Börja dansa?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag har en fundering på att försöka utmana mig själv med att hitta nån danskurs och maken hänger gärna på. Eftersom det finns hur mycket som helst inom dans tydligen så har jag svårt att veta var man ska börja när man är medelålders, född med två vänsterfötter och noll taktkänsla? Behöver liksom nåt som är väldigt basic och inte för fysiskt krävande (alltså inte balett eller breakdance eller liknande) och som man kan göra tillsammans med partnern. Borde man börja på nån grundkurs eller är det bättre med nån slags privatlektioner till och börja med när man är helt grön och dessutom obegåvad?
Hjälp?
 
Dansar inte själv men på julfesten (med jobbet alltså) hade vi en enklare genomgång av salsa. Var hur kul som helst! Så rekommenderar den. Sen, jaa saknar man helt taktkänsla är det ju absolut svårare (man dansar ju efter en viss takt) men det lilla vi gjorde kändes överkomligt. Nu var vår träning bara 30 min, men kul var det och vi gick igenom de vanligaste stegen och vändningarna. Sen tror jag inte att jag någonsin skulle kunna lära mig de där snygga höftrörelserna som finns i bla salsa, men jag tycker att man kan ju dansa salsa trots det!
 
Det finns hur mycket som helst ju ! :)

Jag tipsar om fox :love: och bugg, vilket är det jag dansar.
Eller foxtrot om man föredrar den stilen.
West coast swing är populärt, likaså salsa och linedance.

Ska försöka hitta lockande videosnuttar, återkommer om det. ;)

Det finns gott om dansföreningar som har grundkurser och fotsättningskurser.
Kolla på Facebook eller googla inom ditt områden.
 
Det finns hur mycket som helst ju ! :)
Jag tipsar om fox :love: och bugg, vilket är det jag dansar.
Eller foxtrot om man föredrar den stilen.
West coast swing är populärt, likaså salsa och linedance.
Ska försöka hitta lockande videosnuttar, återkommer om det. ;)
Det finns gott om dansföreningar som har grundkurser och fotsättningskurser.
Kolla på Facebook eller googla inom ditt områden.
Så här kan fox se ut, se de två videos jag länkar till. Har gått flera kurser med dessa ledare.
Fox har inga regler och numera har man även tagit in en del stegturer från tango och kizumba och gjort dem lämpliga att fungera på socialdans.
Båda dessa videos blandar friskt, men två olika stilar.
Om ni inte är förtjusta i dansbandmusik så dansas foxen ofta till all möjlig musik.

Och så har jag tagit från en dansförenings inbjudan till grundkurs i fox.

Jag hoppas att ni blir sugna på att dansa! Oavsett vilken dan ni än väljer.
"Starta året med att lära dej dansa!
Fox – grundkurs, en helgkurs
Förkunskaper: inga förkunskaper.
Start: 1-2/2 2020, kl 10:00- 16:00, båda dagarna. Lunch 1 timme, två fikapausar. Lokalen öppnar kl 09:30 för registrering.

Kursen riktar sig till alla åldrar, gärna paranmälan. Singelanmälda förare eller följare puzzlas ihop för att få jämnt antal "par" i kursen. Man dansar inte med samma person hela kursen. Blir det överskott av förare eller följare står man i kö. För att starta kursen behövs minst 8 ”par” och max 20 ”par”.
Pris: medlemmar 500 kr/person, ej medlem 700 kr/ person, student 350 kr/ person. Medlemsavgift för 2020, 300 kr (jan-dec). Försäkring via föreningens gruppförsäkring ingår i medlemskapet.
Anmälan mailas Ange namn, adress, mobilnr och hela personnumret. Sista betalningsdag är xxxx. Betala inte in förrän du/ni vet ni kommit med på kursen, bekräftelsemail skickats. Kursavgiften kan användas till ditt friskvårdsbidrag.
På kursen får ni lära er grundsteg, högersnurr, vänstersnurr och basturer. Vi kommer använda den klassiska dansfattningen ock vi dansar till modern musik.

Mål
Att deltagarna ska få en grund i modern fox och känna sig bekväm med grunder som:
• Behärska att gå till musiken, s.k. promenad och även med grundsteg slow-slow-quick-quick i olika tempo
• Behärska grundsnurrar, både höger och vänster
• Behärska hur man startar en dans så att båda har samma rytm
• Behärska att gå både framåt och bakåt gäller både förare och följare
• Känna till vikten av egen balans och kroppshållning
• Känna till de olika förningspunkterna och dansfattningar
• Känna till hur både förare och följare bör gå med fötterna för att få så mjuk dans som möjligt
• Fått en inblick i hur man kan musikanpassa dansen
• Fått prova på olika motstånd i förning och följning för att hitta den mest bekväma
• Fått kännedom om olika turer och även provat på någon
• Blivit informerade om Piteswängets olika arrangemang

Vi bjuder på kaffe + kaka och frukt. Det finns två micro i köket.
Träningsklädsel, vattenflaska, dansskor/gympaskor/inneskor. I lokalen finns ett parkettgolv, man byter om till annat par skor än dom man kom i.
Välkomna!. "


Till sist - en länk tll en dansare som skriver så bra om dans och allt som man får mer än smidighet och kondition.
https://danshatten.wordpress.com/
 
Så här kan fox se ut, se de två videos jag länkar till. Har gått flera kurser med dessa ledare.
Fox har inga regler och numera har man även tagit in en del stegturer från tango och kizumba och gjort dem lämpliga att fungera på socialdans.
Båda dessa videos blandar friskt, men två olika stilar.
Om ni inte är förtjusta i dansbandmusik så dansas foxen ofta till all möjlig musik.

Och så har jag tagit från en dansförenings inbjudan till grundkurs i fox.

Jag hoppas att ni blir sugna på att dansa! Oavsett vilken dan ni än väljer.
"Starta året med att lära dej dansa!
Fox – grundkurs, en helgkurs
Förkunskaper: inga förkunskaper.
Start: 1-2/2 2020, kl 10:00- 16:00, båda dagarna. Lunch 1 timme, två fikapausar. Lokalen öppnar kl 09:30 för registrering.

Kursen riktar sig till alla åldrar, gärna paranmälan. Singelanmälda förare eller följare puzzlas ihop för att få jämnt antal "par" i kursen. Man dansar inte med samma person hela kursen. Blir det överskott av förare eller följare står man i kö. För att starta kursen behövs minst 8 ”par” och max 20 ”par”.
Pris: medlemmar 500 kr/person, ej medlem 700 kr/ person, student 350 kr/ person. Medlemsavgift för 2020, 300 kr (jan-dec). Försäkring via föreningens gruppförsäkring ingår i medlemskapet.
Anmälan mailas Ange namn, adress, mobilnr och hela personnumret. Sista betalningsdag är xxxx. Betala inte in förrän du/ni vet ni kommit med på kursen, bekräftelsemail skickats. Kursavgiften kan användas till ditt friskvårdsbidrag.
På kursen får ni lära er grundsteg, högersnurr, vänstersnurr och basturer. Vi kommer använda den klassiska dansfattningen ock vi dansar till modern musik.

Mål
Att deltagarna ska få en grund i modern fox och känna sig bekväm med grunder som:
• Behärska att gå till musiken, s.k. promenad och även med grundsteg slow-slow-quick-quick i olika tempo
• Behärska grundsnurrar, både höger och vänster
• Behärska hur man startar en dans så att båda har samma rytm
• Behärska att gå både framåt och bakåt gäller både förare och följare
• Känna till vikten av egen balans och kroppshållning
• Känna till de olika förningspunkterna och dansfattningar
• Känna till hur både förare och följare bör gå med fötterna för att få så mjuk dans som möjligt
• Fått en inblick i hur man kan musikanpassa dansen
• Fått prova på olika motstånd i förning och följning för att hitta den mest bekväma
• Fått kännedom om olika turer och även provat på någon
• Blivit informerade om Piteswängets olika arrangemang

Vi bjuder på kaffe + kaka och frukt. Det finns två micro i köket.
Träningsklädsel, vattenflaska, dansskor/gympaskor/inneskor. I lokalen finns ett parkettgolv, man byter om till annat par skor än dom man kom i.
Välkomna!. "


Till sist - en länk tll en dansare som skriver så bra om dans och allt som man får mer än smidighet och kondition.
https://danshatten.wordpress.com/
Och så var det ju jättebra om länkarna kom med också.... :)
 
Jag har en fundering på att försöka utmana mig själv med att hitta nån danskurs och maken hänger gärna på. Eftersom det finns hur mycket som helst inom dans tydligen så har jag svårt att veta var man ska börja när man är medelålders, född med två vänsterfötter och noll taktkänsla? Behöver liksom nåt som är väldigt basic och inte för fysiskt krävande (alltså inte balett eller breakdance eller liknande) och som man kan göra tillsammans med partnern. Borde man börja på nån grundkurs eller är det bättre med nån slags privatlektioner till och börja med när man är helt grön och dessutom obegåvad?
Hjälp?
Sådan tur att du har en make som också vill ! Helt super!
Oftast är tjejerna mycket motiverade och partnern har kanske motvilligt gått med på att lära sig.
Ni har åtskilligt bättre förutsättningar.
Han kommer att tycka om det.
Och så kul att göra något tillsammans som dessutom ger motion.

Läs mitt inlägg i din tråd.
 
För er som inte orkar läsa Danshattens alla tanker kommer här ett utdrag, vad han får ut av att dansa.

"Svårt att inte småskratta när jag ser vilka medel jag tagit till för att lyckas få till den här trippeln. Jag har gått med vänsterhanden lindad i bandage i tre dagar för att inte belasta handleden som jag haft ont i. Och eftersom jag vet att jag kommer att få ont i vänster fotled, om jag inte passar mig, så har jag haft foten lindad onsdag och torsdag. Kanske får ha den lindad måndag och tisdag med… Så varför utsätta sig för det här? Jo, för att under dessa kvällar så kommer jag få uppleva det här:

Jag känner trummorna i luften, jag känner dem i golvet, takten fortplantar sig upp i fötterna, knäna, höfterna och skapar en puls i min kropp. Pulsen sätter min kropp i rörelse och när musiken kommer igång så har vi fått kontakt och börjar dansa. Vi snurrar och hittar roliga sätt att markera musiken. Vi hittar varandras rörelsemönster och börjar se på varandra när något kommer att hända. Jag ser att hon laddar för ett skutt så vi hoppar samtidigt. Jag sänker tempot i överkroppen och hon drar ut på steget för att sedan röra sig snabbt på nästa vilket jag använder för att sätta henne i snurr. Vi skrattar åt att vi båda två visste om att det skulle hända innan det gjorde det för vi kände och såg det på varandra. Jag hör att musiken närmar sig ett klimax och märker hur hennes anspänning hårdnar när jag inleder en snurr, jag vet att det betyder att hon tänker spinna så jag ser till att följa efter henne och laddar för att markera utgången ur snurren som jag redan nu vet kommer att ske precis på musikens klimax. Pang! Vi poserar med perfekt timing på trumslaget och det lyser om henne, musiken har tystnat. Vi brister ut i skratt och omfamnar varandra.

Dessutom så kommer jag att få uppleva det här:
Musiken böljar fram, mjuka utdragna toner sveper fram över golvet och snuddar lätt vid oss där vi står nära varandra och gungar lätt i takt med musiken för att hitta varandras dansstil. Vi flyter med tonerna runt golvet som om vi befann oss i en vattenström. Alla rörelserna har ett lätt motstånd mot strömmen runt oss och vi snurrar som ett. Några snabba steg följt av en långsam inbromsning när musiken går från refräng till vers. Vi följer musikens intensitet och vi kan känna varandras hjärtslag och hur de rör sig mot en gemensam rytm. Från våra händer sprider sig endorfinerna genom oss som värmen från en öppen spis. När musiken tystnar står vi kvar och försöker vakna till, det tar en liten stund och när vi till slut skiljer oss åt utbyter vi varma leenden och skiljs åt i vimlet av dansare som letar efter en ny danspartner.
Så när jag nu snart ska sätta mig i bilen på vägen till kväll tre och inser att jag kommer att ha ont i kroppen när jag vaknar imorgon, så kommer jag fortfarande att ha ett stort leende på läpparna. Och vi kommer att prata om hur trevlig kvällen var ikväll i bilen på väg hem tills siste man klivit ut. Väl hemma kommer jag att vara jättetrött i kroppen men euforisk i huvudet så det blir en sen natt innan jag somnar… Det här är varför jag lindar mina leder, det här är en av sakerna som visar att dans är min livsstil och inte bara en hobby!"



Lämna en kommentar
 
@Rie tack för svar ❤️. Ska läsa igenom mer noga när jag hinner, har varit och tränat hundar, matat hundar och ska nu rasta hundar och sen blir det middag för oss tvåbenta 😁.
Hos oss är det maken som tjatat lite om dans, han tyckte vi skulle ha gått och lärt oss vals eller nåt innan vårt bröllop (bara sisådär åtta år sen 😂). Jag har inga krav på pardans men det kan ju vara trevligt när man har en partner att lära sig förr eller senare om man nu blir dansbiten. Min make är för övrigt den talangfulla av oss när det kommer till koordination, balans och lära sig nya saker, jag är ungefär lika smidig som ett kasaskåp 😜.
 
@Rie tack för svar ❤. Ska läsa igenom mer noga när jag hinner, har varit och tränat hundar, matat hundar och ska nu rasta hundar och sen blir det middag för oss tvåbenta 😁.
Hos oss är det maken som tjatat lite om dans, han tyckte vi skulle ha gått och lärt oss vals eller nåt innan vårt bröllop (bara sisådär åtta år sen 😂). Jag har inga krav på pardans men det kan ju vara trevligt när man har en partner att lära sig förr eller senare om man nu blir dansbiten. Min make är för övrigt den talangfulla av oss när det kommer till koordination, balans och lära sig nya saker, jag är ungefär lika smidig som ett kasaskåp 😜.

De flesta känner så i början. Du kanske blir förvånad över att det är du som lär dig först...
Om det är till någon tröst så var Tony, läraren i Foxfusion, enlige egen och sin danspartner något i stil med kassaskåp när han började.
 
@Rie en fundering, det finns inte nån sida som har dansföreningar samlat?
När jag googlar så de föreningar som finns nära har hemsidor som är knapphändiga typ bara kontaktuppgifter och verkar inte ha uppdaterats på ett par år, nån annan verkar bara ha barn och ungdomsdans och ytterligare nån annan ska man logga in på för att se vad de erbjuder? 🤔
Hur vet man att det är bra?
Jag har ju själv gått x antal hund kurser nu och vet att det kan vara rätt skiftande kvalitet och engagemang beroende på instruktör.
 
Bugg är superkul! Har en släkting som håller på med någon variant av salsa och bachata eller vad det hette med och är HELT såld. Pratar om det jämt och ja, det ser rätt skoj ut men jag har inte provat. Håller med om att det är enklare än det ser ut :)

Var någonstans håller du till? Jag har inte jättebra koll på landets ställen men vet att det finns minst ett suveränt ställe i södra Stockholm som utöver det självklara med kurserna har en del aktiviteter också.
 
@Rie en fundering, det finns inte nån sida som har dansföreningar samlat?
När jag googlar så de föreningar som finns nära har hemsidor som är knapphändiga typ bara kontaktuppgifter och verkar inte ha uppdaterats på ett par år, nån annan verkar bara ha barn och ungdomsdans och ytterligare nån annan ska man logga in på för att se vad de erbjuder? 🤔
Hur vet man att det är bra?
Jag har ju själv gått x antal hund kurser nu och vet att det kan vara rätt skiftande kvalitet och engagemang beroende på instruktör.
Ska se om jag hittar något.
Eller om någon annan vet?
 
@Rie en fundering, det finns inte nån sida som har dansföreningar samlat?
När jag googlar så de föreningar som finns nära har hemsidor som är knapphändiga typ bara kontaktuppgifter och verkar inte ha uppdaterats på ett par år, nån annan verkar bara ha barn och ungdomsdans och ytterligare nån annan ska man logga in på för att se vad de erbjuder? 🤔
Hur vet man att det är bra?
Jag har ju själv gått x antal hund kurser nu och vet att det kan vara rätt skiftande kvalitet och engagemang beroende på instruktör.
Svenska Danssportförbundets hemsida finns ju http://www.danssport.se/ och många av dessa föreningar har ju annat än tävlingsträningar också.
Länkar till några random föreningar
http://www.odf.nu/
http://www.umeadansimperium.com/Kursutbud/
http://vollsjodsk.hemsida24.se/kurser/kursschema-26554155
I Stockholmstrakten finns ju Armansch Saleh som håller kurser i fox o kizomba .


Jo, att det är skillnad på instruktörers kvalitet och engagemang......när du har hittat intressant förening får du försöka några reda på någon insatt som får föreslå bra instruktörer.


@gulan har du några tips på upplysningar om samlingssida för föreningar/företag med danskurser?
 
Jag har en fundering på att försöka utmana mig själv med att hitta nån danskurs och maken hänger gärna på. Eftersom det finns hur mycket som helst inom dans tydligen så har jag svårt att veta var man ska börja när man är medelålders, född med två vänsterfötter och noll taktkänsla? Behöver liksom nåt som är väldigt basic och inte för fysiskt krävande (alltså inte balett eller breakdance eller liknande) och som man kan göra tillsammans med partnern. Borde man börja på nån grundkurs eller är det bättre med nån slags privatlektioner till och börja med när man är helt grön och dessutom obegåvad?
Hjälp?
Jag rekomenderar hellre par dans än ensam dans..typ linedance. En buggkurs är en mycket bra start. Lite lagom lillgammal och man håller i varann på lite lagom avstånd. Sedan gå vidare till en vanlig foxkurs där man nu ska dansa tätt ihop. Fria steg. Efter där är utbudet HUR stort som helst. Jag började dansa för 4 år sedan och räknar mig själv idag som rätt avancerad och duktig. Får till riktigt sköna upplevelser med andra dansare. Men det allra första MAN ska lägga av med om man funderar på att lära sig att dansa.....är att upprepa för sig själv och andra hur takt och ton döv man är eller trampar på andras fötter osv. Jag har blivit trampad på och trampar fortfarande på andras fötter. Det är få som är naturbegåvningar. Jag har stött på många dansare som hade BIG problems i början, men efter tid utvecklades till fantastiska dansare!!! Dans är underbart. Jag både för och följer, dansar med både män och kvinnor. För män har börjat följa, och det har hänt att jag blivit uppbunden av män som vill bli förda.
 
Jag har en fundering på att försöka utmana mig själv med att hitta nån danskurs och maken hänger gärna på. Eftersom det finns hur mycket som helst inom dans tydligen så har jag svårt att veta var man ska börja när man är medelålders, född med två vänsterfötter och noll taktkänsla? Behöver liksom nåt som är väldigt basic och inte för fysiskt krävande (alltså inte balett eller breakdance eller liknande) och som man kan göra tillsammans med partnern. Borde man börja på nån grundkurs eller är det bättre med nån slags privatlektioner till och börja med när man är helt grön och dessutom obegåvad?
Hjälp?
Förkunskaper behövs inte om det är nybörjarkurs 🙂. Jag skulle utgå lite från vad för musik ni gillar och snabbt /långsamt sen försöka se vad det finns för danser.
Sen beror det ju på vart man bor såklart.

Jag har provat flera pardanser, t. ex bugg men gillar inte musiken, även lationdanser och swing som är till jazz, okej musik. Nu dansar jag pardans som är till popmusik, är det jag lyssnar mest på.
Så man kan prova och sen prova något nytt om man vill 🙂.
 
Förkunskaper behövs inte om det är nybörjarkurs 🙂. Jag skulle utgå lite från vad för musik ni gillar och snabbt /långsamt sen försöka se vad det finns för danser.
Sen beror det ju på vart man bor såklart.

Jag har provat flera pardanser, t. ex bugg men gillar inte musiken, även lationdanser och swing som är till jazz, okej musik. Nu dansar jag pardans som är till popmusik, är det jag lyssnar mest på.
Så man kan prova och sen prova något nytt om man vill 🙂.
Vi buggar gärna till hårdrock och pop
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 893
Senast: Dandylinn
·
Äldre Först och främst: varning för gnäll :o När jag var liten (ca 9 år) dansade jag något år i en vanlig barngrupp som gjorde lite av varje...
Svar
2
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp