

Ska tillägga att jag definitivt är emot att ta bort alla röda dagar. Ett samhälle mår bra av en gemensam årsrytm, och det hjälper helgerna till att skapa även om du inte är hemma i kristen tradition. Har jobbat i länder med flera stora minoritetsreligioner, och minoriteterna gillade och firade majoritetens helgdagar, poya day t. ex.
 
Jag skulle nog sura över utebliven Ob om vi tog bort alla röda dagar. Tror också att de skulle bli svårare att få folk att jobba ex. julafton.
ja men om vi tar bort alla röda dagar så är inte julafton en röd dag och ingen OB utgår ju då..... det skulle ju vara som vilken dag som helst.....:D
Nej, tycker vi ska ha kvar våra röda dagar..... även om jag måste jobba både röda dagar och klämdagar ibland...
 
Men visst maste du komma i kontakt med sadana som inte jobbar kontorstider och inse att de finns och ar ganska manga?
Men självklart vet jag att det finns yrken som inte har kontorstider och att de är många, men jag har svårt att tro att det skulle vara en betydligt större grupp än de som jobbar kontorstider. Antagligen är det 50/50 Men det jag menade var att det inte går att avgöra på umgängeskretsen vad som är vanligast i samhället. Umgängeskretsen har ofta liknande arbetstider som dig själv.
 
Men ni måste väl ändå kunna se utanför er umgängeskrets? Och ur många vänner har ni för att ni ska tycka att dom definierar samhället i stort?

När jag skrev känner så menade jag vet namn o yrke på.
Inte bästisar.
Och sen kan man då addera alla olika arbeten där det ingår obekväm arbetstid.

Jag är kommunanställd och vet ju att stadshuset kryllar av folk som jobbar 8-17. Sen är det ju bara att vända på slanten och inse att dom som sitter där bara är en liten del av alla som jobbar i kommunen.
Det är ju det jag gör och påtalar för dig att även du borde göra?!?

Av de drygt 300 personer jag har på fb så har ca 10% jobb som inte är kontorstider.

Men det är som sagt MIN umgängeskrets och många av mina vänner har jag ju fått på universitetet/ i arbetslivet vilket borgar för att många jobbar kontorstider.

En som jobbar inom vården lär ju ha en stor andel vänner med liknande arbeten och får därför en helt annan referensgrupp.

De 10% som inte jobbar kontorstider är släktingar eller gamla stallkompisar.
 
Det är ju det jag gör och påtalar för dig att även du borde göra?!?

Av de drygt 300 personer jag har på fb så har ca 10% jobb som inte är kontorstider.

Men det är som sagt MIN umgängeskrets och många av mina vänner har jag ju fått på universitetet/ i arbetslivet vilket borgar för att många jobbar kontorstider.

En som jobbar inom vården lär ju ha en stor andel vänner med liknande arbeten och får därför en helt annan referensgrupp.

De 10% som inte jobbar kontorstider är släktingar eller gamla stallkompisar.
Det här är intressant. Tänker att det är värt en egen tråd.
Min världsbild är ganska annorlunda än att vårdpersonal bara hänger med vårdpersonal.
 
Superbra förslag.
Vår verksamhet där jag jobbar går runt med de som jobbar på schema. Om det inte händer nåt vilket det tyvärr gör väldigt ofta. Och är en då en person som inte är det minsta chef utan bara ansvarig så känns det tunt ibland kan jag lova. Det vore då topppen av någon av de 15 pers som jobbar i beslutsfattande funktion kunde komma in någon dag ibland.
Det skulle underlätta om EN enda av dem kunde jobba nån helgdag under julen tex.
Ibland slår kalendern så illa att vi det så att vi är utan en arbetsgivarrepressentant i fem dagar.
Det skulle vara katastrof om vi hade mest hyrpesonal som arbetstagare och ingen i någon chefsposition svarade om man ensam skulle bedöma farligheten hos en rymmare tex. Det är de som jobbar kontorstid som är med på hur alla resonerar kring varje person. Vi som bara maler på är som jag som bara där på nätterna tex. har inte ha sammma koll på mängder med klienter. Då skulle jag få komma ett par timmar innan min arbetstid började för att läsa ikapp.
 
Hur tänker ni som är för att slopa röda dagar att vi ska göra med lördag och söndag? Söndag är ju vilodagen som vi ska tänka på så att vi helgar den enligt tio guds bud, alltså ett rent kristet påfund. Lördagen är helgdagsaftonen, och var också en halv arbetsdsg långt inne i modern tid. Rent logiskt borde ju helgerna också tas bort och ersättas med ännu fler semesterdagar.

Ska tillägga att jag definitivt är emot att ta bort alla röda dagar. Ett samhälle mår bra av en gemensam årsrytm, och det hjälper helgerna till att skapa även om du inte är hemma i kristen tradition. Har jobbat i länder med flera stora minoritetsreligioner, och minoriteterna gillade och firade majoritetens helgdagar, poya day t. ex.
Arbetslagen skyddar från att jobba för mycket, sedan vilka dagar som är veckovilan tycker jag inte borde spela någon roll.
 
Det här är intressant. Tänker att det är värt en egen tråd.
Min världsbild är ganska annorlunda än att vårdpersonal bara hänger med vårdpersonal.
Fast du grävde nog en grop åt dig själv när du startade sidospåret med att utgå från folk du känner, då gjorde andra det också. Och jobbar man inte på en väldigt liten arbetsplats så är det nog sannolikt att ens egna arbetstider är de vanligaste man ser, eftersom de man har omkring sig på jobbet har ungefär samma. Oavsett om man kallar det ”hänger med” eller inte ser man ju sina arbetskamrater dagligen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp