Börja rida,utrustning?

Jag gillar inte ridleggings/tights lika mycket som vanliga ridbyxor. Sköna att ha på sig men jag tycker tyget blir för tunt när jag väl sitter i sadeln.

Rider helst i ridstövlar. Men det funkar med shortchaps och skor också.
 
Tänkte köpa säkerhetsväst vid ett senare tillfälle. Aha, så sen hjälmen är lite tyngre?
finns det inte allroundstövlar för både och? Blir inte mkt hoppning nu ibörjan

Mm det tycker jag men det är en smaksak om vad man gillar. Åk till en välsorterad affär och prova dig fram vilka du gillar.
Det finns olika styvheter på stövlar, fråga i butiken så får du säkert bra hjälp 😊
 
Vad gäller hjälmen så visst är det bra med den allra säkraste varianten. Men bara under förutsättning att hjälpen sitter bra på huvudet! Det viktigaste är trots allt att den passar just din huvudform - och att den har godkänd stötdämpande förmåga.
 
Jag rekommenderar att köpa en säkerhetsväst, och att fokusera på att den är bekväm så att du inte har något emot att använda den (t.ex. säkerhetsvästar med paneler brukar många tycka är bekvämare).

Jag red aktivt som tonåring och valde då ofta att inte ha säkerhetsväst eftersom jag tyckte den jag hade var obekväm, men sedan blev det ett uppehåll på kanske 10 år då jag bara lullade i skogen då och då. Nu har jag satt igång med ridningen igen mer aktivt, och jag har definitivt sämre balans nu än jag hade som tonåring. Efter att jag började rida aktivt igen rider jag alltid med säkerhetsväst.

De flesta ridskolehästar är snälla, men de är trots allt hästar och oväntade saker kan hända, och då kan säkerhetsvästen hjälpa till att minska risken för en allvarlig skada. Den senaste olyckan som hände på min ridskola var att en häst från klarblå himmel snubblade över en bom som låg på marken så pass kraftigt att de var en hårsmån från att gå omkull helt (det var grus i pannan på hästen efteråt och ryttaren hade fått ena benet delvis klämt, men det hade kunnat gå värre). Sånt kan vara svårt att förutse.
 
Tänkte köpa säkerhetsväst vid ett senare tillfälle. Aha, så sen hjälmen är lite tyngre?
finns det inte allroundstövlar för både och? Blir inte mkt hoppning nu ibörjan
Som redan åk och testa i en bra affär med brett utbud. Tycker ridstövlar eller skor med shortshaps är en smaksak, själv har jag det sistnämnda för att jag trivs bättre i det. Köp något du känner dig bekväm med på fötterna och benen.
 
Vad gäller hjälpen så visst är det bra med den allra säkraste varianten. Men bara under förutsättning att hjälpen sitter bra på huvudet! Det viktigaste är trots allt att den passar just din huvudform - och att den har godkänd stötdämpande förmåga.
Provade hjälm. Det blev inte den som alla rekommenderade som var säkrast. Den satt inte lika bra som en annan jag hittade.
Skor var hopplöst. ALLA glappade i hälen.. så får prova ridstövlar en annan dag
 
Provade hjälm. Det blev inte den som alla rekommenderade som var säkrast. Den satt inte lika bra som en annan jag hittade.
Skor var hopplöst. ALLA glappade i hälen.. så får prova ridstövlar en annan dag

Skönt att du hittar en hjälm som sitter bra ,passformen är det viktigaste! Tråkigt att du inte hittade några skor som fungerade då får du testa lite ridstövlar istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 294
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp