Kalinka

Trådstartare
Håller på att kika över transportmarknaden, just nu är det ju ett stort utbud av allehanda vagnar... Några dumpar man direkt och några blir mer intressanta.Boj tillhör just nu en av de mer aktuella....

Har bojen några för och nackdelar? Den kostar ju en slant, men är den värd det?
Finns det några tillbehör ni köpt och ångrat att ni köpt? Eller ångrat för att ni inte köpt?
 
Ska du köpa dig en ny en?? Skulle jag skaffa mig en ny skulle det nog bli ett umesläp.
 
Hej!

Har själv Boj från -98.
Köpte nytt.
Supernöjd. Ett riktigt kvalitetsläp.
Skall förresten lämna in det nu och bygga om för kombiramp.
Rekommenderas varmt!

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Ditt är ju iaf 6 år nu...Är det något som blivit dåligt som du behövt bytt under den tiden?
Är det något annat du inte är särskilt nöjd men och som du i efterhand skulle velat ha ändrat på? Eller gjort på ett annat sätt? Fördelen med boj är ju att man styr ganska mycket över slutresultatet :bow: vilket jag tycker är ett stort + i kanten!

Vilken modell har du? Skulle tro att OM det blir något så blir det en 220.
Något som är synd med boj är den dyyyyra lackeringen om man vill ha annan färg än vitt :mad: :cry:
 
Jag har också tänkt köpa ett bojsläp nu när våren närmar sig, fast för min del blir det väl ett 216. Jag är lite lockad av att sätta in ett öppningsbart fönster. Får se om det är några andra tillbehör jag anser mig "behöva". Det är ju en kostnadsfråga också...
 
Jo tack.....det är ju det och pengar blir det fort :crazy: Då ska jag passa på att fråga; vart ska de fönstren sitta?? Jag kikar också på det mne vart ska det placeras??

Ärligt så hade jag också sagt 216 från början, men sen så började jag kolla prisskillnaden och en ev tanke på OM man ska sälja släpet....så nja, det får nog bli en 220. :p
Oavsett, då tror jag det är ett släp man kan vara nöjd med länge....
Skulle dock vara "trevligt" att höra från bojägare, den kan ju finnas nackdelar eller "onödig" utrustning som inte är värt pengarna. ;)

Gjorde en sökning på boj, men inte fanns det mycket om det inte. Vilket jag tolkar som nöjda ägare ;)
 
Tyvärr har man ju bara B-körkort och då är det största jag kan köpa en 216. Angående det öppningsbara fönstret så har jag inte funderat igenom ordentligt var det ska sitta (om jag inte hinner ångra mig så blir det nog bara ett). På försäljaren jag pratade med lät det som att man brukade sätta dem där uppe där fönstren brukar sitta. Då är min tanke att man kan ju sätta det fönstret längst fram och det vanliga fönstret bakom/efter det. Frågan är vilken sida jag ska ha det på om jag bara ska ha ett?! Det är ju snyggast att ha det på vänstersidan där det syns, men det är kanske mest praktiskt för hästen att ha det på högersidan ut mot skogen. Jag får förhöra försäljarna lite till...

Just det, en sak till. Jag ska ha skötardörren på vänstersidan istället för på högersidan. Eftersom det alltid är jag som kör, och ofta själv, så vill jag inte hoppa över draget varje gång jag ska in till hästen.
 
Det där med dörrar har jag också funderat på....vi har kört transporter med dörrar på båda sidorna, vilket är både för och nackdelar....
Nackdelen med dörren på vänster sida är dock (tycker jag) att öppningen blir ut i vägen om man måste stanna hastigt på en vanglig P-ficka och inte kommer bort ifrån vägen något större....Men samtidigt som du säger....man får ju hoppa över varenda gång. :crazy:

App vikter, jag har också bara B körkort så vi ska typa kärran i 1600 istället. Då finns möjligheten att typa upp om jag någon gång skulle få BE, och så kanske är det lättare vid en ev försäljning. Det trodde iaf försäljaren vi pratade med men de vill ju samtidigt tjäna pengar också :smirk: så man får väl göra en avvägning.

Har du någon aning hur stora de befintliga fönstren är som sitter på vagnen? Det kanske är rätt storlek på de öppningsbara så man kan ersätta dem bara....
 
nu gled jag ifrån ämnet lite men skulle jag köpa ett nytt så skulle jag köpa ett med dörrar bak istället för ramp och gärna med fronturlastning med dörr ist. för ramp.

det lutar åt ett fautras om jag ngn gång ska köpa ett nytt. :bow:
 
Som jag skrev längre upp så har jag funderat på boj pga kombirampen (=att man både har dörrar och läm)
Fautras har jag också kikat på och de är fina. Jag har läst lite negativt om glasfiber så det känns inte aktuellt...
Sen så ska jag, OM jag köper någon vill säga :smirk:, anpassad släpet efter hästen som är relativt stor. Fördelen tycker jag också är med boj att alla delar osv finns här och inte behöver beställas från andra länder osv...
 
Har en Bravo från -94 el -95. Jättefint. Luktar nästan nytt fortfarande. Tycker att dom är jättebra. Men jag skulle gärna köpa mig en Mustang. :love: Men det här passar alldeles utmärkt tills vidare.
 
Hur har du tänkt anpassa transporten efter din stora häst? Ska du ha den bredare än normalt?

Tyvärr vet jag förresten inte hur stora de öppningsbara förnstren är, det vore ju smidigt (och snyggast) om de var lika stora som de vanliga.
 
Jag ska inte köpa E-varianten utan de skulle bygga om bommarna efter henne. Så då slipper hon ha sned spilta och så slipper hon stå på hela vagnen eftersom jag inte är så förtjust i det....
Ska kolla bredden på henne och tillverka bommen utifrån det...

Fast det är det jag har funderat på...ÄR det samma storlek på fönstren? :confused: Har för mig att det stog 30*40 i tillbehören?! Och är de verkligen så stora där uppe på?

Ska prata med boj imorgon så jag får väl hoppas jag kommer ihåg det till dess så jag kan fråga...*hmm* :smirk:

Vad ska du ha för utrustning?
Står också i valet och kvalet ang mellanväggen.....Har ju en stor och två små hästar...Hade eg tänkt på gummi mellanväggen men då kan ju inte småhästarna luta sig... :cry: Så då får jag införskaffa två väggar om jag ska ha gummi....och de kostar ju ändå en del.... :crazy:
 
De öppningsbara var större va?! Man kanske kunde sätta ett sånt framåt, där det sitter ett vanligt på vissa E-modeller...

Jag ska förresten välja innerdörrar bakom hästen istället för bommar och så lutar det åt en vanlig mellanvägg. Jag kanske inbillar mig, men frågan är hur hållbar den i plast är?! Sen blir det kanske något kulkopplingslås, jag får väl se vad de lurar på mig...
 
Jag glömde naturligtvis att fråga vart fönstren "skulle" placeras för att sitta bäst... :o :mad: *typiskt*
Iaf så ska vi nog prata med försäljaren till veckan så jag får försöka komma ihåg då... :crazy: Jag vet inte måtten på de befintliga fönstren heller, har inte hittat det någonstans i brochyren.

Mellanväggen ja...det har jag faktiskt inte tänkt på att det ev skulle tramspas sönder. Nu är det ju många importvagnar som bara har gummimellanvägg och då bör de väl hålla tycker man.. Försäljaren trodde iaf inte shettisarna skulle klara av att knö sönder den, men problemet med dem var ju att de inte får stöd. Det kanske blir rena gummibollseffekten av det :confused: :rofl:
Japp, innerdörrar blir det här också. :)
Kulkopplingslåset kan kanske vara god ide´att ha när man väl kostar på sig en ny vagn!? :idea: Det har jag inte funderat över hittills men det kanske jag skulle göra....

Det är inte baa att beställa ny vagn....många viktiga beslut att ta.... ;) :D :bump:

Finns det mer att tänka på tro? Har du kikat på färgerna på stripsen??? Hmmm....*fundera* vilket blir finast tro? :confused: :D
 
Den är säkert hållbar den där mellanväggen halvt i gummi (annars skulle man säkert hört en massa negativt om den), det är bara det att en vanlig är nog ännu mer hållbar... Nej, ärligt talat, min häst är van att åka med vanlig mellanvägg och står bra med en sådan, så varför ska jag ändra!

Och så var det ju det där med stripesen... vilka problem man har... Eftersom bilen är ljusgrön metallic (låter jättekonstigt, men det är ser bättre ut än det låter) är det ju trevligt om färgerna matchar någorlunda, så jag har funderingar på guld. Det tycker jag är snyggt! Även silver låter snyggt, men jag har ännu inte sett någon (eller i verkligheten) bild på en sådan transport. Det kanske inte syns om man sätter silverstripes på en vit transport?! Sen passar ju svart till allt, men det är lite tråkigt, tycker jag personligen. Troligtvis lutar det nog åt guldstripes för min del. Fast jag är veeeeelig...
 
mitt första egna släp var ett bojsläå och det köptes 1988 fabriksnytt direkt från klippan, 2001 sålde jag det för tusen spänn mer än vad det kostade mig ( min pappa ) från frösta början, detta var ett enaxlat Bravosläp. Varje vår och höst genomgick det en rejäl utsidesrengöring samt inoljning av plyfan. Varje gång det användes sopades det ut ORDENTLIGT. Jag bytte aldrig golv i detta släp och körde min jättehäst i det utan några som helst problem annat än att man inte skall köra jättehästar i en enaxlad vagn.

Bättre kvalitet än så kan man knappast få tag på, KÖP! :banana: :banana: :banana: :banana:

Idag kör jag boggie och enhästars av annat märke men jag saknar ofta mitt bojsläp. :( tyvärr så har de ju blivit ruskigt dyra även de enklaste modellerna och det är enbart därför jag bytt märke även om det i slutändan säkert kommer att strafa sig. :crazy:
 
jag var inne på att köpa boj förut... men nu har jag ändrat mig till ume med sadelkammaren inne... ume är ju isolerad så det låter inte så mycket,vilket jag tycker är bra... seda är de gjorda i aluminium, vilket gör att du har en större lastkapasitet.. du får ta två hästar, vilket du inte för göra i 216... då måste du köpa 220... och det är ändå nästan samma prisklass osm ume då...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 165
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 941
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 776
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp