Börja studera YH

iNTOHiMO

Trådstartare
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.

Just nu jobbar jag heltid som montör vilket förstör mina händer, jag har redan varit sjukskriven några gånger och det är inte hållbart att fortsätta misshandla mina händer på det här jobbet eller liknande jobb. Jag får ut ca 21 tusen efter skatt på detta jobb en normal månad.

Jag bor ensam med mina två katter i en lägenhet som kostar ungefär 6500 kr/ månad inklusive allting (avgift, ränta, amortering, el, bredband, försäkringar osv osv). Alla kostnader är redan bantade rejält och kan inte fås billigare mer än några kronor hit eller dit.

Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Jag känner att allting är väldigt läskigt, främst eftersom jag trivs väldigt bra med mitt jobb som jag har nu men jag kan inte fortsätta jobba där pga händerna som förstörs för varje dag som går.

Snälla hjälp mig att reda ut lite frågetecken och stilla min oro, känner mig väldigt ensam i det här just nu då jag inte har någon i min närhet som har gjort en sån här resa som jag kan bolla tankar med.
 
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.

Just nu jobbar jag heltid som montör vilket förstör mina händer, jag har redan varit sjukskriven några gånger och det är inte hållbart att fortsätta misshandla mina händer på det här jobbet eller liknande jobb. Jag får ut ca 21 tusen efter skatt på detta jobb en normal månad.

Jag bor ensam med mina två katter i en lägenhet som kostar ungefär 6500 kr/ månad inklusive allting (avgift, ränta, amortering, el, bredband, försäkringar osv osv). Alla kostnader är redan bantade rejält och kan inte fås billigare mer än några kronor hit eller dit.

Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Jag känner att allting är väldigt läskigt, främst eftersom jag trivs väldigt bra med mitt jobb som jag har nu men jag kan inte fortsätta jobba där pga händerna som förstörs för varje dag som går.

Snälla hjälp mig att reda ut lite frågetecken och stilla min oro, känner mig väldigt ensam i det här just nu då jag inte har någon i min närhet som har gjort en sån här resa som jag kan bolla tankar med.
Jag är 29 och har 1,5 år kvar på min utbildning. Tar fullt studielån och tilläggslån så jag lever ganska bra! Brukar extrajobba så jag får ihop mellan 2-5000 också.
Jag lever precis som innan, har dock mer fritid.

Tid beror på vilken utbildning du går. Jag har oftast 2h föreläsning på en dag, idag har jag 4h. Jag går ofta mellan 3-4 dagar i veckan.
 
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.

Just nu jobbar jag heltid som montör vilket förstör mina händer, jag har redan varit sjukskriven några gånger och det är inte hållbart att fortsätta misshandla mina händer på det här jobbet eller liknande jobb. Jag får ut ca 21 tusen efter skatt på detta jobb en normal månad.

Jag bor ensam med mina två katter i en lägenhet som kostar ungefär 6500 kr/ månad inklusive allting (avgift, ränta, amortering, el, bredband, försäkringar osv osv). Alla kostnader är redan bantade rejält och kan inte fås billigare mer än några kronor hit eller dit.

Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Jag känner att allting är väldigt läskigt, främst eftersom jag trivs väldigt bra med mitt jobb som jag har nu men jag kan inte fortsätta jobba där pga händerna som förstörs för varje dag som går.

Snälla hjälp mig att reda ut lite frågetecken och stilla min oro, känner mig väldigt ensam i det här just nu då jag inte har någon i min närhet som har gjort en sån här resa som jag kan bolla tankar med.
Jag är 40 och har 2,5 år kvar på min utbildning. :D Jag har fullt studielån och hoppar in och vickar när jag har tid. Vi lever som vanligt men vi har alltid levt snålt till vardags och unnat oss större grejer istället så det har inte varit någon större omställning. Jag förväntar mig att kunna få jobb snabbt och jobba tills jag går i pension, men jag misstänker att jag kommer att jobba tills jag är 70 åtminstone på något sätt. Jag älskar mitt blivande yrke och vickar inom det så fort jag har tid och älskar praktikperioderna.

Det där med hur mycket undervisning det är är klurig att svara på, det är bäst att prata med skolan ifråga. Jag läser en universitetsutbildning men har bara undervisningstid 1-2 dagar i veckan och då 2-4 h. För mig går det bort mer tid i resor än undervisning. ;) Men vi har mycket att läsa in på egen hand så det kräver att man faktiskt gör arbete hemma också. Men andra utbildningar har betydligt mycket mer undervisning på plats.
 
Jag gick YH aug -17 till juni -18 och jobbar nu med mitt nya yrke :love:

Jag är iofs inte singel, har egen lägenhet men flyttade hem till särbon då han bor närmre studieorten. Hyrde ut min lgh för 8500 kr/månad och betalade 2000 till pv och tog normalt studielån, jobbade ingenting. Fick ut ungefär samma som på gamla jobbet.

Vi gick må-tors, självstudier fredagar och mån fm. Tis-tors gick vi typ 8.30-15.00 i skolan och 20 av 44 veckor var LIA.

Jag är 33 nu, 31 när jag började plugga. Tog tjänstledigt från gamla jobbet under tiden. Jag gick och kände i många år att jag ville byta karriär men trodde inte det gick med bolån osv, men det löste sig jättebra och jag ångrar det inte en sekund!

Go for it! :D
 
Jag har 2 YH-utbildningar i bagaget (jag är 30). Den första var direkt efter gymnasiet, heltid 2 år, lektioner varje dag.
Den andra utbildningen gjorde jag 2014-2016, också 2 år, heltid, men bara 3 heldagar i veckan i skolan, de andra två dagarna hemstudier. Ibland tentor eller studiebesök på någon av dom "lediga" dagarna.
På båda utbildningarna var det ca 2/3 av tiden praktik ungefär, vilket då innebar 5 dagar/v på praktikplatsen, det var tre tillfällen praktik 8-12 veckor per utbildning.
Jag hade fullt studielån vid båda tillfällena, senaste blev det väl ca 9900 kr/mån med bidrag + lån. Jobbade enbart under sommarlovet.
 
Nu har jag sambo och barn, men funderar på att börja studera i höst. Har ett jobb jag älskar, men skulle vilja ha ett mer kontorsjobb och kanske kunna jobba hemifrån nån gång nu när vi har barn. Dessutom jobbar jag nu 10 mil bort, vilket inte kommer fungera med dagistider.

Jag är 35 år, fyller 36 precis innan jag börja plugga i så fall. Det är en treårig universitetsutbildning och jag kommer läsa på distans. Det är dock några obligatoriska träffar, 1-3 dagar per gång.
Kommer ta både studiebidrag och studielån. Ev jobba extra nån gång ibland på nuvarande jobbet, men det beror helt på hur mycket det är att göra i utbildningen. Räknar dock med att jobba extra tex somrar.
 
Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Hur studierna rent praktiskt ser ut beror ju på vad du ska läsa, men gemensamt för YH är att det är mkt praktik, tror det är 1/3 av utbildningstiden. Jag läste på den tiden det hete KY, men det är samma i grunden och bytte sedan namn till YH.
Fördelen med YH är att de är arbetsmarknadsanslutna dvs de får bara bedrivas om det finns behov för de som utbildas. Sen är det ju alltid upp till en själv att ta reda på hur den aktuella arbetsmarknaden ser ut, var den finns osv. Det kan vara värt att göra innan.
Jag gjorde en lista på vilka kriterier jag ville att det slutliga yrket skulle uppfylla i form av lönenivå, arbetsmarknad, geografisk arbetsmarknad och givetvis inom vilka områden jag kunde tänka mig att jobba. Jag tittade på utbildningar inom industri, energiproduktion och liknande. Jag valde slutligen att läsa till processoperatör.

Jag var i din ålder då jag började läsa. Jag läste 2 år på helfart, distans. Tog 100% studielån + bidrag på 100%. Det hade säkert funnits utrymme periodvis för att jobba extra vid sidan av, men jag gjorde det inte eftersom jag ville prestera bra i studierna och inte "störas" av annat. Jag levde billigt så det gick runt. Var singel eller ensamboende, hade hund, ingen bil eller häst som kostade extra. Men jag jobbade deltid som uska innan så rent pengamässigt var det bara 2000 kr fattigare per månad än då jag hade lön. Är väl värre om man vant sig att ha mer.

Vad det värt det? Ja, det är det bästa jag gjort. För 2 års studier dubblade jag min lön, det hade förmodligen inte hänt under en livstid på mitt jobb jag hade innan. Jag trivs bra med jobbet och gör fortfarande, 10 år efter jag började plugga och 8 år i yrket (har haft 3 arbetsgivare).

Utbildning är en bra investering. Se bara till att välja en yrkesutbildning som passar vad du söker. Det ekonomiska kan bara du själv svara för hur du löser, om du ska spara inför det, ta utökat lån, jobba extra eller hur du gör. Men min erfarenhet är att det är värt att snåla i ett par år för att sedan få en hållbar lösning. Jag hade gått under både fysiskt och psykiskt om jag varit kvar i mitt tidigare yrke, för att inte tala om ekonomiskt. Men det är ju jag.
 
Studerade YH, varav ena hoppade jag av. Orkar inte skriva om bägge så tar den jag gjorde klart.

YH på 1,5år var 26år singel då och tog CSN-lån och bidrag fullt ut. Eftersom jag inte ville arbeta extra och helt fokusera på skolan iochmed med jag känner mig själv, då jag vart tidigare skoltrött och det gjort haft några dåliga betyg.
Hade studentlägenhet, såg till att få bostadsbidrag vilket gjorde en hel del i plånboken när studentlägenheten på 17kvadratmeter gick på 4500kr i månaden :grin: Med mobil och mobilt bredband landade på ca 5400kr (Ca 4400 med bostadsbidrag)

Som de sagt beror på vilken utbildning du väljer hur många dagar går i skolan per vecka. Den första YH hade jag så jag gick nästan full vecka för det mesta, var några kurser som hade färre dagar. Den andra som gjorde klart, hade oftast bara 3dagar som mest 4dagar. Men skolan räknar att man går heltid så kan få uppgifter(vilket hände vädligt sällan) att göra på andra dagarna. Här hade funkat fint med extrajobb, lediga dagarna la jag istället på åka hem till familjen.

Söker jobb inom det jag pluggat till, verka va en svacka för stunden. Har fått några intervjuer men inte blitt mer än så, hoppas vänder då sa många får jobb.
 
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.

Just nu jobbar jag heltid som montör vilket förstör mina händer, jag har redan varit sjukskriven några gånger och det är inte hållbart att fortsätta misshandla mina händer på det här jobbet eller liknande jobb. Jag får ut ca 21 tusen efter skatt på detta jobb en normal månad.

Jag bor ensam med mina två katter i en lägenhet som kostar ungefär 6500 kr/ månad inklusive allting (avgift, ränta, amortering, el, bredband, försäkringar osv osv). Alla kostnader är redan bantade rejält och kan inte fås billigare mer än några kronor hit eller dit.

Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Jag känner att allting är väldigt läskigt, främst eftersom jag trivs väldigt bra med mitt jobb som jag har nu men jag kan inte fortsätta jobba där pga händerna som förstörs för varje dag som går.

Snälla hjälp mig att reda ut lite frågetecken och stilla min oro, känner mig väldigt ensam i det här just nu då jag inte har någon i min närhet som har gjort en sån här resa som jag kan bolla tankar med.
Om du är 25 år ser jag det inte som att plugga senare i livet.
 
Om du är 25 år ser jag det inte som att plugga senare i livet.
Kanske inte men när "alla" gamla klasskompisar från gymnasiet började på universitet vid 18-19 år ålder så känns det så. Bor i stockholm så då är det inte ovanligt heller att man fortfarande bor hemma i min ålder. Jag har bott hemifrån i många år så känner mig kanske äldre än vad jag egentligen är.
 
Tack för alla era svar :heart

Känns faktiskt som att jag kan klara av det här efter att ha läst era svar. Känner mig lite tryggare nu och ska nog ansöka för att studera i höst.

Kan kanske jobba kvar nån dag i veckan på mitt nuvarande jobb, det borde jag klara av och då får jag in lite extra pengar.

Får du ingen ersättning via försäkring eller liknande om du inte kan jobba med ditt jobb? Brukar inte det gå att få ersättning nånstans ifrån för omskolning?

Hmm, hade ingen aning om det här. Ska kolla med mitt fack och även försäkringsbolag vad som gäller. Tack för tipset!

Jag är 29 och har 1,5 år kvar på min utbildning. Tar fullt studielån och tilläggslån så jag lever ganska bra! Brukar extrajobba så jag får ihop mellan 2-5000 också.
Jag lever precis som innan, har dock mer fritid.

Tid beror på vilken utbildning du går. Jag har oftast 2h föreläsning på en dag, idag har jag 4h. Jag går ofta mellan 3-4 dagar i veckan.

Tilläggslån? Vad innebär det? Jag studerade en termin på universitet för länge sen och då fick jag ut lite under 10 tusen, kan man alltså ta mer i lån än det?
 
Jag gick utbildning när YH hette KY . Vi hade obligatorisk närvaro 8-17 på vardagar och när vi inte hade lektioner så fick vi göra grupparbeten som var väldigt många på vår utbildning. Bra system tycker jag för då var faktiskt alla tvungna att bidra till det och att sitta och diskutera sina grupparbeten vann vi på i form av kunskaper och kvalitet på dem. Har viss erfarenhet sen tidigare att det alltid blir några som får göra mer i grupparbetena på grund av att några aldrig har tid har tid att stanna efter lektionerna. Sen när jag hade praktik så var det heltid och dessutom hade vi uppgifter att göra från skolan. KY iallafall var mycket mer intensivt och fler lektioner än universitet men det beror säkert på vilken utbildning du går. Hade aldrig hunnit med att jobba under min utbildning då vi också hade många prov som skulle pluggas till och ett högt tempo på
 
Tack för alla era svar :heart

Känns faktiskt som att jag kan klara av det här efter att ha läst era svar. Känner mig lite tryggare nu och ska nog ansöka för att studera i höst.

Kan kanske jobba kvar nån dag i veckan på mitt nuvarande jobb, det borde jag klara av och då får jag in lite extra pengar.



Hmm, hade ingen aning om det här. Ska kolla med mitt fack och även försäkringsbolag vad som gäller. Tack för tipset!



Tilläggslån? Vad innebär det? Jag studerade en termin på universitet för länge sen och då fick jag ut lite under 10 tusen, kan man alltså ta mer i lån än det?
Man kan få mer lån om man har haft en viss lön innan, kommer inte ihåg exakt hur hög, men jag hade en relativt låg lön. Sen så åker jag buss och kan låna till det också. Jag får ut cirka 15 i månaden från CSN tror jag.
 
Kanske inte men när "alla" gamla klasskompisar från gymnasiet började på universitet vid 18-19 år ålder så känns det så. Bor i stockholm så då är det inte ovanligt heller att man fortfarande bor hemma i min ålder. Jag har bott hemifrån i många år så känner mig kanske äldre än vad jag egentligen är.
Medelåldern på YH är 27 eller 28. Vi hade info om det på jobbet i veckan.
 
Säkert olika för olika utbildningar såklart, men i min YH-klass var den yngsta 21 och två herrar fyllde 56 under utbildningen. :o Så väldigt spritt med andra ord :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp