Börjar bli dags snart... :)

Weeazel

Trådstartare
Hej hej :P

Om ett tag börjar det bli dags för mig att leta häst (antingen till början av sommarn eller till hösten, så det beror ju lite på) och ja har därför lite frågor till er fälttävlansryttare. :P

Jag tänkte ju satsa lite på fälttävlan/hoppning ,inte hundra på vilket men kanske lite både och till att börja med. För att sedan se vilket som jag trivs bäst med (är dock ft-freak än så länge). :p Frågan är då:

Går det att hitta en okej häst för sisådär 50 000 kr i dagsläget? Eller är det på tok för lite? :crazy:
Har helst en lite yngre häst, helst inte över 8 år, och helst inte yngre än 5. Har mycket bra hästfolk okring mig som kommer hjälpa till och se till att allt funkar, inte så att jag helt ensam tänkte vidareutbilda hästen, ska ju rida för tränare och har också mycket hästkunniga vänner. :D


Sen tänkte jag också kolla om jag borde utesluta fullblod ur hästletandet? Ifall fullblod skulle kunna funka, hur stort borde det vara isf.? Och samma fråga gäller för halvbloden? Kan jag ha en häst på tex. 166-167, eller bör jag leta rätt på en 170+are? :)
Är ju trots allt en kille på 186-186 och lite 80kg, (satsar väl på att komma ner under 80 eller iaf. ligga på 80-sträcket om ett tag men iaf.). :d
Säg vad ni tycker och tänker.
Kan man klara sig med vanliga halvblod utan något större inslag av fullblod eller blir det tuuuuungt i terrängen?
Fördelar, nackdelar, vad jag ska tänka på när jag tittar på hästar osv. osv...
Dela med er av allt :D

Jättetacksam för svar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Ett halvblod utan stam på 7 år som gått i hagen / skogsridits större delen av sitt liv kan du nog hitta för 50.000, men vill du ha någon som är någorlunda utbildad/startat några tävlignar får du nog betala 70.000 iallafall.

Halvblod i 7-årsåldern är dyyyyra.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Om jag fattar dig rätt så har du inte tävlat FT förut? Då hade jag inte satsa på en ung häst för att utbilda både dig och hästen i alla 3 disciplinerna är jobbigt, inte omöjligt men jobbigt.

Om du istället satsar på en lite äldre häst som kanske gått några *-iga och är känd som en säker hoppare/terränghäst då kommer du snart att ha lärt dig spelet...och framförallt kommer du att ha mycket roligare med en häst som käckt tar med dig över hindren!

En sån häst, som kanske har en begränsning i sin kapacitet, kostar ju inte en förmögenhet dessutom men räcker långt om man inte har OS-planer själv...

Lycka till med letandet!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Fast ska du få tag i en * häst för 50 000 så får den nog vara rätt gammal...
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Fast ska du få tag i en * häst för 50 000 så får den nog vara rätt gammal...

Nja...fast jag sa "inte en förmögenhet" inte 50 lapp...

Jag tror det finns en och annan hopphäst här ute i landet som provat på lite FT upp till*-ig. Såg en e Turban Rose för inte så länge sen på annons, kommer inte ihåg exakta priset men under 80 iaf. Den var nånstans 12-14 år.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jo jag vet, men ska man ha en som inte är så pass gammal att den redan har börjat trappa ner på träningen osv. (låt oss säga iaf. under 14, dock beroende på skicket, finns ju de som tävlar och tränar hårt enda upp i 20 årsåldern) så blir det nog ganska så mycket än ett halvblod på 5-8 år som e relativt outbildad (typ grundutbildad och lite till kanske).
Kan dock säga att jag tykker att det är kul att rida och träna lite yngre förmågor. Har gjort det lite tidigare, dock inte just inom fälttävlan, bara drssyr och hopp. :)
Här även kollat lite utomlands och hittat fina unghästar till bra priser (som jag har råd med), men då år man betala några tusen för transport också... :) Även hästar som är lite äldre (9-12 kanske) men som kanske inte kan komma så mycket längre än kanske 120 i hopp... :)
Iof. skulle det räcka ganska bra för mig som förstahäst dock känns det lite dumt att hålla på att importera en häst som egentligen inte är så himmla bra... :)
 
Senast ändrad:
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Nja...fast jag sa "inte en förmögenhet" inte 50 lapp...

Jag tror det finns en och annan hopphäst här ute i landet som provat på lite FT upp till*-ig. Såg en e Turban Rose för inte så länge sen på annons, kommer inte ihåg exakta priset men under 80 iaf. Den var nånstans 12-14 år.

Jo, men jag har inte sp mycket... :/ Har MAX kanske 60 tusen, men sen så ska jag köpa lite utrustning och sånt också, och det kostar ju en hel del, får leta efter begagnat och sånt, kanske se om man kan få med ngt i hästpriset ;D
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jo jag vet, men ska man ha en som inte är så pass gammal att den redan har börjat trappa ner på träningen osv. (låt oss säga iaf. under 14, dock beroende på skicket, finns ju de som tävlar och tränar hårt enda upp i 20 årsåldern) så blir det nog ganska så mycket än ett halvblod på 5-8 år som e relativt outbildad (typ grundutbildad och lite till kanske).
Kan dock säga att jag tykker att det är kul att rida och träna lite yngre förmågor. Har gjort det lite tidigare, dock inte just inom fälttävlan, bara drssyr och hopp. :)
Här även kollat lite utomlands och hittat fina unghästar till bra priser (som jag har råd med), men då år man betala några tusen för transport också... :) Även hästar som är lite äldre (9-12 kanske) men som kanske inte kan komma så mycket längre än kanske 120 i hopp... :)
Iof. skulle det räcka ganska bra för mig som förstahäst dock känns det lite dumt att hålla på att importera en häst som egentligen inte är så himmla bra... :)

Hmmm....var det inte det jag skrev? Att man kan få tag i begränsade hästar som räcker utmärkt just till dina syften men som säljs hyfsat billigt för att de är inga "uppåtgående" stjärnor längre men de har fått rutin.
Min erfarenhet är att 5-8 halvblod lämpliga till hopp/FT är BRA mycket dyrare än 50 lapp.
Ta nu inte detta som nåt påhopp, inte alls menat så, men jag tror du får svårt att hitta en ung lämplig häst i din prisklass. Som inte kräver en enorm mängd jobb innan de funkar iaf.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hmmm....var det inte det jag skrev? Att man kan få tag i begränsade hästar som räcker utmärkt just till dina syften men som säljs hyfsat billigt för att de är inga "uppåtgående" stjärnor längre men de har fått rutin.
Min erfarenhet är att 5-8 halvblod lämpliga till hopp/FT är BRA mycket dyrare än 50 lapp.
Ta nu inte detta som nåt påhopp, inte alls menat så, men jag tror du får svårt att hitta en ung lämplig häst i din prisklass. Som inte kräver en enorm mängd jobb innan de funkar iaf.

Jo men iaf :P

Jo jag vet, men det går ju att hitta utomlands, bla. finns det ett stort försäljningsstall utomlands som har lite platsbrist och vill sälja av en del av deras "sämmre" hästar, tex. denna, en valack på 5 år, 172 cm, har väl gått 1m lr 1,10m lr ngt sånt, men e kanske inte riktigt samma kaliber på den som på vissa av deras andra hästar (säljer hästar som är utbildade tom. Grand Prix). Denna skulle jag tex. inte ha emot, å den vill de bara ha 5000 euro för, plus frakt dåra såklart, men det är i Europa så att det är inte så farligt... :) Hoppas de inte får den såld ;D

Här e en film på honom :love: : http://tenerifestables.com/_video/portos.m1v
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Har ju helt okej härstammning också... :)

Father: Porter - Cassini - Capitol
MF: Koenisgpark
Mother: Mykonos - Amour du Boys
MM: Kordon Fuge - Kordon

Å om ni e intresserade av honom, SE GE FAN!! ;D Han måste finnas kvar :p
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hästen såg ju fin ut, men du har inte funderat på varför de visar en 5-åring löshoppad, och varför en så relativt välstammad häst kostar så lite? Vad vet jag, men det kan ju vara lite skumt minst sagt
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hästen såg ju fin ut, men du har inte funderat på varför de visar en 5-åring löshoppad, och varför en så relativt välstammad häst kostar så lite? Vad vet jag, men det kan ju vara lite skumt minst sagt

Ne iof inte. Men det är ju inte bara den de "rear ut" just nu utan typ 6-8 stycken. De har ju massor av hästar och priserna är generellt sätt lägre där. Jag vet en person här på buke som har köpt därifrån (utan att åka och titta på hästen, köpte grisen i säcken så att säga) och hon vart nöjd, köpte också en fin unghäst.

Just nu var det ju för att det var platsbrist där och så. :)

Tror de är seriösa, de har iaf. varit seriösa vad jag har förstått, vet flera svenskar som har köpt där ifrån så.
Har sett bilder från tävling också. Även från tävling i dressyr, men då inget avancerat precis men iaf. :)
Man får ju åka ner ifall man vill och rida de hästar man är intresserad av och sen ta med en hem (om man känner att man klickar med någon av dem dvs. :)). Men det kostar ju en del att åka ner dit. Iof kanske bara några tusen, men iaf. Det är ju pengar man skulle kunna lägga på en häst (för å få en bättre) eller kanske på en sadel eller dylikt.
Det tycker jag verkar konstigt om de vill lura än på pengar.
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hästen såg ju fin ut, men du har inte funderat på varför de visar en 5-åring löshoppad, och varför en så relativt välstammad häst kostar så lite? Vad vet jag, men det kan ju vara lite skumt minst sagt

Min erfarenhet är att allt som verkar för bra och billigt för att vara sant ÄR oftast lurendrejeri. Titta på ridhuset, inte 17 ser det speciellt välhållet ut där? Och såsom man sköter grejor så sköter man oftast djuren.

Håll du dig till Sverige och lägg ned lite tid och energi på att hitta din drömhäst istället för att försöka hitta genvägar. Det spar du nog mest pengar på i längden.

Skulle tippa på att det finns en och annan bukare här som själv driver seriösa försäljningsstall och kan tipsa dig om vad du INTE vill få med dig hem till ditt stall!
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Min erfarenhet är att allt som verkar för bra och billigt för att vara sant ÄR oftast lurendrejeri. Titta på ridhuset, inte 17 ser det speciellt välhållet ut där? Och såsom man sköter grejor så sköter man oftast djuren.

Håll du dig till Sverige och lägg ned lite tid och energi på att hitta din drömhäst istället för att försöka hitta genvägar. Det spar du nog mest pengar på i längden.

Skulle tippa på att det finns en och annan bukare här som själv driver seriösa försäljningsstall och kan tipsa dig om vad du INTE vill få med dig hem till ditt stall!

Mjo jag vet, men stallet ligger i Tjeckien, där har de inte samma standard på prylarna å så...

Men förstår vad du menar... :)

Men inte så att alla pollarna e billiga där, de har ju hästar för miljonbelopp å så oxå... :) Å hon på buke som hade köpt där ifrån sa att de var helt seriösa å så. Å den hästen hon köpte låg också i samma prisklass som min. Man kan ju be dem å skicka fler filmer och sånt om man vill.

Men förstår verkligen dina tvivel, samma tankar flyger ju genom huvet på mig med, men som sagt, tykker det verkar lite konstigt eftersom folk som har köpt där har sagt att allt funkat bra å att d va helt seriöst å så, å sen så har jag haft kontakt med dem å de har bjudit ner mig så jag kan ta med mig någon å sen va där nere över ett par dagar å bo hos dem å provrida osv. å då verkar det ju inte som lurendrejeri, jag menar, inte omöjligt att jag får för mig att åka ner å så :)

Även fast jag helt klart har ögonen öppna på hemmaplan då det blir lättare än å importera osv. :)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jag tycker gott att du ska åka ner om du ska ha en häst utomlands ifrån. Det finns många bra ställen men lika många (eller fler) som inte är det.

Men jag kan hålla med dig om att priserna ÄR lägre utomlands utan att det behöver vara något fel på hästen.
Men var noga med röntgen och bes och låt din svenska vetrinär också titta på plåtarna.

Jag hade nog lagt dom tusenlapparna på att åka ner och prova, för min del så hade det varit värt det. Även om man inte hittar någon man klickar med så är det ju bättre att märka det på plats än att man skulle få hem den där hästen och märka det hemma.
Allt kan vara så himla bra per telefon och mail men sen när man väl står där så är det inte alls som man tänkte sig och vill...

Och för den sakens skull behöver inte säljaren ha lurats, man har helt enkelt bara olika "referensramar". Den som är snäll för den ena och bråkig för den andra, den som är het för en är pigg och gla för en annan osv osv....
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Jo det är sant. :)

Det där med röntgen oc så har jag tänkt speciellt mycket på eftersom det känns som att det kan bara en sak som de skulle kunna "råka glämma bort att nämna" typ, nej men de kanske inte ser lika allvarligt på sånt där nere, vad vet ja. Men det ska genomföras iaf. tycker jag, veterinärbesiktning och sånt, gör man det när man tar in hästen i Sverige, eller på plats? Lr både och? Känns som att jag kanske inte skulle lita på en tjeckisk veterinär av ngn anledning, men känns lixom inte tryggt på samma sätt som i Sverige :)
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Visst kan du fynda utomlands... :banana:

Men när jag läser vad du skriver känns det som att du har 20% chans att lyckas och 80% risk att bli blåst :crazy:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Visst kan du fynda utomlands... :banana:

Men när jag läser vad du skriver känns det som att du har 20% chans att lyckas och 80% risk att bli blåst :crazy:

Asså jag fattar att ni e skeptiska, d e jag också, men hur fan kan de blåsa än när man typ vetrinärbesiktar, röntgar, provrider osv.?? :crazy: :mad:
 
Sv: Börjar bli dags snart... :)

Hihihi... :p På 00.31 ser det ut som att näsan inte når ner i backen... kanske det är därför den är på rea :rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
684
Senast: Andromedae
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 031
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 759
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp