Bogfri hoppsadel

trolltindra

Trådstartare
Hej hopp!
Har en unghäst med markerad manke, bred över ryggen, stora bogblad och överbyggd bak....
Söker nu en hoppsadel till att börja med till honom. Rider nu i en Albion K2 men den känns för rak. Tittat på Prestige sadlarna och då den som heter S1. Skulle vilja se alla sadlar underifrån. Hittat en bild underifrån på den men hittar så få med den modellen. Erreplus verkar också ha bogfrihet. Passar den rakare ryggar? Behöver en rundbossad sadel med kort anläggningsyta. Kollat här på nätet bara. Bor i den norra delen av Sverige så det finns inte uppsjö av sadelprovare...
 
Rundbossade sadlar är i sig kortare än kilbossade.

Hur pass vid?

Många äldre Passier har rundbossor, t ex PSL som är åt det rakare hållet men ändå en bra bit från K2-rak så att säga.
 
Hej hopp!
Har en unghäst med markerad manke, bred över ryggen, stora bogblad och överbyggd bak....
Söker nu en hoppsadel till att börja med till honom. Rider nu i en Albion K2 men den känns för rak. Tittat på Prestige sadlarna och då den som heter S1. Skulle vilja se alla sadlar underifrån. Hittat en bild underifrån på den men hittar så få med den modellen. Erreplus verkar också ha bogfrihet. Passar den rakare ryggar? Behöver en rundbossad sadel med kort anläggningsyta. Kollat här på nätet bara. Bor i den norra delen av Sverige så det finns inte uppsjö av sadelprovare...
Hur har det gått med sadeln? Hittat nån. Min som har ganska mycket bog har jag en Prestige Roma Jump.
 
Kolla på Balancesadel, den är i högsta grad bogfri.
Ojsan, det var visst en mycket gammal tråd jag råkade svara på...
 
Det blev en Pessoa Gen-X till honom. Visade sig att han blev väldigt rak i sin rygg när vi jobbade. Men det visade sig också att han inte trivdes så bra i litet stall utan behöver mer stimulans än vad kunde ge så han fick en ny matte på en ridskola! Åh han är jätte lycklig. Tänk att vissa hästar bara trivs där det händer saker. Till saken hör att det är en liten liten ridskola som är mycket mycket noga med sina hästar. De som inte passar får en egen ryttare som är utprovad till just den hästen. En väldigt fin ridskola. Lägesrapporten säger dock att han visar mycket goda egenskaper för att bli en långlivad och god ridskolehäst bara man är riktigt rädd om honom. Alla älskar han för han är så positiv. Slutet gott. Åh jag köpte en som trivs i lugn miljö och tar det gärna med ro allt annat.
Balance sadel har jag för den delen haft! Men den kunde jag inte sitta kvar i. Det blev lite väl mycket bogfrihet och lite väl lite stöd för mig så då åkte man i backen en del. Hihihi. Men hästen älskade den för det gick att skicka matte åt sidan åh skita i att jobba...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 732
Senast: Mogge
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
680
Senast: Karoliten
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp