Börja ett e-postbrev

Hur börjar ni e-postbrev?

  • Hej!

    Röster: 61 46,9%
  • Hej

    Röster: 11 8,5%
  • Hej, [följt av början med liten bokstav]

    Röster: 16 12,3%
  • Hej, [följt av början med stor bokstav]

    Röster: 32 24,6%
  • Hej Namn!

    Röster: 22 16,9%
  • Hej Namn

    Röster: 2 1,5%
  • Hej Namn,

    Röster: 24 18,5%
  • Ingen hälsningsfras

    Röster: 7 5,4%
  • Annat (skriv gärna nedan)

    Röster: 5 3,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Jag skriver på samma sätt som jag pratar med någon i telefon. Startar sällan ett samtal utan att säga hej, men säger inte hej varje gång det är min tur att prata.

Om jag skickar kopia till någon så startar jag mailet med, Hej Namn, för att den som får kopian ska reagera på det är en kopia den läser. På det viset slipper man oftast missförstånd.

På jobbet har jag signaturer jag använder till olika formella ändamål.
Mail avslutas med allt från formell signatur till, //AJ.
 
Apropå att inleda med ”Hej Namn”, se för sjutton till att skriva rätt namn...

Jag fick ett litet ont öga till en personalhandläggare som svarade på ett mail jag skickat med FEL NAMN (tänk typ ”Hej Anna” fast man heter Annika) :p
 
Apropå att inleda med ”Hej Namn”, se för sjutton till att skriva rätt namn...

Jag fick ett litet ont öga till en personalhandläggare som svarade på ett mail jag skickat med FEL NAMN (tänk typ ”Hej Anna” fast man heter Annika) :p
Et tag var det ju et elände med alla som prompt skulle tilltala en med förnamn. För att verka trevliga.

Och i 99 fall av hundra så sa de fel namn. Otrevligt så det förslår ;)
 
Det är i och för sig sant att det inte är ett imperativ. Men oftast skriker man det ju faktiskt ändå i ansiktet på andra :D Det är säkert helt korrekt att man kan/ska skriva det med kommatecken efter, men jag tycker att det är så gräsligt fult när det står som ett eget stycke.
Nej! Jag hatar det anglifierade "Hej, ". För inte så länge sedan blev det rättat i alla officiella sammanhang eftersom det ansågs som en felaktig influens från engelskan om man skrev på det sättet. Nu händer det att jag får skrivelser från myndigheter som börjar med Hej, . Vilket förfall!

Ni som är proffs inom svenska språket-branschen, anser Språkrådet att det numera är acceptabelt att skriva sina hälsningsfraser på det sättet?
 
Googlade lite och hittade det här. Typiskt att de inte håller med. Jag tycker att det är absolut oacceptabelt! Men å andra sidan måste väl ALLA tycka att det är galet att börja en rad med liten bokstav, och då försvinner ju uppenbarligen även möjligheten att sätta ett kommatecken efter hälsningsfrasen :D

Skärmavbild 2021-01-10 kl. 14.31.50.png
 
Googlade lite och hittade det här. Typiskt att de inte håller med. Jag tycker att det är absolut oacceptabelt! Men å andra sidan måste väl ALLA tycka att det är galet att börja en rad med liten bokstav, och då försvinner ju uppenbarligen även möjligheten att sätta ett kommatecken efter hälsningsfrasen :D
Börja en rad med liten bokstav är i en del fall helt korrekt. Till exempel om man skriver en matematisk formel och inte vill ha den i löpande text, då fortsätter man med liten bokstav på ny rad efter formeln, om det inte är en ny mening förstås.
 
Senast ändrad:
Googlade lite och hittade det här. Typiskt att de inte håller med. Jag tycker att det är absolut oacceptabelt! Men å andra sidan måste väl ALLA tycka att det är galet att börja en rad med liten bokstav, och då försvinner ju uppenbarligen även möjligheten att sätta ett kommatecken efter hälsningsfrasen :D

Visa bifogad fil 63049
I och för sig har jag nog skrivit typ: "Hej, är allt väl?" en och annan gång, men då på samma rad. Alltså kan jag köpa Språkrådets rekommendation.

Innerst inne tycker jag att de skulle totalförbjuda stor bokstav eller ny rad efter Hej, eller åtminstone klassa alla som skriver på det sättet som mindre vetande.
 
I och för sig har jag nog skrivit typ: "Hej, är allt väl?" en och annan gång, men då på samma rad. Alltså kan jag köpa Språkrådets rekommendation.

Innerst inne tycker jag att de skulle totalförbjuda stor bokstav eller ny rad efter Hej, eller åtminstone klassa alla som skriver på det sättet som mindre vetande.
Det kan nog jag också, även skiftspråket förändras. Gränsen för mig blir stor bokstav efter kommatecken, det åtminstone anser jag blir fel.
 
Et tag var det ju et elände med alla som prompt skulle tilltala en med förnamn. För att verka trevliga.

Och i 99 fall av hundra så sa de fel namn. Otrevligt så det förslår ;)
Rätt namn känns som en förutsättning för att det ska kunna uppfattas trevligt :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I och för sig har jag nog skrivit typ: "Hej, är allt väl?" en och annan gång, men då på samma rad. Alltså kan jag köpa Språkrådets rekommendation.

Innerst inne tycker jag att de skulle totalförbjuda stor bokstav eller ny rad efter Hej, eller åtminstone klassa alla som skriver på det sättet som mindre vetande.
För mig handlar det mer om att det ska vara lättläst. Utropstecken efter "Hej" låter skrikigt för mig, men utan hälsningsfras blir det lätt otrevligt. Så jag vill ha hej med kommatecken efter, och stor bokstav i inledningen på nästa rad för att det ser bättre ut - det är där mailet börjar på riktigt. Att fortsätta på samma rad efter hälsningsfrasen gör det rörigare och mer svårläst för mig, det är ju stycket i mitten som är det intressanta. På samma sätt gör jag ett mellanrum innan signaturen.

Jag skiter blankt i att det inte är korrekt enligt språkrådet, för mig är det viktigare att ett mail är tydligt och lättläst för mottagaren.
 
Att det kan bli diskussioner om detta med hur man inleder ett Mail :laugh:

Jag skriver:

Hej,

Stor bokstav

Hej!!

Eller bara inget inget hej alls beroende på mottagare.
 
Det beror helt på vart jag skriver. Tilltalet i ett mail till en kompis är annorlunda än till en förälder, som är annorlunda än till min chef, som är annorlunda än till en myndighet etc...
This. Det är så fullkomligt olika beroende på om jag mailar bästis eller mina barn som Lingonben privatperson eller utländska kunder där Lingonben ingenjör måste hålla tilltalet formellt. Jag kanske varken har inledning eller avslutning ibland.
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 229
Senast: Motacilla
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 577
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Mineur
·
  • Omröstning
Kultur Tillägg i efterhand: Lyckades lägga in en omröstning för finalen. Man kan rösta på upp till 3 alternativ, för att göra det liiite mer...
29 30 31
Svar
602
· Visningar
23 353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp