Börjar man tävla för tidigt??

break_a_leg

Trådstartare
I dag har jag varit och tittat på en lokal ponnyhoppning. I kat B/LD så blev minst 7-8 ryttare tillsagda av domaren (i högtalarsystemet) att dom använde sitt spö på fel sätt. En del rappade till före varje hinder, och en del "läxade upp" sina ponnier när dom fick stopp. I kat C och D var det inte alls samma sorts ridning.

Vad beror detta på? Är det att man börjar tävla innan man är mogen för det? Jag har aldrig varit med om så flitigt användande av spö tidigare....
 
Tjena,

Jag har själv tränat både ponnyryttare och äldre ryttare så jag förstår vad du menar. Problemet är att barn ofta har svårt att ta till sig resonemanget kring att en ponny stannar på hinder, hur säger man till en 7-8 åring att problemet ligger i att ponnyn har tröttnat på att komma fel på hindret varje gång och helt enkelt föredrar att få en snärt med spöet? Till detta har du ofta okunniga föräldrar som anser det otänkbart att deras barn inte skulle kunna rida.. Summan blir att om ponnyn stannar så är den dum och förtjänar en smäll.. Missförstå mig inte, ingen skulle bli gladare än jag om det gick att förklara för barnet att felet ligger i ridningen och inte hos ponnyn. En enkel lösning är väl att förbjuda spö under en viss ålder då detta hjälpmedel ej kan brukas med förstånd utan viss mental mognad.

mvh/
Daniel :banana:
 
Jag bor pa Irland och har har vi en helt annan tavlingskultur. Har borjar ungarna tavla VALDIGT tidigt jamfort med Sverige. Sa fort de kan halla i sej sjalva over ett hinder (i sadeln eller martingalen) sa travar foraldrarna brevid och leder ponnyn over hindren. Barnen ar ca 4 ar. Nar de ar runt 5-6 klarar de av att i alla fall trava runt en LD. Vi har aven en klass som heter under 7 ar, och da ligger hindren pa ca 40 cm. Efter det ar det under 10 ar, och hindren ligger da pa 60cm. Givetvis tavlar aven barnen LD-Svar.
Jag ser inte alls det du sager. Om ponnyn stannar och det helt klart var barnets fel och barnet "laxar upp" ponnyn, sa ar det inte domaren utan foraldrarna som gar in mitt pa banan och tar spoet av barnen. Dessutom far de en ragal utskallning nar de kommit ut fran banan.

I Sverige borjas det inte tavlas for tidigt, men foraldrar mesar med sina barn och later de gora bast de vill ibland.
"Hon ar sa ung, hon forstar inte riktigt annu" har jag hort flera foraldrar saga i Sverige. Konstigt att man har mer disciplin pa sina barn nar de tavlar pa Irland och att de ungarna fattar. Nu gor ju barn som de vill i manga fall, men som foralder maste man saga till och lara barnet vad som ar ratt och fel.
Att de klatschar till ponnyn pa bogen ar en sjalvkansla grej. Det gor barnen far de da sager till ponnyn att komma igen. Jag ser hellre att barnen lagger spot pa bogen ar skriker at den!
Nar det handlar om sma barn sa ar det svart for dem att kontrollera ponnyn hela vagen runt en bana...om de kanner att de maste anvanda spot for att deras ben ar for svaga, sa tycker jag att det ar helt ok.....daremot ska spot anvandas som en forlangning av skankeln, och inte som en bestraffing.
Jag tycker det ar bra som barnen hamnar fel osv pa hinder...da lar de sej att koncentrera sej. Det tar lang tid att bli en bra ryttare, och nar man kommit sa langt pa ponny, ar det dags att ga over pa hast...och dar far man borja om lite grann. Det ar inte riktigt samma grej.

Jag tycker dock inte att domarna ska vara overdrivt harda, speciellt inte pa en lokal tavling dar bade barnen och ponnierna kan vara unga. Och med erfarenhet lar man sej mycket mer an en tranare eller foraldrar kan lara ut.

Det borjas inte tavlas for tidigt i Sverige, daremot borjas det uppfostras for sent!!
 
Den här domaren följde ju TR, vilket jag tyckte var positivt. Och när barnen är under 13 år så är det ju föräldrarnas ansvar att kunna TR.... Visst handlar det om föräldraansvar, men det måste ju också ligga på tränare och instruktörer som dom här barnen rider för.

Jag tror att Sverige har mycket att lära av Irland och England när det gäller barn och tävling. Här i Sverige finns det ju inte speciellt många cm-hoppningar att ställa upp i....
 
Jaa, det är ju bra att domaren säger till, men tioåringar med sporrar då? inte bra det heller... :( Själv vet jag att jag lätt bli så nervös och lättirriterad på tävlingar att jag "läxar upp" vid HELT fel tillfällen, och därför har jag varken spö, sporrar eller mitt vanliga pessoabett, utan med ett rakt äppelbett istället! :) :p Själv funderar jag på att bli ridlärare, en sån ridlärare som Maria är... Många har kommit gråtade ut från lektionen, men å andra sidan var det hon som lärde mig att RIDA. T ex en gång tog hon mitt fina nya spö och satte bakom ryggen och framför armbågarna så att jag skulle sluta luta mig framåt. Gjorde jag det igck spöet av. Har haft henne på tre ridläger och varje morgon vaknar man med träningsvärk. Det är sånna ridlärare som borde ha nybörjarna! Jag var trots allt bara sju år då, men det behövdes säkert, kan jag mycket väl tänka mig... Hennes sätt att lära oss rida lätt, ojoj... Vi travade ut i skogen i en å en halv timme och travade nästan hela vägen. Jag kvävdes nästan i håll, om ni förstår vad jag menar!

Livet ska inte vara en dans på rosor, det ska vara roligt också! :idea:
 
Det borjas inte tavlas for tidigt i Sverige, daremot borjas det uppfostras for sent!!

Helt min åsikt!! Bättre ordning på ungarna från början, så slipper man allt trassel längre fram! Tycker inte att det är för tidigt att börja med "småtävlingar" i 5-6 årsåldern, det är fostrande för deras fortsatta ridning.
Däremot är det som sagt föräldrarnas uppgift att ta tag i spö- och sporranvändandet INNAN barnet hinner bete sej illa på banan....Men det får ju inte bara bli TÄVLING, det ska ju faktiskt vara kul också!! ;)
 
Pa Irland far man inte anvanda sporrar forrens man rider d-ponny!! Vilket jag tycker ar helt ratt. Man ska lara sej att rida riktigt innan man borjar att ta fram hjalpmedel.

Men pa Irland far man tavla i nastan vilket bett man vill, aven pa ungponny. jag tycker att det ar lite konstigt att man i Sverige inte far tavla en ungponny pa nagonting starkare an ett tredelat. Det ar ju nar de ar unga man behover lite mer kontroll, nar de ar aldre och mer valskolade har man ju "snallare" bett. Fattar inte logiken... :confused:
 
Ja, jag såg det när jag flaggade på ponnytävlingar i somras också. Det är hemskt hur de använder spöet ibland! De borde nästan inte få ha spö om de ska använda det sådär. :mad:
 
Det är inte ett dugg svårt att ha en välskolad ungponny heller, det gäller bara att vara noggrann med lydnaden från dag ett. I alla situationer.

Hur bra förtroende för handen får en ungponny om den direkt från start betslas upp?
 
Min uppfattning är att man börjar TÄVLA för tidigt - det är på allt för blodigt alvar och många föräldrar pressar verkligen både ungarna och ponnierna. De första tävlingarna ska vara på kul och man ska bli glad för allt som går rätt. Vägrar man ut sig på första hindret ska man vara glad över framhoppningen eller att man alls kom in i ridhuset etc. Jag har varit funktionär och sett föräldrarsreaktioner när det gått sämre än förväntat. Barnen måste få ta små tävlingar för vad de är värda och slippa föräldrar som tror att det rör sig om WC-poäng!

(Plus att helt gröna ungar ska inte rida helt gröna ponnier - om inte föräldrarna är MYCKET rutinerade. Det finns duktiga, rutinerade ungar i sex-sju års åldern som kan rida ungponnnykategori A och B)
 
Själv så ser ja problemet i många tränare. Dom lär barnen att dom ska slå hästen när den gör fel.
Om tränarna skulle säga till dom o lära dom rätt från början så skulle itne detta ske.
 
Hejsan! Jag tror inte att man börjar tävla för tidigt, men som sagt uppfostras barnen för sent nuförtiden... Men jag har faktiskt själv fått spövarning 1 gg. Det var när jag var ute och tävlade min medryttarhäst. Hon vägrade på ett hinder och jag la till spöt en gång på bogen, hon kände det knappt! Men spövarning blev det... =(

Jaja, det var då och nu är nu!!!/ Jansson
 
jag tror då inte att det har med att man börjar tävla för tidigt. Då det finns ryttare på högre nivåer på ponny som är äldre än b-ponny ryttarna som gör detta och även en del på stor häst. Varför det gör så kan jag inte svara på. Vem vet vad som pågår i dessa människors huvuden?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 357
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 142
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp