S

Sir_Pocket

Är det någon som har et bra föslag på var man kan hitta bra bogskydd. Har köpt Börjes en gång men skickade tillbaka "skiten". Det var det sopigaste jag sett. Det gick stora maskor i tyget, ungefär som i ett par nylonstrumpor.

Vet ej om Hööks är bra. Är det någon som provat?

Jag har hört att det skall finnas med kardborreknäppning både vid jorden och vid manken så att de skall sitta bra. Vet bara ej var de finns att köpa.

Har ni några bra förslag att komma med?
 
Jag letade åxå som en tok efter det men gav till slut upp och sydde ett eget, är inte alls svårt! Och blir minst lika bra som de man köper. Dessutom hade jag ingen lust att betala över 200:- för en sån enkel konstruktion. Så jag köpte tyg och kardborrband för ca 100:- ist. Gjorde med både en gjord under magen och en under bogen. MEN noppar sig gör detta åxå (lycra tyg) och det töjjer sig efterhand. MEN det fungerar ändå super, min känsliga häst är numera helt skavfri!

//jo7 :bump:
 
Skulle bara äga att jag också gick på att köpa börjes bogskydd. Det var det sämsta köp jag någonsin gjort.
Tyget töjde sig gick sönder och pållen fick skav i alla fall!
 
Ett litet tips är att min häst nästan fick mer skav av sitt bogskydd.
Min häst är en riktig 'skav häst'.
Jag brukar varje dag smörja hans skav med Fyra Ess häst salva (den som luktar lite tjära!) Det hjälper så otroligt bra!! :) Alla i stallet är så förvånade men på honom hjälper det super! Täckena blir lite svarta på insidan men det går ju bort i tvätten så jag tycker fördelarna överväger. Dessutom blir det svarta på täcket som ett blankt skydd som i sig minskar skavet. Jätte bra!
Och istället för bogskydd satsade jag också på riktigt bra täcken istället (ex. Horse Wear). Med ett illasittande täcke får de ju bogskav oavsett bogskydd! (Ungefär som med en dåligt passande sadel, inga paddar lr dyl. hjälper eg.)
Men testa salvan! :)
 
Min sykunniga mamma sydde jättefina bogskydd för ca 150:- som sitter perfekt, man kan välja mönster/färg själv och de noppar sig inte. I typ "baddräktstyg".
Perfekt när man hade köpt TM regntäcke med rivigt foder... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp