börja hoppa hästen?

O

_otursbarn_

när började ni hoppa era unghästar???
vet nämnligen en som hoppar sin 3 åring 80 cm.. :crazy: det kan väl inte vara så bra för ponnyn... korsning mellan tinker å connermara.. :crazy: :crazy:
 
Ser inte faran i det.

Beror å andra sidan på hur ofta hon hoppar också.
 
jag började löshoppa min som ca 3,5 åring.
uppsuttet började vi med småhinder vid ca 4 års ålder.
typ 50-80 cm...vid 4,5 år tävlade pållen sin 1;a 1 m.
(och hade då bara hoppat ett par språng på 1 m o aldrig bana på träning) sedan inkom en hoppviloperiod...
 
hon är ca 12-13 år... kan INGET om hästar.. typ.. har travare 2 st å den här ponnyn som hon håller på å förstöra.. hennes föräldrar gav den till henne i present för dom tycker hon är så duktig att hon klarar av hästen.. å nu ska hon ut och tävla hästen i 80 cm... :crazy: bästa sättet å förstöra hästen på.. :mad:
 
mm.. hon ska nu ut och tävla med sin 3 åring... 80 cm.. :mad: :mad: :mad: visst klart man kan löshoppa treåringen men hoppa uppsuttet 80 cm.. det tycker itne jag verkar så smart iaf :mad:
 
Upplys henne om att en häst/ponny inte får tävla förrän den är 4-år.

Själv har jag hoppat min 3-åring några ggr uppsuttet, dock känner jag att jag vet vad jag gör och var gränsen på hur mycket och hur högt går.
 
frå man inte?? :confused: det är inten "riktig" tävling.. lr jo kanske.. men itne nån som en ridskola annordnar.. utan privatpersoner.. men jag tycker ia att hon begär för mkt av hästen.. hon rider dressyr för tränare en gång i veckan.. hon rider den typ varje dag.. hoppar å har sej..
den hästen kommer itne hålla särskilt länge ... :(
 
Nej, det får man inte.

Och jag håller med dig, den hästen kommer nog inte hålla så länge, varseig fyskiskt eller psykist.

Vad är det för tränare hon har egentligen??, vet denne hur mycket hon verkligen rider och hoppar när denne inte är i närheten, eller skiter den i vilket bara den dår sina pengar??
 
det sämmer att man ej får tävla en häst förräns den är 4 år.
det gäller oavsett tävling. en häst anses inte tävlingsklar innan.

Tycker du ska försöka säga till den tjejens föräldrar (även om det kan va svårt) för den ponnyn kommer gå sönde rinom ett par år. Hur långa ridpass gör denna person per gång?
 
Jag blir så lessen när jag läser sånt här.
Vissa människor borde inte få vistas i ett stall över huvud taget... :(
Kämpa på!
 
Vi har äntligen börjat på hoppträning nu med våran "unghäst" som har hunnit bli 6 år men det har haft sina orsaker. Hon fick en hovbenfraktur som 3 åring, boxvila ett halvår och sen långsam igångsättning. Väldigt långsam.....dräktighet, mammaledighet och nu äntligen första hoppträningen i torsdags, det gick jättebra hon tyckte att det var skitkul. Vi harju hoppat små hinder i skogen tidigare men nog tycker jag också att det verkar lite väl tidigt att börja när dom är 3 år.
6 år är väl lite i senaste laget också men någon stans däremellan runt 4 år tycker jag verkar lagom.
 
Det är på tok för tidigt. visst kan man hoppa nått språng då och då. men att ge sig ut och tävla är ju fullständigt idiotiskt!
 
ok.. jo frå väl försöka prata med dom till helgen då vi "ska" på samma "tävling"... vad ska man säga?? :crazy: :crazy:
 
hon tycker det är FEL FEL FEL!! men vad ska man säga då? hon rider dressyr mest för henne.. så hon har ju ingen direkt koll på hur mkt hon hoppar.. häasten står ganska långt ifrån ridskolan åxå.. :(
 
hon tycker det är FEL FEL FEL!! men vad ska man säga då? hon rider dressyr mest för henne.. så hon har ju ingen direkt koll på hur mkt hon hoppar.. häasten står ganska långt ifrån ridskolan åxå.. :(
 
Jag började hoppa min som 3.5 åring. Det var för instruktör och röde sig om 3-4 gångers lek med bommar och hinder på ca 50-60 cm. Hästen i fråga är ett halvblod (50 % fbl) som börjat löshoppas som 2-åring och löshoppats tom 120 cm på våren som 3-åring, kom tvåa på talangjakten för 3-åringar så hon var ganska "rutinerad" på hinder för sin ålder. Sen fick hon smälta detta under vintern och till våren återupptogs hoppningen.

Hon har alltid varit trygg på hinder och senare varit framgångsrik tävlingashäst tom 1.20 m så det verkade ha varit ett bra upplägg för henne. :)

Som de andra har sagt låter det för tidigt att pressa sin 3-åring så och man får heller ej tävla med en 3-åring.
 
Jag började löshoppa min vid 3,5 års ålder. I somras blev hon 4. Då hoppade jag en gång uppsuttet á 20 cm. Det gick jättebra. Tänkte att jag skulle hoppa henne nån gång till under ryttare innan paddocken fryser till betong. Sen i vår, när hon blir 5, tänkte jag börja hoppa lite mer regelbundet.

Att ge sig ut och tävla en treåring låter i mina öron som komplett galenskap.

mvh :bump:
 
Du kan väl fråga henne bara om hon vet om att det inte är tillåtet att tävla en 3-åring att hon måste vänta till nästa år, lyssnar hon inte så prata med arrangören så de inte tillåter henne starta.
 
Stackars barn när hon inser hur mycket hon har förstört sin häst i framtiden...
Hopaps för guds skull att hon blivit äldre o klokare då...

Fast mest hoppas ja att det sätts stopp för NU och inte när det är för sent...
 
mmm de ska jag göra.. :) om jag nu kommer iväg på tävlingen vill säga :crazy:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
470
Senast: tuaphua
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp