börja med täcke varje dag

B

**BORTTAGEN**

När ska man börja täcka hästen varje dag med regntäcke för att inte få vinterpäls? min häst fäller jättemycket nu och jag vill inte ha världens vinterpäls på honom. :)

kan tillägga att det inte har blivit vinter än. Det är väl kanske 13 grader ute.
 
För en mnd sen..... :smirk:
Men alltså, hästen får vinterpäls även om du täcker, enda sättet att slippa den är att klippa.... Det är ljuset som regulerar pälssättningen, inte temperaturen. :)
 
Hästen lägger inta bara päls efter kylan utan även efter dagsljus på dygnet.
Så även om det är varmt så börjar hästarna lägga vinterpäls ganska tidigt på hösten.
Har hästen börjat fälla så betyder det att den redan har börjat byta sin päls.
Däremot så kan man hindra att den blir så lång och tät men då måste man börja täcka rätt tidigt.
 
Jag började 1 september. Har ett ofodrat regntäcke när det är kallare än + 10. Han har dock redan börjat fälla men den kanske inte blir så lång.. hope hope
 
Om du täcker nu, så får din häst kanske liite kortare päls, men det är inte säkert. Min häst får jättemkt päls även om han har tjock täcke, så han måste jag klippa.
 
Du kan täcka bäst du vill. De sätter en aning mindre päls men inte mycket. Min valack fäller som attans och har satt en hel del vinterpäls redan. Trots täcke =)

Normalt skulle jag klippt honom nu, men iom att jag inte vet hur han kommer kunna ridas i vinter väntar jag iaf tills jag hört vad de säger på återbesöket på fredag innan jag klipper. Ingen vits att klippa en häst som bara ska promeneras lite.
 
Jag tror att det mera handlar om vilka anlag hästen har. Min förra häst en angloarab hade jättetjock vinterpäls och det spelade ingen som helst roll när jag började täcka henne hon fick sin vinterragg i allafall det var bara att klippa henne som hjälpte. Min nuvarande häst ett fullblod får ingen vinterpäls alls att tala om och henne väntar jag med täcke så länge som möjligt och det blir inte mer päls för det. :confused:
 
Min häst står i utebox och på nätterna är de ju rätt så kallt så hon har haft täcke på sig rätt så länge. Minst en månad.

Eftersom hon alltid stått i utebox och alltid haft täcke rätt så tidigt så brukar hon inte få speciellt mycket vinterpäls. Brukar inte ens behöva klippa henne.

Men det är nog olika.
 
för länge sedan...
men lite vinterpäls får dom ju i alla fall.
varför vill du inte ha vinterpäls??
Kram/Jossan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 052
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 833
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp