Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Att du inte förstår vilka funktionshinder eller sjukdomar (varför skriver du handikapp inom ""?) innebär ju inte att de inte finns.

Det är självklart en enorm skillnad skademässigt att smälla med ett fordon i 30 km/h eller i 90 km/h.

Jag tycker att det är enormt bra att ta tillvara det friska hos människor. Att du inte förstår eller tycker det ser jag som enbart sorgligt.
Jag håller delvis med @Exilei
Det är tråkigt, men att framföra ett fordon är tyvärr inte för alla.
Jag tänker inte då på krock mellan fordon, utan på de oskyddade trafikanterna som kan bli rejält skadade eller avlida om de blir påkörda ett fordon i 30-50 km/h.
 
Vi bor vid en hårt trafikerad riksväg som går mot Gävle hållet, det betyder mycket långtradare och liknande. Det finns mycket A-traktorer här som kör på den här vägen, och ofta tänker jag hur föräldrarna vågar släppa ut sin barn i dessa fordon på den här vägen. Rätt vad det är så kommer det hända en olycka.
 
Den enda skärpning jag kan se skulle kunna ha effekt är kontrollbesiktning av fordonen. I övrigt ser jag få problem när befintliga regler efterlevs. Och när befintliga regler inte efterlevs spelar det ingen roll om de är strängare eller ej.
 
Den enda skärpning jag kan se skulle kunna ha effekt är kontrollbesiktning av fordonen. I övrigt ser jag få problem när befintliga regler efterlevs. Och när befintliga regler inte efterlevs spelar det ingen roll om de är strängare eller ej.

Alla A-traktorer ska kontrollbesiktas och blir stoppade på bilprovningen om de inte uppfyller alla regler. Tex om h-reggen är förstörd så får A-traktorn körförbud på plats eftersom den då är olaglig.
 
Har inga problem med LGF fordon på vägarna. Hamnar bakom ibland men förarna håller så bra till kanten att det är lätt att köra om på lämpligt ställe.

En EPA tror jag att jag aldrig ha sätt mer än på bild då det blev förbundet att registrera nya epor efter 1975.
 
Jag bor en mil utanför en småstad. Den sista tiden har A-traktorerna exploderat i antal. En del av förarna sköter sig, andra inte.
Att komma ifatt en av dem och ta sig förbi är oftast inga problem för mig i personbil. Lastbilar har stora problem då vägen är liten och krokig.
När a-traktorerna kör flera i rad (2-10) är det betydligt knepigare att ta sig om. När de kör så tycker jag att de kunde köra åt sidan och släppa förbi de kilometerlånga köer som bildas.
 
En regel-ändring som jag tycker borde göras är att A-traktorer/mopeder/mopedbilar etc inte skulle få köras på vägar med högre hastighet än 80 km/h. Från mig och in till stan har vi en fin 2+1-väg med 100 km/h och det är ofta man får bromsa in kraftigt, halvt i panik, för att man plötsligt kommer ikapp en A-traktor. Är det just då 2-filigt är det ju inga problem att bara svänga ut och köra om, men är det 1-filigt så har man ju ingenstans att ta vägen. Tycker ofta att triangeln syns väldigt dåligt (särskilt en som har en bil som är i samma färg som triangeln...) och i övrigt ser ju A-traktorerna ut som helt vanliga bilar nu för tiden, så man tror ju först att man är på väg att komma ikapp något som kör lite långsammare än man själv och ett par sekunder senare inser man att de kör jättelångsamt och får slänga sig på bromsen!
På motorvägen lite längre fram är det 4-filigt, så man lätt kan väja/köra om, och "bara" 90 km/h och där får de ju inte köra, så jag tycker det är jättekonstigt att de får köra på 100-vägen.

Här har vi dock inte haft några problem med att de medvetet lägger sig så de hindrar omkörning, de flesta håller ut på kanten där det går och de brukar också visa hänsyn vid möte med häst, tar ögonkontakt, saknar ner och är beredda att stanna helt om det behövs, mycket bättre än vanliga bilister! Dock är det aldrig någon som svänger in vid en P-ficka och släpper förbi om det bildats kö.
 
A-traktorer har väl lika stor rätt att vara på vägen som en vanlig bil? Ska de behöva stanna varenda gång en vanlig bil vill om kommer de aldrig komma fram?

Jag har en sträcka på 5km in till stan, jag skulle tro att jag kommer ikapp en epa kanske 25% av gångerna. 70-väg. Jag får helt enkelt köra om där tillfälle finns eller ligga kvar bakom. Samma sak med en "vanlig" traktor, en moppe eller ett hästekipage.
1. Som @Unafraid skriver så lär jag min son att inte stanna för varje bilist som beter sig som en idiot. Då kommer han aldrig fram, däremot är han upplärd att hålla till kanten så att bilister kan köra om. Vilket denna bilist kunde då vägen har öppen sikt, är en bred landsväg och jag körde på vägkanten. Med andra ord ett gott exempel som tog ut sonen på vägar som han skulle köra dagligen för att visa hur han ska placera fordonet, och vart han kan gå undan om det skulle komma möte samt ha kö bakom sig :up:
2. Att stanna bilen för att eventuellt prata med bilister som beter sig illa är heller inte aktuellt, dels av samma anledning som ovan men också att vi inte behöver lyssna på en utskällning.
3. Det finns mer att berätta av händelsen, som är nedkortat.
Något att tänka på i trafiken är att de värsta dårarna ofta har stulit bilen, är påtända eller saknar körkort.
Jag släpper därför så fort som möjligt om galningar i trafiken. Detta sedan min vanliga pendlarsträcka visade sig trafikeras av 16-åriga biltjuvar på väg till lackverkstad för identitetsändring av fordonen inför export till Öst.
Jag hade försiktigt stannat och släppt förbi, för säkerhets skull.
 
En regel-ändring som jag tycker borde göras är att A-traktorer/mopeder/mopedbilar etc inte skulle få köras på vägar med högre hastighet än 80 km/h. Från mig och in till stan har vi en fin 2+1-väg med 100 km/h och det är ofta man får bromsa in kraftigt, halvt i panik, för att man plötsligt kommer ikapp en A-traktor. Är det just då 2-filigt är det ju inga problem att bara svänga ut och köra om, men är det 1-filigt så har man ju ingenstans att ta vägen. Tycker ofta att triangeln syns väldigt dåligt (särskilt en som har en bil som är i samma färg som triangeln...) och i övrigt ser ju A-traktorerna ut som helt vanliga bilar nu för tiden, så man tror ju först att man är på väg att komma ikapp något som kör lite långsammare än man själv och ett par sekunder senare inser man att de kör jättelångsamt och får slänga sig på bromsen!
På motorvägen lite längre fram är det 4-filigt, så man lätt kan väja/köra om, och "bara" 90 km/h och där får de ju inte köra, så jag tycker det är jättekonstigt att de får köra på 100-vägen.

Här har vi dock inte haft några problem med att de medvetet lägger sig så de hindrar omkörning, de flesta håller ut på kanten där det går och de brukar också visa hänsyn vid möte med häst, tar ögonkontakt, saknar ner och är beredda att stanna helt om det behövs, mycket bättre än vanliga bilister! Dock är det aldrig någon som svänger in vid en P-ficka och släpper förbi om det bildats kö.

Traktorer får inte framföras på motorväg eller motortrafikled, och dit hör A-traktorer med sin låga hastighet.
 
Mitt största problem med A-traktorerna är att de kör om mig i 90 på 80-väg eller kör 130 genom Byn.
Olika platser.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/december/12/12-december-1422-trafikbrott-knivsta/

Det är olagligt fordon som jag hade polisanmält. Tyvärr är många A-traktor lätt att manipulera hastigheten på, vilket gör att många kör olagligt fort.

Sen får man inte glömma av föräldraansvaret då det trots allt är minderåriga som framför fordonet. Vi kikar A-traktorns plombering med jämna mellanrum, och sonen vet att den säljs direkt om plomberingen för h-reg bryts. Vi hade samma regler på crossmopeden innan den såldes.
 
Senast ändrad:
Jag tycker de LGF jag möter i trafiken brukar bete sig helt normalt. Däremot blir ju många bilförare tokstressade när de inte kan håll sitt önskvärda tempo, det är ju då det blir farligt. Räcker ju med att köra hästtransport så blir det uppenbart hur illa många beter sig när någon kör långsamt. De ligger och trycker jättenära bakom, åker ut på sidorna som om de ska försöka preja sig förbi och beter sig allmänt stressigt.

När jag kör bil (utan släp) och någon beter sig så trots att jag kör enligt hastighetsbegränsning tex så brukar jag bromsa lite lätt så att personen förhoppningsvis fattar att de behöver hålla större avstånd. Det går ju inte när man har hästen bakom, är verkligen jätteotäckt när någon ligger och slickar en tätt bakom då..

Så nej, tycker knappast ungdomar i långsamgående fordon är något större problem. Förutom de som har manipulerat hastigheten såklart.
 
I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var för en bil. En jävla A-traktor igen :rage: 70 väg.
Mmm de som kör här lyckas knappt hålla hastighetsbegränsningen på 40 genom området :wtf:

Avskyr dem jag är kanske fördomsfull men de sänker inte ens hastigheten i svängar osv som till och med en arg BMW 40-talist skulle gjort utan ligger i kurvorna och flyger över fartguppen i en hastighet fits all.
 
A-traktorer har väl lika stor rätt att vara på vägen som en vanlig bil? Ska de behöva stanna varenda gång en vanlig bil vill om kommer de aldrig komma fram?

Jag har en sträcka på 5km in till stan, jag skulle tro att jag kommer ikapp en epa kanske 25% av gångerna. 70-väg. Jag får helt enkelt köra om där tillfälle finns eller ligga kvar bakom. Samma sak med en "vanlig" traktor, en moppe eller ett hästekipage.
Det finns en regel om att man ska följa trafikrytmen och som bilförare så har du ingen rätt att uppehålla trafiken, du kan lagföras. Du får inte köra ut framför ett fordon för att hindra en omkörning t ex. Du måste köra undan och släppa fram övrig trafik och underlätta för dina medtrafikanter när du kör ett långsammare fordon.

Som a-traktorer fungerar idag så är det riktigt otäckt när de ska köra 50 på trånga 90-vägar. De kör aldrig undan, släpper förbi övriga trafikanter, och de smeker mittlinjen.

Triangeln sitter nästan alltid för högt upp så de syns inte förrän man kommer nära och trianglarna är ofta, ofta rejält smutsiga. Trianglarna syns inte.

Det som är bra är att på landets 90-vägar är det oftast rejäla bilar nuförtiden. På natten kör de ju väsentligt fortare och följer trafikrytmen bättre.
 
Det är olagligt fordon som jag hade polisanmält. Tyvärr är många A-traktor lätt att manipulera hastigheten på, vilket gör att många kör olagligt fort.

Sen får man inte glömma av föräldraansvaret då det trots allt är minderåriga som framför fordonet. Vi kikar A-traktorns plombering med jämna mellanrum, och sonen vet att den säljs direkt om plomberingen för h-reg bryts. Vi hade samma regler på crossmopeden innan den såldes.
Som förälder kan man bli skyldig till "tillåtande av olovlig körning" och få sitt eget körkort återkallat.
Jag följde efter A-traktorn som körde om mig även om det var svårt att hinna med. Den körde in på en mack där jag lyckades fotografera registreringsskylten. Det var 4 personer i Traktorn och jag polisanmälde naturligtvis.
Polisen var mycket intresserad.
 
Men ett barn på cykel tex lär dö likförbaskat i 30 km/h om den där vinglande mopedbilen manglar ner det. Nu kör sannolikt vuxna förare med större omsorg, men jag har ändå svårt för den där riskanalysen. Sitter man i ett tungt fordon bland oskyddade trafikanter bör samma krav på reaktionsförmåga och hälsa gälla oavsett hastighet. Det är ju omgivningen dessa krav främst syftar till att skydda. Det blir ju fullkomligt livsfarligt om mopedbilsförare vinglar även på 30-väg (där ofta oskyddade trafikanter rör sig längs vägen).

Jag avskyr mopedbilarna, som vi tyvärr har massor av här.
Förarna är såvitt jag sett uteslutningsvis tonåringar som har bilarna istället för att cykla typ 3 km till skolan (som fått inrätta en hel parkering för dessa fordon) och som beter sig precis sådär omdömeslöst och hänsynslöst som tonåringar ofta gör. Påfallande ofta i bredd så att ett fordon är i fel körriktning, med passagerare liggandes i bagageluckan, ivrigt fipplande med mobiltelefonerna, vinglandes från sida till sida, lägger sig i bredd på 2+1-väg för att stoppa trafiken bakom från att köra om, kör på cykelbanor, kör rally i villaområden och kör rakt ut i rondeller så att övrig trafik får tvärnita.

Vanliga trafikhänsyn och tysta överenskommelser som att inte vingla ut och preja omkörande ekipage, underlätta omkörningar osv gäller liksom inte dessa förare eftersom de inte tagit riktigt körkort och lärt sig riskanalys mm. Det känns larvigt när jag som haft körkort i 20 år och passerat 40-årsgränsen ska sitta och svara på B-kortsfrågor om grupptryck, påverkan av mobiltelefon, riskanalys och konekvensbedömningar för att få hänga på ett släp, när den grupp som Verkligen behövt lära sig detta helt exkluderas.

Jag tycker att dessa mopedbilar ska förbjudas innan 18-års ålder. Körkortsgränsen finns ju av en anledning och borde snarare höjas än på detta sätt indirekt sänkas.

Jag bara väntar på första dödolyckan här hos oss där ett barn på någon av villagatorna mejas ner. Situationen är helt ohållbar. Både för omgivning och förarna, som sitter i plastlådor och rör sig bland tung trafik helt utan koll, ibland tom på 100-vägar.
Håller med, här i villaområdet cyklar ju små barn längs med gatan och så kommer de där slirande runt hörnen och flygandes över fartguppen.

De kör iofs 30 inne i villaområdet (det gör ingen annan, till o med hetsiga 40-talister kör runt 20) men jag har aldrig sett dem gå i 40 eller under på 40 vägen med högerregel precis utanför området.

Jag börjar faktiskt undra om jag förstått fel när jag trodde att de skulle gå i max 30.
Eller om min bil är lågställd så att om jag kör 45 så kör jag egentligen 35 och de kan har något slags extra möjlighet att komma upp i 35 om de sätter plattan i matten hela tiden.

Vilket fortfarande inte förklarar den som kom upp i 60+
 
Senast ändrad:
Fast så kan man inte resonera. Det finns de som pga sjukdom/funktionshinder inte längre får lov att köra vanlig bil men som får köra mopedbil och därmed ändå kan klara sig själva. Kollektivtrafiken är inget man kan välja när man bor som jag gör t ex. och det finns en heldel sjukdomar och funktionshinder som gör det omöjligt att åka kollektivt även när kollektivtrafik finns. Däremot ska ju alla som vistas i trafiken ha kunskap nog för att finnas där så säkert som möjligt. Vinglar någon omkring eller på annat sätt beter sig farligt i trafiken ringer man polisen så att de får ta hand om personen ifråga och det oavsett fordon.

Här är mopedbilar populärt bland ungdomar. Jag har inte sett någon vuxen köra en sådan häromkring på väldigt länge. Förr fanns det några i stan som körde sådana och då pga funktionshinder men det var många år sedan.
Otroligt nedlåtande att förutsätta att alla som kör mopedbil inte kan framföra det lagligt eller att de inte har körkort. Alla vuxna har inte brytt sig om att ta körkort och de har lika stor rätt att vistas i trafiken som du har. Jag är betydligt mer störd på många som kör bil än mopedbil. Hög hastighet = hög risk, låg hastighet = låg risk. Den som riskerar att skadas är den i mopedbilen.
Mopedbil kräver körkort AM som har exakt samma medicinska krav som körkort för bil eller motorcykel.
Så ni får nog förklara närmare vad ni menar här?
 
Traktorer får inte framföras på motorväg eller motortrafikled, och dit hör A-traktorer med sin låga hastighet.

Exakt, de får inte köra på motorvägen, där det är 90 km/h, men på "lilla" vägen mellan byn och stan, där det är 100 km/h, där får de köra, för det är inte motorväg eller motortrafikled. Det är därför jag tycker att det borde ändras till att de inte får köra där hastighetsbegränsningen är högre än 80 km/h. (Eller kanske tom 70 km/h.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp