Börja rida western!

I

IslaBonita

Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har någon aning om då jag själv bara ridig engelskt :confused:. Dock är jag sugen på att börja, har läst och sökt information om bland annnat utrustning.

Western verkar ändå vara den gren som passar oss bäst, då varken hon eller jag är hopp, dressyr eller fälttävlansinriktade vad det verkar som :)

-Om jag tar bort nosgrimman på mitt vanliga träns, med vanligt tvådelat bett, blir det ett Westernträns då? Behöver jag någon annan utrustning än sadel och träns i början? Extralånga tyglar?

-Finns det någon ridövning jag kan ta till mig och öva på hemmaplan innan jag kontaktar tränare? Markövningar och seven games har jag läst om och ska börja med dessa. Måste jag använda repgrimma eller funkar vanlig grimma?

(Så småningom ska jag naturligtvis kontakta tränare men jag vill gärna forska lite i ämnet på egen hand innan, och ha lite mer humhum om hur jag ska rida!)

-Ang. westernhästens form. Lång låg hals, passar det alla hästar. Kan man rida western lite mer samlat, åtminstone i början? Min häst är rätt omusklad för tillfället och jag vill gärna att hon ska trampa under sig ordentligt så hon inte får ont i ryggen. Är jag på helt fel spår?

Nu känner jag att jag har bombat med väldigt många frågor :angel:, men, jag postar en till säkert korkad:

-Rider ni lätt i western? :angel::banana:
 
Sv: Börja rida western!

Hmm..
Westernridning är ingen gren. Det finns massor emd grenar inom western, men western i sig är ingen gren.

Du kan ha vilken utrustning du vill, det är inte i den det sitter. Själv rider jag western barbacka med ett sidepull, funkar kalas.

Jag tror det kan vara en bra idé att ta en inspirationslektion, eller åka och titta på en lektion. Har man aldrig provat är det svårt att på rakt arm få grepp om det.
Hur välutbildad är hästen? Kan hon neckreining (flytta för "tryck med tygeln", när man lägger tygeln mot halsen)? Flytta sideled, sidepass? Flytta undan skänkeln alls?
Fick du inga tips alls av förra ägaren?

Sista frågan:
Ja, jag rider lätt i min westernsadel framförallt när vi är ute och travar långa sträckor. Men min häst har så bekväm trav oavsett tempo så jag kan sitta ner om jag vill.
 
Sv: Börja rida western!

Tack för ditt svar. Kanske mer ska säga att jag är intresserad av att rida i westernstil :). Har sett en del westernridning live och läst det material jag kommit över. Håller just nu på och läser en bok av Pat Parelli. (som är några år och på engelska :crazy::crazy:)

Ägaren innan mig visste inte så mkt, hon hade bara haft hästen ett par år och det var ägaren dessförinnan som ska ha hållit på med western. Flytta för skänkeln kan hästen iaf, om hon kan neckreining vet jag inte...är ju grön själv och har inte utfört någon annan westeridé än att rida vanligt i min westernsadel :D


Ska såklart ta hjälp av någon kunnig instruktör, vill mest bara ha lite mer kött på benen :)

Får man fråga om du tränar för instruktör och hur ofta?
 
Sv: Börja rida western!

Western skiljer sig inte så mycket från dressyr när det kommer till att man vill få hästen samlad. Skillnaden kanske ligger i hur man gör det.Fast där är det olika beroende på tränare. Jag samlar med tygeln och skänkeln tills hästen ger efter och samlar sig, då släpper jag efter med handen och skänkeln en stund för att sedan samla igen. Jag har fått lära mig att aldrig ta i tygeln utan att använda skänkeln. Vi vill inte ha ett stöd i bettet utan hästen ska bära sig själv men detta tar givetvis tid så det är bara att jobba på med samlingar, skänkelvikningar, stopp och rygga, flytta rumpan osv. Allt som är lösgörande och försöka att göra det med mindre och finare hjälper.

Lycka till!
/S
 
Sv: Börja rida western!

Sandis: Tack för ditt svar! Vad använder du för träns och bett? Kan du svaret på varför westernträns inte har någon nosgrimma? :cool:

th__MG_0171kopia.jpg


Provar att infoga en bild på när jag rider min häst i westernsadel första gången :), tyvärr syns inte sadeln så bra...
 
Sv: Börja rida western!

Hej,

tyvärr ser jag inte din bild, datorn på jobbet filtrerar bort en del så jag vet inte om det är därför.

Väldigt många tränar med nosgrimma även i western, speciellt reiningryttare. Tanken med att inte tävla med det är nog för att man inte ska dölja att hästen gapar. Man vill ju ha en häst som är följsam och lyhörd. I vissa grenar får man även rida med nosgrimma om jag inte minns fel, jag tänker då på timed events, rätta mig nu ni som kan regelboken bättre.

Jag rider med lite olika huvudlag men har oftast enöras när det är stångbett och pannband när det är tränsbett. Även om du ser många med stångbett i western så var försiktig med att byta till det. Rid hästen så den kan allt på tränsbett och byt sedan, inte förr. Det är lätt att skrämma hästen om man hanterar ett stångbett fel.

Hoppas det går bra med träningen :-)
/S
 
Sv: Börja rida western!

Jag tror inte man får ha nosgrimma ens i timed events, däremot får man ha tie-down :)
 
Sv: Börja rida western!

Hej! :)
Jag har inte riktigt koll på om man får ha nosgrimma i timed events, men varför ska man ha det? Skulle aldrig sätta på någon av mina hästar en nosgrimma, och särskilt inte i timed events, om dom gapar så visar det ju istället att jag är för hård i handen så då får man jobba på det istället :D
 
Sv: Börja rida western!

ett par riktigt bra tyglar tycker jag att du ska skaffa dig, sen kan du använda ditt vanliga träns och bett (även om jag föredrar tredelat då det formar sig bättre i hästens mun)

Mitt intryck är dina frågor är att du vill rida western dressyr och sen träna lite grinöppningar och gå över broar och så.

Vad som skiljer den engelska ridingen och westernridningen år är, framför allt att man rider i en låg form men stävar efter samma under tramp och arbete med ryggen från hästen. Sen så tjatar man inte på en westernhäst utan man byter tempo en gång för alla, man rider inte och skänklar varje steg utan bara när det behövs. Man är också väldigt mån om att rida mycket för vikten, sanna genom att sitta tungt osv.

Jag skulle råda dig att leta upp en tränare som kan hjälpa dig att komma igång.
 
Sv: Börja rida western!

Tack för era westernsvar! Jag är fortfarande lite kluven till western på allvar, men testa för tränare vill jag absolut göra så jag får en större inblick i vad som gäller. Gillar också att westerntänket verkar vara lite mera... hm, avslappnat och för alla. Mitt intryck i alla fall!
 
Sv: Börja rida western!

Tack för era westernsvar! Jag är fortfarande lite kluven till western på allvar, men testa för tränare vill jag absolut göra så jag får en större inblick i vad som gäller. Gillar också att westerntänket verkar vara lite mera... hm, avslappnat och för alla. Mitt intryck i alla fall!

Det är därför jag bytt från engelskt, det är mer på hästens villkor tycker jag. Jag kom in på western då jag tog över en lektion för Staffan Ljunggren, då grannens häst var dålig och hon inte kunder rida den. Sen var jag fast, det var så mycket som stämde ihop med mitt lite mjukare hästtänk.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 308
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp