börjes sadel

R

rabbe

hur e den där saden från börjes för 700 nån ting??
asså jag nöjer mej med en bilig sadel bara den holler ett år lr så
är den hård att rida i lr???
om man beställer en sadel hur mycket får man då betala i frakt??
 
Din häst nöjer sig förmodligen inte med en billig sadel där enda kravet är att den ska hålla i ett år och inte vara hård att sitta i.

Din häst kräver perfekt passform och att sadeln placerar dig i en bra sits så att den kan bära dig på ett sätt som inte skadar den.

Det tar många år att utbilda en sadelmakare som kan tillverka en sån sadel, och det tar många arbetstimmar att tillverka den. Dessutom kostar materialet en hel del. 700 kronor räcker inte långt där...

Ska du bara ha sadeln i ett år, så köp en vettig begagnad märkessadel och sälj den sedan igen när du är klar med den. Ta dessutom hjälp av någon kunnig människa, t ex en sadelutprovare, när du köper sadeln.
 
men det är så har att jag kanse ska ha en ponny på foder å den ska medans jag ha den va till salu å den har ingen sadel så jag vill inte stå å betala typp flera tusen för en sadel då lr
 
billiga sadlar kan ju passa bra. en kompis har en häst som hon har en billigsadel till. hon vil gärna ha en ny hoppsadel av bättre märke, men hittar ingen som passar!
billigsadelen är den enda hon kan använda utan at han får problem med ryggen.

håller med om at det kan vara bra at kjöpa en begagnat istället, men då måste man ju undersöka om bommen är hel och rak. behändigare at bara beställa en ny...

läste i et innlägg i en annan tråd at dom inte var helt likadana ändå om det var samma märke och storlek. men hon tyckte mycket om sina billig-sadlar.

tror börjes tar ca. 80 kr i frakt
 
Är det bättre att lägga dessa tusen en bra sadel kostar på veterinärräkningar i stället???
 
Vi har faktiskt den sadeln till vår foderponny... (fast inte vi som köpt den)
Visst, man märker att det inte är någe vidare kvalité på lädret eller så. Men det är HELT ok att rida i! Skön faktiskt.
 
Den billiga Börjes sadeln jag har är inköpt -85!!! Den är nu inte vacker att se påmen den är fortfarande fullt funktionsduglig. Och den ger varken ryttare eller häst några skador. Jag och min kompis har omväxlande använt den på våra hästar. När den som haft sadeln har den använts tills den hästen har breddats ur den. Just nu har den inte använt på 1 år då ingen av oss just nu har häst som den passar. Men undertiden den användes som mest reds den i ca 5ggr/vecka under 8 år på samma häst. Och ingen av ryttarna har vägt under 60 kg.
 
Nej nej :p min pappa har ridit i den och han vägde då 85+ vid det tillfället. Sadeln är fortfarande hel och i rätt bra skick
 
Jag vill bara varna för att de kan vara sneda från början... iaf dom jättebilliga på H***s var det när de var nya i affären. :o Dessutom sa en veterinär/sadelutprovare att man kan bryta bommen själv på såna sadlar... :crazy:
Sen är det ju klart att du inte vill lägga ut massor på en häst som du bara ska ha ett tag... (om jag försod rätt) Och då kan det ju gå bra med en sån sadel, jag vet inte!
 
Tycker inte att du ska köpa en sån sadel!! Föe det är inte kul att stå med en pålle med ryggproblem bara för att man inte ville lägga mer på sadlen!! Rid barbacka i så fall.
 
Jag vet en häst som fick så ont i ryggen av en sån billig sadel från börjes att dom fick ta ut en massör och hästen fick stå flera månader!
Jag skulle hellre rida barbacka än att slänga på min häst en sån skitsadel rent ut sagt!
 
En sådan sadel skulle inte jag lägga på hästryggen.
Skit rent ut sagt.
Lägg pengarna på en bättre begagnad märkessadel som passar hästen och låt den slippa ryggskador.
 
Men sälj då sadeln efter att ponnyn är såld? Finns stor marknad för beg. sadlar.
Eller rid barbacka.
 
En kompis har en sådan sadel till sin "sällskapshäst" som bara rids 1-3 gånger i veckan. Sadeln köptes förra sommaren och hästen har inga bekymmer med den och han får heller inga små knölar osv av den. Sadeln är fortfarande hel och fin och vi som rider i den väger ca 50-65 kg.

Sitsen är bekväm med högt bakvalv, men det är jättedåligt stöd för underskänkeln. Det tycker jag i alla fall, men jag är väl van vid sadlar där man får rejält stöd.

Jag skulle nog själv aldrig köpa en sådan sadel, men det är inte för att den är billig utan för att jag vill ha en hållbar, skön sadel med bra stöd så jag inte far fram och tillbaka med skänkeln.

Lotta
 
Min kompis hade den till sin shettis. Dom var nöjda med den tills nu i sommras. Bommen är helt sne nu!!
 
bara den passar hästen så.. Det är ju absolut INTE bara du som ska tycka den är skön. Den måste passa hästen för att det ska funka och för atthästen inte ska få ryggsmärtor eller annat.
men om den nu passar så borde det ju vara okej...
 
ja det e ju klart den ska passa tror ni jag skulle köpa en sadel som inte sitter bra ????
 
problemet är att en sån sadel omöjligt ligger bra på en häst. Det är skit rent ut sagt.
Rid barbacka istället.

Nirak
 

Liknande trådar

Fritid Jag fick en ljus idé om att sälja mina kristyränglar på bokmässan, eftersom det känns som om de passar med det lite gammaldags temat...
2
Svar
38
· Visningar
1 884
Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 957
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp