Börja studera YH

iNTOHiMO

Trådstartare
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.

Just nu jobbar jag heltid som montör vilket förstör mina händer, jag har redan varit sjukskriven några gånger och det är inte hållbart att fortsätta misshandla mina händer på det här jobbet eller liknande jobb. Jag får ut ca 21 tusen efter skatt på detta jobb en normal månad.

Jag bor ensam med mina två katter i en lägenhet som kostar ungefär 6500 kr/ månad inklusive allting (avgift, ränta, amortering, el, bredband, försäkringar osv osv). Alla kostnader är redan bantade rejält och kan inte fås billigare mer än några kronor hit eller dit.

Jag söker erfarenheter från er som har gjort en utbildning något senare i livet (som lever som singel), gav det några resultat?
Hur levde ni under tiden som ni pluggade?
Tog ni ut fullt studielån?
Hade ni ett extra jobb vid sida om?
Var det värt det?
Hur många timmar/dag brukar man vara i ett klassrum om man studerar på helfart? Har jag tid att jobba några timmar om lektionerna bara är ca 3-4 timmar/dag eller brukar det vara 8h/dag man är där?

Jag känner att allting är väldigt läskigt, främst eftersom jag trivs väldigt bra med mitt jobb som jag har nu men jag kan inte fortsätta jobba där pga händerna som förstörs för varje dag som går.

Snälla hjälp mig att reda ut lite frågetecken och stilla min oro, känner mig väldigt ensam i det här just nu då jag inte har någon i min närhet som har gjort en sån här resa som jag kan bolla tankar med.
 
Hej allihopa :heart

Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad av är på 1,5-2,5 år totalt om jag studerar på heltid.