Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

T

thekid

Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid tyckt att det är intressant med stamtavlor/avel, och att uppfostra föl är bland det roligaste jag vet, så det känns som att man borde ge det en chans?
Jag vill klargöra att jag är inte ute efter att skaffa mig fem avelsston och lägga på någon halvbra, billig hingst på alla och hoppas på det bästa, utan jag vill satsa på kvalitet framför kvantitet. Jag vill alltså hellre lägga pengar på att få fram EN bra avkomma, som man kan ta betalt för med gott samvete. Ska tilläggas också att jag inte kommer försöka livnära mig på avel (den idén lade jag ner för länge sedan efter lite ekonomiska beräkningar:p), utan jag vill bara ha det som en "hobby" vid sidan om ett "vanligt" jobb, men för den skull så kommer jag inte vara mindre noggrann/seriös, eller ge bort fölen..
Men hur ska man hitta ett bra sto att börja med? Eller ska man kanske låna en "mage" till att börja med?
Sen är det väl kanske lämpligt att ta ett sto som har lämnat minst en avkomma innan, så man kan undvika otrevliga överraskningar, eller?
Lämpligt pris för ett avelssto? Hur ställer ni er till att köpa ett triangelmärkt sto?
Sen finns det ju hur många olika linjer som helst att välja mellan, är det någon särskild man bör leta efter/undvika?
Målet med min avel ska vara att få fram en bra avkomma med kapacitet och inriktning mot hopp. Självklart är ett bra psyke också viktigt! Avkomman ska nog säljas efter avvänjning...
Det här med blup, ska man stirra sig blind på siffrorna eller kan ett sto med "dåliga" blupindex ge bra avkommor ändå? (Är inte så insatt i det här med blup ännu, kanske har missuppfattat allt:o)
Jag tänker inte hastköpa vilket sto som helst, utan vill fundera lite i lugn och ro, och samla på mig så mycket information och kunskap som möjligt, innan jag köper stoet. Så jag vill gärna ha tankar och åsikter under tiden:)
Jag står också lite och väger mellan att avla på stor häst mot att avla ponnyer, åsikter om detta?
Jag vet att det blev massor av frågor nu, men jag är tacksam för alla svar och råd jag kan få då jag inte är så insatt i hur aveln riktigt fungerar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

Triangelmärkta ston är inget problem om de är T-märkta pga yttre skada och inget som kan vara ärftligt, samt att skadan är så illa att det kan vara för svårt och tungt att bära fram ett föl.

Sklle jag satsa på avel enbart så skulle jag leta sto som redan har avkommor, så man VET att märren är fertil.
Ett pensionerat sto med egna resultat alt syskon/avkommor med resultat skulle jag leta efter.

Blup skulle jag strunta i - det är så mycket fel i den databasen.
Kolla tex Princess Fairsom har givit tre OS-hästar i flt, hennes blup ser inget vidare ut.
 
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

Triangelmärkta ston är inget problem om de är T-märkta pga yttre skada och inget som kan vara ärftligt, samt att skadan är så illa att det kan vara för svårt och tungt att bära fram ett föl.
Okej, så har väl mina tankegångar också gått, att det är ok så länge det inte är ärftligt/påverkar stoet (eller avkomman).


Sklle jag satsa på avel enbart så skulle jag leta sto som redan har avkommor, så man VET att märren är fertil.
Ett pensionerat sto med egna resultat alt syskon/avkommor med resultat skulle jag leta efter.
Ok, hur gammalt sto vågar man köpa och hur vet man om de har passerat sitt "bäst före-datum" s a s?:p Många tävlingsston pensioneras väl ganska sent (om de inte skadas) och då känns det som att man kanske bara kan ta ett par-tre föl innan hon blir för gammal, eller har jag fel?

Blup skulle jag strunta i - det är så mycket fel i den databasen.
Kolla tex Princess Fairsom har givit tre OS-hästar i flt, hennes blup ser inget vidare ut.
Där fick man sig en tankeställare...

Tack så mkt för ditt svar:bow:

Slänger in en till fråga; Vågar man köpa ett lite äldre sto som enligt blup-sidan har blivit betäckt, men inte fått något föl de senaste säsongerna (men som har fått avkommor tidigare år)?
 
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

I det läget skulle jag höra med ägaren om varför det inte blivit nagra föl. Är stoet svart att fa dräktigt är det ju ingen höjdare.

Angaende blup-databasen sa skulle jag inte säga att man ska strunta i den helt. Dock finns en del felkällor - ett är att fullblod generellt ger mycket lagt blup, framförallt fullblod som inte använts mycket i halvblodsaveln. Därför har exempelvis Princess Fair lagt blup fast hon lämnat sa bra. En annan felkälla är att gamla hästar har lägre blup än äldre, eftersom aveln gatt framat. Det är ocksa en anledning till varför Princess Fair har lagt blup, hon är född 1975 och hennes stam är naturligtvis ännu äldre. Tittar man pa äldre hingstar har de nästan alltid lagt blup, även en hingst som exempelvis Utrillo.

Sa det finns nagra systematiska felkällor. Blup:en ges ju till stor del av stammen (framförallt hingstarna), och därför kan det vara värt att titta en gang extra pa stammen med ett avelssto med lagt blup. Beror det pa ett gäng c-hingstar i stamtavlan? Mycket fullblod? Gammal stam? Om det är det förstnämnda sa är det väl mindre lyckat, även om stostammen i grunden är bra sa är det bättre om hingstarna ocksa är bra, inte minst ur försäljningssynpunkt.
 
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

Behöver inte nödvändigtvis vara pga fullblodet som Princess Fair har låg blup.

Utan att tala om vilket sto det handlar om, mer än att hon kommer ur en gedigen gammal svensk stostam och är 22 år gammal nu, så är detta indexet för ett sto i min närhet som är färdig för Elit med bred marginal... (redan innan årets 3-årige son gidk treårstestet och fjolårsfölet är inte heller medräknat)
Tillägger att det är i HOPPNING hennes avkommor haft sina framgångar. Flera av dem har gått unghästchampionaten...

nettanblup.gif
 
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

Nej, jag nämnde ju flera felkällor, gammal stam t ex. Princess Fair har kombinationen gammal stam och fullblod, da blir blup lagt. Stoet du länkar till har gammal stam, da blir blup ocksa lagt.

Köper man däremot en fyraaring med halvblodsstam, som har riktigt lagt blup, sa kanske man ska titta en gang till pa stammen, för att se vad det är som dragit ner blup sapass.

Detta sto t ex tror jag inte är ett optimalt köp för den som vill satsa pa prestationsinriktad hoppavel.
 
Senast ändrad:
Sv: Börja med avel? Goda råd hitåt -tack!

Nu tog jag bara denna häst som exempel, men detta är dessutom en häst där mödernet ursprungligen är riktigt, riktigt bra, med en mormorsmormor som är trefaldig hingstmor och lämnat svarklasshästar i hoppning. Meanwhile, fyra icke-hoppinriktade hingstar senare, sa skulle jag säga att stoet är ett daligt val för hoppavel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 645
Senast: flera_00
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 802
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp