börja träna ettåring!

T

Tess82

hur mycket får man träna en ettåring.hur mycket får man begära?jag tränar just nu på att leda och lyfta fötter,men han är lite vinglig fortfarande, men det kommer med tiden.jag tänkte, när får man börja lastträna och hur länge åt gången?jag var och lyssnade på en föreläsning med John Moore och han sa att det är viktigt att man är försiktig så att man inte börjar bryta ner hästen istället för att bygga upp den. /Tess :)
 
Man kan göra väldigt mycket med en ettåring, eller ingenting alls, det väljer man själv. :)

Men jag rekomenderar att börja träna korta pass nu och bygga upp er kommunikation, det har du igen längre fram.
Träna inte så mycket longering, men väl sända ut på volten och kalla in. (dvs några varv åt vardera håll, men nöt inte någon längre stund pga hästens ben). Flytta undan bakdelen, flytta undan framdelen, rygga, skänkelvikning... få honom lättmanövrerad helt enkelt.
Lyfta ben bör du absolut göra, och leda såklart. Det är nyttigt att gå promenader, gärna i kuperad skogsterräng. Om du har en vuxen häst så är det att föredra att lära unghästen att gå med som handhäst på kortare turer.
Du kan även låta honom undersöka och vänja sig vid olika föremål, såsom presenning, paraply, fladdrande plastband, skramlande burkar, träbro, etc. Detta för att redan på ett tidigt stadium träna honom i att bli en lugn och säker häst på uteritter och främmande situationer.
Lastträning är också väldigt nyttigt.
Du kan även vänja honom vid att ha en tömmkörningsgjord eller lätt sadel.

Som du ser så finns det mycket man kan träna på som leder till att det riktiga arbetet längre fram kommer att gå lättare.

Hur länge du bör träna beror på hästens individuella psyke. Träna dig i att läsa av honom så du vet hur länge han orkar tänka, och vilka tecken han visar när han börjar bli trött.
När du presenterar nya övningar (t.ex. lastning) så behöver ni inte gå hela vägen på en gång. Låt honom sätta framhovarna på rampen en gång, på väg in till stallet. Nästa gång kanske likadant eller nåt steg till. Men vill han gå hela vägen så låt honom göra det.
Det viktiga är att avdramatisera allt nytt och främmande, och inte göra det till nån stor grej.

Ett-åringar behöver ju inte så mycket fysisk träning (det fixar de bäst själva i hagen) men däremot psykisk.
 
Jag vill helst inte "arbeta" ettåringen, utan övar på att bli borstad, gå i grimskaft, lyfta hovar, bekanta sig med trailen, mest så att den är blir okomplicerad att handskas med dagligen.
Det är lätt annars att den blir uttråkad och inte tycker att det är kul senare när du ska börja att jobba den.
 
Uttråkad blir den om du försöker lära den något den redan kan. Men varför skulle du göra det? När den redan kan grunden så är det bara att utveckla det hela.
Så lär man ettåríngen grunden, så "slipper" man det sen när man ska börja arbeta den utan kan istället gå vidare till just arbetet.
 
Redan från dag 1 lär vi fölen gå i grimma, grimskaft. Lyfta hovarna, borstas.

Vid 3-5 månaders ålder ut och gå en kort runda (10 min) runt på gården, kolla på saker. Lastas med mamman i transport. Åka en liten runda.

Vid 6 månaders ålder fortsätter med promenaderna fast de är lite längre (t.ex ut i skogen en runda på 20 min.). Öva att gå på olika underlag. Stå stilla och bli borstad i stallgång, både med och utan sällskap av annan häst.

6-12 månader mer och mer hantering i paddock. Lek med "löslongering". Träna gå fram, backa. "Longerera" ett, två varv, stanna, komma till mitten. Oavsett vad vi gör så är maxtiden 20-40 min helt beroende på vad vi gör.

Att tänka på är att inte göra det för ofta, kanske 2-3 gånger/vecka med vilodagar mellan.

Vid 1 - 1 1/2 års ålder bett-tränas hästen utan någon forma av press. Endast att hästen ska vänja sig vid bettet i munnen. Träna med att lägga på täcke, vojlock mm.

Träna att gå på olika underlag och utrymme. Lastträna så att det inte blir stora problem när hästen är vuxen.

Det finns mycket att göra med en unghäst, bara fantasin har gränser. Tänk bara på att inte träna för ofta, låt unghästen vila och tänka efter. Stressa inte, ta det lugnt men bestämt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
939
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp