Böter vid icke godkänd hingst.

Sammet

Trådstartare
Hur kan en förening som Ridsportförbundet skapa en lag som säger att det är olagligt att betäcka med en icke godkänd hingst!?!


När jag undrade vad som gällde om jag ville betäcka min hingst med ett sto som jag äger fick jag veta att det var ett (citat) "lagbrott" att betäcka med en icke godkänd hingst om jag inte äger både sto och hingst.


Hur kan en förening skapa en sådan lag? Undrar hur de gått till väga för att skapa den och håller den verkligen, finns lagen i svenska lagsystemet? Eller mot vad/vem/vilka begår man annars ett brått mot???


Fick även veta att:

Skall jag registrera avkomman hos Svenska Hästavelsförbundet
och hingsten inte avelsvärderad blir det dyrare att registrera avkomman med härstamning.


Jag kunde dock undvika andra fördyrande registreringskostnader genom att lösa ett betäckningsintyg för hingsten och sedan betala en stoavgift.



Hela allt lyser för mig med ett illa sken av att de ska tjäna pengar på gårdsavel.


Vilka raser gäller detta???



Nu är det inte så att jag inte alls kan tänka mig att betala en avgift, det är inte därför jag inte har en godkänd hingst, utan för att han är en NSV travare och alldeles för liten för att kunna bli godkänd, jag anser dessutom att det är fel att han ska bli godkänd som travhingst då jag själv vill ha ridavkommor efter honom.

Jag är visst beredd att betala en avgift för att få betäcka med min hingst, men jag tycker det är fel att förbunden ska tjäna pengar på att folk vill avla på gårdshingstar.

Och hur har de fått igenom en sådan lag?


:confused:
 
Varför är den bra, förutom att den visserligen håller nere mängden hästar som föds upp utan eftertanke.



För mig ser det mest ut som om Ridsportförbundet (eller det förbund som ansvara för denna lag) ska få tjäna pengar.

Jaha, är inte din hästs pappa godkänd? Böter! *pengar in i förbundets kassa*


Men vad min fråga var (även om det var lite oklart): Hur har de lyckats få igenom en sådan lag? Om det är en lag som vilken annan svensk lag som helst, ex. förbud att köra efter att ha druckit alkohol.


HUR har de fått igenom en sådan lag? När vi i sverige inte ens har/kan ordna en lag mot djursex!
 
Lagen om hingstbesiktningstvång har vi haft länge i det här landet. Det har dock gällt hingstar man ska använda till andras ston, dina egna ston har du fått betäcka. Det handlar om att hingstarna ska vara friska och ge hållbara avkommor.

Om du begår ett brott bryter du mot den överenskommelsen som en lag är. Vem begår du brott mot om du tar knark?

Så här fungerar det för alla raser tror jag men jag vet inte om alla är medvetna om det så det är bra att du tar upp det. Iom att alla hästar ska ha pass är det enklare om man kan bekräfta att en betäckning har skett och med vilken hingst.
 
Är inte hingsten godkänd eller avelsvärderad kan det ju vara så att hästen har sådana defekter att det kan bli förödande för avkomman.

Säger inte att din hingst är det utan bara en sak i frågan.
 
Självklart, och det är bra att det år hård koll på hingstar.

Det borde vara lika hård koll på ston med.
Jag vet många som har ston som inte hållt som ridhästar, så då tar de föl efter det istället! Precis lika fel som att avla på en hingst med defekt.


För ingen vill ha en negativ defekt på sin avkomma.


Men om man ser på lite olika orsaker till varför endel hingstar inte blir godkända ex, fel färg (av rasstadgaden icke godkänd färg, ex. skäck på russ) och i mitt fall, för liten hingst, så tycker jag det är fel.

Klart att man inte vill avla vidare på en häst som ger en defekt som tex. spatt men vad gör det om en hingst som i övrigt skulle vara en topphingst men föds skäck går till avel!


Och travhästar, även om min hingst skulle bli godkänd till travet, har han ju inte då bedömts efter de ridegenskaper som en ridhingst bedöms efter!


Och ja, om min hingst är liten så visst följer det me i generna, men han har Troll Jahn i sig och denna hingst har enligt ryckten för vana att ge små avkommor. Ska en hingst tas ur avel för detta då?


Låter ju nästan arg men det är jag inte! Bara diskuterar. :D
 
Vill bara påpeka att det inte är Ridsportsförbundet som stiftar lagar.

Som någon skrev så är lagen om hingstbesiktningstvång gammal, och är det någon instans som har något att säga till om är det väl Jordbruksverket. Dessutom har vi nu för tiden en massa EU-direktiv att ta hänsyn till.
 
Det är inte Ridsportförbundet som "hittat på" detta, eller gjort lagen. Vänd dig till jordbruksverket och SH istället.

Jag tycker det är bra att man på något sätt försöker motverka "buskavel".
 
Nåja, vem det än är som har stiftat lagen.


Men en liten undran är ju om det gäller samma sak på andra djur, såsom kor, hundar, får mm.
 
Jag kan inget om detta men det är ett intressant ämne.

En tanke blir man bötfälld ifall stoet blir tjuvbetäckt :angel:
Är böterna de högre avgifterna som tas ut vid registrering av avkomman? Hänger inte riktigt med :crazy:

Jag tycker att det är bra att alla hingstar inte får användas i avel, det ska ju finnas regler för att främja aveln.
Men att betäcka egna ston får man väll ff göra även om inte hingsten är godkänd för "främmande"ston!?

jaja enligt mig verkar arabaveln vara helt skruvad :confused: ja menar vad jag förstått så kan de flesta hingstar bli "godkända" men de får en siffra på sig ex klass 1,2,3!! Sedan är det upp till stoägarna att välja om de vill använda en klass 3 hingst!! Vid förra årets hingstvisning fanns det en arabhingst som fick 31poäng :crazy: o blev klass 3 han får ju användas i avel.
 
Är skäckfärgen på russ diskriminerande ?
Jag har sett massor av skäckruss !!
 
Russ får visst vara skäckar. Det finns godkända hingstar så det är ingen tvekan, Stig-Helmer och Söderman t ex. Det är ventralskäckar och det går tillbaka på Sterna 7.

Jag tycker inte det är fel att sätta en gräns för hur små hingstar man tar in i aveln. Har man ett avelsmål och hingsten inte uppfyller det har han inget i aveln att göra. Samma sak är det med ridhästegenskaper. Din hingst är en travare och ridning är inte det första avelsmålet med dem.

Det har varit galtbesiktningstvång förut men jag vet inte hur det är nu. Nötboskapen har tvång på plastbrickor i öronen och tänk om vi hade haft det på hästarna.

Jag tycker inte man tar en hingst ur aveln för att han ger små avkommor men man tänker sig för vilka ston man åker dit med. Har små travare svårare att göra bra resultat?
 
Nej, prestation på travbanan har inget med storleken att göra. ;) Snarare har det väl varit så att många högpresterande travare varit ganska små?

Jag tror att det här är en EU-anpassning och har absolut inget med ridsportförbundet att göra iom att det gäller samtliga raser och inte enbart ridhäst.
 
Tror inte storleken spelar någon roll, min är ponnymått och hann springa in över 400.000:- innan han blev skadad pga. felaktig skoning (dvs. yttre omständigheter) men håller för ridning.
 
Har läst att skäck inte är godkänt på russ men ok, då är det de, men jag tog ett exempel och det finns färger inom raser som är icket godkända!
 
Lagen om hingstbesiktningstvång är inget som Svenska Ridsportförbundet har hittat på, inte heller EU, utan det är riksdag och regering som har bestämt det. Liknande bestämmelser står att finna flera hundra år tillbaka i vår historia. När landets ekonomi och säkerhet var beroende av bra hästar behövde man reglera vilka hingstar man betäckte med.

Lagen säkerställer att enbart sunda hingstar med ett acceptabelt temperament används i avel. Hingstarna måste vara veterinärt godkända och klara ett enkelt bruksprov för att klara avelsvärderingen.

Att det är dyrare att registrera hästar med icke godkänd stam beror troligen på att det är avelsföreningar som håller i registreringarna, och de har inget intresse av att det kommer ut en massa buskavlade uppfödningar och slår undan fötterna på föreningarnas egna uppfödare. Självklart utnyttjar de möjligheten att ta ut högre avgifter för att uppmuntra folk att hellre renavla. Det är ju syftet med avelsföreningarna!

Det är ju dessutom så att om man avlar godkänt så har man haft en massa kostnader som inte buskavlaren har. Renavel kostar. Hingsten ska delta i och matchas till premiering, bruksprov och generalmönstringar. Stoet ska visas som treåring för ev diplom samt stambokföring. Allt detta är led i att höja kvalitetn på aveln och få fram bättre hästar. Jag tycker att det är självklart att de som deltar i det kvalitetsarbetet ska betala mindre i registreringavgift än de som väljer att stå utanför.

Personligen tycker jag att det i grund och botten är bra med lagen om hingstbesiktning.

Däremot har jag förståelse för just den situationen du beskriver, med kallblodstravarhingstar av bra allroundmodell som kanske inte är intressanta för travaveln men som är desto mer intressanta för att fortsätta avla på en lantrashäst av bra allroundtyp. En sådan avel kan jag tycka är motiverad. Men det vore bättre i längden om den aveln kunde ske inom ramen för en avelsförening.
 
Om du ska börja med avel bör du nog lära dig att skilja på avelsvärdering och godkännande och på ridsportförbund och avelsföreningar! Om jag inte minns fel kom den ursprungliga lagen om hingstbesiktningstvång 1914 och Ridsportförbundet bildades 1912 i samband med "RyttarOS" i Stockholm, så rent teoretiskt skulle man kanske kunna se ett samband. Men varför i hela fridens namn skulle de bry sig om vilka ardenner- och russhingstar som användes i aveln? Trav har de väl heller aldrig brytt sig om? Ridsportförbundet är en sportorganisation som tex ägnar sig åt vissa former av tävling och utbildning tex på ridskolor. De sysslar i princip inte med avel, men det är klart att det ligger i deras intresse att det finns tillgång till både lämpliga tävlingshästar och lämpliga lektionshästar.

För att en hingst ska få användas till andras ston ska den vara avelsvärderad och hingstägaren ska på uppmaning visa resultatet för intresserade stoägare. Om hingsten vid avelsvärderingen visar sig ha vissa ärftliga defekter blir det förbjudet att använda den. (Det är det iofs redan innan och de reglerna gäller även ston...) Annars är det inget som hindrar att man använder en hingst som har taskig exteriör, urusla gångarter och i princip saknar hoppförmåga i ridhästavel, bara stoägaren har möjlighet att ta del av resultatet!

De flesta avelsförbund har högre krav än så, de kräver att hingsten blir GODKÄND vid avelsvärderingen enligt de krav FÖRENINGEN SJÄLV ställer upp på de hingstar man vill ha i aveln. Om en avelsförening vill avla fram prickiga men inte randiga hästar är det väl deras ensak, de som vill avla randiga får väl starta en egen förening? Den förening som sysslar med avel av kallblodstravare (rasen heter så) är av lättförståeliga skäl väldigt intresserade av resultat på travbanan. Dessutom lägger man vikt vid nedärvningen av defekter som kan vara ett problem inom den rasen tex hovbroskförbening. Har du kollat hovbrosken på din hingst?

Eftersom alla hästar ska ha pass enligt EU-beslut finns det möjlighet att registrera alla hästar. Varför i hela fridens namn skulle det vara enklare/billigare att registrera avkommor efter en hingst man egentligen INTE vill ha i "sin" avel än de som man anser är värdefulla??? Jag tror man vill ha ut självkostnadspris, eller i alla fall minimera förlusten.


PS Ur regeringsformen
"4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och
bestämmer hur statens medel skall användas. Riksdagen granskar rikets styrelse och förvaltning. Lag (1976:871)."
 
Visst borde det vara bättre kontroll även på stona men ett defekt sto kan inte producera lika många avkommor som en defekt hingst. Det blir alltså svårare att föra anlag vidare som inte är bra. Skulle jag som ryttare veta att hingsten ger t ex spatt så köper jag hellre en häst efter en hingst som inte ger spatt.....Finns ingen anledning att medvetet bortse från riskerna för problem och smärtor hos avkommorna, de har inte bett om att få komma till världen med t ex anlag för spatt som kan vara mycket smärtsamt.
Gast
 
Men det vore bättre i längden om den aveln kunde ske inom ramen för en avelsförening.


Just därför jag vill ha en avelsförening för Nordsvenska travhästar som enbart eller delvis rids (dvs. även öppen att ta emot aktiva travhästar), där man kan få fram godkända hästar, för att undvika "buskavel" och för att få känna att man faktist har en godkänd häst som är godkänd för ridning och inte trav!



Att kunna få en sådan avelsförening som skulle bedömma hingstar skulle göra att travhingstar skulle få ett annat värde, och även "avdankade" travare skulle stiga i värde.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: hetluft
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 133
Senast: yennork
·
Avel Mitt sto seminerades i våras med en hingst som står i Tyskland (TAI) Jag var jättenöjd med stationen på så sätt att dom var väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 346
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 601
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp