Bogbladen i vägen

CallMeAce

Trådstartare
Jag tror min hästs bogblad sitter väldigt långt bak och jag har provat massa sadlar men alla ligger precis vid bogbladets bakre kant. Ska jag flytta sadeln längre bak så ligger den på tok för långt bak. Mindre sadel kan jag inte ha för då passar den inte mig.
Min equiterapeut som även är sadelutprovare har sagt att min sadel funkar på hästen men jag blir ändå lite konfunderad...

Pålle har minst sagt knepigt sadelläge :(
Hur gör man?
 
Sv: Bogbladen i vägen

Har faktiskt funderat på detta :) men det får bli när det finns pengar.
Han verkar inte ha några synliga problem av sadeln iallafall. Han hade lite ryggproblem innan men byte till denna sadeln jag har nu och stretching tog bort ryggproblemet så på så sätt är jag nöjd iallafall...
 
Sv: Bogbladen i vägen

Då ahr det ju blivit bättre i alla fall! Jag upplevde enorm skillnad när jag bytte från bomsadel till bomlös, hästen rör sig helt annorlunda!
 
Sv: Bogbladen i vägen

Bomlös eller varför inte en bladsadel, typ manskaps- eller barocksadel?

Immer
 
Sv: Bogbladen i vägen

är inte dom sadlarna generellt dyrare än både bom- och bomlösa sadlar?
 
Sv: Bogbladen i vägen

ja det har blivit mycket mycket bättre, förut ömmade han mycket och var väldigt stel över ryggen men nu markerar han endast om han stått ute i regnet utan täcke, aldrig annars. det är så himla skönt :) därför tycker jag liksom att min sadel jag har nu fungerar bra med honom även om den ligger för nära bogbladen...
men jag vet inte(?)
 
Sv: Bogbladen i vägen

Manskapssadlar brukar kosta mellan 2000 och 4000.
Barocksadlarnas pris är beroende på modell och tillverkare, en StarTrek Espanola kostar omkring 10000 medan en Amazonassadel kan kosta omkring 20000.

Immer
 
Sv: Bogbladen i vägen

Min häst har breda bogblad långt bak. Inte helt lätt att hitta passande sadel, men det går. Jag har en KenTaur Penelopa dressyrsadel. Hästen trivs jättebra och jag med. Den ligger stabilt och bogbladen går fria.
 
Sv: Bogbladen i vägen

ska nog faktiskt pallra iväg hästen till en affär här o prova bomlöst. ska bara spara lite pengar innan ja kan köpa en också...
 
Sv: Bogbladen i vägen

Har samma problem - min häst har jättekort sadelläge men sadelgjordsläget är istället långt fram... *suck*

Dock fungerar min bomlösa Star Trekk Comfort Shorty bra (bara ca 45 cm) och ryggen har ändrat form helt till det positiva. Bland annat så har jag inte märkt förrän nu att de tidigare sadlarna låst bogbladen, för plötsligt har det dykt upp muskler bakom bogbladskanten från manke och ner på magen så nu åker heller inga sadlar fram på honom som de gjorde förut.

Dock är den minst tre gånger dyrare än Börjes bomlösa men jag byter ALDRIG bort min, den har gjort hela skillnaden för mig och min häst!

/Camilla
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 910
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 010
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp