Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Jo precis men några dåliga föräldrar som råkar fått omogna barn kan ju råka säga ja, det är där haken ligger :D

Btw min trista ton beror som sagt helt på hastigheten ett antal Epor håller i vårt lilla husområde. Dvs jag hade varit mindre negativ om de kört 30 här eller om de varit försiktiga när de körde 40+ på vår 40 väg. Eller om de hade kört försiktigt inne bland trottoarlösa radhus där barn cyklar.
Ring polisen och anmäl dem när de bryter mot lagen.

Precis som det finns vuxna som inte borde köra så finns det tonåringar. Ska vi släppa på alla regler eller förbjuda alla att köra för att vuxna inte sköter sig?
 
Ring polisen och anmäl dem när de bryter mot lagen.

Precis som det finns vuxna som inte borde köra så finns det tonåringar. Ska vi släppa på alla regler eller förbjuda alla att köra för att vuxna inte sköter sig?
Vad ska polisen göra? De kan inte bötfälla någon om de inte har bekräftat att 1) det kördes vårdslöst och 2) vem som faktiskt framförde fordonet vid den vårdslösa körningen.
 
Vad ska polisen göra? De kan inte bötfälla någon om de inte har bekräftat att 1) det kördes vårdslöst och 2) vem som faktiskt framförde fordonet vid den vårdslösa körningen.
Om fler ringer om vårdslösa ungdomar så börjar de ha mer koll. Snart lär de bli tagna på bar gärning av polisen efter detta.

Någonstans måste man börja istället för att sitta på buke och gnälla.
 
Ring polisen och anmäl dem när de bryter mot lagen.

Precis som det finns vuxna som inte borde köra så finns det tonåringar. Ska vi släppa på alla regler eller förbjuda alla att köra för att vuxna inte sköter sig?
Då måste jag köra ifatt dem, ligga efter och flyga över övergångsställen och fartgupp, ta upp kameran och fota registreringsnumret när jag kör och fånga min mätare -som visar för fort, samtidigt (man får inte hantera mobilen när man kör). Försökte memorera det sista senast genom att köra efter en bit, det var två i rad, men jag insåg sedan när jag kom hem att vad ska jag säga, vad har jag för bevis nu?).

En gång körde jag efter en och stannade bakom när han stannat hos någons mamma och sa att jag ville att han skulle hålla hastigheterna för mitt barn cyklar där. Han bara tittade med sina stora rådjursögon på mig och sa att hans bil inte gick snabbare än 30 och hans flickvän som bodde där sa att han inte bodde där och att han minsann inte brukade köra in där, eller för snabbt och såg oskyldigt gråtfärdig ut. Så jag ryckte på axlarna och gick innan en arg förälder skulle komma ut och skrika åt mig.

Det får vara så bara. Men jag tänker inte sluta vara irriterad och helt ärligt visst kan jag köra för snabbt, men jag är inte rallyförare utan lite försiktig så jag har ingen lust att försöka följa efter dem regelmässigt. (första gången försökte jag verkligen men den kom upp i nära 60 rakt genom rondeller och allt (där var det dock 50) och äh bara äh man såg ju bara triangeln i fjärran. Helt ärligt säger det igen inte ens arga äldre män kör på så jämn hastighet utan att sakta inför korsningar och rondeller o öka på raksträckor.)
 
Senast ändrad:
Då måste jag köra ifatt dem, ligga efter och flyga över övergångsställen och fartgupp, ta upp kameran och fota registreringsnumret när jag kör och fånga min mätare -som visar för fort, samtidigt (man får inte hantera mobilen när man kör). Försökte memorera det sista senast genom att köra efter en bit, det var två i rad, men jag insåg sedan när jag kom hem att vad ska jag säga, vad har jag för bevis nu?).

En gång körde jag efter en och stannade bakom när han stannat hos någons mamma och sa att jag ville att han skulle hålla hastigheterna för mitt barn cyklar där. Han bara tittade med sina stora rådjursögon på mig och sa att hans bil inte gick snabbare än 30 och hans flickvän som bodde där sa att han inte bodde där och att han minsann inte brukade köra in där, eller för snabbt och såg oskyldigt gråtfärdig ut. Så jag ryckte på axlarna och gick innan en arg förälder skulle komma ut och skrika åt mig.

Det får vara så bara. Men jag tänker inte sluta vara irriterad och helt ärligt visst kan jag köra för snabbt, men jag är inte rallyförare utan lite försiktig så jag har ingen lust att försöka följa efter dem regelmässigt. (första gången försökte jag verkligen men den kom upp i nära 60 rakt genom rondeller och allt (där var det dock 50) och äh bara äh man såg ju bara triangeln i fjärran. Helt ärligt säger det igen inte ens arga äldre män kör på så jämn hastighet utan att sakta inför korsningar och rondeller o öka på raksträckor.)
A-traktorer som går för fort är det bra att anmäla till Polisen med registreringsnummer.
De kan då kolla upp fordonet i fråga när det är ute och åker.
 
Då måste jag köra ifatt dem, ligga efter och flyga över övergångsställen och fartgupp, ta upp kameran och fota registreringsnumret när jag kör och fånga min mätare -som visar för fort, samtidigt (man får inte hantera mobilen när man kör). Försökte memorera det sista senast genom att köra efter en bit, det var två i rad, men jag insåg sedan när jag kom hem att vad ska jag säga, vad har jag för bevis nu?).

En gång körde jag efter en och stannade bakom när han stannat hos någons mamma och sa att jag ville att han skulle hålla hastigheterna för mitt barn cyklar där. Han bara tittade med sina stora rådjursögon på mig och sa att hans bil inte gick snabbare än 30 och hans flickvän som bodde där sa att han inte bodde där och att han minsann inte brukade köra in där, eller för snabbt och såg oskyldigt gråtfärdig ut. Så jag ryckte på axlarna och gick innan en arg förälder skulle komma ut och skrika åt mig.

Det får vara så bara. Men jag tänker inte sluta vara irriterad och helt ärligt visst kan jag köra för snabbt, men jag är inte rallyförare utan lite försiktig så jag har ingen lust att försöka följa efter dem regelmässigt. (första gången försökte jag verkligen men den kom upp i nära 60 rakt genom rondeller och allt (där var det dock 50) och äh bara äh man såg ju bara triangeln i fjärran. Helt ärligt säger det igen inte ens arga äldre män kör på så jämn hastighet utan att sakta inför korsningar och rondeller o öka på raksträckor.)
Om du har så stora problem i ditt närområde så borde du ju nästan veta vilka det är. Ta regnr när de bara står nånstans, ring polisen och upplys om att ungdomarna kör vårdslöst där du bor och specifikt typ denna, om det är så, ge numret. Gör så då och då. Ju fler som gör så desto bättre koll har polisen. De kan då avsätta mer tid för att ha mer koll.
 
A-traktorer som går för fort är det bra att anmäla till Polisen med registreringsnummer.
De kan då kolla upp fordonet i fråga när det är ute och åker.
Ja alltså om man kör så snabbt att man hinner se och fota/memorera registreringsnumret. Och sedan minns det när man kommer hem.
 
Om du har så stora problem i ditt närområde så borde du ju nästan veta vilka det är. Ta regnr när de bara står nånstans, ring polisen och upplys om att ungdomarna kör vårdslöst där du bor och specifikt typ denna, om det är så, ge numret. Gör så då och då. Ju fler som gör så desto bättre koll har polisen. De kan då avsätta mer tid för att ha mer koll.
Jag är tyvärr inte så om mig och kring mig att jag har koll på alla i området. Vet såklart att man borde ha det.
Jag brukar inte naturligt köra in precis där de kör in. Om jag känner föräldrarna vill jag inte att de ska bli arga på mig heller.
En av dem brukar alltid dra rakt igenom området och fortsätta ut på 70 vägen.

De kör definitivt i 30 på de ställen där de tror att det kan komma poliser. (har stött på en ganska långt hemifrån och följt snällt i 30 tills den ökade när den kände sig trygg, jag tog ju inte regnr när den körde snällt såklart, det var ju en händelse att den skulle förbi just mig sedan, den försökte jag ju som sagt följa efter men hann aldrig ifatt inte ens på 70 sträckan hem. Därmed inte sagt att den körde över 60 där såklart, den körde så snabbt innan genom fem rondeller att jag inte kom ikapp på 70 sträckan, drog i hög hastighet genom området och ut på 70 vägen igen.)

Så ok puh vidare trassel. De kanske är mopedbilar? De kanske får köra 45? Så låt säga att jag följer efter dem där det är 40, tänk om min mätare visar lite högt och deras lite lågt? Tänk om de tror de bara kör 43 där det är 40 när jag tror att de kör nära 50? då kan jag bara säga att jag tycker de är oförsiktiga.

Visst jag kan ringa polisen och säga att jag tycker att ett par epor kanske kör lite oförsiktigt? Den jag aldrig hann ikapp vet jag ju inte exakt hur snabbt den körde heller.

Står den still kan jag ju inte säga att det är specifikt just den. De är ju alla likadana.
 
Senast ändrad:
Ja alltså om man kör så snabbt att man hinner se och fota/memorera registreringsnumret. Och sedan minns det när man kommer hem.
Jag tror du trivs att gnälla över situationen med vad du tycker är bortskämda omogna tonåringar med rika korkade föräldrar istället för att du själv ska göra det du kan för att förändra mot det bättre.
 
Jag är tyvärr inte så om mig och kring mig att jag har koll på alla i området. Vet såklart att man borde ha det.
Jag brukar inte naturligt köra in precis där de kör in. Om jag känner föräldrarna vill jag inte att de ska bli arga på mig heller.
En av dem brukar alltid dra rakt igenom området och fortsätta ut på 70 vägen.

De kör definitivt i 30 på de ställen där de tror att det kan komma poliser. (har stött på en ganska lång hemifrån och följt snällt i 30 tills den ökade när den kände sig trygg, jag tog ju inte regnr när den körde snällt såklart, det var ju en händelse att den skulle förbi just mig sedan, den försökte jag ju som sagt följa efter men hann aldrig ifatt inte ens på 70 sträckan hem.)
Jag menar om du ser den stående någonstans. Snabbt fotat eller nerskrivet och så ringer man sedan. Anonymt till och med.
 
Jag menar om du ser den stående någonstans. Snabbt fotat eller nerskrivet och så ringer man sedan. Anonymt till och med.
Men hur ska jag veta att den är den som körde för fort?

Det är minst två likadana som iofs båda kör för fort. Men det kan mycket väl finnas en tredje som inte gör det.
 
Men hur ska jag veta att den är den som körde för fort?

Det är minst två likadana som iofs båda kör för fort. Men det kan mycket väl finnas en tredje som inte gör det.
Ge en allmän upplysning till polisen att ha koll. Då har de också extra koll. Oftast lägger man märke till om någon sticker ut och kan upplysa om just den.
 
Ge en allmän upplysning till polisen att ha koll. Då har de också extra koll. Oftast lägger man märke till om någon sticker ut och kan upplysa om just den.
Ja det kan jag nog faktiskt göra.

Två små likadana svarta bilar med trekantig skylt, gärna i rad.
 
Jag är ju mindre mot att ligga efter dem än jag är emot när de försvinner i fjärran dock :laugh: som skrivet (min stora irritation baserar sig ju främst på att de inte följer hastigheter ens när hastigheten är högre än fordonet rimligen ska kunna köra på platser där min unge och många andra ungar cyklar.)

Därav att jag tycker de gott kan ha körkort och bil istället om de är mogna för det. Eller inget, om de inte är mogna.
Just detta har jag också kommit fram till när jag funderat på det här. Antingen anses du vara mogen att framföra motorfordon i trafiken eller inte. Om ja, då kan vi sänka åldersgränsen för att ta körkort. Om nej så bör de inte få köra motorfordon i trafiken, punkt.
 
Det är ju inte som att polisen inte känner till att det är ett problem. Men det är kanske inte så högprioriterat att vara här ute. Det händer att de står och har kontroller och ibland kommer de ut när de får påringning. Det är ju bara att googla så kan man läsa hur mycket som helst om vad polisen vet och vad polisen gör. Traktorer beslagtas med jämna mellanrum och föräldrar får böter och ungdomar får sitt lämp senare. Och vissa dör. De andra lär sig inte av deras misstag.
 
Det är ju inte som att polisen inte känner till att det är ett problem. Men det är kanske inte så högprioriterat att vara här ute. Det händer att de står och har kontroller och ibland kommer de ut när de får påringning. Det är ju bara att googla så kan man läsa hur mycket som helst om vad polisen vet och vad polisen gör. Traktorer beslagtas med jämna mellanrum och föräldrar får böter och ungdomar får sitt lämp senare. Och vissa dör. De andra lär sig inte av deras misstag.
Ju fler som påtalar problemet desto mer prioriterat blir det.
 
Jag vill absolut inte ha epor på 110-väg men förstår argumentet med omvägar. Skulle jag åka hem till en bekant som jag har runt 2 mil till, varav 3-4 km 110 väg och inte fick använda den vägen skulle det nog bli en sträcka på 4-5 mil istället. Kör man bara 30 km/h tar det väldigt lång tid att göra den omvägen.

Ja, jag förstår ju också att ingen vill köra en omväg. Men om det är trångt på vägarna (särskilt i rusningstrafik) så konsekvensen blir att ALLA andra (inklusive bussar med mycket folk på) får köra 30 km/h långa sträckor, så behöver ju något göras. Ett lindrigare alternativ vore att endast begränsa vid dessa tider, men det hjälper ju inte så mycket då deras argument är att de behöver kunna ta sig till och från skolan.
 
Ja, jag förstår ju också att ingen vill köra en omväg. Men om det är trångt på vägarna (särskilt i rusningstrafik) så konsekvensen blir att ALLA andra (inklusive bussar med mycket folk på) får köra 30 km/h långa sträckor, så behöver ju något göras. Ett lindrigare alternativ vore att endast begränsa vid dessa tider, men det hjälper ju inte så mycket då deras argument är att de behöver kunna ta sig till och från skolan.
Jag håller med, jag skulle egentligen vilja förbjuda dom på vägar med hastighet över 70 km/h, jag tycker det är ganska vanligt med att de blir påkörda när de är ute på e4an. Det är farligt för personerna i epan och även andra trafikanter.
 
Jag håller med, jag skulle egentligen vilja förbjuda dom på vägar med hastighet över 70 km/h, jag tycker det är ganska vanligt med att de blir påkörda när de är ute på e4an. Det är farligt för personerna i epan och även andra trafikanter.

Håller med dig också 😊 Vill inte förbjuda deras existens, men så som trafiken ser ut skulle de behöva separeras från vissa vägar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp