Boj renovering!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rea

Trådstartare
Nu ska jag göra slag i saken och renovera släpet INNAN det blir absolut nödvändigt! Alla "vitala" delar som broms, ljus, stomme, däck är jätte fina och i tipp topp skick. Väggarna däremot är aaaaaningen mjuka i nedankanten och färgen har flagnat på utsidan, ser för :devil:-ligt ut!
Väggarna ska med andra ord bytas NU och golvet kommer ju även det att behövas bytas snart så då kan man ju lika bra passa på att göra allt på samma gång. Semester har man ju bara en gång om året...
Nu till min fråga, vilket material har ni använt vid renovering i golv och vägg? Plyfa eller båtplyfa? Golvet, har ni lagt aluminium durk eller kört på plyfa skivor? KAN man måla båtplyfa öht :confused:, skulle man kanske lägga alubotten och sen gjuta gummigolv direkt på?
Vilka material är lätta, jag är rädd om min lastvikt :crazy:?
Macken22 tror jag det var som gjort en fin renovering, finns det fler i Bukekretsen som renoverat? Annars finns det säkert kunniga inom byggbranschen som kan tipsa om olika material och dess för och nackdelar.
Kanske man skulle slå på stort och skaffa nya stripes när man är i farten :confused:, var tusan hittar man det?
Mycket funderande och pysslande, snäääääla ge mig tips och bra att tänka på ideér...
Inte_Ung, du har alltid bra ideér, tipsa mig!
 
Jag håller precis på och renoverar min finka. Fast det enda jag iofs gör är att byta golv och måla om innerväggarna för att det ska bli ljust och fint.

Vi kommer lägga in plyfa golv, eftersom det blir billigast.
Det ska vara lättare med aluminium men det är dyrare. Hade jag haft mer pengar hade jag nog satsat på det. Men nu får vanligt trägolv duga.

Vet tyvärr inte vart man kan hitta stripes, men på min har dom satt på jättefina blåa stripes :) men det skulle vara bra att veta vart man får tag i dom, ifall mina ramlar av i framtiden.

Ska ut och måla min för andra gången i em, hoppas på att det blir fint. Vill vara klar innan semestern (som börjar imorron) så jag får lata mig ordentligt :D och kanske ta en provtur :)
 
Vi köpte stripes till en bil vi hade förut på biltema! Det borde ju även passa till ett släp!
 
Jag renoverar ett gammalt Trane för fullt.
Köpte det isärplockat och har byggt om det helt. Byggt om hela stommen utom golvstommen, sandblästrat alltihop och lackat om det, byggt en ny bakläm, bytt plats på skötardörren, byggt in fällbara bommar, lackat om taket in och utvändigt, dragit om all el och fixat bättre belysning in och utvändigt.

Har inte kommit så långt som till stripes än men vi har kontaktat en reklamfirma som kan göra både stripes och i princip vad som helst annat som man sedan kan klistra på.

När det gäller väggarna har vi fått tag i dem via en Bojförsäljare som vi känner. Det är i vit plyfa som inte går att måla på såvida man inte slipar ner hela ytan först.
Så länge man vill ha en vit transport håller de bättre än att köpa obehandlad plyfa och måla.
Samma bojkille har också gummibeläggningen som Boj har i sina vagnar. Själv behåller jag den gamla gummimattan t.v.

Lycka till!
 
Biltema!
Att jag inte tänkt på det...*slår mig för pannan och suckar*
 
Den där gummibeläggningen...är den dyr tro? Kan du flörta med bojkillen och fråga?
 
Stripes kan du köpa hos Boj fabriken i Klippan, lika så gummimattan till golvet och lämmen. De i Klippan är så hjälpsamma, ger råd och tips. Lycka till med renoveringen, vi vill se bilder på den "nya" finkan sen när den är färdig. :)
 
Du kan ge din f*n på att ni ska bli bombade med bilder :D, både före och efter bilder. Ska bara räkna ut material åtgång och leta runt ordentligt var jag hittar vad. Har pratat med Boj och deras stripes kostar 25:- löpmetern. 800:- om man ska ha loggor och transportskyltar också, tur att tjejen jag köpte kärran av aldrig satt på dom utan hade dom kvar, bara att köpa stripes alltså :D.
Mattan på lemmen är ny och jag tror att mattan i transporten går att laga med vulktape.
 
vårt gamla bojsläp från -74(alltså ett veteransläp iår :bump:) har vi lagt in aluminiumgolv i med bojs gummimassa över. Pappa körde upp det till boj så de fick lägga i massan. Vet ej vad det kostade med jättedyrt var det inte. Nu använder inte vi detta släpet så mycket då vi köpte ett Böckman i samma veva som vi renoverade det gamla=)
 
Jag håller på att renovera mitt Valeryd för fullt och är snart klar.
Några allmäna råd då:

Det är skillnad på plyfa och plyfa, eller plywood som är den korrekta benämningen. Vanlig plywood består av träskivor limmade med vanligt trälim. Om det regnar suger skivorna åt sig vatten och sväller. Sedan ruttnar de. Använd alltså INTE vanlig plywood, trots att den är billig.

Det man ska ha heter karosseriplywood (finns några andra namn också). Denna är limmad med ett speciallim kallad fenolhartslim vilket förhindrar att skivorna ruttnar. Man känner lätt igen dessa skivor då de är mörkt vinröda i färgen (det är limmet som är rött). Skivorna är inte övermålningsbara från början utan måste slipas först för att ge ökat fäste för färgen. Välj en lackfärg som fungerar på plast. Mycket bra resultat får man med båtfärg. Jag använde Internationals Toplac och det blev skitsnyggt :d
Karosseriplywooden är DYR - räkna med 3000 kr för att byta alla väggar...

Till golvet MÅSTE du använda karosseriplywood (om du ej ska ha aluminium) eftersom det är mycket mer utsatt för väta än väggarna. Ny golvskiva kostar mellan 1500-2500 beroende på var du köper den.
Det är klokt att lägga ett lacklager på golvet och dess ändträ för att skydda mot fukt. Jag använde båtlack (fernissa= samma sak).
Karosseriplywooden är mönstrad på ena sida vilket kallas för wiramönster. ibland går de under namnet wiraskiva. Mönstret skall vara uppåt så att man går på den, eftersom den släta sidan är mycket hal i vått tillstånd. Det är fenolhartslimmet som gör skivan hal eftersom den är ganska fet/plastig.

Nästan alla släpvagnar är konstruerade så att man sätter väggskivorna innanför en plåt som går i nederkant på vagnen. När det regnar rinner vattnet in och sugs upp av ändträti väggarna. Fenolhartslimmet motverkar visserligen rötan men efter 10 år är de flesta skivor dåliga i nederkant. För att motverka detta gör man två saker: Dels förseglar man allt ändträ med färg (ordentligt lager) och dels så lägger man silikon emot plåten innan man trycker dit väggskivorna så att vatten inte kan rinna ner. Silikonet skall tåla 25% fogrörelser. Jag silikonade även hela underredet som golvet skall ligga emot.

Tänk på att passa in de nya skivorna efter tillskärning innan du målar dem. Om de är några mm tjockare än original så måste man oftast fasa av dem innan man kan få dem att passa. Använd de gamla skivorna som mall för skruvhålen.

Hmm...kommer inte på mer just nu men fråga gärna om det är något mer du undrar över.
 
Yes bilder bilder..... din nya titel här på Buke blir "Kristel transport-doktorn" :D :rofl: :angel:.
 
Jag håller ocå på att renovera min gamla boj -88. Väggarna var ok fast bruna och väldigt slitna så nu är de vita och fina (använde fönsterfärg från Byggmax som var tjock och ganska blank, täcke suveränt)

Dörren fram är blästrad och pulver lackad (ska bli iallafall) Iom att det är en aluminium dörr så blev det snyggast så.

Alla lås mm är utbytta.

Över lämmen (eller luckan el vad man vill kalla den) är bytt och målad. Har där använt båt plywood (den mörka varianten)

Inuti har jag tagit bort sparkskydden nertill för de var ganska rötna och gjorde ingen funktion längre. Där kommer jag att sätta nytt. Om det blir plåt el plywood har jag inte bestämmt ännu.

Sen kommer jag att måla den vit inuti (ovandelen på väggarna) sätta i bom bak och även en hel bom ´fram. (nu är det dela bom fram med stople i mitten vilket gör att hästen lätt fastnar i mitten) Mellan väggen använder jag aldrig så den känns onödig.

Kommer även att sätta upp fästen för transportkrubba.

Fram där man går in (man går in mitt fram på denna modellen) sitter just nu en gammal hel röten trä skiva. Där kommer jag att sätta fast durkplåt i stället.

Jag har även bokat tid för att sätta i två takfönster, ska även kolla med dom om de kan sätta på reservhjuls fäste. Dyrt kommer det bli att göra det men det ger så mycket mera ljus att det bli det värt. (2500kr för jobb och material)

Stripes beställer jag i orginal från Boj, vill ha den nya varianten för jag tycker att de är snyggast.

Ja det var lte vad jag har gjort och kommer att göra.
 
Jisses vad ni är FLITIGA!
Nu kommer jag att få komplex och prestationsångest :o ;). Roligt med så många tips och ideér!
Karosseriplywood var det jag tänkte på, tack för namnet :), men alla de mått jag hittat skivorna i är ju för små, skit att ha en extra hög vagn!
Men vanlig Plywood finns i de mått jag behöver, frågan är om dom blir kassa om jag slipar + oljar + förseglar med färg? Har ju hoppats på att ge släpet en livslängd på ytterligare 8-10 år utan större underhåll, nu är det 14 år och det har inte renoverats innan.
Boj i Klippan har förvisso vita väggar och det skulle gå på ca 3000 för nya sidor och 2000 för nytt golv. Kanske värt att tänka på? Att måla karosseriplyfan verkade inte helt snutit ur näsan heller.
 
Kostade det inte mer hos Boj, det hade jag satsat på. Var ju ungefär samma priser som Mitzi skrev om här ovanför. Då är ju dessutom allt tillskuret före just den vagnen.

Hade jag haft gamla mattan intakt skulle det nog blivit plyfagolv, men annars aluminium med "gummismeten" på om det inte blev väldigt mycket dyrare än trägolv+ny matta. Har själv ett Bojsläp med det gummigolvet och jag tycker det är bra.

Var till Boj i Klippan i försomras och servade mitt släp, såg då de nya stripsen - riktigt snygga.
 
Aktuella priser från Boj idag!
*Golv, komplett med alla skivor, 2200kr+moms
*Stripes, komplett, 1000kr+moms
*Reservhjulsfäste, 200kr+moms
*Bombak, komplett m fästen, 600kr+moms

Så nästa år blir det golv och stripes i allafall.
 
Den där bakbommen men fästen står from nu på min ^Ska ha lista^, stripesen är ju RUSKGT dyra. Bara för att man ska få loggan, det borde banne mig vara gratis!

//kristel- som ska börja nästa vecka när husrenoveringen är klar!
 
Sv: Boj renovering!

Jag vet att tråden är gammal, men gör ett försök ändå:

Mitt Boj-släps framdörrar är missfärgade, och färgen har spruckit. Hur målar man dem snyggast? Jag är rädd att färgen inte ska fästa ordentlgt, det verkar nästan som att det är någon plastfilm de använt innan.. eler är det bara plastfärg kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska jag ta mig i kragen och renovera det sista på min transport! Lite frågor jag behöver ha hjälp med: 1) Ska byta golvet har jag...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp