Börjes vs. Hööks

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Vet inte om det bara är jag, men jag har upplevt måååånga gånger att jag har köpt saker ifrån Hööks som jag inte varit riktigt nöjd med. Köpte ett flugtäcke som gick sönder andra gången jag använde det (skulle ta av det och så lossnade en rem), till flugtäcket skulle jag få ett halstäcke men kvinnan i butiken försökte lura mig, sa att det låg ett halstäcke i påsen men det gjorde det inte när jag kollade mitt framför ögonen på henne. (trots att hon själv hade öppnat påsen och tittat då jag frågade om det fanns med :mad: )
Köpte jodhpur skor som började läcka in, jag är väldigt noga med mina grejer och smörjer och tvättar ofta! Vinterkängorna jag köpte därifrån gick också sönder fort som bara den :/ även ridbyxor, chaps och grimmor har gått sönder ofta för mig. Har flera kompisar som handlat där som upplevt samma sak!

Men så har jag fått höra om Börjes flera gånger från kamrater, och där ska grejerna ha hållt bra och klarat av att användas. Var själv inne på deras hemsida idag och jämförde priset på ett träns med ett träns på Hööks, och på Börjes skulle jag ha sparat nästan 200 kr om jag handlat tränset där :eek:
Så efter vad jag har hört och upplevt är det såhär; Hööks har dyra saker som pajar fort, Börjes har billiga saker som håller längre.

Vad har ni för erfarenheter av dessa två butiker? Vad tycker ni är bäst/sämst?
A penny for your thoughts :bump:
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Har aldrig varit nöjd med Hööks produkter. Dålig kvalité genomgående. På Börjes däremot har jag fyndat mkt bra saker (dock endast i butik där utbutet är större än i deras internetshop).
T,ex ett rengtäcke för 300 kr som har hållt i 2 år utan att läcka in de minsta trots ösregn hela dagarna.. Täcken av olika 'märken' i samma prisklass desutom.
Även träns (dock ej börjes egna utan märkesträns) som varit toppen.

Så ffa täckena är jätteprisvärda, exakt samma kvalité som horsewaretäckena, kanske inte i slitstyrka men iaf på att dom håller tätt osv!
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag handlar extremt sällan på Hööks, bara i nödfall, just för att kvalitén är så urusel och priserna så höga. Inte ens grimmorna håller ju för sjutton!

Börjes är svåra att kategorisera, för kvalitén är enormt varierande. En del träns är rena leksaksgrejerna med torrt och plastigt läder, medan andra är jättefina. Samma med täckena. Det är ffa läder och täcken som varierar i kvalitet, i övrigt är jag alltid nöjd med det jag köper där: reflexer, borstar, stallgrejer, grimmor etc. Skorna är ingenting att hurra för. I butikerna har de ju en del märkesgrejer, ffa bland ridkläderna, men inte på nätet.

Mitt tips är att åka dit. Det finns ett i Kungsbacka, det ligger ju tio mil från Uddevalla så det är kanske ingenstans man åker bara för att kika men är du i Göteborg i sommar så är det verkligen värt omvägen! Går busfort att åka dit.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Lite grann kan jag hålla med om Hööks. Jag har haft grimmor som gått sönder, ett otal fleecear där dragkedjan gått sönder efter ett par månader, täcken som släppt in regn mm mm. Jag köper i princip aldrig ett täcke av dom eftersom jag inte tycker att dom håller.

MEN jag har också ett par jodphursskor av Hööks eget märke som är inne i 4:e säsongen och håller än, trots att dom har varit med och jobbat otroligt mycket, en jättefin lätt sommarjacka som är inne i 5:e säsongen och ser ut som ny, ett snyggt och bra träns, ett par stigläder som är smidiga och fina, funktionströjor som hållit flera säsonger, tyglar, benskydd, transportskydd mm mm. Har även köpt tävlingskavajen där billigt, och den är fin.

Så jag skulle säga att kvalitén varierar, man får lära sig att botanisera lite bland deras grejer.

(Och luras har jag aldrig varit med om att någon har försökt på Hööks, det var säkert ett missförstånd.)

Börjes har jag inte beställt så mycket ifrån för att jag tycker att mycket av deras grejer är så fula :o så jag har inte så mycket att uttala mig ifrån.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Har i alla år (25 år) handlat på Börjes. Vad får man vad man handlar för, ja- men det har alltid varit värt det. De saker som gått sönder/ varit urusla har uppvägt att man kommit så billigt undan.
En gång handlat på Hööks via postorder. Ett vintertäcke som benspännena gick sönder på, tog ett halvår att få "rätt" mot Hööks, vilket betydde att vintern var till ända.
En del har det väl blivit hos Hööks men då alltid i butik så jag ser vad jag betalar för då det kostar alltid en slant mer.
De gånger saker gått sönder/ varit fel hos Börjes har nya saker varit på gång med vändande post. Men med tiden har det suttit längre och längre in även om de ff har en bra service.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag handlar hellre på Börjes än Hööks!

Klart jag har handlat på Hööks men jag håller mig helst till Börjes ;) Man får ju vad man betalar för men känner att jag inte är missnöjd med något jag har köpt från Börjes :) Har både handlat i butik och via postorder på Börjes och har inte behövt reklamera något!
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag har handlat riktigt mkt på Hööks och har egentligen bara varit riktigt missnöjd en enda gång och det var ena sidostycket på ett träns där det nedre spännet var böjt inåt istf utåt (det var ett vanligt spänne, inte ett med inåtvänd knäppning). Jag reklamerade aldrig det för när jag skulle börja använda det var kvittot försvunnet (skickade sambon att handla ett extra "bra-att-ha-träns"). Annars har jag handlat täcken, träns, grimmor, reflexer, benskydd, kläder - you name it och inget har gått sönder så enkelt som ni beskriver. Å andra sidan handlar jag alltid i butik och kan kolla kvaliteten lite då.

På Börjes har jag inte handlat lika mkt, men inte varit missnöjd då heller. Jag kanske har sjukt låga krav??? :o :D
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Alltså, Jag gillar hööks. Jag har en del saker därifrån som har hängt med ett bra tag. En lädergrimma bland annat.
Det är den absolut bästa grimman jag äger och den har varit med i många år.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag gillar hööks! Börjes är väl bra på sitt sätt också, men dom är jäkligt tråkiga och är dåliga på att förnya sig.

Sen får man alltid vad man betalar för, köper man ett par jodpurs för 379 så bör man inte förvänta sig att dom håller 100 år, samma sak med ett träns som kostar typ 200 kronor. Men det är ju bra att det finns grejer i alla prisklasser på hööks, så man kan välja något billigare om man gillar att variera sig eller något lite dyrare om man vill ha mer kvalitet. Jag har till exempel ett träns från hööks som jag köpt på rea som är i det finaste läder jag sett, sjukt nöjd :D
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag tycker Hööks har blivit sämre sista åren. Sortimentet känns så plastigt och billigt, men kostar skjortan!

Börjes gillar jag bättre.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Har aldrig haft något problem med någondera. Blir däremot alltid överraskad över hurfina grejerna är från börjes, brukar se ganska B ut i katalogen, men irl e de skitfina!

Satsar oftast på de näst billigaste grejerna i det mesta jag handlar, förutom sadlar då... ;)
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag är inte så speciellt förtjust i varken Hööks eller Börjes.

Att beställa på postorder från de företagen är lite som lotto, ibland har man tur och får hem billiga skitfina saker eller så drog man nitlotten å fick hem plastigt skräp.

Så jag föredrar helt klart att besöka butikerna och sortera ut fynden från skräpet.

Men oftast så köper jag inte så mycket därifrån, i stort sett bara billiga småprylar och förbrukningsvaror.
Men ibland blir det mer "märkes" varor från båda ställena som jag vet håller genomgående hög kvalitet.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Handlar förbrukningsvaror på Börjes, brodd, borstar, flugmedel osv nån gång om året. Beställer en hel hög med grejer så man tjänar på det trots frakten. Har köpt en del nackremmar, tyglar och bett som jag på det stora hela varit nöjd med förutom ett par tyglar som tappade färgen och blev bruna :( Köpte ett par ridbyxor förre året som var i så konstig modell att de inte gick att använda, skickade tillbaka dem bums. Ett par schabrak som blev noppiga och fula på en gång. Kläderna brukar jag inte gilla med har köpt en varseljacka därifrån som håller måttet. Så ja, jag tycker att man får mycket för pengarna. Köper en del på Hööks med, gillar tex deras ridbyxor. Även köpt endel tjocktröjor som hållit bra.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag köper inte från Börjes eller Hööks på postorder, det finns butiker inte så långt hemifrån så när något behövs kan jag åka dit och köpa det. Oftast blir det börjes - krubbor, grimmor, täcken, foder m.m till ponnyn samt lite gott till hundarna :) Hööks har dock miniskor som passar min ponny och därför köper jag alltid skor med fyra broddhål till vintern där.

Jag har ett ofodrat regntäcke från börjes som hållt i ca 4 år, det är synd att det inte är svanskappa på det men annars är jag väldigt nöjd med det. Det andra täcket jag är mest nöjd med är från Ge-Kås ;) Det finaste täcket, som jag tycker min lille passar bäst i är från Hööks.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Jag tycker Hööks har blivit sämre sista åren. Sortimentet känns så plastigt och billigt, men kostar skjortan!
Samma här. Tyckte om Hööks innan, då uppfattade jag det som att det var bättre kvalitet och lägre priser. Det är ffa de senaste tre-fyra åren som de försämrats rejält.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Håller också med.....

Helst har jag handlat direkt i butiken, varit en trevlig sommarutflykt till både Tingsryd och Tranemo....

Numera handlar jag enbart "förbrukningsartiklar" på Hööks = borstar och slit-o-släng-träns.
ALDRIG täcken längre då dom antingen läcker som såll eller så går dom sönder direkt :mad:

Hos Börjes har jag ALLTID varit nöjd med deras egna billiga regn- och vintertäcken som hållt i +10 år innan dom börjat läcka.....

Annars så är jag rätt ambivalent gällande bägge affärerna då jag har grejor köpta på 80-talet från dom bägge och som jag fortfarande använder,träns, vojlockar, benskydd (och schabrak från tidigt 90-tal)

Sen tycker jag att boots och täcken från GeKås håller bättre än motsvarande från Hööks så sådant brukar det bli när jag är där......
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Mina egna saker från Hööks har hållit väldigt bra. (Oskodda) "islandsridbyxor" som fortfarande ser nästan nya ut, trots att de har runt 3-4år på nacken nu. Mina jodphursskor (CRW) har hållit i åtskilliga år (kommer inte ihåg exakt när jag köpte dem, men de har 4-6år på nacken nu). Visst syns det på ytan att skorna börjar bli lite slitna (främst på tårna), men de håller fortfarande ihop utan andra skador än det ytliga. Jag har flera par, lika nöjd.

Till hästen köper jag slit och släng på Hööks. Borstar, hovkratsar, grimskaft, boots att ha i transporten, och liknande. Täckena är nästan lika dyra som Bucas, och min erfarenhet är att de är enorma i bogarna, så de går bort. Läderutrustning är jag överlag så pass kräsen med att jag undviker Hööks, men det finns faktiskt ett par av deras dyrare träns (600-800:- klassen) som jag överväger att kika närmare på, eftersom jag bara läst gott om dem.
Överlag upplever jag att priserna har höjts så pass att de inte motsvarar vad man får kvalitétsmässigt.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Tycker de är likvärdiga på det mesta. Börjes är billigare så ska jag handla mera så blir det beställning därifrån. Ska jag handla en enstaka pryl så glider jag in på Hööks för då slipper jag ju frakten. Det jag inte vill ha från Börjes är deras bandskarvar. De rostar och gör det fort. Bandskarvarna från Hööks rostar inte. De är absolut värda det högre priset. Täcken är det tvärtom med. De jag (och andra i stallet) köpt från Hööks har läckt från början. Täcken från Börjes däremot håller vad de lovar. Mina favoritträns komme från Börjes. De kostade 98 kr samt 115 kr. Väldigt lågt pris tycker jag. Det äldsta har jag haft i 7 år och det andra i 5 år om jag minns rätt. De kan jag nog ha länge.
 
Sv: Börjes vs. Hööks

Köpte ett träns från H**ks när jag köpte hästen för ca 8 år sedan, även en syntetsadel. De är fortfarande i bra skick.
Köper även eksemtäcken därifrån, som jag tycker funkar och håller precis lika bra som de dyra från B*ett.

Handlar även från B*rjes och har inget att anmärka på där heller, annat än att deras eksemtäcke hade mycket dålig passform på magplattan.
 

Liknande trådar

Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 676
Senast: hastflicka
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 154
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 548
Övr. Barn Vissa kanske har sett min gnälltråd på ÄU där jag spyr galla om hur mamma är elak osv. Min mamma är väldigt speciell, allt ska vara...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 133
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp