Börja med Western? *Lite frågor*

urkella

Trådstartare
Har länge funderat på börja med western då ponnyn jag tidigare ägde va riden western och tränad NH så red lite sådant på honom.
Men funderar på börja med min nuvarande Pålla. Då hon har varit skadad & fölat så ska hon byggas upp på nytt och tycker att western värkar vara mer skoningsamt för dom då dom ska gå i lägre & friare form. Får rätta mig om jag har fel. Funderar isåfall på på köpa typ denna sortens sadel --> http://bole.e-line.nu/e-line/images/prod250/85015.jpg
Någon som har någat att säga om hur dom är att rida i, för/nackdelar. Sen en bild på pållan om ni som vet/kan tror ni hon kan ha en sådan sadel, hon är ganska kort i ryggen, ska jag ha 15 el 16 " är själv 174 lång, eller är det ingen ide att börja om jag är förstor?? Pållan är 160 cm hög.
be3e2e5f.jpg


hon står lite i neråt på bilden
 
Sv: Börja med Western? *Lite frågor*

sadeln är inte den sortens sadel jag skulle köpa, den ser inte ut att vara av så bra kvalitet. Den är nog mjuka tt rida i men jag undrar vad hästen tycker om den, är den bomlös eller ser det bara ut som att den inte har någon bom alls?

Vad jag kan se på bilden så skulle hästen behöva ha en bom som är böjd, inte en rak bom för då kommer den att ligga på bogarna och på länden och inte på ryggen.

Du är absolut inte för stor för att rida western, alla kan rida det och kolla på många tränare som rider 150-155 cm hästar när de själva är upp mot två meter.

16" är den vanligaste storleken, jag tycker bättre om 15,5" men det får man prova sig till vad man tycker om och framförallt vad som passar.

Lycka till
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag funderar på vad som kan ha hänt med min häst. Hon har stått i nuvarande stall i lite mer än ett år. När vi flyttade dit var hon lite...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: mackan
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 805
Senast: Em-Jay
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp