Börja rida en högre klass

Miljon

Trådstartare
Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns lite nya tankar och idéer nu tio år senare :)

Jag är en, i hoppningen, rätt orutinerad ryttare med en rätt orutinerad ponny. Red i våras pay and jump på nivån 30-50 cm, alltså riktiga bebishinder. Började under sommaren åka ut på lite lokala och rida LE och LD. Nu de senaste tävlingarna har allt börjat lossna och vi har de 5 senaste starterna endast haft en rivning, och inga stopp. Tränar för tränare varje vecka, dock mest relativt lågt (upp till ca 70 för det mesta) men med mer tekniska svårigheter. Det är väldigt sällan vi hoppar lite höjder, har ännu inte gjort det den här terminen till exempel. Hemma rider jag förstås mest markarbete och över små hinder, men de gånger jag höjer upp lite hoppar jag och ponnyn med lätthet 90-95.

Jag tycker att LE känns som plutthinder, LD känns rätt stort när jag rider mot första hindret men sen rullar även det på och känns lågt och lätt. Nu börjar jag bli lite sugen på att gå upp en klass, men hur stor är egentligen skillnaden från LD till LC? Får oxrar vara maxade? Får det finnas kombination? Jag vet att det får det för storhäst, hur är det med ponny?

Tyvärr finns det typ inga LD+ häromkring, annars hade ju det känts som det självklara valet. Att testa 90 på en pay and jump är också ett alternativ förstås, men det är rätt klent om såna också så jag vet inte när den möjligheten dyker upp.
 
Jag tävlar LC med min D-ponny, och ja, det är stor skillnad från LD. Det får inte finnas kombinationer, och jag har ingen aning om om man får maxa oxarna, däremot vet jag av erfarenhet att ca. 2-3 oxrar per bana brukar vara STORA, både höga och breda... Jag har i och för sig inte gått och mätt alla hinder, men ibland är det uppenbart att vissa hinder är högre än dom andra. Min tränare brukar säga att man ska hoppa tio centimeter högre på träning än på tävling, och min kompis tränare säger att man ska ha minst tio felfria rundor i en klass innan man går upp till nästa. Om du känner att ni är redo, så testa! Om inte annat kanske ni kan hoppa någon p&j på den nivån innan ni startar "på riktigt"? Lycka till med tävlandet!:)
 
Nu är det ungefär lika länge sen jag tävlade hoppning på ponny som det är sen den tråden du hittade var aktuell. ;) Men hindren har väl inte precis blivit större sen dess. Nu var mitt utgångsläge ett annat än ditt, eftersom min ponny var oerhört rutinerad och hade tävlat höga klasser i hoppning med tidigare ryttare. Dock var det en häst som krävde sin ryttare, satt jag och åkte kastade hon sig åt sidan, och minsta tvekan från min sida ledde till att jag allt som oftast fick tugga grus.

På den tiden hette det clear round/kråkhoppning, men jag misstänker att det är ungefär detsamma som det som idag kallas för pay&jump? Jag hoppade alltid en klass på den aktuella höjden på en sån tävling innan jag anmälde till en riktig lätt D/lätt C/lätt B/valfri klass. Det är ju ändå lite skillnad på att hoppa en bana under tävlingslika former och att hoppa den höjden hemma eller på träning. Med en oerfaren och/eller ung häst hade jag definitivt gjort likadant, kanske flera gånger. Det som @Ponnyryttaren_02 skriver om att ha som riktlinje att hoppa tio cm högre hemma än på tävling fick även jag som tips då på 1800-talet när jag var ponnytjej på riktigt.
 
Största bristen ser jag är att ni inte hoppat nya höjden så mycket på träning? Stor skillnad hålla ihop en hel bana 90 cm och att ta 2-3 hinder på 90 cm.

Men absolut bäst lämpad att svara är din tränare. Och P&J är till för att träna på, så en sån är väl perfekt prova med? :)
 
Glömde angående oxrar. Minst två språng ska vara inom 10 cm från maxlängd. Kombination ej tillåten.

Framgår tydligt av TR vad de får, inte får och måste ha i hinder/höjd/breddväg.
 
Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns lite nya tankar och idéer nu tio år senare :)

Jag är en, i hoppningen, rätt orutinerad ryttare med en rätt orutinerad ponny. Red i våras pay and jump på nivån 30-50 cm, alltså riktiga bebishinder. Började under sommaren åka ut på lite lokala och rida LE och LD. Nu de senaste tävlingarna har allt börjat lossna och vi har de 5 senaste starterna endast haft en rivning, och inga stopp. Tränar för tränare varje vecka, dock mest relativt lågt (upp till ca 70 för det mesta) men med mer tekniska svårigheter. Det är väldigt sällan vi hoppar lite höjder, har ännu inte gjort det den här terminen till exempel. Hemma rider jag förstås mest markarbete och över små hinder, men de gånger jag höjer upp lite hoppar jag och ponnyn med lätthet 90-95.

Jag tycker att LE känns som plutthinder, LD känns rätt stort när jag rider mot första hindret men sen rullar även det på och känns lågt och lätt. Nu börjar jag bli lite sugen på att gå upp en klass, men hur stor är egentligen skillnaden från LD till LC? Får oxrar vara maxade? Får det finnas kombination? Jag vet att det får det för storhäst, hur är det med ponny?

Tyvärr finns det typ inga LD+ häromkring, annars hade ju det känts som det självklara valet. Att testa 90 på en pay and jump är också ett alternativ förstås, men det är rätt klent om såna också så jag vet inte när den möjligheten dyker upp.

Prata med din tränare :)

Lute mer generellt tycker jag att den höjden man tävlar på ska kännas ENKEL innan man går upp i höjd, det ska vara bra och balanserade rundor utan ":eek:-moment".
Ang att hoppa höjden på träning, vi hoppar ganska sällan över ~110 för min tränare trots att många av oss tävlar högre än så. Istället läggs fokus på lydiga och starka hästar som får bra stöttning av sin ryttare, då spelar hinderhöjden mindre roll. Samtidigt får det ju inte bli så att man åker ut på tävling och tycker att hindren känns enorma plötligt, givetvis måste man känna på höjden emellanåt.
 
Ska prata med min tränare och höra om vi kan få hoppa lite högre och känna på det under lite mer ordnade former än några hinder hemma i paddocken :up:

Det har även börjat dyka upp lite pay and jump nu framåt senhösten, så kanske att starta en 90 då känns rimligt :)
Vet någon om oxrar brukar vara maxade på pay and jump? Jag har aldrig tänkt på det tidigare när hindren varit så små :p
 
Ska prata med min tränare och höra om vi kan få hoppa lite högre och känna på det under lite mer ordnade former än några hinder hemma i paddocken :up:

Det har även börjat dyka upp lite pay and jump nu framåt senhösten, så kanske att starta en 90 då känns rimligt :)
Vet någon om oxrar brukar vara maxade på pay and jump? Jag har aldrig tänkt på det tidigare när hindren varit så små :p
Det är nog jätteolika från klubb till klubb.

tio felfria rundor känns mkt för mig innan jag går upp en nivå. Skulle säga att jag startar nästa höjd när den känns bra på träning och föregående höjden känns plättlätt så gott som varje start.
 
Det är nog jätteolika från klubb till klubb.

tio felfria rundor känns mkt för mig innan jag går upp en nivå. Skulle säga att jag startar nästa höjd när den känns bra på träning och föregående höjden känns plättlätt så gott som varje start.

Tio känns mycket för mig med... Då skulle jag inte kunna starta LD än eftersom vi haft långt ifrån tio felfria LE (liksom, hur ofta anordnas det ens LE?). Däremot känns det som att det mesta på tävling helt plötsligt har börjat fungera, så att både LE och LD känns lätt och obekymrat när vi väl hoppar. Det är bara första hindret i LD som alltid ser högt ut, innan vi kommit igång :o
 
Ska prata med min tränare och höra om vi kan få hoppa lite högre och känna på det under lite mer ordnade former än några hinder hemma i paddocken :up:

Det har även börjat dyka upp lite pay and jump nu framåt senhösten, så kanske att starta en 90 då känns rimligt :)
Vet någon om oxrar brukar vara maxade på pay and jump? Jag har aldrig tänkt på det tidigare när hindren varit så små :p

Sällan sett maxade oxrar på P&J. Däremot brukar de göra svårighetsgraden närmare tävling från 90 cm och uppåt iaf här. Karaktärshinder osv. Och mer utdragna oxrar än i lägre höjder där de ofta är smala.
 
Sällan sett maxade oxrar på P&J. Däremot brukar de göra svårighetsgraden närmare tävling från 90 cm och uppåt iaf här. Karaktärshinder osv. Och mer utdragna oxrar än i lägre höjder där de ofta är smala.

Jag har varit på pay and jump som har mycket mer titthinder än de flesta lokala jag varit på, så kanske gäller att jag väljer "rätt" klubb att åka till om/när vi ska debutera i 90 :)
 
Jag har varit på pay and jump som har mycket mer titthinder än de flesta lokala jag varit på, så kanske gäller att jag väljer "rätt" klubb att åka till om/när vi ska debutera i 90 :)

Fast titthinder brukar komma innan 90, dock i de låga med alternativhinder. På PJ alltså :)
 
Den nivån du rider idag ska kännas plättlätt innan du går upp en klass. När det gör det, testa på LC, gå ner på LD igen, och om debuten gick bra - börja rid LD/LC på tävling. LC maxar mer på höjden än LD i och med att det är omhoppning, inga större tekniska skillnader. Lycka till!
 
Jag sökte i forumet och hittade en ca 10 år gammal tråd. Även om de råd som TS fick i den var bra, så tänkte jag att det kanske finns lite nya tankar och idéer nu tio år senare :)

Jag är en, i hoppningen, rätt orutinerad ryttare med en rätt orutinerad ponny. Red i våras pay and jump på nivån 30-50 cm, alltså riktiga bebishinder. Började under sommaren åka ut på lite lokala och rida LE och LD. Nu de senaste tävlingarna har allt börjat lossna och vi har de 5 senaste starterna endast haft en rivning, och inga stopp. Tränar för tränare varje vecka, dock mest relativt lågt (upp till ca 70 för det mesta) men med mer tekniska svårigheter. Det är väldigt sällan vi hoppar lite höjder, har ännu inte gjort det den här terminen till exempel. Hemma rider jag förstås mest markarbete och över små hinder, men de gånger jag höjer upp lite hoppar jag och ponnyn med lätthet 90-95.

Jag tycker att LE känns som plutthinder, LD känns rätt stort när jag rider mot första hindret men sen rullar även det på och känns lågt och lätt. Nu börjar jag bli lite sugen på att gå upp en klass, men hur stor är egentligen skillnaden från LD till LC? Får oxrar vara maxade? Får det finnas kombination? Jag vet att det får det för storhäst, hur är det med ponny?

Tyvärr finns det typ inga LD+ häromkring, annars hade ju det känts som det självklara valet. Att testa 90 på en pay and jump är också ett alternativ förstås, men det är rätt klent om såna också så jag vet inte när den möjligheten dyker upp.

Finns svar på dins frågor i TR.
Känns det bra kan jag testa en högre klass efter 5 bra nollrundor.
 
Som det kändes på senaste hoppträningen borde jag gå ner till att trava runt 30 cm igen... Men ändå, tack för svar och tips i tråden!
 
Tack. Jag tror båda våra tränare tycker vi är väldigt överkvalificerade för att trava runt 30 cm, och det är väl ponnyn också numera. Men jag kan tydligen inte rida alls längre :cautious::down:
Det kan inte jag heller. Från att rida en bana på 110-120 inför förbundets ombud som bedömde inverkan för en månad sen har jag strukit mig från en start i 90 cm idag pga kan. inte. rida.

Så är det ju. det går upp och det går ner. man pressar på lite framåt och "famlar lite" i det okända för att gå tillbaka till det trygga säkra, få bra känsla och prova det svåra en gång till. bara för att du gjort bra rundor på 90 cm betyder det ju inte att det alltid kommer kännas bra. Nu vet du att ni kan. Det gör inget med lite mer "mängdträning" på den lägre nivån, när den ridningen sitter spelar det absolut ingen roll om hindren är 10-20 cm större.

Likadant när man väl gjort sin start i den högre klassen, jag tror man gör sig själv en otjänst om man "bara" ska klättra. Dvs rider LE-LD tills man debuterar LC, då rider man bara LD-LC, sen LC-LB liksom. Det är helt ok att prova på LC en tävling och sen gå tillbaka till LE-LD. Det kan jag fasta i, att inte starta bra tävlingar pga "för lågt" när det egentligen hade gjort oss gott att göra de starterna en dm lägre än "maxhöjd"... Så dumt!
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
966
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 325
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp