Börja ge lucern?

En lite mer praktisk beskrivning av naturras, såhär tänker jag, jag vet att jag sett en pamplet som beskrivit detta någon gång i grå forntid men jag vet inte var och hittar det inte nu.

En hästtyp som om man släpper ut den i en naturhage med gräs, stenar, rötter inte gräs som är insådd så överlever den till oktober utan extramat. Halvbloden klarar kanske två veckor mitt på sommaren, möjligen lite längre innan de står vid ingången och berättar tydligt för matte att finaste gräset är slut de är utsvultna och behöver tillskott, NU eller helst igår. De äter inte busk och bark på samma sätt som naturhästtypen. Halvbloden trampar ju mest bara ned sen anser de att gräset är oätligt.
 
Ja, så klart men hon blir ganska tjock av att äta så mycket hösilage. Sen tycker inte jag att det är ekonomiskt hållbart med spån när jag får fin halm nästan gratis. Spån är väldigt dyrt här.
Ska ta en bild snart så ni kan kolla hullet.
Det är inget fel med att hon står på halm, det gör mina lättfödda connemaror också. Den ena äter ganska mycket halm, men inte den andra. Halmen räknar jag faktiskt inte med i deras foderstat utan det blir "extra".
De har ännu inte kommit upp i full vinterfoderstat eftersom det är ganska mycket gräs kvar i hagen, men jag ökar i takt med att betet försvinner.
Men se till att du får en analys så kan du räkna på foderstaten sedan som ngn annan skrev. Som exempel kan jag nämna att mina förra året klarade sig på 8 kg hösilage/dygn, medan i år behöver de 12 kg plus lucern eller annat kraftfoder, allt uträknat så klart. Så det är stor skillnad på grovfodret.
 
En lite mer praktisk beskrivning av naturras, såhär tänker jag, jag vet att jag sett en pamplet som beskrivit detta någon gång i grå forntid men jag vet inte var och hittar det inte nu.

En hästtyp som om man släpper ut den i en naturhage med gräs, stenar, rötter inte gräs som är insådd så överlever den till oktober utan extramat. Halvbloden klarar kanske två veckor mitt på sommaren, möjligen lite längre innan de står vid ingången och berättar tydligt för matte att finaste gräset är slut de är utsvultna och behöver tillskott, NU eller helst igår. De äter inte busk och bark på samma sätt som naturhästtypen. Halvbloden trampar ju mest bara ned sen anser de att gräset är oätligt.
Så en naturhäst är en lättfödd liten häst som förväntas klara sig nästan utan mat?

Jag tror de flesta hästar oavsett ras vill ha extrafoder redan för en månadsedan eller två i mitten på oktober en hage med magert bete såsom du beskriver den.
 
En lite mer praktisk beskrivning av naturras, såhär tänker jag, jag vet att jag sett en pamplet som beskrivit detta någon gång i grå forntid men jag vet inte var och hittar det inte nu.

En hästtyp som om man släpper ut den i en naturhage med gräs, stenar, rötter inte gräs som är insådd så överlever den till oktober utan extramat. Halvbloden klarar kanske två veckor mitt på sommaren, möjligen lite längre innan de står vid ingången och berättar tydligt för matte att finaste gräset är slut de är utsvultna och behöver tillskott, NU eller helst igår. De äter inte busk och bark på samma sätt som naturhästtypen. Halvbloden trampar ju mest bara ned sen anser de att gräset är oätligt.
Aldrig sett det du beskriver, när halvbloden är hungriga pga betet är slut, då är även de sk "naturraserna" hungriga.
Beror såklart på bete, men idag verkar majoriteten klara sig på bete fram tills iaf augusti/september, och bara få hö inne i boxen.

En anledningen att du uppfattar att halvbloden står och trampar vid grinden kan kanske vara att halvbloden kanske är boxhästar = vana att stå inne och inte gå ute dygnet runt och därför de står och trampar vid grinden, av vana att få gå in i boxen. Medans "naturraserna" går på lösdrift under vintern och är inte vana att stå på box och står därför inte och trampar vid grinden?
 
En lite mer praktisk beskrivning av naturras, såhär tänker jag, jag vet att jag sett en pamplet som beskrivit detta någon gång i grå forntid men jag vet inte var och hittar det inte nu.

En hästtyp som om man släpper ut den i en naturhage med gräs, stenar, rötter inte gräs som är insådd så överlever den till oktober utan extramat. Halvbloden klarar kanske två veckor mitt på sommaren, möjligen lite längre innan de står vid ingången och berättar tydligt för matte att finaste gräset är slut de är utsvultna och behöver tillskott, NU eller helst igår. De äter inte busk och bark på samma sätt som naturhästtypen. Halvbloden trampar ju mest bara ned sen anser de att gräset är oätligt.
I så fall är mitt dressyravlade halvblodssto av naturras, hon äter hellre barr, grenar, kvistar, bark och rötter än hösilaget om hon har möjlighet. Eller hon äter båda delarna. Men är det inte för mycket snö så står hon ofta och skrapar fram rötter och gammalt gräs mm i stället för att äta ur höet. Vilket även vår ponny som är korsning welsh/arab gör. Samt har flera av mina tidigare halvblod gjort det. Flera av dem har varit tämligen lättfödda och skulle utan tvekan klarat sig utmärkt på bara skogsbete en hel sommar.
Märkligt att kategorisera naturras och icke naturras utefter hur bra de är på att söka föda kan jag tycka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 804
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 585
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp