Börjes Appaloosa-sadlar ...

E

emmath

... som de sålde för flera år sedan och som då var ganska billiga. Är det samma sadlar som nu heter Prestige och som är ganska dyra? Till exempel de som heter Venezia och Venus D ser ju ut att var väldigt lika de som fanns på Börjes. Om det är samma, vad har hänt som gör att de blivit så populära och dyra? Någon som vet?
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Japps, det är samma. De har SKENAT i pris. Men det är samma (dvs inga kopior eller så utan äkta). Hade an Appaloosa Prestige Venezia från just börjes. Köpte den tidigt 90-tal beg för 2500 kr, sålde den tidigt 2000-tal för 5000 kr så en av de absolut bästa affärer jag gjort.

Jag vet dock inte varför priserna skenat så vilt.
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Det har dom väl gjort på dom flesta sadlar! Prestiges Hippos-serie ligger ju fortfarande runt 10.000kr...
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Man får tänka också att kronan har blivit mindre värd och då går priserna upp.
I en annan tråd kunde vi ju om en Stubben som kostade 1400:- på 70-talet, vilket var en lön för vissa då.
Nu vet inte jag hur länge sen det handlar om, men pengarnas värde har stor betydelse.
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Visst har kronan sjunkit men det var inte så långt sedan som 70-talet utan snarare slutet av 80-talet/början 90-talet. På Börjes var de här sadlarna riktigt billiga, Stübbensadlarna där kostade 2-3 gånger så mycket. Nu ligger Stübben och Prestige på ungefär samma prisnivå. Är det bara ny importör och bra marknadsföring det handlar om???
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Appaloosa har gjort stora förbättringar på sina sadlar under dom sista åren både vad gäller passform o kvalitet så därför har dom helt naturligt oxå blivit dyrare! När jag pratade med en sadelmakare så rek hon varmt att köpa en nyare Appaloosa (hon säljer inga sadlar själv o jobbar heller inte åt nån butik) men dom äldre modellerna avrådde hon från då dom tydligen hade varierande kvalitet.
 
Sv: Börjes Appaloosa-sadlar ...

Det var skönt att höra att det var kvaliteten på sadlarna som är skillnaden och inte marknadsföringen ;) Tack för svaret :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: underensten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 268
Senast: Takire
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp