Börja jobba, är det för tidigt?!

Trollunge

Trådstartare
Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid tillsammans och haft det helt fantastiskt mysigt med vår lilla son som är helt underbar. Nu börjar min man jobba om en vecka, han kommer jobba 80% så jobb 4 dagar/v.
Vår plan är att vi ska bytas av som föräldralediga i september, då är alltså sonen 10 månader. Något som vi också funderat lite på är att jag skulle kunna gå in och jobba en dag i veckan i sommar, alltså när sonen är 7 månader. Så att min man jobbar 80% och jag 20% och så kan vi spara extra på föräldradagarna nu medan man kan.

MEN. Nu uppstod det en situation där jag blev kontaktad angående ett nytt jobb. Jag förklarade som det är, att jag är mammaledig men funderat på att ev jobba någon dag i veckan i sommar för att därefter börja jobba heltid i september. Chefen ville ändå gå vidare och det verkar nu som att jag kommer bli erbjuden jobbet. Men eftersom det då blir ett nytt jobb måste jag ju skolas in, dessutom innan sommaren och alla semestrar drar igång. Inskolningen går inte riktigt att dra ut på 1 dag/vecka utan skulle behöva kanske 3 dagar i rad i ett par veckor i typ slutet av maj/början av juni.

Så nu har jag lite ångest för hur jag ska göra! Jag tycker det känns mycket att vara borta tre dagar i sträck med en drygt 6 månaders bebis (jag helammar än så länge men han tar flaska ok när pappan ger). Men det är ju bara ett par veckor sen är det ju en dag/vecka resten av sommaren..

Det är ett jobb som jag gärna vill ha och jag tror jag kommer trivas bra där. Det jobbet jag har nu har jag varit på i 2,5 år och jag har ärligt talat inte tyckt att det känts helt rätt på hela tiden även om det har en del förtjänster. Jag har nästan alltid hållit koll på vad de kommer ut för andra tjänster inom mitt yrke.

Så min fråga såklart: hur hade ni gjort? Eller, hur har ni gjort? Någon annan som börjat jobba tidigt och hur blev det? Det jag är rädd för är väl att jag kommer ångra mig och liksom tänka tillbaka och känna att jag skulle önskat att jag passade på och var ledig hela denna första sommaren. Samtidigt känns det lite tråkigt att stå över detta jobbet som jag gärna hade haft sen i höst när jag ska börja jobba helt.

Hjälp :p
 
Jag säger kör. Vid 6 månader kan bebis gott få ur flaska när du är borta + att ni troligen börjat introducera mat. Går det att ni kör halvdagar på något sätt och få ner tiden i början så är det ju helt lugnt. Sonen fick vara hemma med pappan från 8-9 månader senast vilket gick finfint. Bra jobb kan ju vara rätt knepigt att hitta menar jag.
 
Jag och pappan byttes av när sonen var sex månader, då trappade jag ned på amningen och han fick äta mer vanlig mat på dagarna. Funkade jättebra, men tuttarna såg ut som meloner när man kom hem på kvällen :D
 
Om jag varit i samma situation när mitt barn var liten hade jag nog tagit jobbet. Jag var nog mer obrydd än de flesta över att lämna mitt barn till pappan hela dagar redan tidigt, men det får varje person känna efter själv. Mitt barn helammades också i ca 6 månader, men tog flaskan när pappan var ensam. Jag pumpade om jag var borta över flera timmar.
 
Ta jobbet såklart! Jag jobbade 20 % från att vår dotter var 3 månader gammal, och vi har delat på hela föräldraledigheten dvs att båda växlar mellan jobb och att vara hemma. Vi helammade också till tösen var 11 månader. Funkade jättebra.
 
Jag säger kör! Jag började skolan på heltid när första barnet var tre månader. Helammade tills hen var sex månader och delammade tills hen var 15 månader. Jag hade pump i skolan och pumpade ur på lunchrasten.
 
Kör! Jag gick en utbildning på jobbet när dottern var precis 6 månader, hade introducerat mat men hon ammades mest. Det gick fint, jag pumpade på lunchen så brösten inte skulle sprängas. Efter kursens 2 heltidsveckor jobbade jag halvtid i några månader, tyckte det var perfekt att blanda föräldraledighet med lite jobb!
 
Säger också kör!

Jag fick nytt jobb när yngsta dottern var 10 månader. Jag behövde skolas in så jag och maken jobbade halvtid i fyra månader sen bytte vi helt så han var hemma heltid tills hon började dagis.
 
Jag började jobba när sonen var 6mån.det gick inte bra alls! Sonen vägrade flaskan, han var inte matglad alls i vanlig mat.. Sambon fick en tuff start och der slutade med jag fick gå ner i tid aå jag jobbade 6timmars dagar.. Mkt skrik. Hade varit mer lagom bytas av vid 9 mån.. Det var först då sonen började äta ordentligt med mat. Så av 6 mån ledighet för sambon så var nog 3mån en pina.

Men! Om det är ett jobb du verkligen vill ha så kör!!!
 
Kör på! Klart du ska prova på nytt jobb! Jag började plugga när sonen var sex månader, var på fem veckors praktik (bara hemma på helgerna) när han var 10-11 månader och det är unge av honom ändå, han har en bra och närvarande pappa :)
 
Klart du ska göra det! Det låter ju som en jättebra möjlighet! :) Jag hoppas kunna börja jobba på halvtid när bebisen i magen är runt 3 mån, det kan säkert bli jäkligt tufft emellanåt och samtidigt vill jag ju gärna få det att fungera med amning så om det går att amma blir det förmodligen till att pumpa. Men samtidigt ser jag en jättefin möjlighet för partner, som såklart också vill vara hemma med liten.

Jag har så många exempel på folk runt omkring mig som löst sin föräldraledighet på andra sätt än att mamman är hemma första året och det är jättekul att se hur bra det fungerar.
 
Jag började jobba när äldsta var 5,5 månader. Heltid fem dagar i veckan. Ammade honom 5-16-19-22-01-03. Han svängde lite på amningsdygnet
 
Eftersom bebis tar flaska så har ni ju bra förutsättningar. Kör! :up:
Du kommer ju ändå vara hemma i stort sett hela sommaren, har svårt att se att du skulle ångra några dagar per vecka under en begränsad tid.
 
Eftersom det redan funkar så bra med flaska hade jag nog tackat ja. Det beror ju helt på hur barnet är och hur ni föräldrar känner förstås. Vi har tre barn och med första hade det nog inte funkat. Hon var inte alls intresserad av mat utan ville bara amma så jag trodde nästan hon skulle svälta ihjäl när jag började jobba när hon var 10 månader. Hon levde typ hjälpligt på banan, katrinplommonpure och små smörgåsbitar (och amning på kvällar) tills hon va typ 1,5 år :angel: med mellanbarnet hade det funkat finemang, han åt allt från första stund och tyckte mat var toppen. Yngsta är nu 6 mån och är en väldigt nöjd liten unge men har inte varit så mycket ensam med pappan så det skulle nog vara kämpigt för alla inblandade om jag började jobba nu. Pappan ska vara hemma från att han är 10 månader så vi har börjat öva med att han har bebisen ensam korta stunder nu.
 
Tack alla för svar :bow:

Absolut övervägande "ta jobbet" och ni är ju många med exempel där det gått bra, kul att höra :)

Jag började jobba när sonen var 6mån.det gick inte bra alls! Sonen vägrade flaskan, han var inte matglad alls i vanlig mat.. Sambon fick en tuff start och der slutade med jag fick gå ner i tid aå jag jobbade 6timmars dagar.. Mkt skrik. Hade varit mer lagom bytas av vid 9 mån.. Det var först då sonen började äta ordentligt med mat. Så av 6 mån ledighet för sambon så var nog 3mån en pina.

Men! Om det är ett jobb du verkligen vill ha så kör!!!

Usch det låter jobbigt det där. Här är vår lille kille inte särskilt förtjust i flaska men han tar den iaf, min förhoppning är att det hinner bli lite bättre till dess. Men började du jobba heltid vid 6 månader? Här handlar det ju om typ 20% men perioden med inskolningen blir mer intensiv dock.

Eftersom det redan funkar så bra med flaska hade jag nog tackat ja. Det beror ju helt på hur barnet är och hur ni föräldrar känner förstås. Vi har tre barn och med första hade det nog inte funkat. Hon var inte alls intresserad av mat utan ville bara amma så jag trodde nästan hon skulle svälta ihjäl när jag började jobba när hon var 10 månader. Hon levde typ hjälpligt på banan, katrinplommonpure och små smörgåsbitar (och amning på kvällar) tills hon va typ 1,5 år :angel: med mellanbarnet hade det funkat finemang, han åt allt från första stund och tyckte mat var toppen. Yngsta är nu 6 mån och är en väldigt nöjd liten unge men har inte varit så mycket ensam med pappan så det skulle nog vara kämpigt för alla inblandade om jag började jobba nu. Pappan ska vara hemma från att han är 10 månader så vi har börjat öva med att han har bebisen ensam korta stunder nu.

Jag och min man har varit hemma heltid tillsammans i tre månader nu så de är väldigt trygga ihop skulle jag säga, så det är ju bra :) Nu ska ju mannen börja jobba men 80% och 2 dagar i veckan hemifrån så jag hoppas de kan fortsätta umgås mycket de två också så att bebis och pappa känner sig trygga även längre stunder själva.

Min man tycker alltså inte alls att detta är ett problem utan känner sig helt lugn med att ta mycket ansvar själv för bebis. Det är jag som nojjar lite och har en känsla som säger att min bebis behöver mig dygnet runt typ. Men så kanske man känner länge..?
 
Jag gick tillbaka till jobbet efter 6 månader trots att fröken inte åt särskilt mycket gröt eller ville ta flaskan. Vi försökte vänta ut henne men hon vägrade flaskan så första månaden kom mannen med henne till jobbet på lunchen så ammade jag då (vi har väldigt nära). Sen plötsligt började hon ta flaskan och jag ammade bara kväll/morgon.

Med tanke på att din tar flaskan så tycker jag verkligen du ska ta jobbet om du tycker jobbet verkar vara bra! Lycka till!:)
 
Började jobba när mina var 5 respektive 8 månader och det har gått fint så jag tycker du ska ta jobbet. Det låter som ni har utmärkta förutsättningar.
 
Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid tillsammans och haft det helt fantastiskt mysigt med vår lilla son som är helt underbar. Nu börjar min man jobba om en vecka, han kommer jobba 80% så jobb 4 dagar/v.
Vår plan är att vi ska bytas av som föräldralediga i september, då är alltså sonen 10 månader. Något som vi också funderat lite på är att jag skulle kunna gå in och jobba en dag i veckan i sommar, alltså när sonen är 7 månader. Så att min man jobbar 80% och jag 20% och så kan vi spara extra på föräldradagarna nu medan man kan.

MEN. Nu uppstod det en situation där jag blev kontaktad angående ett nytt jobb. Jag förklarade som det är, att jag är mammaledig men funderat på att ev jobba någon dag i veckan i sommar för att därefter börja jobba heltid i september. Chefen ville ändå gå vidare och det verkar nu som att jag kommer bli erbjuden jobbet. Men eftersom det då blir ett nytt jobb måste jag ju skolas in, dessutom innan sommaren och alla semestrar drar igång. Inskolningen går inte riktigt att dra ut på 1 dag/vecka utan skulle behöva kanske 3 dagar i rad i ett par veckor i typ slutet av maj/början av juni.

Så nu har jag lite ångest för hur jag ska göra! Jag tycker det känns mycket att vara borta tre dagar i sträck med en drygt 6 månaders bebis (jag helammar än så länge men han tar flaska ok när pappan ger). Men det är ju bara ett par veckor sen är det ju en dag/vecka resten av sommaren..

Det är ett jobb som jag gärna vill ha och jag tror jag kommer trivas bra där. Det jobbet jag har nu har jag varit på i 2,5 år och jag har ärligt talat inte tyckt att det känts helt rätt på hela tiden även om det har en del förtjänster. Jag har nästan alltid hållit koll på vad de kommer ut för andra tjänster inom mitt yrke.

Så min fråga såklart: hur hade ni gjort? Eller, hur har ni gjort? Någon annan som börjat jobba tidigt och hur blev det? Det jag är rädd för är väl att jag kommer ångra mig och liksom tänka tillbaka och känna att jag skulle önskat att jag passade på och var ledig hela denna första sommaren. Samtidigt känns det lite tråkigt att stå över detta jobbet som jag gärna hade haft sen i höst när jag ska börja jobba helt.

Hjälp :p
Kör för 17! Grattis och lycka till! Och du kommer ju hem på kvällen 😊!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Senast: orkide
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 228
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp