Bogträ flyttar sig

Shettisar

Trådstartare
Jag har idag provat min ny begagnade loksele på grabben här.Men båda bogträna viker sig inåt dvs stoppningen syns bakifrån.Om man tänker sig händerna med handflatorna mot varandra och när allt är på plats och grabben börjar arbetar så vrids det så att handflatorna kommer mot dig.(Fast då träet med stoppningen mot dig.)Remmen som håller /spänner bogträna är ganska smal kan det vara orsaken?För lite spänd?Råd någon?
Likaså min baksele är för kort.Remmarna som ska sitta i vagnen/selen räcker inte till.Om jag spänner fast bakselen i skakelringarna så är det supertajt för benen.Är den för liten då??För övrigt passar den bra.Är den lika effektiv om jag sätter dessa remmar runt skakeln istället?? :eek: :confused: :crazy:
 
Är draglädret rätt infästat på lokorna? Är lokorna rätt injusterade upptill resp nertill? Hur passar lokorna gentemot hästens hals/bog?

Bakselens remmar skall fästas på skakeln. Det brukar finnas något slags anvisning, ett stift t ex, ungefär mitt på skakeln, där man fäster remmen. Är den "ren", kan man sätta dit en slangklämma som provisorium.
Att fästa bakselen i dragringarna är oftast mindre lyckat.

LIA
 
Jag hade samma problem på min ena loksele men dock bara den ena lokan. Den visade sig vara felstoppad. Felet bestod i att den var för mycket stoppad och därmed ganska rund. Kanske är det samma för dig.
 
Draglädret går inte att flytta,utan de är den längden och inget mer.Jag kollade detta och de såg ok ut.Det med injusteringen kan ju däremot vara ett fel.Lokorna passar fint till hans hals/bog.Ska kolla upp justeringen av träna! Tack för svar.
Bakselen ska jag då fästa i skakeln,tack!! :bow:
Likaså stoppningen ska jag kolla bättre. ;)
 
Ang. fästa baksele i skaklar

Man KAN fästa bakselen i skaklarna - tidigare inlägg skrev SKA. Man kan alltså välja - beroende på vilka skaklar man har och vilket arbete som ska utföras. Har du öglor på skaklarna som ligger lagom så att bakseleremmarna når så går det ju bra. Nackdelen med att fästa bakseleremmarna direkt i skakeln är att om du kör med mycket svängar/etc så gnider bakselen mer på rumpan eftersom bakselen flyttar sig liite, lite då vagnen svänger. Detta är oftast inte ett problem men man kan ju bara vara uppmärksam på det. Har du däremot fäst bakselen i dragringen (heter det väl?) så gnider den mindre mot rumpan.

Men som sagt det går med båda varianterna.

Jag har nyligen just ifrågasatt detta och "intervjuat" 9 äldre ardennerkörande herrar som kört häst hela livet. De sa alla att de aldrig satt remmen i skakeln, medans jag har andra vänner som tävlar i körning (maraton/precision/dressyr) som säger att de ska fästas i skakeln inom deras sport.
 
Re: Ang. fästa baksele i skaklar

Nu står det i inlägget att bakselens remmar inte räcker till, alltså SKALL dom inte bindas i dragringarna! :idea: :)
Så lade jag till: "Att fästa bakselen i dragringarna är oftast mindre lyckat."
Här tänkte jag på dagens selar, vagnar och körning. Dina ardennerkörande vänner hade kanske inte draglinor eller skaklar med fästanvisningar? (Det går givetvis lika bra att fästa bakselen i skakelns dragögla också, om remmarna räcker till).

Om man, som jag, vill ha drag och broms "direkt" mellan bog och bak och lämna ett visst spel för skaklarnas styrande, är det bättre att fästa bakselen i skaklarna. Då har man heller inte bakselen så hårt ansatt, att något skav behöver uppstå. Om man binder i dragringarna istället, försvåras draglinornas funktion och/eller blir hela arrangemanget väldigt sladdrigt. Bra varken för häst eller körning.

LIA
 
Hej!

Du har troligen inte spänt lokremmarna tillräckligt! Man ska med få in en hand mellan bossa och hals.
Man kan både sätta bakselen i dragringen och runt skakeln. Hur man sätter beror på hur sele, skakel och baksele är konstruerade. I ditt fall räckte inte bakselen till dragringen, ja då fäster du den i skakeln eftersom det troligen fanns ögglor där.
Förr satte man alltid bakselen i dragringen på selen, men nu sätter man den runt skakeln. Jag själv har inte luskat ut vilket är bäst. Jag sätter för tillfället bakselen i dragrinen på selen (eftersom inte heller min nådde fram skarvade jag den med en skakelrem på varje sida!) men jag har ögglor på skaklarna så jag kan sätta där också. Jag har upplevt det som att om man sätter bakselen i skaklarna höjde sig skaklarna i fram, men det problemet lär jag ju vara mer eller mindre ensam om då de flesta har däcklar som fixerar skakeln, skakeln sitter fast så att den t.ex. inte kan röra sig upp och ner. Om man sätter i dragringen kan kanske hästen klämma magen :confused: ? Men jag personligen upplever det enklare att ha bakselen fäst i dragringen!
Blir ju enklare både när man sätter för och spänner ifrån. Man ju lärt sin häst att stå still, men iallafall.

M. v. h. Lisa
 
"Jag har upplevt det som att om man sätter bakselen i skaklarna höjde sig skaklarna i fram, men det problemet lär jag ju vara mer eller mindre ensam om då de flesta har däcklar som fixerar skakeln, skakeln sitter fast så att den t.ex. inte kan röra sig upp och ner."

Om skaklarna höjer sig när du sätter fast bakselen, är selen feljusterad. Skaklarna skall inte hänga i bakselen.
Jag hoppas att ingen fixerar skaklarna. Dom måste vara rörliga (åtminstone någorlunda) i längsled, för att draglinor/baksele skall fungera.

LIA
 
Hej!

När hästen bromsade lyftes skaklarna något fram, när jag hade bakselen fäst i skaklarna. Det kan ju bero på att skaklarna är låga i bak och högre i fram, inte raka.
Jag kanske tog i, "fixera" är ju mer eller mindre sitta fast, med det ska ju inte skaklarna göra, så mycket iallafall.
Men jag har för mig att det finns däcklar som hindrar skaklarna från att röra sig upp och ner?
Och jag antar att jag har lite problem då jag inte kan få skaklarna tillräckligt rörliga i längdled. När hästen bromsar tar skaklarna gärna i om jag inte har bakselen lite hårdare spänd. De skaklar jag har, har bara en öggla, som man ska ha ålan(eller skakelremmen) i. Så jag antar att problemet löser sig om man låter svesta dit en längre öggla som låter skakeln röra sig, fram och tillbaka iallafall.

M. v. h. Lisa
 
Hej!

Det är klart att du får en viss liten lyftkraft iom bakselen när du bromsar/backar. Jag trodde du menade vid normalt drag eller stillastående.

S k giggselar har justerbara fästen/öglor uppe vid/på däckeln som tillåter skalmarna att löpa fritt i längsled men håller dom fast i höjdled. Viktigt här, eftersom ju skalmarna även håller upp kärran.

Idealet om man använder draglinor och baksele är att "befria" skaklarna från öglor i framänden (alt ha en mycket lång ögla á la maratonvagnar) och bara ha något en bit längre bak som fästen för bakselen. Där blir då bromsen.
Draget sköter draglinorna.
Styrningen sker med skaklarna.

Dvs att detta sköts på tre olika ställen, jämfört med om man bara skulle använda dragringarna och skakeländarnas öglor. Så var ju ofta fallet med t ex många av lantbrukets fordon, där man använde grova träskaklar och seltungor, vilket innebar att allting blev fixerat, nästan.

LIA
 

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
5 881
Senast: Zab
·
Körning har precis börjat köra min 24 årige fjordkorsning (ca 140 cm mkh...) och det går kanon. *lite kaxig eftersom alla alltid sagt att "han...
2
Svar
32
· Visningar
2 397
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp