Börja rida en högre klass

Ofta när det inte riktigt fungerar så är det ju grunderna man måste jobba på. Och de kan man faktiskt med fördel göra på 50 - 60 cm, eller 30 cm för all del. För bristen brukar märkas där med, och det sparar på hästen att traggla med det utan att de ska hoppa högt med.

Och ofta kan det baske mig vara svårare hoppa ordentligt på 50 cm än på 100 cm. Hästarna vet att 50 kan de hoppa baklänges med förbundna ögon. Så de där som är himla pepp på hoppning och inte har så bra bromsar t ex kommer avslöjas på en 50 cm bana, i högre grad än på en 100 cm bana där de i ren självbevarelsedrift själva backar av och står emot hindren lite.

Jag var på träning idag. Alla höjder mellan cavaletti och 90 cm avklarades. Det var inte hindren på 80-90 vi hade problem med. Men de där jävla låga hindren, där hästen blir "wihoo" och helt vårdslös och "plötsligt" finns det ingen vidare broms eller styrning, oups...

Det är lättare klara en 30 cm bana felfritt, men banne mig svårare att rida en 30 cm bana klockrent.
 
Så är det ju. det går upp och det går ner. man pressar på lite framåt och "famlar lite" i det okända för att gå tillbaka till det trygga säkra, få bra känsla och prova det svåra en gång till. bara för att du gjort bra rundor på 90 cm betyder det ju inte att det alltid kommer kännas bra. Nu vet du att ni kan. Det gör inget med lite mer "mängdträning" på den lägre nivån, när den ridningen sitter spelar det absolut ingen roll om hindren är 10-20 cm större.

Likadant när man väl gjort sin start i den högre klassen, jag tror man gör sig själv en otjänst om man "bara" ska klättra. Dvs rider LE-LD tills man debuterar LC, då rider man bara LD-LC, sen LC-LB liksom. Det är helt ok att prova på LC en tävling och sen gå tillbaka till LE-LD. Det kan jag fasta i, att inte starta bra tävlingar pga "för lågt" när det egentligen hade gjort oss gott att göra de starterna en dm lägre än "maxhöjd"... Så dumt!
Så sant! Nu gick det ju sämre än sämst på senaste hoppträningen och jag kände mig som en nybörjare i sadeln i stort sett. Avslutade med en liten bana som låg på ca 75, och det var bara tack vare min snälla ponny som vi kom runt :cautious:
Men som tur är har vi iallafall en träning kvar innan nästa hopptävling, och ev. möjlighet att träna för tränare en gång till innan det är dags.
Jag tänker såhär, att på de tävlingar där det finns LE anmäler jag mig till LE-LD. Där det inte finns, anmäler jag till LD och den tävling det känns plättlätt, det är en banbyggare jag gillar osv, så efteranmäler jag till LC om det går. Tror det blir lättare så än att flera veckor i förväg bestämma en dag då det gäller, liksom.

Ofta när det inte riktigt fungerar så är det ju grunderna man måste jobba på. Och de kan man faktiskt med fördel göra på 50 - 60 cm, eller 30 cm för all del. För bristen brukar märkas där med, och det sparar på hästen att traggla med det utan att de ska hoppa högt med.

Och ofta kan det baske mig vara svårare hoppa ordentligt på 50 cm än på 100 cm. Hästarna vet att 50 kan de hoppa baklänges med förbundna ögon. Så de där som är himla pepp på hoppning och inte har så bra bromsar t ex kommer avslöjas på en 50 cm bana, i högre grad än på en 100 cm bana där de i ren självbevarelsedrift själva backar av och står emot hindren lite.

Jag var på träning idag. Alla höjder mellan cavaletti och 90 cm avklarades. Det var inte hindren på 80-90 vi hade problem med. Men de där jävla låga hindren, där hästen blir "wihoo" och helt vårdslös och "plötsligt" finns det ingen vidare broms eller styrning, oups...

Det är lättare klara en 30 cm bana felfritt, men banne mig svårare att rida en 30 cm bana klockrent.
Håller helt med! De hinder på träning som vi river, hoppar uselt, en gång till och med åkte jag av pga ponny som inte tycker det är värt att lyfta på fötterna och snubblade på sig själv, är de där små hindren på 40-50 cm :meh:
Så nu ska jag ändra planen lite i markarbetet hemma, tänkte jag. Ska rida mindre på enbart bommar, och mer på små hinder och upphöjda galoppbommar. Vi ska kunna hoppa småhinder helt perfekt, alltid komma rätt på dem och varken rusa före, efter eller slarva för att det är "för lågt". Både jag och ponnyn skärper till oss när det blir lite högre, men nu ska vi banne mig göra det även på plutthinder. Kanske ska anmäla oss till typ 30-40 cm på en pay and jump bara för att testa :D
 
Ofta när det inte riktigt fungerar så är det ju grunderna man måste jobba på. Och de kan man faktiskt med fördel göra på 50 - 60 cm, eller 30 cm för all del. För bristen brukar märkas där med, och det sparar på hästen att traggla med det utan att de ska hoppa högt med.

Och ofta kan det baske mig vara svårare hoppa ordentligt på 50 cm än på 100 cm. Hästarna vet att 50 kan de hoppa baklänges med förbundna ögon. Så de där som är himla pepp på hoppning och inte har så bra bromsar t ex kommer avslöjas på en 50 cm bana, i högre grad än på en 100 cm bana där de i ren självbevarelsedrift själva backar av och står emot hindren lite.

Jag var på träning idag. Alla höjder mellan cavaletti och 90 cm avklarades. Det var inte hindren på 80-90 vi hade problem med. Men de där jävla låga hindren, där hästen blir "wihoo" och helt vårdslös och "plötsligt" finns det ingen vidare broms eller styrning, oups...

Det är lättare klara en 30 cm bana felfritt, men banne mig svårare att rida en 30 cm bana klockrent.

Jag håller med, enda förbehållet är väl att det är en sak att ha kontroll och balans i den galopp som är lagom för 50 cm, en annan sak att ha det i den galopp som är lagom för 1 m.

Men generellt tycker jag att det är underskattat att helt enkelt rida på bommar, alltså att man hoppar en bana, men med bommar istället för hinder. Sliter inte mycket på hästen, men man kan ändå träna bra på avståndsbedömning, vägar, att komma rakt mot hindren, rytm osv.
 
Jag håller med, enda förbehållet är väl att det är en sak att ha kontroll och balans i den galopp som är lagom för 50 cm, en annan sak att ha det i den galopp som är lagom för 1 m.

Men generellt tycker jag att det är underskattat att helt enkelt rida på bommar, alltså att man hoppar en bana, men med bommar istället för hinder. Sliter inte mycket på hästen, men man kan ändå träna bra på avståndsbedömning, vägar, att komma rakt mot hindren, rytm osv.

Absolut. Men kan man inte reglera galoppen på 50 så kan man det inte på 90 heller. Även om det tillkommer andra krav man måste kunna på 90 som man inte behöver på 50, tex just sätta ordentlig galopp i hästen.

Delvis KL

Här märks ju grundproblemen tydligt när vi kommer uppåt just 90. Då börjar vi vara farligt nära att krascha ibland och gör en del grova rivningar. På lägre höjder går det bättre. Eller mindre dåligt. För grundproblemen är desamma från bommar och upp till 90. Men de märks mindre/inte alls på tex 70 cm. För det kan hästen hoppa utan problem även om hon kommer helt fel, kommer med alldeles för dålig galopp osv osv. Men det går inte i 90

Men det absolut mest avslöjande för oss är "klockan". När en bom alt cavaletti alt lågt hinder ligger på volt kl 12, 15, 18, 21. Sex språng emellan.

Det går fint om det är bommar och vi travar. Det tar några varv innan jag kan sluta bromsa och börja rida men sen så kan vi både ligga i samma tempo, pricka mitt på bommarna och sådär ;) Men i galopp över cavaletti. Humor... Där märks DIREKT vad vi har för problem - hästen blir övertaggad och stark, matten glömmer bort att hon har ben, mattes bristande bålstabilitet syns tydligt och resultatet blir att vi dels leker plockepinn med cavalettina (för hästen skiter i de), att vi inte riktigt kan hålla det där voltspåret och att det blir hipp som happ med antalet språng.

Det är mycket lättare för oss att hoppa en bana på XX cm än den där jävla klockan med cavaletti ;) För då har matte tid att hyfsat få ihop allt efter varje hinder (klockan måste man vara med varje galoppsprång), hinner påverka hästen lite mer samt att hästen inte är lika vårdslös som på cavaletti. MEN vid en viss höjd så kommer de stora problemen igen - och de är precis desamma som syns i klockan.

Hade jag ridbana skulle jag ha den ligga där hela tiden och rida den ofta. Ofta ofta. Flera gånger i veckan. (Men behöver ju inte hålla mer än en kort stund varje gång). Just för när vi kan rida den perfekt, och på 6, 5 eller 7 språng mellan bommarna/cavalettina. DÅ kommer våra problem på 90 cm nästan ha försvunnit. Det som kommer finnas kvar då är lära sig sätta rätt och lagom galopp - vilket kommer förenklats av allt som behövt falla på plats att bemästra klockan.

Min plan i vinter är massa bomträning, inte hoppinriktat utan dressyrinriktat med bommar, styrketräna matte, öka mattes kroppskontroll och fila på lydnaden. För HOPPA kan hästen. Högre än jag nånsin kommer vilja. Det behöver vi inte träna på. Vi behöver träna på "det mellan hindren" ;) Och det är ju det som oftast visar sig på de låga höjderna, när det blir kaos och kaffeved där är problemet mellan hindren. Och det problemet kanske maskeras men försvinner inte på ökad höjd.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
970
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 094
Senast: Sirap
·
Hoppning ..det kändes ju helt ok när man var ridskoleknatte, och för unghästar är det ju ändå kval och meriterande. Men jag som nu dammat av mig...
Svar
3
· Visningar
2 327
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp