Börja ge lucern?

KerstinJonnaOlivia

Trådstartare
Hej Buke!

Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input.

I dagsläget får hon 5,5 kg hösilage + så mycket halm hon känner för, kanske landar på 1,5-2 kg / dygn. Hon har en mineralbalja i hagen som hon slickar på när hon behöver och självklart saltsten.

Så min fundering är så här:
I somras när hon gick på bete var hon väldigt fint musklad, hon rids/promenaras 4 dagar i veckan eller motsvarande ca 5 h i veckan.
Men det som händer nu är att hon har börjat tappa sin fint musklade kropp, hon har inte tappat i hull men förlorat en del muskler.

Till min fråga då, kan det var idé att ge lucern som kraftfoder då det ska innehålla protein som hjälper till att bibehålla muskelmassan?

Vågar tyvärr inte ge ett traditionellt kraftfoder då hon har ett lågt energibehov, det här är en väldigt pigg häst!

Min tanke är att hösilaget inte har så mycket protein men att betet i somras hade det. Så hon kanske behöver lite stöd under höst/vintern.

Kom gärna med lite funderingar eller berätta hur ni gör med era "lågtnäringsbehovhästar".

Mvh
Jonna
 
5,5 kg hösilage med låga proteinvärden låter lite. Vet du hur mycket protein det innehåller? Steg 1 för mig skulle vara att utifrån analysen öka hösilaget och ta bort halmen (halm innehåller ju inget protein alls men en del energi). Om det fortfarande är för lite protein år lusern ett bra sätt att höja det.
 
5,5 kg hösilage med låga proteinvärden låter lite. Vet du hur mycket protein det innehåller? Steg 1 för mig skulle vara att utifrån analysen öka hösilaget och ta bort halmen (halm innehåller ju inget protein alls men en del energi). Om det fortfarande är för lite protein år lusern ett bra sätt att höja det.
Okej, ska be om en foderanalys, tror det finns.
Men blir svårt att ta bort halmen för det är det strömedlet jag använder och kan inte ha henne på spån för då får hon kolik.
Men hur vet man hur mycket protein hon ska ha?
 
Varför äter hon så lite hösilage?
Det kanske låter lite med 5,5 kg men det är ett väldigt torrt hösilage så ett kilo genererar en stor volym. Tar henne ca 1 h att få i sig ett kilo.
Och sen räknade jag på att hon väger 450, så då tog jag 1,2*4,5=5,4 kg. Man ska ju räkna minimum 1,2 kg / 100 kg häst så då gjorde jag det för jag tänkte att hon får i sig halm.
 
Det kanske låter lite med 5,5 kg men det är ett väldigt torrt hösilage så ett kilo genererar en stor volym. Tar henne ca 1 h att få i sig ett kilo.
Och sen räknade jag på att hon väger 450, så då tog jag 1,2*4,5=5,4 kg. Man ska ju räkna minimum 1,2 kg / 100 kg häst så då gjorde jag det för jag tänkte att hon får i sig halm.
Man räknar på torrsubstans. Dessutom är 1,2 verkligen en kvot i underkant, jag skulle gärna räkna högre. Men som sagt, även med 1,2 blir den verkliga högivan ca (4,5x1,2)/0,8 (räknat på 80 % torrsubstans) vilket isf ger 6,75 kg.
 
Så ja, är det inte riktigt bra proteinvärden i hösilaget så är sannolikheten stor att hon inte får i sig tillräckligt. Men det kan ju vara så att det absolut enklaste och billigaste sättet att komma upp i rätt protein-(och energi)nivåe är att fodra mer hösilage, inte att komplettera med annat. men det kan du inte veta utan analys.
 
Okej, ska be om en foderanalys, tror det finns.
Men blir svårt att ta bort halmen för det är det strömedlet jag använder och kan inte ha henne på spån för då får hon kolik.
Men hur vet man hur mycket protein hon ska ha?
Om hon får i sig tillräckligt med protein behöver det inte vara ett problem att hon äter halm. Det bästa är ju om hösilaget ligger i överkant med protein, då är halm ett jättebra komplement - men tyvärr låter det ju inte som det du har gör det. Men det är aldrig en nackdel med mycket fibrer och mycket tuggtid. Som flera andra har sagt är 1,2 kg ts/100 kg häst en nedre gräns, inte ett riktmärke. Så börja med analys och att öka upp hösilaget och ta det därifrån sen.
 
Man räknar på torrsubstans. Dessutom är 1,2 verkligen en kvot i underkant, jag skulle gärna räkna högre. Men som sagt, även med 1,2 blir den verkliga högivan ca (4,5x1,2)/0,8 (räknat på 80 % torrsubstans) vilket isf ger 6,75 kg.
Jag har nog missuppfattat att det är på torrsubstans man räknar!
Hoppas jag kan komma till rätta med det här.
Men tills jag har gjort en analys, hur många kilon bör hon få per dygn?
 
Hej Buke!

Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input.

I dagsläget får hon 5,5 kg hösilage + så mycket halm hon känner för, kanske landar på 1,5-2 kg / dygn. Hon har en mineralbalja i hagen som hon slickar på när hon behöver och självklart saltsten.

Så min fundering är så här:
I somras när hon gick på bete var hon väldigt fint musklad, hon rids/promenaras 4 dagar i veckan eller motsvarande ca 5 h i veckan.
Men det som händer nu är att hon har börjat tappa sin fint musklade kropp, hon har inte tappat i hull men förlorat en del muskler.

Till min fråga då, kan det var idé att ge lucern som kraftfoder då det ska innehålla protein som hjälper till att bibehålla muskelmassan?

Vågar tyvärr inte ge ett traditionellt kraftfoder då hon har ett lågt energibehov, det här är en väldigt pigg häst!

Min tanke är att hösilaget inte har så mycket protein men att betet i somras hade det. Så hon kanske behöver lite stöd under höst/vintern.

Kom gärna med lite funderingar eller berätta hur ni gör med era "lågtnäringsbehovhästar".

Mvh
Jonna
Varför får hon kolik för att hon står på spån? Mest troligen för att hon bara äter 5,5 kg hösilage per dag?
Du kan fortfarande ge lite halm att äta om hon står på spån men du borde öka mängden hösilage för magens skull.
Har du ngn bild på hästen?
 
Varför får hon kolik för att hon står på spån? Mest troligen för att hon bara äter 5,5 kg hösilage per dag?
Du kan fortfarande ge lite halm att äta om hon står på spån men du borde öka mängden hösilage för magens skull.
Har du ngn bild på hästen?
Ja, så klart men hon blir ganska tjock av att äta så mycket hösilage. Sen tycker inte jag att det är ekonomiskt hållbart med spån när jag får fin halm nästan gratis. Spån är väldigt dyrt här.
Ska ta en bild snart så ni kan kolla hullet.
 
IMG_20211116_125348_0.jpg
 
Utan analys är det ju rätt omöjligt att veta hur mycket hon behöver, men du kan ju börja med att ge 2 kg per 100 kg häst, dvs 9 kg. Så här års bör du kunna få en analys på några dagar, och finns den redan bör du förstås kunna få den direkt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 789
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 580
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 277
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp