Börjes transportdamasker

P

plastik

Är de billiga transportdamaskerna från Börjes (175:-) något att köpa när man, som jag, bara transporterar hästarna några få mil om året?

Nu har jag inga skydd alls på benen på hästarna under transporten (har bara transporterat hästarna runt en-två ggr), men det skulle ändå kännas tryggare att ha något då det iaf blir någon resa om året, kanske oftare om jag börjar träna på egna hästen också.

Så är de här skydden något ni kan rekommendera eller bör jag satsa på några bättre/dyrare?

Tacksam för svar!
 
JAG skulle aldrig transportera min häst med dom skydden, jag vill ha höga, kraftigare skydd... Men om alternativet är inga skydd alls, så är det ju bättre med dom skydden! :)
 
Jag har fortfarande de skydden. Jag är på väg att köpa nya, för de börjar bli söndertrampade. Jag har haft dem i typ 5 år.

Denna gången ska jag köpa ett par rejäla höga transportskydd. En fix idé av mig, för det där med att de ska vara höga vet jag egentligen inte syftet med. GIVETVIS är det till för att skydda hästen (det fattar jag). Men det är väl endå inte så ofta de trampar sig så högt upp. Mina hästar har i alla fall aldrig skadat sig i dessa låga och billiga Börjes tranportskydd, så jag tycker att de är klart prisvärda.

Lotta
 
de låga skydden duger rätt bra faktiskt! Har haft sånna "jämnt", och det har funkat. Ska iof köpa höga så småningom, men de låga funkar om man inte har en helvild häst.
 
nej, trampa sig på hasarna gör dom nog inte :D det är väl mer för att skydda mot stötar och så tror jag... sen så är det ju olika hur hästen uppför sig på en transport, om den står helt stilla, sparkar osv...
 
Hmmm... Det där med att de höga skyddar mot stötar har jag inte tänkt på. Mina hästar har väl varit lugna och snälla i transporten och då har det funkat med låga.

Lotta
 
Vissa transporter har även kanter och knoppar på pinnen som man fäster mellanväggen i golvet med och där kan hästarna skada sig.
 
Tack för svaren!
Kanske har jag ändå råd med några längre. Om det blir mer resor i framtiden kanske det är lika bra att införskaffa ett par rejäla skydd från början. Jag har också hört något om ett fall där hästen backade ur transporten (tror jag) och lyckades riva upp hela benet, vilket inte hade skett om hästen haft höga skydd. Så de har säkert ett syfte även om hästarna inte trampar sig själva så högt upp..
 
Köp inte för billiga skydd, de bara går i sönder =/ Det är bra med förstärkta längst mer då fransar inte kanten sig lika fort och dessutom är det bara 3 knppningar så det är lite enklare att få på dom rätt.. Det finns billiga..ungefär 400-500 kr tror jag. Kommer inte ihåg märket men jag såg dom på Ekohallen i Fjälkinge. Nu har min syster redan skydd anners hade jag köpt dom till min häst..
 
Tänkte lite innan och kom fram till att alla höga skydd jag sett är i strl Full och eftersom det är fjordingar jag har, har de ju mycket kortare ben än halvblod, vilket borde betyda att de transportskydden borde täcka mer eller mindre hela benen på mina hästar?
Har ju ett par bandageunderlägg i normalstorlek sas, och de är ju åtminstone ett par-tre cm för långa, så då borde det väl vara samma sak med transportskydd anpassade för stora hästar, vilket alla tycks vara?
 
Ingen som vet om det kanske går att använda långa skydd i strl full till fjordingar?
 
Borde nog inte vara några problem tror jag...fjordingar har ju grövre ben o en mindre strl då blir dom ju smalare i benen osså...
 
jag har sådana där från hööks för 149:- Dom har jag haft i 4 år nu men ja... har ju inte åkt med dom på två år så... :smirk:
 
Mjo, men jag vet faktiskt inte om de har så mycket tjockare ben än "vanliga" hästar. Iaf inte mitt sto, hon är inte alls så grov. Och valacken har strl Cob på senskydd då Full-storleken såg alldeles för lång ut.

Så då borde väl även transportskydd i den storleken vara rätt långa eller kan det fungera ändå?
 
Då kanske det räcker med cob då...?

Min fjording kan inte ha mitt varmblods benskydd som är strl M... dom räcker inte runt, blir en glipa... :smirk:
 
De billiga transportdamaskerna från börjes är inte så tokiga, finns väl bättre skydd men dessa är klart bättre än ingenting alls och täcker det allra viktigaste iallafall.

Har inte haft problem med mina hittils iallafall.
 
Jo, men var hittar jag några skydd i strl cob som inte är alltför dyra?
 
Jo, de blir kanske de iaf. Som du säger skyddar de iaf kanske det viktigaste och är bättre än inget alls. Ingen av mina hästar är väl särskilt vana vid att åka med skydd heller, så det är väl även bra att börja med lite mindre då, kanske..
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp