Börja med frihetsdressyr och trickträning

IrisW

Trådstartare
Hej! För att göra en lång historia kort kan jag nu inte rida min älskade ponny lika mycket längre. Han är 24 och har varit min bästa vän i lite drygt 8 år. Han är en kille med mycket energi och har alltid tyckt frihetsdressyr och trickträning är roligt även om vi bara gjort det lite pga min okunskap inom ämnet. Men nu känns det som ett roligt sätt att aktivera honom. Så jag hade velat få alla möjliga tips om frihetsdressyr och trickträning. Hur börjar jag? Vad ska jag göra, vad ska jag inte göra? Något viktigt att tänka på? Han är världens snällaste och goaste kille. Han ska dock sättas igång lite mer, så just nu kan vi inte trava eller göra skapa svängar. Tacksam för alla tips. ❤️❤️
 
Lär inte in störiga grejer innan du har full koll på vad du håller på med :D

Jag själv tycker att en bra grund börjar med att helt enkelt se till så att hästen och du förstår varandra rent grundläggande. Lär hästen att stå still och flytta sig efter vad du ber den att göra. Lär dig kalla in hästen. Förädla hjälperna precis som du gör på hästryggen.

Själv brukar jag "dansa" med min ibland. Jag sätter på musik och sedan så går vi tillsammans - ökar och minskar tempot, stannar, vänder, ryggar, gör skänkelvikning och framdelsvändning. Hon är lös och skulle hon inte vilja vara med så är hon helt fri att inte vara det. Men hon brukar alltid vilja vara med :love:
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 487
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 431
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel
Dagbok Hela juli tills nu har varit skit jobbigt som är för flera andledningar. Men det MEST jobbiga är att det var ett år sen som den värsta...
2
Svar
21
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp