Bohuscupen 2017 - Hoppning häst

Matilda_0000

Trådstartare
Hej!
Jag är en sextonårig ridskoleryttare på en liten klubb i Bohuslän där jag ridit i ca 11 år. Jag älskar att tävla men på grund av att mina föräldrar inte är hästintresserade så har jag endast tävlat på klubben. Nu är det dags för bohuscuppen och jag hade mer än gärna velat vara med. Jag rider en häst just nu två gånger i veckan ( en lektion + en uteritt ) och i en special grupp. Så jag rider ganska ofta för att rida på ridskola. Jag älskar den här hästen och skulle känna mig trygg med att tävla på den här otroligt psykiskt stabila och lugna häst, dock inte lika lugn i ridningen ;)

Jag har två problem som jag skulle behöva lite råd inom.
På min ridskola så hoppar vi inte speciellt högt, en anledning är för att hästarna inte ska slitas ut då dom går ganska ofta. Den andra anledningen är att dom elever som inte kan/vågar hoppa så högt ska känna sig sämre. Vanligtvis ligger en hopplektion på runt 70 cm. Bohuscupen går i 90 cm för häst och 1m i finalen. Jag har endast hoppat några enstaka små banor på 90 cm på hästen jag oftast rider på, utan problem. Jag hade gärna hoppat högre om jag haft möjlighet.
Hade ni tyckt att jag varit redo för bohuscupen, eller ska jag vänta med att tävla tills jag köpt egen häst? Hur mycket rutin/kunskaper hade ni på era första tävlingar utanför klubben?

Nu till det andra lilla problemet.
Mina föräldrar har inte kört transport innan, dom har dock rutin på att köra vanliga släp. Hade ni tyckt det vara lämpligt att åka iväg på tävling ca 1h bort? Man kan ju kanske träna på en P&J i närheten först. Hur gör dom andra ridskoleryttarna med oerfarna föräldrar? Enligt min ridskolelärare är det okej, men hur har ni gjort?

Tack för svar :heart
 
För det första så behöver du ju ha tränat på höjderna som cupen går i, annars blir det inte en så trevlig upplevelse för dig och hästen.

Att tävla lokalt och åka iväg är stor skillnad mot att tävla klubbtävling på hemmaplan - så ridningen måste ju finnas med från början, för att ni ska kunna göra er rättvisa och kunna ha kul :)

Om jag förstår det rätt är det en ridskolehäst du rider? Har klubben tänkt ha med ett lag i cupen? Så fall borde ni ju träna på tävlingshöjderna redan.
Så nej, du behöver inte vänta med att tävla tills du har en egen häst, flera ridskolor ger sina elever möjlighet till att tävla lokalt, antingen själva eller i lag, men just nu verkar ni inte vara redo för lokala tävlingar. Däremot är ju P&J en jättebra början, där kan du ju rida höjden du är van vid!

Gällande att köra transport så är det ju jättebra att dina föräldrar redan har vana med att köra släp. Skillnaden är att det är levande last, vilket innebär att släpet kan röra sig om man har en orolig häst som trampar runt, och det kan upplevas mycket obehagligt. Och eftersom hästen inte är "lastsäkrad" som man gör med annan last, så är det extra viktigt att köra lugnt, mjukt och planerat.

Be bara en erfaren person om hjälp för om hur hästen skall sitta fast, hur ni ska tänka med lastning och packning etc. Själva körningen är den enkla biten för dina föräldrar, tror jag :)
 
Den enda som kan avgöra om du redo och om du ens får åka iväg med ridskolehästen, måste ju vara din ridlärare?
Hos oss skulle du aldrig få åka på de premisserna. Du skulle behöva träna mycket mer först och bli riktigt stabil på de höjderna på hemmaplan. Sedan skulle vi aldrig heller släppa iväg föräldrar som inte är hästvana att köra våra hästar. I så fall måste en van person från ridskolan vara med, åtminstone i början.
Nej, träna på - du är bara 16 år och du har hela livet på dig att tävla. :)
 
Den enda som kan avgöra om du redo och om du ens får åka iväg med ridskolehästen, måste ju vara din ridlärare?
Hos oss skulle du aldrig få åka på de premisserna. Du skulle behöva träna mycket mer först och bli riktigt stabil på de höjderna på hemmaplan. Sedan skulle vi aldrig heller släppa iväg föräldrar som inte är hästvana att köra våra hästar. I så fall måste en van person från ridskolan vara med, åtminstone i början.
Nej, träna på - du är bara 16 år och du har hela livet på dig att tävla. :)
Ja, du har nog rätt. Det är så jobbigt bara när man ser dom ungarna som man nyss hjälpte att få upp sadeln och stanna hästen, köpa häst och nu tävlar på 1m+. Jag får lite panik av att jag nästan står still i utbildningen till skillnad från hästägarna. Jag vill oxå, trots att inte tid och pengar räcker till egen.
Ska man byta ridklubb till en klubb som hoppar högre hinder så man får mer vana? Chansen att dom höjer hindrena på vår ridskola är otroligt liten som jag tidigare skrev. Inte för att hinder höjden är super viktig i utbildningen, utan att få vana att rida en högre höjd SOM MAN HAR KAPACITET FÖR :)
 
Men dom ''ungarna'' här omkring som nyss lärt sig ens rida och sen tävlar måste jag säga att i nästan alla fall ser det gräsligt ut. Det är drag i munnen och sparkar och skrik och ''dumma häst''. Sånt ska man väl inte vara avundsjuk på?

Kan du hitta en medryttar häst kanske? Du verkar rätt vettig och det finns säkert många som skulle upskatta lite hjälp med häst nu på vintern då det är kallt och tråkigt. Ibland kan man byta att betala mot att hjälpa till i stallet med mockning, smörjning av läder och mocka en hage tex. Brukar vara 1-4 dagar i veckan 1 vanligast, ta hand om hästen som om det vore din egna den dagen du har, kanske träna?

Finns det någon tränare förutom ridläraren som kommer till klubben eller kan du hyra dit en egen? Det kommer du att se resultat på fort, enligt mina erfarenheter.

Om din familj har råd finns det möjlighet att ha foder häst? Som sagt det är kallt och tråkigt och många orkar inte med hästeriet på vintern så vissa lånar ut antigen vintern ut eller längre så att hästen insta bara ska stå. Men du får då stå för allt runt hästen då. Och se till att det finns någon som kan hjälpa om det behövs, speciellt om ina föräldrar inte är hästvana.
 
Vad är det för special grupp du rider i? Ridskolan har inte en hoppspecial?
Om du verkligen vill ut och tävla skulle jag byta ridskola och rida i en hoppspecial + en vanlig grupp, har du tiden skulle jag försöka hitta en medryttarhäst. Timmar i sadeln ger jätte mycket :)

Lycka till, vill man så kan man! Jag ville inget hellre än det du vill i din ålder, jag köpte dock min första häst och började tävla som 25 åring. :D
 
Jag tror att en medryttarhäst hade varit bra för dig. Finns kanske nån i närheten som vill ha hjälp med just hoppningen. Hästägare som inte tycker om att hoppa men har en häst som gärna hoppar? Eller helt enkelt en hästägare som inte tycker om att tävla? Och liknande. Det finns ju alla möjligheter där.

Har du pratat med din ridlärare om det här? Att du vill tävla mer och då i lite högre klasser? Vad säger ridläraren när du berättar vilka mål du har? Kan din nuvarande ridskola hjälpa dig uppfylla målen eller är det kanske dags att byta till en mer tävlingsinriktad ridskola?
 
Vad är det för special grupp du rider i? Ridskolan har inte en hoppspecial?
Om du verkligen vill ut och tävla skulle jag byta ridskola och rida i en hoppspecial + en vanlig grupp, har du tiden skulle jag försöka hitta en medryttarhäst. Timmar i sadeln ger jätte mycket :)

Lycka till, vill man så kan man! Jag ville inget hellre än det du vill i din ålder, jag köpte dock min första häst och började tävla som 25 åring. :D
Rider i en hoppspecial, men blir inte så högt där heller, runt 80. Vi har även många hästar som inte har kapacitet för högre eller är "svår hoppade" och dom vill inte att det ska bli orättvist på lektionen. Att vissa får hoppa högt pågrund av "bättre" häst. :)
Det är jätte svårt att hitta medeyttarhästar där vi bor. Har hjälpt till på fem olika stall som jag kämpat för att få tag på. Red en envis outbildad arab på ett stuteri, en 25 årig dressyr pensionär, islandshästar (super mysigt va det), hjälpte till på ett stall där jag endast tömkörde unghästar och pysslade och nu rider jag travisar på ett stuteri, på loven och lediga dagar. Det är väldigt lärorik att se allt ifrån så många olika synvinklar. Alla hästmänniska är SÅÅ olika i nästan allt.
Går även natur programmet vilket tar en del tid
Men tack för svar!
 
Jag tycker att ridskolans argument att alla ska hoppa lika högt för annars är det orättvist inte håller. Livet är inte rättvist. Så är det. Säg att du får en duktig hopphäst en lektion och får hoppa 1 m och någon annan får en häst som inte ska hoppa så högt och får hoppa 70 cm den lektionen. Nästa hopplektion kan ju rollerna vara ombytta. Det behöver ju inte vara rättvist varje lektion. Det räcker ju att det är rättvist sett över hela terminen tycker jag. Däremot förstår jag argumentet att de inte vill att hästarna hoppar så högt för att det sliter mer på dem än att hoppa låga hinder.

Fråga din ridlärare om råd på hur du ska gå till väga för att uppnå ditt mål.
 
Argumentet att alla ska hoppa på samma höjd för att det ska bli rättvist är märklig. På de lektioner jag ridit (eller tittat på) har det alltid varit några som hoppat högre. Vissa vill/vågar inte, vissa har en häst som inte hoppar så bra, hästarna kan vara olika stora och vissa är inte mogna att hoppa högre på den häst de sitter på. Om ridskolan du rider på inte kan satsa på ambitiösa ryttare så tycker jag du ska byta till en annan. Vad säger din ridskola om dina möjligheter att avancera där hos dem?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 105
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp