Börja ge lucern?

Det var väldigt lätta fjordingar du har!

Som motvikt (!), så väger min Nordsvenska brukshäst, som är 151 cm i mankhöjd, 620 kg...
Min nordis (bruks) som jag hade var 155cm hög och vägde 460kg när hon var i toppkondition..

Många kallblod är tyvärr för muskelfattiga och i för högt hull. Ett kallblod kan jämföras med en bodybuilder. De är gjorda för tungt arbete. Att skogsmulla i skogen är inte tillräckligt med jobb för dem.
 
Jag har inga fjordingar.

Då är nog din häst väldigt överviktig. Faktiskt.
Men om du inte har Fjordingar, utan en helt annan hästtyp/hästras, så kan ju de hästarna ha en annan typ av kropp, så mankhöjd säger inte skvatt om vikt, så länge det inte är tydligt vilken ras man pratar om.

Hästen är inte överviktig, snarast är hon i underhull f.n. p.g.a. digivning.

Det är ett fölsto, som är lite åt det magra hållet. Men hon vägdes av nyfikenhetsskäl i samband med premieringen i September, och är en av få hästar jag faktiskt vägt på riktigt.

Viktmåttband är endast lämpliga för att avgöra om en häst går upp eller ner.
De är svåra att använda korrekt, för att ge en absolut vikt, och skalorna är inte anpassade till kallblodsraserna.

Jag har sju Nordsvenskar just nu, och tar föl varje år, och rätt lång erfarenhet av att bedöma hull på hästrasen.
 
Min nordis (bruks) som jag hade var 155cm hög och vägde 460kg när hon var i toppkondition..

Många kallblod är tyvärr för muskelfattiga och i för högt hull. Ett kallblod kan jämföras med en bodybuilder. De är gjorda för tungt arbete. Att skogsmulla i skogen är inte tillräckligt med jobb för dem.
Vägd på våg?

Jag tror dig inte. Du kommer nog ihåg fel.

Det måste ha varit en extremt lättbyggd häst, eller väldigt mager.
Stam på hästen?

Vad är "toppkondition"?

En kallblodstravare i normalkondition för hobby verksamhet, väger mellan ca 500-600 kg.
 
Vägd på våg?

Jag tror dig inte. Du kommer nog ihåg fel.

Det måste ha varit en extremt lättbyggd häst, eller väldigt mager.
Stam på hästen?

Vad är "toppkondition"?

En kallblodstravare i normalkondition för hobby verksamhet, väger mellan ca 500-600 kg.
Vägd på våg på Helsingborgs djursjukhus
Enligt vet. "Perfekt hull, såhär ska en nordsvensk se ut"

E. Bellman UE. Eko

Toppkondition = i full träning vilket innebar 1 hoppass i veckan, 3 dressyrpass, 2 konditionspass och 1 skritt /klättringspass

Jag är helt med på att de flesta hobbynordisar väger mer, det var lite min poäng, de väger för mycket 🤷‍♀️
 
På en så liten skillnad i vikt så kan man ju fundera i nästa led........har våra överviktiga fjordhästar (och andra raser givetvis) svårt att tycka det är kul att motionera för att de har dessa problem?
Har man 50-150 kg i övervikt torde ju det signifikanta problemet bli extremt betungande för hästen.

Hallelujah moment :bow::bow::bow:

Jag tror att det är exakt såhär det är. I de flesta fall. Man vet ju själv hur segt det är att motionera när en väger lite för mkt, tänk dig då att vara häst och kanske ha en ryttare på ryggen också. Lägg därtill att ryttaren kanske har dålig fantasi och hästen får enformiga lite tråkiga pass - vem skulle vilja vara med då? Nä då är det mysigare att äta en påse chips i soffan/stå still och tugga rundbal i hagen.
Just att motivera hästen och ha roliga pass är ju lite svårt överlag, jag har själv stora problem med det i perioder av dåligt underlag dvs enbart ridhusridning, min egen utbrändhet osv. Vi är alla mänskliga, men det är bra att ha i åtanke.
 
Vägd på våg på Helsingborgs djursjukhus
Enligt vet. "Perfekt hull, såhär ska en nordsvensk se ut"

E. Bellman UE. Eko

Toppkondition = i full träning vilket innebar 1 hoppass i veckan, 3 dressyrpass, 2 konditionspass och 1 skritt /klättringspass

Jag är helt med på att de flesta hobbynordisar väger mer, det var lite min poäng, de väger för mycket 🤷‍♀️
Men du säger 480 kg?

Det är ca 150 kg mindre än normalvikt för normalstora individer i normalhull och normalkondition för arbete.

Skulle du sagt 580 kg, så hade det varit inom normalspannet och antagligen en väldigt välmusklad häst i god kondition, men 480 kg stämmer liksom inte för normalhästen.

Kring 450-500 kg är vad en två-treåring väger innan den stora tillväxtfasen kommer, när de breddar sig.

Normal födelsevikt är 70-90 kg. På senhösten vid avvänjning, så väger fölen redan 200-250 kg. När tillväxtfasen som gör att de breddar sig och musklar på sig kommer vid ca 4 års ålder, så skapas den där sista tyngden.

Jag har varit med och vägt en del unghästar (NSV), i samband med olika utbildningar. och att en vuxen häst, 155 i mankhöjd skulle väga så lite som 480 kg är rätt unikt.

Det måste i så fall vara en individ som är väldigt lätt byggd, mer ridhästmodell än bruksnordis.
 
Ifall nån läser den här diskussionen längre fram vill jag bara vara tydlig med att min fjordhäst inte är i lagom hull, utan lätt överviktig (ca 30 kg) på bilden, men hon SER ut att vara i lagom hull, vilket är lite trixigt med många hästar. Man måste verkligen känna igenom hals, rygg, revben, bakdel etc för att göra en korrekt bedömning. Jag hullbedömer ofta 5-6 hästar i stallet jag står i och det är nyttigt att känna hur olika de kan vara. Tex är det vissa hästar som är oerhört tunna över revbenen, men har fettkuddar framför revbenen eller över rumpan. Andra kan vara näst intill tunna, men fortfarande ha fett över revbenen. Så känn på hästen 2-3 gånger/månad för att få en känsla för hur just den hästen är.
30 kg är inte mkt i det stora hela och din häst är väl dessutom dräktig (?) men jag håller med dig att man behöver kolla irl för en rättvis bedömning. Bilder kan luras men eftersom det utgår från bilder här så kan man bara bedöma efter det.
 
Min häst på 157 cm som var grov och lång i kroppen vägde 510 kg på våg när han var fin och lagom (revben skymtades i rörelse, rund över rumpa och hals utan fettdepåer). Efter bete kunde han väga 560-570 och såg inte direkt "tjock" ut, många tyckte han var fin, men då var han ju de facto för tjock.
 
30 kg är inte mkt i det stora hela och din häst är väl dessutom dräktig (?) men jag håller med dig att man behöver kolla irl för en rättvis bedömning. Bilder kan luras men eftersom det utgår från bilder här så kan man bara bedöma efter det.

Nä, 30 kg är kanske inte mycket, men om du läser studien @Efwa länkade så påverkar även det.

På bilden var stoet inte dräktigt, det var taget i april. Numera är hon dräktig, såg ut såhär på dygn 183.


5E1EBC29-DC4D-4504-A5F8-8EF90D2AFCD7.jpeg
 
Hallelujah moment :bow::bow::bow:

Jag tror att det är exakt såhär det är. I de flesta fall. Man vet ju själv hur segt det är att motionera när en väger lite för mkt, tänk dig då att vara häst och kanske ha en ryttare på ryggen också. Lägg därtill att ryttaren kanske har dålig fantasi och hästen får enformiga lite tråkiga pass - vem skulle vilja vara med då? Nä då är det mysigare att äta en påse chips i soffan/stå still och tugga rundbal i hagen.
Just att motivera hästen och ha roliga pass är ju lite svårt överlag, jag har själv stora problem med det i perioder av dåligt underlag dvs enbart ridhusridning, min egen utbrändhet osv. Vi är alla mänskliga, men det är bra att ha i åtanke.

LIte med glimten i ögat är det dock, det jag skrivit. Det ÄR svårt att motivera en fjordhäst ibland men absolut mycket svårare när de hela tiden känner att de inte riktigt kan återhämta sig.
De som har lättast att motivera sina fjordhästar är de som inte motionerar sina fjordhästar så mycket som de ska motioneras. Jag skulle nästan kunna säga det utan undantag Men givetvis finns de.

När min gamla var i bästa konditionen så var han ändå ca 20 kg för tung och då var det många som tyckte han var i perfekt hull. Men jag visste, för jag kände genom honom hela tiden.
Att titta på en häst hjälper föga, ens i IRL. Jag har gått på den många gånger; att den ser antingen ut som det ena eller andra när man står bredvid. Känna är det ENDA alternativet skulle jag vilja påstå.

Den andra är i perfekt hull när han ser som kantigast ut. Rör sig lättast, mest motiverad och mår bäst då också, men vi får ofta höra att han är lite för tunn, för kantig och vi ser lite stora ut på honom. Är han i för högt hull får han bäst på utställningarna, dressyrtävlingarna och i betraktarens ögon. Då är det de som har både stor erfarenhet och många år inom rasen. Så, visst kan även de se fel och börja gå mot de tyngre idealen på hästar.
 
Utan att kunna klämma så ser det riktigt bra ut!

Ja, hon har lite små fettkuddar här och där, men jag känner mig inte orolig. Även om några i stallet tycker att hon borde ”äta för två” så går hon på 45 MJ tills hon blir högdräktig. Fast man vill mata på (vem blir inte lycklig av att ens häst är lycklig?).
 
Min nordis (bruks) som jag hade var 155cm hög och vägde 460kg när hon var i toppkondition..
Mitt varmblods valack på 153 i mankhöjd vägde 430 kg när han vad mager och omusklad (stod på boxvila), vägd på våg hos veterinären.
Så att mitt varmblod skulle (i rätt hull och musklad) väga mer än en nordis som är högre och grövre än honom känns inte logiskt.
 
Nä, 30 kg är kanske inte mycket, men om du läser studien @Efwa länkade så påverkar även det.

På bilden var stoet inte dräktigt, det var taget i april. Numera är hon dräktig, såg ut såhär på dygn 183.


Visa bifogad fil 79736
Självklart påverkar all övervikt för både människor och djur. Jag har läst studien. Vi tycker olika och det är helt fine. Jag bedömer utifrån bilden och 30 kg mer eller mindre syns nog mest för dig på bilden som ser hästen varje dag irl. 🤷‍♀️
 
Men du säger 480 kg?

Det är ca 150 kg mindre än normalvikt för normalstora individer i normalhull och normalkondition för arbete.

Skulle du sagt 580 kg, så hade det varit inom normalspannet och antagligen en väldigt välmusklad häst i god kondition, men 480 kg stämmer liksom inte för normalhästen.

Kring 450-500 kg är vad en två-treåring väger innan den stora tillväxtfasen kommer, när de breddar sig.

Normal födelsevikt är 70-90 kg. På senhösten vid avvänjning, så väger fölen redan 200-250 kg. När tillväxtfasen som gör att de breddar sig och musklar på sig kommer vid ca 4 års ålder, så skapas den där sista tyngden.

Jag har varit med och vägt en del unghästar (NSV), i samband med olika utbildningar. och att en vuxen häst, 155 i mankhöjd skulle väga så lite som 480 kg är rätt unikt.

Det måste i så fall vara en individ som är väldigt lätt byggd, mer ridhästmodell än bruksnordis.
Nej, jag sade 460kg.

Okej att en Nordis är grövre än ett halvblod men mitt halvblod vägde 620kg (på våg) och då var han 172cm hög.

Bilden nedan är på min nordis efter 4år med rehabträning dvs väldigt långt ifrån full kondition. Allmänt muskelfattig men efter omständigheterna helt okej i hullet. De flesta kallblod når ju inte ens upp till den formen hon har på bilden trots att de är fullt friska, jag tycker det är oerhört synd.

FB_IMG_1637157588994.jpg
 
Mitt varmblods valack på 153 i mankhöjd vägde 430 kg när han vad mager och omusklad (stod på boxvila), vägd på våg hos veterinären.
Så att mitt varmblod skulle (i rätt hull och musklad) väga mer än en nordis som är högre och grövre än honom känns inte logiskt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Menar du att Helsingborg har fel på sin våg eller att veterinären inte hade koll på vad som var bra hull?
 
Vägd på våg?

Jag tror dig inte. Du kommer nog ihåg fel.

Det måste ha varit en extremt lättbyggd häst, eller väldigt mager.
Stam på hästen?

Vad är "toppkondition"?

En kallblodstravare i normalkondition för hobby verksamhet, väger mellan ca 500-600 kg.

Min kallblodstravare jag hade vägde 473 kg. Vägd på klinik i samband med besiktning. Var dessutom något i överhull då.
 
Självklart påverkar all övervikt för både människor och djur. Jag har läst studien. Vi tycker olika och det är helt fine. Jag bedömer utifrån bilden och 30 kg mer eller mindre syns nog mest för dig på bilden som ser hästen varje dag irl. 🤷‍♀️

Min poäng var att det inte syns på bilden. Utan man måste alltid känna på hästen. Speciellt den här årstiden när många hästar är lurviga.
 
LIte med glimten i ögat är det dock, det jag skrivit. Det ÄR svårt att motivera en fjordhäst ibland men absolut mycket svårare när de hela tiden känner att de inte riktigt kan återhämta sig.
De som har lättast att motivera sina fjordhästar är de som inte motionerar sina fjordhästar så mycket som de ska motioneras. Jag skulle nästan kunna säga det utan undantag Men givetvis finns de.

Jag har aldrig ägt en fjordig, men hade en på tillridnng ett tag. Den var fenomenal i sin arbetsmoral så kanske har jag fel upplevelse ;) Ett nätt, sportigt fjordsto var det och hon var nog lättare i typen än alla andra fjordingar jag sett före och efter :o
Mitt svar var dock generellt och inte utifrån specifik ras :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 794
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej, jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera...
Svar
11
· Visningar
1 580
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp