Börja ge lucern?

Ja, så klart men hon blir ganska tjock av att äta så mycket hösilage. Sen tycker inte jag att det är ekonomiskt hållbart med spån när jag får fin halm nästan gratis. Spån är väldigt dyrt här.
Ska ta en bild snart så ni kan kolla hullet.
Många hästar får en stor mage av att äta för mkt halm. Förstår, kostnaden för olika strömedel varierar beroende på var i landet man bor. Är det havrehalm du har eller vilken typ av halm är det? Kan hon inte motioneras lite mer? 4 gånger i veckan är ganska lite om det innefattar promenader i dom 4 gångerna.
 
Många hästar får en stor mage av att äta för mkt halm. Förstår, kostnaden för olika strömedel varierar beroende på var i landet man bor. Är det havrehalm du har eller vilken typ av halm är det? Kan hon inte motioneras lite mer? 4 gånger i veckan är ganska lite om det innefattar promenader i dom 4 gångerna.
Det är vetehalm. Tyvärr går det inte att motionera henne mer. Har under många år följt hennes träning och hon trivs verkligen inte med mer träning. Hon tycker helt enkelt inte det är kul. Hon måste få längta till nästa träningstillfälle.
Men om man slår det på timmar/vecka så är det inte mindre än en häst som går nästan varje dag, 30-45 min.
Hon rids ca 5 h per vecka, det tycker jag är ganska lagom och ibland blir det en promenad inbakat när man känner att hennes hjärna behöver en paus.
 
Det är vetehalm. Tyvärr går det inte att motionera henne mer. Har under många år följt hennes träning och hon trivs verkligen inte med mer träning. Hon tycker helt enkelt inte det är kul. Hon måste få längta till nästa träningstillfälle.
Men om man slår det på timmar/vecka så är det inte mindre än en häst som går nästan varje dag, 30-45 min.
Hon rids ca 5 h per vecka, det tycker jag är ganska lagom och ibland blir det en promenad inbakat när man känner att hennes hjärna behöver en paus.
Tisdag: 1 h
Torsdag: 1 h
Lördag: 1,5 h
Söndag: 1,5 h
Obs, hon går inte på bana, bara i skogen. Självklart är det övervägande skrittarbete på träningspassen annars hade de inte varit så långa.
 
Hästen ser ju för ögat ut att vara överviktig redan nu så du bör verkligen räkna foderstat så att hon inte får en enda mj mer än hon behöver. Jag hade inte räknat på 450 kg, det är vanligtvis för mycket för en fjording om det inte handlar om en väldigt stor utan snarare på 375-400 kg.

En häst behöver ha minst 1 kilo torrsubstans/100 kg häst men man räknar då för vad hästen ska väga, inte vad hen väger.

Det första du måste göra är alltså att få en analys på hösilaget så att du kan räkna och om du behöver ge mer protein kan det vara bättre att ge ett proteinkoncentrat så att du inte tillför mer energi. Det är helt rätt att tänka lucern i första hand men i det här fallet behöver man tänka tuggtid också och då kan proteinkoncentrat vara bättre.
 
Det där är ju väldigt lite för en vuxen häst, speciellt om den inte går på lösdrift utan står på box. :)
Det är möjligt att det är lite men det passar hästen och det är det som är viktigt. Huvudsake
Hästen ser ju för ögat ut att vara överviktig redan nu så du bör verkligen räkna foderstat så att hon inte får en enda mj mer än hon behöver. Jag hade inte räknat på 450 kg, det är vanligtvis för mycket för en fjording om det inte handlar om en väldigt stor utan snarare på 375-400 kg.

En häst behöver ha minst 1 kilo torrsubstans/100 kg häst men man räknar då för vad hästen ska väga, inte vad hen väger.

Det första du måste göra är alltså att få en analys på hösilaget så att du kan räkna och om du behöver ge mer protein kan det vara bättre att ge ett proteinkoncentrat så att du inte tillför mer energi. Det är helt rätt att tänka lucern i första hand men i det här fallet behöver man tänka tuggtid också och då kan proteinkoncentrat vara bättre.
Hej, tack för ett sakligt svar!
Har gjort en beräkning nu och enligt den ska hon ha 8 kg / dygn. Tycker det verkar otroligt mycket för en fjording. Hon är 144 cm för övrigt och enligt viktbandet väger hon 500 kg, är det för mycket? Tack för hjälpen!
 
Det är möjligt att det är lite men det passar hästen och det är det som är viktigt. Huvudsake

Hej, tack för ett sakligt svar!
Har gjort en beräkning nu och enligt den ska hon ha 8 kg / dygn. Tycker det verkar otroligt mycket för en fjording. Hon är 144 cm för övrigt och enligt viktbandet väger hon 500 kg, är det för mycket? Tack för hjälpen!
Förlåt! 490 väger hon, om det är någon skillnad...
 
Det är möjligt att det är lite men det passar hästen och det är det som är viktigt. Huvudsake

Hej, tack för ett sakligt svar!
Har gjort en beräkning nu och enligt den ska hon ha 8 kg / dygn. Tycker det verkar otroligt mycket för en fjording. Hon är 144 cm för övrigt och enligt viktbandet väger hon 500 kg, är det för mycket? Tack för hjälpen!
Ja 500 är för mycket. Hon behöver gå ner iallafall 100 kg men det ska göras långsamt och försiktigt. Att sikta på att ha henne i normalhull framåt våren är vettigt och sedan se till att hon inte går upp igen på sommaren.

När du räknade ut att hon skulle ha 8 kg, räknade du då på 500 kg? Om du gjorde det så räkna på 400 kg istället. Det är ju dit hon behöver komma och det är på det du behöver räkna. 8 kg behöver inte vara för mycket. Det beror helt på vad ensilaget har för värden.

Jag skulle lägga en häst som din på max 42 Mj för att hon sakta och på ett sunt sätt skulle tappa i vikt. Jag skulle lägga mineralerna på samma nivå som om hon utförde lätt arbete. Jag skulle alltså inte ge något arbetstillägg alls på energin eller proteinet utan enbart på mineralerna.
 
Okej, ska be om en foderanalys, tror det finns.
Men blir svårt att ta bort halmen för det är det strömedlet jag använder och kan inte ha henne på spån för då får hon kolik.
Men hur vet man hur mycket protein hon ska ha?

Finns en jättefin app som heter Forage där du kan lägga in bland annat höanalysen, hästens vikt, ålder och aktivitetsnivå osv och räkna ut en foderstat 😊
 
Nä, det spelar inte så stor roll. Hon behöver ju ner till 400 iallafall. Kanske mer. Det är alltid svårt att se på bild.

Som jämförelse väger mina som är ca 150 cm höga 380 respektive 400 kg och de är inte slimmade utan i normalt hull.
Ska räkna om på 400 kg, det kan ju vara första målet att få ner henne till det då.
 
Tyvärr innehåller halm en hel del MJ, mer än vad man kanske tänker, men inget protein alls. 2 kg halm kan ge 10 MJ beroende på sort, och det är ganska mycket för en fjording på 400 kg. Förstår att du vill ha halm som strö, det är super på de hästar som det funkar på. Min kunde inte ha det då han åt alldeles för mycket, så han fick ha spån och så en tuss halm istället.
 
Det är möjligt att det är lite men det passar hästen och det är det som är viktigt. Huvudsake

Hej, tack för ett sakligt svar!
Har gjort en beräkning nu och enligt den ska hon ha 8 kg / dygn. Tycker det verkar otroligt mycket för en fjording. Hon är 144 cm för övrigt och enligt viktbandet väger hon 500 kg, är det för mycket? Tack för hjälpen!
Fast om den är överviktig, står mycket på box och inte gör något alls övriga dagar så kanske det inte är så bra ändå? Det kan ju faktiskt få konsekvenser i längden. Jag menar inget illa med detta! Kanske ni kan variera motionen lite så att den blir mer motiverad till aktivitet?
 
Förlåt! 490 väger hon, om det är någon skillnad...

Här är mitt fjordsto. Hon väger 400 kg i lagom hull, då kan man ana de sista revbenen. På bilden är hon dock i lite för högt hull. Men som lite referens. Hon är slutmätt 143 cm.

768D1488-B82C-41DC-AC2D-25771534D10C.jpeg
 
Mitt sto föredrar också sporadisk ridning/körning, men då får man bara rida tuffare pass. Tex öka på traven så hon går intervaller från 5-30 min i trav. Eller galopperar 6x3 min (alltså när hon är mer igång, man måste öka lite i taget).
 
Tisdag: 1 h
Torsdag: 1 h
Lördag: 1,5 h
Söndag: 1,5 h
Obs, hon går inte på bana, bara i skogen. Självklart är det övervägande skrittarbete på träningspassen annars hade de inte varit så långa.
Varför självklart övervägande skrittarbete? Och vad innebär det för dig? 1,5 h är inga enormt långa pass ens om du rider dressyr om det är inklusive uppvärmning och avskrittning.

Det låter som din häst har proteinbrist, det är rätt tidigt på säsongen så det låter som du behöver få upp proteinkvoten en hel del.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 585
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp