Börja hoppa ny häst

VictoriaB

Trådstartare
Hej, jag fick hem min nya häst för 5 dagar sen, första dan fick han stå i boxen brevid ny kompis och dagen efter släpptes dom ihop, vi promenerade i två dagar och har nu ridit två pass på banan i alla gångarter samt skrittat ut med sällskap då han har varit hur cool som helst. Men nu till min fråga, när kan vi börja hoppa? Och då menar jag liksom pyttehinder på 20-50 cm inte hoppträning på 110.
Tacksam för svar
 
Hej, jag fick hem min nya häst för 5 dagar sen, första dan fick han stå i boxen brevid ny kompis och dagen efter släpptes dom ihop, vi promenerade i två dagar och har nu ridit två pass på banan i alla gångarter samt skrittat ut med sällskap då han har varit hur cool som helst. Men nu till min fråga, när kan vi börja hoppa? Och då menar jag liksom pyttehinder på 20-50 cm inte hoppträning på 110.
Tacksam för svar
Hur gammal är hästen? Hur utbildad är den, hur erfaren är du?
 
Hej, jag fick hem min nya häst för 5 dagar sen, första dan fick han stå i boxen brevid ny kompis och dagen efter släpptes dom ihop, vi promenerade i två dagar och har nu ridit två pass på banan i alla gångarter samt skrittat ut med sällskap då han har varit hur cool som helst. Men nu till min fråga, när kan vi börja hoppa? Och då menar jag liksom pyttehinder på 20-50 cm inte hoppträning på 110.
Tacksam för svar

Konstig fråga. Är det din första häst? Har någon sagt att du måste göra si eller så med hästen?
 
Konstig fråga. Är det din första häst? Har någon sagt att du måste göra si eller så med hästen?
Nej jag tänkte mest på hur andra har gjort med sina hästar, kanske formulerade mig lite konstigt 😅
Sen är det ju helt upp till oss och hur trygga vi är med varandra, men jag ville mest få lite idéer på hur andra gjort för att få en så lugn och bra start som möjligt.
 
Jag red ut i en månad. Bara ut. Inget annat.

Jag vet att det är vanligt med att det kommer hälta hos en nyköpt häst eftersom man ändrar på så många saker. Till det så hade min häst haft en gaffelbandsskada (bak). Så jag red ut i en månad för att hon skulle ha tid att ställa om sig till mig, den nya utrustningen osv. Sen red jag ett pass i paddock i veckan ett tag, sedan två, sedan tre.

Sen hoppade jag inte förrän efter typ 6 månader men det hade mer att göra med att hon inte var inhoppad och jag liksom fick göra inhoppningen....

Hur man själv vill göra är upp till ensjälv. Vad är viktigt och känns bra för dig?
 
Nej jag tänkte mest på hur andra har gjort med sina hästar, kanske formulerade mig lite konstigt 😅
Sen är det ju helt upp till oss och hur trygga vi är med varandra, men jag ville mest få lite idéer på hur andra gjort för att få en så lugn och bra start som möjligt.

Det spelar väl ingen roll hur andra gör med sina hästar. Du får utgår från er två. Har hästen rest långt för att komma till dig? Behöver den lätta pass för att röra sig men ändå måste landa hos dig? Är den i kondition för att hoppa? Klarar du att hoppa? Har hästen stått i samma stall men bara bytt ägare?
Utgå från detta och ta hjälp om du känner dig osäker så ni kan få den bästa starten tillsammans.
 
Nej jag tänkte mest på hur andra har gjort med sina hästar, kanske formulerade mig lite konstigt 😅
Sen är det ju helt upp till oss och hur trygga vi är med varandra, men jag ville mest få lite idéer på hur andra gjort för att få en så lugn och bra start som möjligt.
Jag har för snart 2 veckor sedan köpt en ny häst, och för mig är hoppning väldigt långt fram i tiden - men det är utefter våra förutsättningar.

Hästen jag köpte är bara grundriden och inte fullt igångsatt med muskler och har inga problem med att vila och ta det lugnt utan att flyga i luften, så nu de första 2 veckorna har fokus för mig varit att hon ska vänja sig vid nya stallet, nya kompisen, nya omgivningen etc. och att jag ska passa in utrustning, gå promenader/tömköra/testa lite saker för att se hur hon reagerar så att jag lär känna henne bättre och så att hon lär känna mig. Planen är att sätta igång och rida henne nu till helgen (då 2 veckor gått) eftersom hon har utvecklats de här veckorna som jag tänkt (dvs. blivit mer stabil, vant sig vid omgivningarna etc.) - men då är fokus bara på att vänja henne vid ridning och att långsamt försöka muskla henne/få upp kondition/börja träna lite lätt dressyr, och det blir till en början ridning blandat med annan typ av markarbete (tömkörning, skogspromenader, klättring etc.). Bommar från marken kan komma ganska snart för att hjälpa till i arbetet att stärka hästen, men bommar uppsuttet ligger längre fram i tiden - och faktisk hoppning ligger mycket längre fram i tiden för oss.

Men det är som sagt när jag utgår från mig och min häst - du och din häst har troligtvis helt andra förutsättningar.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 310
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 943
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 416
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp