Börjat rida igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter ca fem års uppehåll har jag börjat rida igen och det är så roligt, både ridning och stallpyssel.

Fick ta bort mitt halvblod som jag haft i fem år, men känt i tolv, när han var 22. Provade rida på ridskola några månader men det var inte så roligt. Hade blivit feg med åren och de hästar jag var trygg med att rida var inte så roliga dressyrmässigt. Så jag slutade rida och köpte hund.
Så var jag på turridning på islandshäst i januari och det var jättekul och jag började fundera på om man kunde hitta en trygg isis att vara medryttare på. När jag bestämt mig för att börja leta tog det bara två dagar att hitta en. Det är hos en kvinna som har eget stall och jobbar deltid med att ta emot hästar för tillridning och försäljning. Hon har också ridlekis på egna hästar och på dessa har hon även medryttare. En lugn isis som är inköpt att passa på ridlekis är just nu perfekt för mig. Det är uteritter som gäller och ofta kan man hitta något sällskap, men ibland blir det själv.

Så idag red jag för tredje gången, första gången helt själv. Gick jättebra. Och under dessa gånger har jag kunnat konstatera att hästen inte är rädd för hundar, bilar, tåg eller att grannen tvättar bil med högtryckstvätt.
 

Det ingår att man har en kvällsjour/månad och jag har nu haft min första. Fodrat i lösdriftshagen vilket var mysigt. 10 isisar dyker upp i mörkret och vill ha mat. Lite gruff om vem som ska ha första högen men inget allvarligt.
Tog också in de tre som står inne på natten från deras hagar. Tror det är första gången jag hanterat en vuxen hingst, men det var inga konstigheter.
 
Idag blev det ösregn på ridturen, men det var roligt ändå. Fick till lite tölt den här gången.

Fick också se att alla islänningar inte är lugna och orädda (det visste jag ju egentligen). Hade sällskap av en häst som stegrade sig två gånger och gick på sniskan och tittade på "läskiga saker" flera gånger. Den jag rider brydde sig som tur var inte alls.
 
Min häst hade gått som turridningshäst och hade bra gångarter. Han anpassade sig verkligen efter ryttaren, kunde man inte rida tölt ja då blev det nåt ditåt. Kunde man rida galopp då jäklar fick man galoppera :heart. Satte man upp en treåring på ryggen gick han jättesnällt, tills treåringen började skänkla och tog mantag :-) då fick farmor bromsa lite :crazy: . Han var liksom tre hästar i en, hoppas @Silver Girl att du får en sån.
 
Låter som en mysig häst du fått tag i att rida :)
Älskar islandshästar. Ev blir nästa en sån. Fast jag har ju ponnyn just nu och han var ju lurvig som en islandshäst innan han klipptes :D.
 
Idag blev ridturen lite senare än planerat. Ville inte störa.
26722
 
Haha, ja ibland blir man lite förvånad över avståndet till marken. En period var jag van att rida en ponny på 145 cm så marken var inte så mångt borta när jag hoppade av. Sen red jag en jätte på 175 cm på ridskolan. När jag hoppade av kändes det som att jag aldrig skulle landa! Jag bara föll och föll kändes det som :D
 
Lugn och skön skrittrunda i solen idag.

Men om jag inte tänker mig för ramlar jag nästan vid avsittning - marken är ju 25 cm närmare än jag är van vid.
Jag har två medryttarhästar - en på 122 cm och en på 165 cm. Jag brukar rida dem direkt efter varandra och får alltid påminna mig själv om vilken jag sitter på när det är dags att sitta av :laugh:
 
Har tröttnat på att bara rida runt i närmaste lilla skogen de gånger jag inte hittar sällskap så idag bestämde jag mig för att våga mig ut på en längre runda.
Det gick bra, men med lite testande i form av backande och försök att vända. När jag envisades gav hon upp efter någon minut, men provade igen tjugo meter senare. När jag vann igen gav hon upp. Det var väldigt tydligt att hon inte var rädd så jag vågade stå på mig.
I vanliga fall blir jag nervös i sådana situationer men inte på denna hästen :love:.
 
Red den lite länge rundan på egen hand igen igår. Inget testande och hon var pigg och framåt. Jag jobbar på att slappna av och själv inte bli nervös och spänd. Vilket innebär att hästen får stå ut med min sångröst när vi skrittar. För när man sjunger så kommer man ihåg att andas. Och försöka komma ihåg sångtexter gör att man inte hinner fundera så mycket på om hästen kommer reagera på saker. Men måste lära mig fler sånger om jag ska rida långt, det blir mycket upprepningar just nu.
 
Red den lite länge rundan på egen hand igen igår. Inget testande och hon var pigg och framåt. Jag jobbar på att slappna av och själv inte bli nervös och spänd. Vilket innebär att hästen får stå ut med min sångröst när vi skrittar. För när man sjunger så kommer man ihåg att andas. Och försöka komma ihåg sångtexter gör att man inte hinner fundera så mycket på om hästen kommer reagera på saker. Men måste lära mig fler sånger om jag ska rida långt, det blir mycket upprepningar just nu.

Haha, jag brukade också sjunga för att lugna mig och pållen. Kommer man inte ihåg texten får man hitta på en egen text! Det kan bli en kul sång :)
 
Red den lite länge rundan på egen hand igen igår. Inget testande och hon var pigg och framåt. Jag jobbar på att slappna av och själv inte bli nervös och spänd. Vilket innebär att hästen får stå ut med min sångröst när vi skrittar. För när man sjunger så kommer man ihåg att andas. Och försöka komma ihåg sångtexter gör att man inte hinner fundera så mycket på om hästen kommer reagera på saker. Men måste lära mig fler sånger om jag ska rida långt, det blir mycket upprepningar just nu.
Brukar också sjunga om jag märker att jag spänner mig.
 
Till listan på saker hästen inte är rädd för kan jag lägga tre barn, varav ett med paraply, som kommer springande i en trädgård ropandes "heeeej, vad heter din häst?"

Jag fick hjärtklappning och trampade ner i stigbyglarna, för det där hade ju fått alla hästar jag tidigare känt att reagera. Men hon lyfte bara lite på huvudet och skrittade vidare, hon är ju handikapphäst på ridlekis.
 
Ridit en härlig tur på ca en timme idag. Pigg häst som gärna ville springa lite extra pga flugor. Och så skönt att när det dyker upp traktor/lastbil/husbil på smal väg bara kunna gå åt sidan och vinka förbi dem på lugn häst (japp, vi mötte alla tre idag).

Men jag har bestämt mig för att sluta. Även om det bara är en gång i veckan så här jag svårt att hinna. Jag vill fortsätta med linedance som jag och systern började med i våras, jag tränar hunden längre pass 2-3 gånger i veckan och jag jobbar ett jourpass 3 gånger i månaden. Jag vill hinna lite annan träning och gärna ha en frikväll nästan varje vecka. Och det ska ju städas och tvättas och handlas.

Ska kanske hjälpa till att rida till betet nästa vecka, det beror på vilken tid det blir. Annars var dagens tur ett bra sätt att sluta på. Till skillnad från när jag slutade för fem år sedan pga rädsla.
 
Det där med att sluta gick ju sådär...

Sista ridturen var så rolig att jag ångrade mig ganska omgående och jag insåg också att hitta en liknande häst i närområdet skulle bli svårt om jag vill bli medryttare igen framöver. Tvingade mig att tänka igenom tidsåtgången noga några dagar, sedan frågade jag om jag kunde få fortsätta. Kommer säga upp gymmet (som jag ändå inte tycker är speciellt roligt) och vissa veckor får hunden hoppa över en träning så går det ihop sig.

Ägaren hade inte hunnit hitta någon annan, så det gick bra! Idag har jag ridit vid betet. Tar lite längre tid då man först måste åka till stallet och hämta utrustningen. Lite ovant men kul att bara binda upp i staketet och göra i ordning. Inte de bästa ridvägarna, men det är ju bara några veckor till.
 
Jag sjöng Amazing Grace i tre kilometer när jag red ut ensam första gången. Gick bra. :D

Alltså något heeeelt galet hände precis!

Jag satte på en Netflix serie på TVn, nytt avsnitt av en serie. Pillade på mobilen medan den laddade avsnittet. Precis när jag läst din mening så spelade Netflix Amazing Grace låten!!!!!

Say whaaat!
 
I dag har jag ridit med en arbetskompis. Hon har haft det besvärligt i höst då hennes man oväntat lämnade henne i somras. Jag har sagt att om hon vill hitta på något så är det bara att säga till. Hon frågade om hon kunde följa med till stallet någon gång och bara klappa och lukta häst. Men då jag rider ut så hade hon blivit ensam i stället runt en timme, så jag kollade om hon kunde låna en häst och följa med, och det gick bra.

Så idag red vi tillsammans. Hon har inte ridit på flera år så jag tänkte att vi nog mest skulle skritta. Men hon ville ha lite fart, så vi galopperade en hel del. Jättekul! Vi kommer säkert göra om det igen.

Och ut till hagen fick jag ta en extra häst. Lite de-ja-vu att gå mellan två svarta hästar. Både min egen och dennes sista hagkompis var svarta och gick bra att ta ihop. Fast dagens hästar var ju 30 cm mindre :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp