Böter vid icke godkänd hingst.

Om du ska börja med avel bör du nog lära dig att skilja på avelsvärdering och godkännande och på ridsportförbund och avelsföreningar!


Jag ska inte "börja med avel", jag vill ha avkommor till mig själv, efter en hingst jag tycker är bra (med allt vad det innebär) och efter ett sto dito.


Varför ska jag kunna veta något om "avelsvärdering och godkännande och på ridsportförbund och avelsföreningar"?

Gör det mig till en bättre hästmänniska?


Visst, jag kanske blir mer kunnig, får mer kunskap, men man kan inte lära sig allt, det är därför det är så bra att det finns experter!



Jag kanske visar totalt okunnande just nu, om jag skriver så, men vad ger det mig att kunna skilja på det?
Är det viktigt om man ska ha gårdsuppfödning?



Min fråga från början "även om den kanske var lite flummig, var vem det är som stiftat lagen, och någon ovan förklarade det väldigt bra för mig! (tack till den)
 
En tanke blir man bötfälld ifall stoet blir tjuvbetäckt :angel:
Är böterna de högre avgifterna som tas ut vid registrering av avkomman? Hänger inte riktigt med :crazy:


Fick detta svar då jag frågade Ridsportförbundet (som skickat frågan vidare).
Frågade då jag absolut inte vill ha en tjuvbetäckning, jag vill inte vara oärlig, men utifall att ett sto kommer in till min hingst.


"Beträffande en tjuvbetäckning med icke avelsvärderad hingst kan innebära att det blir en polisanmälan, men då får man väl anföra att det skett av misstag. Avgifterna för en sådan registrering blir avsevärt dyrare, då hingsten måste chipmärkas alt DNA/blodtypas och åldersbestämmas av veterinär."
 
Men om du själv äger stoet är det inte olagligt att betäcka, så det är ju en väg att gå. Och om inte avelsvärdering är ett alternativ så finns ju ändå möjligheten att låta en veterinär gå över hästen och kolla att den är sund och lämplig ur det avseendet!

Att DNA-typa hingsten och stoet är en engångskostnad, kostar typ 400 kronor. Sen får du DNA-typa fölen också, men det måste man göra inom de flesta raser snart ändå. Jag tror inte att det blir såååå himla mycket dyrare med de extra avgifterna, jämfört med att ha en godkänd hingst där man ska betala licenser och dylikt.
 
Du skriver ju att du vill ha en avelsförening för kallblodstravare som används som ridhästar? Men du vill alltså inte själv vara med och arbeta för att skapa denna förening? Är inte det lite motsägelsefullt? Klagar man över de befintliga förhållandena, vilket du faktiskt gör, får man väl vara beredd att arbeta för att ändra på dem.

Nåväl, som flera personer har sagt är det inte olagligt att betäcka dina ston med din egen hingst. Du kan dock inte registrera fölen och detta har vare sig staten eller Ridsportförbundet ett dugg med att göra, denna gräns drar avelsföreningarna.

Men med just kallblodstravare är det faktiskt så att man kan låta veterinärundersöka sin hingst och om han får godkänt här (det är röntgen o.dyl. inblandat) får du registrera två avkommor/år efter egen hingst och egna ston. Samtliga inblandade hästar (alltså maximalt tre) måste ha varit i samma ägares ägo vid årsskiftet. Således kan du använda din hingst i avel och få registerbar avkomma. Vill du göra detta skall du kolla reglerna, för jag har själv inte varit inne i processen utan endast fått den beskriven för mig av vänner som använde sin hingst på eget sto.

Med andra ord så är det inget problem om hingsten visar sig vara veterinärt ok + om du nöjer dig med två föl/år. Om det är dyrare registreringsavgift har jag ingen aning om.

Anneli
 
Du skriver ju att du vill ha en avelsförening för kallblodstravare som används som ridhästar? Men du vill alltså inte själv vara med och arbeta för att skapa denna förening? Är inte det lite motsägelsefullt?



Jag är hemskt gärna med och startar en sådan förening! hAr haft upp ämnet på "Andra grenar" och ni kan själv läsa att resultatet av förfrågan var varierande!

Jag är absolut med och startar en sådan förening, men jag vet inte hur man börjar, vem man kan ta hjälpa av mm. Men absolut! Jag kan dra det tyngsta lasset för at få igång en sådan förening. Men hur gör man??? :confused:
 
Är det inte bättre att arbeta inom Sleipner? Kallblodstravaren är ingen stor ras så det behövs ingen splittring. Det räcker fullgott att nordsvenska brukshästen och kallblodstravaren gått skilda vägar. Titta i stället på Norge där de två varianterna finns inom samma ras.

Men det löser inte ditt problem eftersom du skriver att din hingst är för liten. Då tycker jag Indiana Jones tips är bättre.
 
Tycker också det är en bra lag. Och nu när alla ska ha pass kanske det inte blir så många med mamma och pappa okänd.
 
Jag tycker fortfarande att du bör börja med att sätta dig in i hur dagens regelverk är uppbyggt och hur det fungerar. Du har börjat fundera på hur du kan registrera dina föl och även om du vände dig till en sportförening har de tydligen hänvisat dig vidare till de som kan svara. Du har fått lite info om föreninger som jobbar med just kallblodstravare så du kan söka mer info och undersöka om det finns några som jobbar med liknade probem där.

Visst kan du på stört försöka starta en ny förening som ska ändra dagens regler (som du inte känner till i detalj) och ha ett alternativt avelsmål till dagens (som du inte heller verkar helt insatt i), men du är inte särskilt trovärdig. Även om du får stöd av ett antal personer tror jag ni kommer att få svårt att övertyga Jordbruksverket (eller gick det ansvaret också över till Djurskyddsmyndigheten?) och ev SH att den nya föreningen är kapabel att sköta avelsvärdering och liknade utan dessa kunskaper.
 
Lätt - det vill försvåra för alla som 'buskavlar' och betäcker med icke-godkända hingstar. Suveränt, faktiskt.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: hetluft
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 131
Senast: yennork
·
Avel Mitt sto seminerades i våras med en hingst som står i Tyskland (TAI) Jag var jättenöjd med stationen på så sätt att dom var väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 345
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 601
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp