Bojkotta varor

parellikusken

Trådstartare
Då och då kommer det upp att man borde bojkotta varor av olika politiska skäl. Många bojkottar Oatly då de har kinesiska ägare, eller så bojkottar folk Hälsans Kök då de har israeliska ägare, eller Nestlé av olika orsaker. Min kära mor bojkottar fortfarande franska viner..

Bojkottar ni varor av politiska orsaker?
Tror ni att ni kan påverka politiken i olika områden med hjälp av bojkott?
 
Då och då kommer det upp att man borde bojkotta varor av olika politiska skäl. Många bojkottar Oatly då de har kinesiska ägare, eller så bojkottar folk Hälsans Kök då de har israeliska ägare, eller Nestlé av olika orsaker. Min kära mor bojkottar fortfarande franska viner..

Bojkottar ni varor av politiska orsaker?
Tror ni att ni kan påverka politiken i olika områden med hjälp av bojkott?
Jag undviker vissa märken, exempelvis Oatly, men kallar det inte bojkott. Jag försöker snarare välja märken som jag vill stötta, framför allt svensk tillverkat, men undviker Saltå kvarn osv. ;) Jag gör nog inte alltid rationella val utan går en hel del på vad jag själv tycker. ;)
 
Jag kom tänka på Saltå kvarn men kom sedan på att det kanske inte räknas som ett politiskt skäl?

Men ja, jag skulle kunna bojkotta varor av politiska skäl. En person påverkar nog inte så mycket men är man flera så :up: plus att företag är väldigt måna om sina intryck/bilder i media. Någonstans bör väl den attityden komma ifrån, dvs de är rädda för att få dåligt rykte som innebär bojkott. De vill ju ändå tjäna så mycket som möjligt.
Är ibland lite skeptisk mot hur mycket man kan påverka ändå men så länge företagen visar denna attityd så fungerar det någorlunda.
 
Nja, kan väl inte påstå att jag bojkottar av politiska orsaker, direkt, men nog finns det varor jag inte köper. Då handlar det dock om själva varan, inte varumärket. Jag köper inte päls, till exempel, för jag anser inte att pälsindustrin är förenlig med ett vettigt djurskydd. Och av samma eller liknande anledning finns det matvaror jag väljer att inte köpa - konventionellt uppfödd kyckling och sparris från Peru till exempel.

Under min uppväxt var Sydafrika pga apartheid bojkottat av större delen av västvärlden, och när det får så stort genomslag så kanske det faktiskt får (viss) effekt, men annars är jag tveksam till om man kan påverka politik på det sättet. Däremot kan man ju följa sitt eget samvete ändå. Det finns till exempel länder jag inte skulle semestra i för att jag inte gillar regimen i landet. Kvinnoförtryckare (till exempel) ska inte få del av mina pengar, liksom, hur fina lyxhotell de än bygger.
 
Jag undviker vissa märken, exempelvis Oatly, men kallar det inte bojkott. Jag försöker snarare välja märken som jag vill stötta, framför allt svensk tillverkat, men undviker Saltå kvarn osv. ;) Jag gör nog inte alltid rationella val utan går en hel del på vad jag själv tycker. ;)
Både Oatly och Saltå Kvarn säljer svensktillverkade produkter - vad är skälet till att bojkotta dem? (jag kritiserar dig inte, är bara nyfiken)
 
Nestlé skulle jag kunna undvika men har än så länge inte kommit till någon vara som de säljer som jag skulle kunna vilja ha så behovet har inte dykt upp. Men problemet där är väl att det skulle mycket väl kunna visa sig att något märke jag köper ägs egentligen av dem, moderföretag och allt sånt. Såna doldisar kan vara knepiga att ha koll på. Men har sett bilder som visar på sånt för att underlätta för folk.
 
Jag köper det jag gillar och vill ha. Men jag försöker hålla mej till svenskt så mycket det bara går. I alla fall när det gäller mat. Köper bara svenskt kött.
 
Nestlé skulle jag kunna undvika men har än så länge inte kommit till någon vara som de säljer som jag skulle kunna vilja ha så behovet har inte dykt upp. Men problemet där är väl att det skulle mycket väl kunna visa sig att något märke jag köper ägs egentligen av dem, moderföretag och allt sånt. Såna doldisar kan vara knepiga att ha koll på. Men har sett bilder som visar på sånt för att underlätta för folk.
Här ett exempel:
nestle-products-lg.jpg

Det "lustiga" är ju att det innebär märken som man inte alls kopplar till Nestlé. Som djurmat eller de 30%:en i L'Oréal.
Inte lätt att hålla koll ibland!
 
Jag bojkottar inget av politiska skäl. Jag väljer hellre att fokusera på att göra ett aktivt val som är "så bra som möjligt" än att välja bort vissa märken. Väljer jag främst svenskt och lokalproducerat brukar det bli rätt bra i slutändan. Väljer jag kläder av hög kvalité kanske risken minskar att de är tillverkade genom barnarbete?
 
Både Oatly och Saltå Kvarn säljer svensktillverkade produkter - vad är skälet till att bojkotta dem? (jag kritiserar dig inte, är bara nyfiken)
Jag tycker att Oatlys reklamkampanjer och svartmålning av mjölkproduktion i Sverige inte är något jag vill stötta och när det gäller Saltå Kvarn är jag starkt skeptisk till biodynamisk odling och antroposofi som ligger bakom det varumärket.
Sen köper jag en del av Oatlys produkter ibland för att det är enda mjölkproteinfria alternativet som finns, men jag väljer hellre andra märken när det går.
 
Jag bojkottar inga varor nu av rent politiska skäl, mest för att jag inte orkar sätta mig in i sakerna tillräckligt. Men tycker det är spännande med konsumentmakt och tror på att det kan göra skillnad.
 
Jag undviker Saltå kvarn på grund utav ovan nämnda anledningar.

Spenderar mycket tid i Visby och äter gärna på restaurang då. Dock äter jag i princip bara där de har öppet även under lågsäsong, undantaget är restaurangen jag själv jobbar för som drivs av vänner till mig ^^

Köper jag kött själv är det svenskt i första hand, lokalt i andra hand. På restaurang är jag dock dålig på att fråga..

Som det kanske märks är jag inte benhård på vad jag väljer, men försöker ändå göra medvetna val.
 
En intressant fråga som jag ställdes inför var det här med svenskt/inte svenskt kött. Jag köper alltid svenskt. Nu under pandemin beställer jag maten på City Gross och hämtar ut kassar, himla smidigt. Jag har ikryssat att de får byta ut mot en motsvarande produkt av annat märke om den jag har beställt är slut, de flesta grejerna är jag inte petnoga med. Men nu två gånger har jag fått frysta hamburgare av icke-svenskt kött, något som jag aldrig skulle köpa själv och min första reaktion var "det är ju inte motsvarande vara!". Men ur en aspekt är det ju det, frysta hamburgare liksom. Jag får vara mer noggrann när jag beställer.
 
Då och då kommer det upp att man borde bojkotta varor av olika politiska skäl. Många bojkottar Oatly då de har kinesiska ägare, eller så bojkottar folk Hälsans Kök då de har israeliska ägare, eller Nestlé av olika orsaker. Min kära mor bojkottar fortfarande franska viner..

Bojkottar ni varor av politiska orsaker?
Tror ni att ni kan påverka politiken i olika områden med hjälp av bojkott?
Jag undviker vissa varor av etiska/politiska/moraliska skäl. Oatly ochSaltå kvarn, bland annat.
 
Griskött, fågel och ägg undviker jag att köpa, någon gång blir det kycklingvingar till katten men inte ofta.
 
Jag bojkottar ingenting, men försöker köpa enbart svenskt kött. Annars är det väl mest Saltå kvarn som mest ger mig avsmak, så jag brukar välja annat märke.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 926
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 414
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 977
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 564
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp