börja med hoppning!

O

Osis

hej!
jag har tänkt att börja hoppträna min häst.. han är en fjording. han har hoppat 90cm förr på tävlingar men ej med mig, det var dom förra ägarna... nu ska jag börja träna han igen efter en så där 2 och ett halvt år. vad ska jag börja med? och hur långt ska det vara mellan hindren?
att tillägga är väl att hästen har dålig galopp och är inte i riktig kondition, men håller på att bygga upp det nu..
tacksam för svar
//Mari :banana:
 
Jag tycker av egen erfarenhet att du ska skaffa en tränare eller be någon duktig ryttare hjälpa dig. Det kan gå riktigt illa om man hopptränar på fel avstånd eller inte vet hur man ska rätta felen som hästen gör.

Annars tycker jag att du ska investera i boken " HOPPLÄRA strömsholmsmetoden" (finns på Hööks). Där finns alla avstånd och en massa övningar för alla olika sorters hästar. :)
 
vart får man tag på hopptränare?? vet någon nått bra ställe man kan leta på? :confused:
 
Om du är medlem i någon ridklubb så kan du prata med någon i klubben, om de inte arrangerar egna hoppträningar så känner dom säkert till några hopptränare i området. Det är bra att vara medlem i en klubb om du inte är det redan, där får du kontakter inom sporten.

Om du tränar mkt själv är det en bra hjälp att läsa olika böcker, det finns en hel del bra böcker om rining!

Lycka till! Uppmuntra, beröm din häst å ha kul!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lager
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp