Börja om med ridning efter lång vila?

Linnlimpan

Trådstartare
Jag är ny här, har läst runt lite och behöver lite råd.

Jag är medryttare i ett stall med mestadels islandshästar. De går på lösdrift och vi turas om att fixa med dem, är några personer som hjälps åt.
Blev tilldelad en häst att ta hand om lite mer för några veckor sedan. Ett sto som är 14 år. Hon blev riden regelbundet av en annan person fram till början av december. Sedan var hon lite halt och efter detta har jag inte kunnat rida då det varit enormt isigt ute och hon inte varit broddad.
Nu är detta ordnat och hon är inte halt - men det går inte att sitta på henne alls. Hon kastar sig bakåt, åt sidorna och stegrar sig.
Hur går vi vidare med detta? Jag känner inte att jag har utbildning nog för att rida in/till hästar på det sätt som kanske krävs. Jag inser att jag får börja med markarbete, men har ni några tips?
 
Jag har ingen erfarenhet av hästar som beter sig sådär, men undrar om hon gjorde så innan hon blev skadad? Kan hon ha ont ändå, även om hon inte verkar halt? Om allt verkligen är ok med henne kanske hon har överskottsenergi av att ha vilat? Går det att gå bredvid utan att hon gör så hade jag nog börjat med det.
 
Hon gör det även om man går bredvid. Kastar sig bakåt och framåt. Innan vilan gjorde hon inte så, det gick att rida ut utan problem.
 
Har hältan utretts ordentligt av veterinär, d v s vet man med säkerhet vad som var fel och att det verkligen är bra nu? Om inte, så är det förstås steg ett.
För övrigt bör du inte arbeta med eller rida på den hästen eftersom du uppenbarligen inte är bekväm med/har nog kunskap för det. Om du ändå har för avsikt att göra det borde du ta hjälp av en tränare.
Det ska vara kul att vara medryttare! Finns det ingen annan häst du kan hjälpa till med istället?
 
Hon gör det även om man går bredvid. Kastar sig bakåt och framåt. Innan vilan gjorde hon inte så, det gick att rida ut utan problem.
Det låter ju onekligen som om hon fortfarande har ont. Det är ju inte självklart att smärta yttrar sig som hälta (t.ex. om hästen är halt på flera ben eller om smärtan sitter i hals/rygg/kors). Det kan också vara så att hästen visserligen inte har ont längre, men kommer ihåg att det gjorde ont och därför förväntar sig smärta och reagerar därför. Oavsett så ska du inte försöka träna hästen om du inte känner dig bekväm med det och inte vet varför hästen reagerar som den inte gjort förut. Vore det min häst skulle jag vilja utreda den ordentligt hos veterinär.
 
Vem äger hästen, vad säger den/dom?. Hade själv känt mig väldigt obekväm med att ta hand om en häst som beter dig så som du beskriver, den verkar ha ont och har ett beteende som är farligt. Tycker du borde få en annan häst att ha mer ansvar för och att ägaren till hästen borde leta efter någon med mer erfarenhet till den du har nu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 014
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 317
Hästmänniskan Fick för ett år sen sluta med ridningen pga. studier. Hade innan dess hållt på med hästar hela livet och skaffat mig enormt mycket...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: pajaztar
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 963
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp